Toon posts:

[c[++]] tutoral/function reference

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een paar vragen:

- Ik wil nu serieus gaan beginnen met C of C++; wat is het beste om mee te beginnen?

- Is er, net als bij PHP een overzichtelijke manual waar alle functies in staan met daarbij de syntax? Ben de hele dag al aan het google'n maar nog steeds niet tegen gekomen...

- Wat is een goede (uitgebreide) tutoral om een interface te maken? De basics heb ik nu wel onder de knie :).

- Is er een goede tutoral of voorbeeld programma om Mp3 files af te spelen?

Een paar antwoorden zullen al wel ergens gepost zijn, maar omdat de search erg brak is (zoeken op 'C' of 'C++' kan niet, en onno's search is ook down), moet ik 't helaas nog een keer vragen..

BvD :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

C/C++ voor welk platform? C/C++ is er nou eenmaal in alle soorten en maten

Bovendien is er ook nog een andere search als zoeken op dit forum :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 19:21 schreef OiSyN het volgende:
C/C++ voor welk platform? C/C++ is er nou eenmaal in alle soorten en maten

Bovendien is er ook nog een andere search als zoeken op dit forum :)
Ik heb de hele dag gegoogle'd hoor :)..

Platform maakt niet uit, DOS, Win32 en Linux heb ik ter beschikking.

Verwijderd

Een goed boek (vind ik dan :P) is:
Aan de slag met C++ van Gertjan Laan (ISBN: 90-395-1084-9)
en heb nu laatst:
De programmeertaal C++ van Stroustrup (ontwikkelaar van C++) (ISBN: 90-430-0231-3)
aangeschaft en volgens mij is ook dit wel een aardig boek (ben net begonnen :))

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
[nielsonline]: Ik wil nu serieus gaan beginnen met C of C++; wat is het beste om mee te beginnen?
Een goed boek :) .

Bijvoorbeeld: The C++ Programming Language, Bjarne Stroustrup.
Is er, net als bij PHP een overzichtelijke manual waar alle functies in staan met daarbij de syntax? Ben de hele dag al aan het google'n maar nog steeds niet tegen gekomen...
Bij de meeste (alle) IDEs zit API documentatie. Als je in C++ gaat werken kom je in een hele andere wereld terecht, waar het niet gaat om 1 gemeenschappelijke, centrale library.
Wat is een goede (uitgebreide) tutoral om een interface te maken? De basics heb ik nu wel onder de knie :).
Je bedoelt een GUI interface? Dat gaat wel erg snel, leer eerst eens de taal :) . De libraries voor GUIs verschillen per platform en kunnen erg in opzet verschillen. Daar is dus geen generieke tutorial voor.
Is er een goede tutoral of voorbeeld programma om Mp3 files af te spelen?
Weer te snel: je moet niet gelijk Winamp willen implementeren. Het is belangrijk om eerst de taal goed te kennen en te begrijpen hoe het hele platform in elkaar zit.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Als je echt serieus wil beginnen neem dan de C++ deze is uitgebreider.
En als je dit een beetje onder de knie hebt.

Begin dan met C Builder (voor windows dan net als Visual Basic)

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 19:33 schreef dathome het volgende:

:?

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023

Verwijderd

Topicstarter
Kweet dat ik inderdaad wat snel wil, maar ik heb ook dingen snel door hoor :P

Dat boek van Stroustrup.. waar is dat te krijgen en wat kost dat?

• mbravenboer
[nielsonline]: Dat boek van Stroustrup.. waar is dat te krijgen en wat kost dat?
Enig eigen initiatief zou geen kwaad kunnen....

Het is te bezichtigen bij Amazon.com en je kunt het in vrijwel elke grote boekhandel ( Broese, Donner ) wel vinden.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 19:37 schreef [nielsonline] het volgende:
Kweet dat ik inderdaad wat snel wil, maar ik heb ook dingen snel door hoor :P

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=DvHIihptH47IgSY4lbcLzWhY1EU0h2yxAJM=?BOL_OWNER_ID=1001004001163764&Section=BOOK

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 19:41 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Enig eigen initiatief zou geen kwaad kunnen....

Het is te bezichtigen bij Aamazon.com en je kunt het in vrijwel elke grote boekhandel ( Broese, Donner ) wel vinden.
[/quote]
Ik ken alleen bruna en daar hebben ze 'm niet.

Ah, was al bij bol aan 't kijken, thnx :)

• mbravenboer
[nielsonline]: Kweet dat ik inderdaad wat snel wil, maar ik heb ook dingen snel door hoor :P
Mwah, als jij een MP3 library kunt aanroepen en een GUI in elkaar kunt slepen hoef je het wat mij betreft absoluut niet door te hebben :P . Je concentreert je dus op de verkeerde resultaten naar mijn mening :) .

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 19:44 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Mwah, als jij een MP3 library kunt aanroepen en een GUI in elkaar kunt slepen hoef je het wat mij betreft absoluut niet door te hebben :P . Je concentreert je dus op de verkeerde resultaten naar mijn mening :) .
Ik bedoel.. PHP heb ik me zelf in korte tijd aangeleerd, Linux idem, Visual basic kan ik nu aardig in een week of 2/3, oke, nou is VB niet zo heel moeilijk maar toch.. dus ik denk dat, idd, met een goed boek, c++ ook wel moet kunnen :)

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 19:46 schreef [nielsonline] het volgende:

[..]

Ik bedoel.. PHP heb ik me zelf in korte tijd aangeleerd, Linux idem, Visual basic kan ik nu aardig in een week of 2/3, oke, nou is VB niet zo heel moeilijk maar toch.. dus ik denk dat, idd, met een goed boek, c++ ook wel moet kunnen :)
Voor een minderwaardigheids-complex hoef je je ook niet druk te maken ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Op maandag 28 januari 2002 18:58 schreef [nielsonline] het volgende:
- Ik wil nu serieus gaan beginnen met C of C++; wat is het beste om mee te beginnen?
Begin maar direct met C++. Ik heb ook C++ geleerd zonder voorkennis van C en dat is goed gelukt.
Ik denk zelfs dat het makkelijker is om eerst C++ te leren zonder voorkennis van C. Je moet dan geen C-dingen meer afleren en trouwens, C++ en C zijn 2 verschillende programmeertalen.
- Is er, net als bij PHP een overzichtelijke manual waar alle functies in staan met daarbij de syntax? Ben de hele dag al aan het google'n maar nog steeds niet tegen gekomen...
Ik denk dat je best vanal een boek koopt over C++. Ik heb hier 'Object Oriented programming in C++' staan van Robert Lafore, uitgegeven door de Waite group Press als ik me niet vergis. 't Is een goed boek, zeker voor beginners. Eerst worden de basics zo een beetje uit de doeken gedaan, hoe je een if, while, switch enzo schrijft, je kent het wel. Vervolgens worden structs en functies behandeld, dan is de stap naar classes maar klein.
Verder komen templates, exceptions, pointers, inheritance enz. ook nog aan bod.
- Wat is een goede (uitgebreide) tutoral om een interface te maken? De basics heb ik nu wel onder de knie :).
Je bedoelt om een User Interface te maken? Het maken van een goede UI staat eigenlijk onafhankelijk van een programmeertaal. Hier heb je enkele URL's:
http://www.joelonsoftware.com/uibook/chapters/fog0000000057.html
http://www.iarchitect.com/mshame.htm
Me dunkt dat je best eerst C++ onder de knie krijgt en wat eenvoudigere progjes schrijft om C++ te leren dan direct een MP3 player te gaan schrijven.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Op maandag 28 januari 2002 19:33 schreef dathome het volgende:

Mijn mening is, dat je best eerst C++ leert, zonder gebruik te maken van C++ Builder of Visual C++. Als je met één van die 2 begint, dan moet je je tijd verdelen door zowel C++ te leren en - afhankelijk van het pakket - de VCL of MFC onder te knie te krijgen.
Je concentreert je best eerst op C++. Eens je C++ kan, dan kan je Windows progsels beginnen maken in C++ (Builder of Visual).

https://fgheysels.github.io/

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 01:06
Ik ben het absoluut met whoami eens, leer eerst goed programmeren met puur standaard c++. Hiervoor is het boek van Stroustrup uitermate geschikt. Als ontwikkelomgeving kun je Linux gebruiken. GNU c++ is bijna altijd meegeinstalleerd.

Als je hierna andere dingen wilt programmeren kun je altijd kijken welke extensies van de taal voor jou het meest geschikt zijn. Zo kun je MFC gebruiken als je een GUI wilt maken maar je kunt ook de QT widget set gebruiken. Dan kan je, door een hercompilatie, je applicatie onder Linux en onder MS-Windows draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties :)..

Ik ga binnenkort ff kijken bij de plaatselijke boekenboer :)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Op maandag 28 januari 2002 19:46 schreef [nielsonline] het volgende:
Er is dan gelukkig ook een verschil tussen Rembrandt van Rhijn en Vincent van Gogh aan de ene kant en 'de winterschilder komt naar u toe deze zomer' aan de andere kant.

Ik zou je aanraden eerst eens een taal goed te leren ipv op te houden na Hello World.

Professionele website nodig?

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:36
ik zal d'r ook maar eens een reply tegenaan gooien....
ik het dat boek 'aan de slag met c++' ook gelezen... geleend van een vriend die het voor de UT moest hebben... ik had al Teach Yourself C++ in 21 days... maar in het engels gaat je tempo toch behoorlijk achteruit als je alles 3x moet lezen voordat je het kan ontcijferen (gebeurt bij pointer naar een pointer naar nogwattes al snel). Dus nadat ik dat nederlandse boek heb uitgelezen, heb ik TYC++ ook nog maar een keer gelezen... en snap het nu wel allemaal wel redelijk...
al maakte ik d'r een mooie kolerezooi van in m'n source volgens curry, maar dat kwam dus omdat ik niet gebruik maakte van een IDE... en dus m'n files zo had gerangschikt als het mij het beste uitkwam.
Maar nu zoek ik dus het liefst een boek wat nog niet echt advanced is... maar wat nou ook weer niet alle basics (functies, if statements, switch... for-loops, references, pointers etc etc) gaat lopen doornemen... maar wel al een beetje dieper op de dingen ingaat... als het even kan aan de hand van het bouwen van een programma... Ik heb van de weel wel even bij de Slegte gekeken, maar kon niet echt iets vinden dat me echt een goed boek leek... of je moet gelijk met zo'n bible aan de slag van meer dan 200 gulden en 2000 blz...
Dus hebben jullie misschien nog leuke adviezen... voor iets handzamere boeken, die toch al wel wat dieper op de dingen ingaan(maar nog wel te begrijpen zijn voor een beginneling?).

Only dead fish go with the flow

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 21:41 schreef curry684 het volgende:

[..]

Er is dan gelukkig ook een verschil tussen Rembrandt van Rhijn en Vincent van Gogh aan de ene kant en 'de winterschilder komt naar u toe deze zomer' aan de andere kant.
Zelfs Rembrandt van Rhijn en Vincent van Ghogh maakten niet vanaf het eerste moment kunstwerken, zij zijn ook begonnen met het eenvoudige werk (vingerverven :? ) om daarna het echte werk te gaan doen. De winterschilder trouwens ook, maar dan op zijn eigen manier.
Ik zou je aanraden eerst eens een taal goed te leren ipv op te houden na Hello World.
C++ is geen eenvoudige taal en het helpt zeker als je al programmeerkennis hebt, maar de beste manier om iets te leren is om het gewoon te gaan doen. Dan kun je wel VB goed gaan leren, maar op een gegeven moment is het rendement gewoon te laag en zit je je tijd te verdoen. Wat je wilt bereiken is dat je "feeling" krijgt met het oplossen van problemen m.b.v. een programmeertaal, en die feeling kun je net zo goed krijgen door het programmeren in C++.

Mijn advies is dus: koop één of meerdere goede boeken, ritsel een compiler (GNU) en sluit jezelf een paar weken op. En daarna nog een paar. ;)

Motor-forum.nl

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 19:53

igmar

ISO20022

[quote]
[quote]

C. Alles wat in C++ kan kan ook in C, maar sommige zaken in C++ zijn wat mooier.

Leer eerst de syntax, de denkwijze en de pointers, dan is de overstap naar C++ betrekkelijk simpel. Andersom meestal niet.
Het enige wat een beetje standaard is is ANSI en POSIX. De ANSI standaard functielijst staat online, die van POSIX ook.

De rest is platformafhankelijk (BSD, Win32, etc).
Erg anfhankelijk wat je wil. Echt grafisch is er genoeg te vinden denk ik zo, text based is AS/400 alike nog steeds superieur.
Geen beginnerswerk. Vereist behoorlijke kennis van C en vooral een stevige wiskundige achtergrond, de algoritmen zijn alles behalve simpel. Niet echt iets wat je doet na een eerste tutorial C.

• Orphix
  • Niet online
Op dinsdag 29 januari 2002 00:02 schreef igmar het volgende:
Geen beginnerswerk. Vereist behoorlijke kennis van C en vooral een stevige wiskundige achtergrond, de algoritmen zijn alles behalve simpel. Niet echt iets wat je doet na een eerste tutorial C.
Ja maar daar heb je allemaal componenten voor tegenwoordig :)
En ik denk dat niels dat bedoelt.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 00:09 schreef Orphix het volgende:

[..]

Ja maar daar heb je allemaal componenten voor tegenwoordig :)
En ik denk dat niels dat bedoelt.
Ja, idd, wat je in VB met OCX hebt :)..
Componenten om mee te beginnen en als echt verder ben
mischien 's proberen zelf iets te maken :)...

AS/400? Is dat DOS-grafisch? Met blokjes enzo, da's ook wel lache :), en lijkt me iets makkelijker dan een windows/linux-GUI maken..

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[nielsonline]: Ja, idd, wat je in VB met OCX hebt :)..
OCX is niet VB afhankelijk (zelfs ook prima te gebruiken en te implementeren in C++) en eigenlijk noemen ze dat tegenwoordig een ActiveX Component.
Componenten om mee te beginnen en als echt verder ben
mischien 's proberen zelf iets te maken :)...
Ik denk niet dat je op deze manier nou echt veel van de taal leert.
Download een compiler (of kijk wat voor leuks je Linux distri allemaal heeft) en koop een boek. Begin bij het begin, schrijf een 'hello++ world' en probeer een class te maken.
Lees verder in je boek en ontdek zo de wondere wereld die je programmeertal je biedt.
Wanneer jij een MP3 component aan de praat krijgt door in MS Visual of Borland C++ wat heen en weer te slepen ben je echt nog geen stap verder. Schrijf alsjeblieft je eerste command prompt programmaatje in een simpele editor en niet in een complete IDE en compileer handmatig en niet door op de 'build' knop te drukken. Dat kan allemaal ook nog heel goed na 2 weken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al wat verder dan "Hello World!" Hoor :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[root@home test]# g++ -I/usr/local/mysql/include/mysql -L/usr/local/mysql/lib/mysql db.c -o db -lm -lmysqlclient;./db
MySQL Data (Rows: 2):

Artist: Dj Melvin
Title: L.O.I.S

Artist: DJ Sammy & Yanou feat. Do
Title: Heaven

:)

Ben inderdaad op de commandline aan het expirimenteren.

Door components te gebruiken kun je wel verder met je proggie, en door de kleine dingen daaromheen feeling krijgen met de language.. lijkt me..

Maar idd, ik ga op de commandline expirimenteren totdat ik een boek heb (of liever een goede internet tutoral..) :).

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Op maandag 28 januari 2002 23:43 schreef Bananeman2002 het volgende:
Zelfs Rembrandt van Rhijn en Vincent van Ghogh maakten niet vanaf het eerste moment kunstwerken, zij zijn ook begonnen met het eenvoudige werk (vingerverven :? ) om daarna het echte werk te gaan doen.
Daar doelde ik dan ook op: die jongen moet eerst eens iets complex in een taal proberen voordat ie kan besluiten dat een taal te simpel voor 'm is. Na 3 weken PHP en VB heb je echt niet veel meer gedaan dan wat klooien, en het zou zonde zijn als ie nu voluit in C++ springt om er over een jaar achter te komen dat a) voor zijn doelen VB en PHP voldoende zijn of b) C++ toch niet in z'n straatje past.

Het is makkelijk om je bij VB en zelfs PHP te laten verblinden door de snelle ogenschijnlijk indrukwekkende resultaten. In VB sleur je 10 componentjes bij mekaar en schrijft er 10 regels code bij en je hebt een applicatie waar je moeder van onder de indruk is. 50 regels PHP geven stoere enquetes op websites waar de buurman ook van onder de indruk is. Maar of je dan de taal 100% beheerst is een tweede.....
Mijn advies is dus: koop één of meerdere goede boeken, ritsel een compiler (GNU) en sluit jezelf een paar weken op. En daarna nog een paar. ;)
Uit ervaring: zware kost als asm/C/C++ leer je het beste tussen middernacht en 8 uur 's ochtends ;) Gewoon compiler aanschuppen, gaan kloten en niet ophouden voordat je de vogeltjes buiten hoort.

Professionele website nodig?

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op dinsdag 29 januari 2002 21:10 schreef curry684 het volgende:

[..]
Daar doelde ik dan ook op: die jongen moet eerst eens iets complex in een taal proberen voordat ie kan besluiten dat een taal te simpel voor 'm is.
Wie zegt dat een taal te simpel voor 'm is? Misschien moet ie C++ voor school of werk leren ofzo, 't is maar een voorbeeld. Misschien vindt ie 't wel gewoon leuk.

Overigens is de complexiteit van een programmeertaal niet gelijk aan de complexiteit van de applicaties die je er mee kunt bouwen. Je kunt met VB complexe applicaties bouwen, en met C++ "Hello World"s.
Het is makkelijk om je bij VB en zelfs PHP te laten verblinden door de snelle ogenschijnlijk indrukwekkende resultaten. In VB sleur je 10 componentjes bij mekaar en schrijft er 10 regels code bij en je hebt een applicatie waar je moeder van onder de indruk is.
"VB: De Taal" en "VB: De Volledige Ontwikkelomgeving" zijn twee verschillende dingen. Bovendien kun je dat ruk- en sleepwerk ook uithalen met Borland C++ Builder, dus welke faciliteiten een bepaalde ontwikkelomgeving je biedt en hoe ingewikkeld een taal is zijn niet aan elkaar gerelateerd.
50 regels PHP geven stoere enquetes op websites waar de buurman ook van onder de indruk is. Maar of je dan de taal 100% beheerst is een tweede.....
Beheers jij C++/asm/whatever 100%?
Uit ervaring: zware kost als asm/C/C++ leer je het beste tussen middernacht en 8 uur 's ochtends ;) Gewoon compiler aanschuppen, gaan kloten en niet ophouden voordat je de vogeltjes buiten hoort.
Of de stemmetjes in je hoofd. >:)

Motor-forum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen dagen weer zitten google'n maar ik zie door de bomen het bos echt niet meer. Is er echt geen tutoral die alles van begin tot het eind heel duidelijk uit legt? ;(.. heb 'r tot nu toe nog geen gevonden..

• mbravenboer
[nielsonline]: ik zie door de bomen het bos echt niet meer.
Begin eens bij het begin: een goed boek. Bjarne Stroustrup dus :) .

Als je een serieuze taal wilt leren, zal je je toch echt bij het begin moeten beginnen (ook al denk je dat dat allemaal logisch is) en goede documentatie erbij nemen... Tutorialtjes zijn leuk, maar niet te vergeleken met een degelijk boek.

Verwijderd

Ik weet natuurlijk niet of je dezen al gezien had en er misschien niks aan dacht te hebben, maar misschien had je ze ook wel niet gezien ;)

C++ FAQ lite

Online C++ Tutorial

De laatste begint heel eenvoudig, maar dat kan je overslaan en het wordt al gauw interessanter.

En dat ene boek van de Waite Group heb ik goede ervaringen mee. Ben even vergeten hoe het precies heet.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat zijn handige dingen :).

Boek.. ik ga ook een boek kopen.. :P
Zaterdag ff de stad in en 's ff rond kijken wat 'r aan C++ boeken zijn :).

• Orphix
  • Niet online
Op vrijdag 01 februari 2002 00:59 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Begin eens bij het begin: een goed boek. Bjarne Stroustrup dus :) .
Deze heb ik nu ook, maar dit is echt geen goed boek voor beginners. Er wordt intensief gepraat over de taal, maar minder hoe je het nou moet gebruiken.

Voor een goed online boek zou ik thinking in C++ van bruce eckle aanraden:
http://www.mindview.net/Books/TICPP/ThinkingInCPP2e.html

Het is wel ff doorbijten, maarja dat is Stroustrup ook :P (en persoonlijk vind ik het heerlijk om te lezen)

[edit]
Een boek blijft natuurlijk altijd beter dan een online documentje

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 01:02 schreef [nielsonline] het volgende:
Kijk, dat zijn handige dingen :).
Niet om het een of ander, maar beide pagina's gevonden met google binnen 10 min. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 01 februari 2002 01:03 schreef nonomen het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar beide pagina's gevonden met google binnen 10 min. ;)
Dan zal ik wel de verkeerde zoekwoorden gebruiken... :P.. maja.. ik kan ff vooruit zo :P
Pagina: 1