[Visual Source Safe] Help svp

Pagina: 1
Acties:

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 09:22
Voor een projectteam wil ik graag van een applicatie...de sources beheren in Microsoft Visual Source Safe. Nu is mijn vraag:

als men de sources in de vss db opgenomen heeft, hoe kan men de volgende zaken realiseren?

1. Een eenvoudige manier (tool/script of werkinstructie) voor het aanmaken en vullen van projectstructuren in Microsoft Visual Sourse Safe.

2. Backup procedure

3. Versie beheer procedure (procedure en werkinstructies)

4. Source vergelijk procedure (op file nivo)

5. Source vergelijk procedure (op project nivo)

Graag zou ik de volgende zaken in een tooltje onderbrengen waarmee men op vrij eenvoudige wijze middels een sleep pleur interface projecten van de standaard source af kan lijden. Ik heb ondertussen iets gelezen over scriptjes die dit ook mogelijk maken.

Wie kan mij vooruit helpen met wat informatie hoe/hij of zij dergelijk projecten beheerd in VSS en waar kan ik informatie vinden m.b.t. scripts...batch...of bat bestanden om het bovenstaande mogelijk te maken. Wellicht dat het niet mogelijk is om dergelijke dingen met VSS te doen.

Je helpt me er enorm mee vooruit! Alvast bedankt voor reacties

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op maandag 28 januari 2002 19:12 schreef paulgielens het volgende:
[b]
1. Een eenvoudige manier (tool/script of werkinstructie) voor het aanmaken en vullen van projectstructuren in Microsoft Visual Sourse Safe.

2. Backup procedure

Hmmm... daar moet je gewoon de manual eens voor openslaan.

windiff?

• Scare360
Op maandag 28 januari 2002 19:56 schreef Poohbear het volgende:

[..]

Hmmm... daar moet je gewoon de manual eens voor openslaan.
[..]

windiff?
Tja ik had eigenlijk gehoopt op iemand die praktijk ervaringen wil/kan delen wat de beperkingen of mogelijkheden zijn.

Microsoft is een beetje te commerciel... het enige wat ik daar lees is dat VSS perfect en geweldig is ;)

iemand?

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
sourcesafe <> geweldig ... althans zo is mijn ervaring. 't werkt op zich wel maar vooral de integratie met visual studio 6 was nou niet echt om over naar huis te schrijven. gelukkig hebben ze wel wat geleerd bij microsoft en is de integratie met visual studio.net al een stuk beter.

en nee, kan je helaas niet verder helpen

• Scare360
Op maandag 28 januari 2002 20:28 schreef gotcha het volgende:
sourcesafe <> geweldig ... althans zo is mijn ervaring. 't werkt op zich wel maar vooral de integratie met visual studio 6 was nou niet echt om over naar huis te schrijven. gelukkig hebben ze wel wat geleerd bij microsoft en is de integratie met visual studio.net al een stuk beter.

en nee, kan je helaas niet verder helpen
Wat zijn de fundamentele verschillen van de nieuwe VSS.NET? in vergelijking met de oude VSS?

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 19:12 schreef paulgielens het volgende:
Kun je zelf maken met het command-line interface
2. Backup procedure
De repository staat "gewoon" in een directory op de server. Zorg dat arcServe (of ieder ander backup progggie) die directory ook meeneemt, en it's done.
Ja, daar moet je zelf over nadenken. Ik zou zeggen, begin eens een klein project, en kijk wat er uitkomt.
Zit er standaard in, met visual compare (in diverse kleurtjes zie je of een regel is toegevoegd, verwijderd, of gewijzigd).
Volgens mij wil jij gewoon weten hoe een versie-beheer tool werkt, en hoe het voor jou kan werken. Ik zou zeggen, zoek eens op cursor+vss in google ofzo.

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 22:07 schreef paulgielens het volgende:
Wat zijn de fundamentele verschillen van de nieuwe VSS.NET? in vergelijking met de oude VSS?
Van wat ik er van begreep niet zo heel veel? 't is een minor upgrade van 6.0 naar 6.0c maar 'k heb nog niet de moeite genomen er echt naar te kijken.

Verwijderd

VSS heeft een complete API waar je tegenaan kunt praten met code, bv VB of vbscript of C++. (COM components). Zie de docs voor meer info.

Verwijderd

In mijn ervaring werkt VSS 6 super in combinatie met Delphi (middels VSSConnexion) voor één programmeur en zelfs voor een heel team (10 was bij ons het grootste team).
Zorg wel voor een goede structuur en dat alle projectmedewerkers zich aan de regels houden! Is één van de twee niet in orde dan zal VSS alleen maar nadelig werken.

• Scare360
Aangezien de behoefte bestaat om op alternative wijze source snippits te gaan vergelijken en mergen met elkaar is een losse applicatie ter ondersteuning van VSS nog niet zo'n gek idee. dit moet in de VSS werkomgeving gebeuren aangezien indien men stukken code gaat aanpassen of backuppen alle users even on-hold gezet moeten worden etc...anders gebeuren er weer van die vreemde dingen.

http://www.devx.com/premier/mgznarch/tgvp/1999/fa99/cpfa99/cpfa99.asp#resources

Hier heb ik een voorbeeldje te pakken gekregen om wat handelingen te automatiseren. Heeft iemand hier toevallig al ooit iets mee gedaan en/of ervaringen met uitbreiden van functionaliteit? Met andere woorden heeft iemand concreet al iets geproggeld op die VSS API? Heb geen idee hoe te beginnen.

Verwijderd

Je zou een van de examples kunnen proberen. Je krijgt dan een idee wat de API kan en hoe je de API kunt gebruiken om te bouwen wat jij wilt.

Echter, sourcecontrol is voornamelijk organiseren: afspraken maken en die executeren dmv het gebruik van een sourcecontrol systeem. VSS is net als andere sourcecontrol systemen niets anders dan een beheerder van een centrale database waar meerdere versies van files binnen projects zijn opgeslagen.

De tool die je gebruikt om filedata in die database te updaten/raadplegen/beheren is de VSS Explorer. Daarmee kun je conflicten oplossen, nieuwe projects aanmaken etc. Maar, feitelijk gebruik je die tool zelden, want in de MS tools zit deze tool geintegreerd: als je een nieuw project aanmaakt in bv VC++, kun je dat project automatisch toevoegen aan VSS.

Even je punten langslopen wat je wilt.
Dit is een van die organisatorische zaken waar ik over sprak: wie maakt de projecten aan? Wie shared binnen de VSS database(s) de bestaande code in projects? Wie beheert de projects zodat alleen de juiste developers toegang hebben tot de juiste code? HOE beginnen developers een project? wordt dat voor ze aangemaakt of beginnen ze zelf een project en voegen ze dat later zelf toe aan een VSS database? (essentieel verschil)

Je kunt vanuit de MS devtools de projects automatisch aanmaken. Als je bv een wizard maakt voor VC++, dan kun je daar code aan toevoegen die behalve je projectstructuur genereert, hem ook toevoegt aan VSS. Vaak wil je echter dit anders doen: de kracht van sourcecontrol databases is het sharen van code over meerdere projecten, zodat wanneer je de code update, alle projecten die die code gebruiken, worden geupdate.

Dit kun je dus oplossen door een werkinstructie te maken voor de projectbeheerder die in VSS de projecten aanmaakt, daarin de juiste sourcecode shared vanuit andere, al bestaande projecten en de users toewijst aan dat project. Developers openen dan de VSS explorer en checken de code uit, bewerken het en gaan er mee aan de slag.
2. Backup procedure
VSS is filebased, backup gewoon de data dir van elke vss database met je backup tool (NTBackup of een andere tool).
Dit is ook weer een organisatorisch probleem en is op te lossen middels afspraken binnen de organisatie: wie bepaalt wanneer een codebase een 'milestone' heeft bereikt? Wie gaat dat dan ook doorvoeren in de VSS database? (labeling). Kijk ook naar de geavanceerde feature in VSS mbt updating van gebranchete trees: als je project A hebt in versie 1.0 en je wilt versie 2.0 ontwikkelen op basis van versie 1.0 maar versie 1.0 ook verder onderhouden (bugfixes), dan branche je de tree, en bugfixes doe je in de 1.0 tree, verdere ontwikkelingen doe je in de 2.0 tree. Wanneer je een bugfix hebt gedaan op v1.0, dan kun je die mergen met de 2.0 tree zonder dat je code van v2.0 aantast (bij conflicten kun je kiezen welke wijzigingen je wilt overnemen). Dit moet je oplossen middels afspraken in je organisatie wie dit mag doen en wanneer. De tool helpt je dan bij het uitvoeren ervan, maar onthoudt: wie de knoppen bedient is niet te bepalen door de tool, maar door afspraken en dus werkinstructies.
Dit kom je zelden tegen, maar als je het wilt, dan kun je in VSS Explorer de historie induiken van een file (bv 10 versies terug gaan, en die vergelijken met een file op disk (bv de uitgecheckte laatste versie). Visueel, dus erg makkelijk.
Dit kom je NOG minder tegen, maar windiff is je vriend. ('get' een label in een andere dir dan de huidige versie, haal alle files door windiff)

Ik krijg het vermoeden dat het concept sourcecontrol nog niet helemaal duidelijk is. Wil je een echt goed antwoord voor jouw situatie dan is het denk ik nodig dat je uitlegt waarom je VSS wilt gebruiken en hoe je projectteam is georganiseerd: VSS is bedoeld voor conflictbeheersing bij parallelle ontwikkeling aan 1 project: zodat meerdere mensen niet dezelfde file editen en dat je versioning hebt mbt waar je aan werkt. T.a.t. werkt men echter met een 'snapshot', een versie uit de vss database. DAAR werk je mee als project.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

En hoe zit het met VSS als je via internet werkt? Kan je overal ter wereld je projecten inboeken en de laatste versie ophalen met VSS?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Scare360
Otis

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ja ik weet dat enkele zaken niet helemaal volgens het boekje zijn. Het betreft een groot project waarin circa 12 mensen continue werken met een gestandariseerd product. Van die product worden de sources afgeleid in een klantgerichte oplossing. In VSS heb ik dus een standaard product zitten en enkele klanten folders. Indien ik met een nieuwe klant start wil ik alle benodigde sources van de standaard brach afleiden. Zodra ik de standaard source pakket voor de betreffende klant klaar heb ga ik de sources sharen voor het team.

Nu word dus het klantspecifieke product opgebouwd uit de bestaanden standaard v1.0. In geval van problemen moet men terugkunnen vallen op difference checking op file niveau (winddif)... teven moeten in 1 oogopslag het complete project uitgelezen kunnen worden (op project nivo...winddif)

In de praktijk blijkt dat het toch niet lekker gaat om van de standaaard sources af te leiden. Iedere keer zijn er problemen met linken die naar de verkeerde folders wijzen etc etc.

Van MS heb ik nu een OLE demo met enkele OSX componenten gedownload. De interface is nu opgebouwd uit 1 actieve VSS db.

de interface deel ik in twee delen op... VSS1 & VSS2 twee verschillende DB's dus... de VSS1 bevat de standaard. De VSS2 bevat de klant project folder. Middels drag en pleur kan men folders uit de VSS1 brach halen en slepen naar de VSS2 branch. Zo kan men dus eenvoudig een project opbouwen...tevens kan ik dit uitbouwen zodat alle bovenstaande eisen netjes afgevangen worden.

Een complete tool zeg maar voor het opbouwen managen... project gericht wat voldoet aan onze eisen.

Is dit nu een compleet mesjogge idee van mij of biedt het perspectief. Wellicht niet/wel haalbaar?
Pagina: 1