Toon posts:

Cumulatieve straf

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
cumulatief - (<Fr) Bn opstapelend, aanwassend doordat het volgende steeds aan het voorgaande wordt toegevoegd
Ik ben groot voorstander van een nieuwe manier van strafrecht hier in Nederland. Namelijk: cumulatieve straf.
Uitleg:
Als iemand iets doet wat volgens de wet niet mag, krijgt deze persoon hiervoor een straf (1), als de persoon in kwestie vervolgens met deze straf 'klaar' is, en doet vervolgens weer iets wat volgens de wet niet mag, moet zijn vorige straf bij de huidige straf opgeteld worden.

Voorbeeld:
Stel dat iemand iets doet waarvoor deze 2 jaar gevangenis krijgt. Deze persoon zit deze straf uit, wordt vrijgelaten en doet weer iets waar 2 jaar voor staat. Dan krijgt deze persoon dus 2 jaar gevangenis + de 2 jaar van de vorige keer erbij, tezamen 4 jaar. De eventuele straf daarna is 4jaar+nieuwe straf, etc...

De vraag:
Mee eens of niet mee eens?

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Dat lijkt me op zich een heel goed idee om recidive te beperken.

Alleen je moet je wel realiseren dat alleen gevangenisstraf niet helpt. Veel mensen komen slechter uit de gevangenis dan ze erin gekomen. Je moet dus psychologische behandelingen, TBS, dat soort dingen, veelvuldig aanbieden. Daar komt het nu vaak niet van terecht.

Iets wat er op lijkt is cumulatieve en inkomensafhankelijke verkeersboetes, waar ik ook voorstander van ben.

Verwijderd

Het lijkt me niet dat als je een keer 20 jaar hebt gezeten (wat in Nederland vrij weinig voorkomt :P) en je leven hebt gebeterd, maar toch nog iets een klein beetje fout doet, en bijv 3 maanden in de bajes komt, je geen 20 jaar + 3 maanden moet krijgen.

Dit is natuurlijk wel een extreem voorbeeld.. Die 2+2 is een goed idee. De straffen in nederland zijn zoizo te zwak. In de USA komt het meer in de richting :P .. Ergens middenin lijkt me ok.

Verwijderd

Volgens mij hebben we in Nederland een behoorlijk cellentekort. Jouw plan houdt zich vooral bezig met "lekker straffen, dat zal ze leren." Ik vind het gewoon een raar plan. Hier boven is al uitgelegd tot wat voor absurditeiten het kan leiden. Overigens bestaat dit systeem al enigszins. Bij recidive kunnen delinquenten op een hogere straf rekenen.

Ik vind trouwens dat je zoiets breder moet zien. Voor boetes kan je zo'n cumulatief systeem invoeren. Daar ben ik wel voor.

Verwijderd

Zoiets is er al, in de vorm van voorwaardelijke straf: Als je het nog eens doet, krijg je dat deel van je straf nog bovenop een nieuwe straf.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja maar een voorwaardelijke straf hoef je in eerste instantie niet uit te zitten.
Wat me wel een goed idee lijkt is om gewoon de straf te verdubbelen. Stel dat je iets hebt gedaan en daarvoor 3 maanden hebt gezeten en daarna doe je iets ergers waarvoor je 2 jaar zou moeten zitten, dan moet je, omdat je al eens gezeten hebt het dubbele uitzitten (dus 4 jaar). En als je voor de 3e keer de fout in gaat 3x zo lang etc.

Maar het allerbelangrijste blijft natuurlijk de pakkans. Als je als crimineel weet dat je een straf van 50 jaar boven het hoofd hangt, alleen de kans dat je gepakt wordt is superklein dan kan de hoogte van de straf je echt niets schelen.
Want of je nou 2 of 4 jaar in de cel moet zitten het blijft fokking lang en als je een zeer grote kans op zo'n straf loopt dan bedenk je je wel 3x voordat je iets crimineels doet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Pagina: 1