[redhat] Hoge load probleem

Pagina: 1
Acties:

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:30
Ik heb hier een HP netserver LCII staan.
Doos heeft 192mb geheugen.
Redhat 7.2 geinstalled.
Er zit een hp netraid1 in met 3x4.5gb scsi als raid 5.
1 pII 266mhz.
Leek mij de ideale config om mijn gateway te gaan vervangen.
Nu heb ik em gisteren geinstalleerd en een nieuwe kernell gemaakt ( 2.4.17 )
Het probleem wat ik nu heb is dat de load constant hoog is.
Bijvoorbeeld load is 0.03 en zodra ik met ssh inlog 0.50
Elke willekeurige handeling die ik doe veroorzaakt loads vaak nog hoger als 1.20
Omdat het de eerste keer is dat ik op zo'n systeem linux installeer denk ik dat ik ergens met het compilen een fout gemaakt heb.
Zou het kunnen dat door een optie m.b.t. scsi die ik aangezet heb dit soort dingen onstaan ?

Iemand een idee?

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Ten eerste: loads van 1.20 zijn echt niet zo spectaculair hoor. Ik heb laatst nog een database server lopen pesten tot ie een load van 230 aangaf :)

Maar wat betreft je probleem: kijk eens naar de uitvoer van top, en dan vooral het percentage dat bij system staat. Een hoog percentage daar zou kunnen duiden op ongebruikelijk veel of lange io waits, wat weer zou kunnen duiden op een brakke of slecht geconfigureerde driver. Speel ook eens een beetje met het "f" commando van top om verschillende velden te laten tonen die je misschien meer informatie verschaffen over wat er nou eigenlijk aan de hand is.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:30
Ik weet wel dat een load van 1.20 niet het einde van de wereld is.
Alleen.. dit apparaat hoeft niks te doen en dan heeft tie het al.
Dat veronrust me dus.
Top heb ik constant aanstaan en er is niet echt iets wat eruit springt.
Als ik een backup op tape maak om te testen dan blijft de load redelijk in de buurt van 1.00
Probeer ik dan alsnog een ftp sessie te starten is het weer mis.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik weet wel dat een load van 1.20 niet het einde van de wereld is.
Alleen.. dit apparaat hoeft niks te doen en dan heeft tie het al.
Dat veronrust me dus.
Top heb ik constant aanstaan en er is niet echt iets wat eruit springt.
Als ik een backup op tape maak om te testen dan blijft de load redelijk in de buurt van 1.00
Probeer ik dan alsnog een ftp sessie te starten is het weer mis.
Load is het aantal processen per seconde dat in de runqueue staat. Met 2 draaiende processen is het loadavg dus 2.00. Dit zijn volledig normale getallen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 29 januari 2002 15:42 schreef igmar het volgende:
Load is het aantal processen per seconde dat in de runqueue staat. Met 2 draaiende processen is het loadavg dus 2.00. Dit zijn volledig normale getallen.
Dat zijn absoluut geen normale getallen voor een bak die alleen maar een netwerkconnectie opent.

Is er echt niks te zien dat CPU trekt met top? Is er veel HD access? Zijn er in 'ps auxf' processes <defunct> of status Z of D ?