Het grote: 'Wat is IRC?' topic

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Al zeer geruime tijd zwerf ik rond op het net. Overal wel eens mee gespeeld en naar gekeken. IRC heb ik echter nog nooit mee gewerkt. Ik heb wat basic vragen over het hele ICR gebeuren, misschien kan iemand mij antwoorden geven.

1. wat is IRC?

2. wel eens ooit van servers en kanalen gehoord.. wat moet ik ermee? Als ik op een server zit kan ik dan alle kanalen aan? Wat is het verschil?

3. wat voor software gebruik ik? (mIRC, Trillian) Is het alleen text informatie die verzonden word of is er ook een binaries gedeelte?(zals bij nieuwsgroepen)

4. mensen zoeken wel eens op IRC.. hoe moet ik me dat voorstellen? Ik dacht namelijk dat het een soort chatkanaal was, hoe zoek je dan? In de logs?

5. wat vergeet ik te vragen? aangezien ik van toeten nog blazen weet kan ik me voorstellen dat ik nog wat basic informatie mis om aan de slag te kunnen..

Verwijderd

1. Check www.mirc.com.

2. Bijna goed. Er zijn enkele grote IRC-netwerken, o.a. DALnet, Undernet en EFnet die elk hun eigen assortiment kanalen hosten. Deze netwerken zijn te bereiken door in te loggen op een server die bij jou in de buurt zit (bijv. de Undernet-server in Diemen). Vervolgens kan je het kanalenbestand downloaden - hoeft maar 1 keer - waarna je, al naar gelang je interesses, een of meerdere kanalen kunt openen.

3. mIRC of Trillian, tis maar net wat je lekkerder vindt werken / wat je gewend bent. Ikzelf gebruik mIRC, omdat ik Trillian niet echt ken. Je communiceert i.d.d. d.m.v. tekst, maar IRC staat ook bekend vanwege de aanwezigheid van ontelbare softwareaanbieders. Vaak kan je d.m.v. teksttriggers bestanden downloaden (je zult helaas wel in de rij moeten staan aangezien queues worden toegepast).'

4. Sommige kanalen hebben zgn. searchbots waarmee je je gewenste software kunt opzoeken in het hetgeen wat op dat moment aangeboden wordt.

5. Zoek ook eens op mIRC en scripts. Je kan bijv. SDFind gebruiken om het downen van MP3's makkelijker te maken.

Verwijderd

/edit fok mijn hele verhaal weg dat ik typte :(

kutchello wat niet meewerkt :(

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Nog een paar aanvullingen:

1) Je kunt ook onderling bestanden zenden met DCC (van computer naar computer dus).

2) Tweakers.net heeft ook een eigen IRC-server op irc.tweakers.net, waar ik helaas vrijwel nooit te vinden ben :P.

O ja, als je zelf geïnteresseerd bent in iets hoef je je topic niet de titel 'Het grote...' te geven om aandacht te trekken 8-).

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 17:47 schreef Zerveza het volgende:

1. wat is IRC?

2. wel eens ooit van servers en kanalen gehoord.. wat moet ik ermee? Als ik op een server zit kan ik dan alle kanalen aan? Wat is het verschil?

3. wat voor software gebruik ik? (mIRC, Trillian) Is het alleen text informatie die verzonden word of is er ook een binaries gedeelte?(zals bij nieuwsgroepen)

4. mensen zoeken wel eens op IRC.. hoe moet ik me dat voorstellen? Ik dacht namelijk dat het een soort chatkanaal was, hoe zoek je dan? In de logs?

5. wat vergeet ik te vragen? aangezien ik van toeten nog blazen weet kan ik me voorstellen dat ik nog wat basic informatie mis om aan de slag te kunnen..
1) Internet relay chat ?! Gewoon met al je vrienden kunnen communiceren via internet.

2) Per Groep (undernet, dalnet .. etc) zijn er bepaalde servers, ze komen normaal gezien uit op 1 groot netwerk (maakt dus niet uit op welke dalnetserver je bv zit, de kanalen en users zijn allemaal hetzelfde, enkel als er netsplits zijn kan dit problemen geven)

Per groep heb je dan bepaalde kanalen waar je bv kan afspreken met je vrienden (woon je bv in amsterdam dan join je #amsterdam en zoek je mensen waar je een babbeltje met kan slaan)

3) Xircon is ook een aardige, mirc is ook handig (en ook leuk om te mirc-scripten) Er kan ook data worden verzonden (niet alleen tekst, maar ook bestanden via de hierboven vernoemde dcc-send)

4) Hoe bedoel je ? zoeken op irc ? je kan bv naar _iemand_
zoeken /whois [nickname] en dan kan je ff zien wat de details zijn van deze persoon (chans, email, onlinetijd etc)

5) http://mirc.com/irc.html

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:49

McMiGHtY

- burp -

De leukste server is natuurlijk irc.sorcery.net en dan #tweakers.net

Verwijderd

Als we nou eens van dit topic "het grote irc topic" van maken dan heb ik ook nog een vraagje:

Ik vind dar de irc gedeelte van trillian een beetje te weinig opties heeft. zo zou ik graag chanserv/nickserv support zien. iemand een plugin of info daarover toevallig?

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://kall.cjb.net/ Wel een aardig scriptje voor mirc

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
wat zijn de beste servers en wat zijn de beste kanalen?? en waarom natuurlijk.

Verwijderd

Ligt eraan.
Je hebt grote servers (zoals Undernet), al eerder erboven aangekaart, met heel veel verschillende kanalen, voor elk wat wils.
Maar als je met tweakers wil praten is irc.tweakers.net natuurlijk de server to be :)

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

irc.openprojects.net zitten veel *nix-figuren

en efnet(.vuurwerk.nl) is deel van een heel _groooot_ netwerk

irc.sorcery.net loopt een beetje leeg de laatste tijd hebik het idee..

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• Blacksoul
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Op vrijdag 01 februari 2002 20:08 schreef Zerveza het volgende:
Ik denk dat dat voor iedereen weer anders is....iedereen heeft zo z'n favoriete kanaal of server.

Zelf zit ik voornamelijk op IRCnet en tussendoor op DALnet.

1 Ding is zeker: IRC kan heel verslavend zijn :)

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 14:43
Sterker nog.. 't is verslavend!!

Ik zit vooral op niet-openbare servers.. Wij hebben enkele die-hard regulars.. We hebben ook regelmatig irl-meetings enzovoort.. kortom erg gezellig

Soms zelfs te gezellig vinden m'n ouders :(

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Op dinsdag 29 januari 2002 16:06 schreef Blizard het volgende:
http://kall.cjb.net/ Wel een aardig scriptje voor mirc
D00d thanks deze is chill

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Borg IRC is ook een leuk programmaatje, en in het nederlands.

Het is ook ietsje gemakkelijker als Mirc omdat er meer commands voorgekauwd in de menu's staan.
(en leuke themaatjes)
(8>

• Blacksoul
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Op zaterdag 02 februari 2002 12:45 schreef Sahi_NL het volgende:
Sterker nog.. 't is verslavend!!

Soms zelfs te gezellig vinden m'n ouders :(
Is inderdaad verslavend....toen ik nog thuis woonde en via dial-up zat kreeg ik regelmatig commentaar over dat ik de hele tijd zat te IRCen.

Nu al sinds 2 jaar eigen huis + kabel :)
IRC scheelt me veel telefoonkosten....spreek de meeste mensen toch wel online :)

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Op vrijdag 01 februari 2002 20:08 schreef Zerveza het volgende:
Beste servers zijn die van quakenet net vind ik
SOms is het raak, dan heb je om de haverklap een netsplit maar meestal gaat het vet goed en snel. En daar komt bij, alle gamers zitten op quakenet :)

irc.quakenet.org das de standaard maar dan heb je nog
blueyonder2.uk.quakenet.org
irc.quakenet.be.org enz, ligt er maar aan waar je heen ge gooit word :P

Oh als je dan inlogt op quakenet, join dan ff channel #littleg

Is van een super goeie UT clan :)

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24
Grootste deel van de Tactical-ops communitie zit op irc.gamesnet.net :)

Feyenoord!

Pagina: 1