Toon posts:

[OC] +5-volt lijn meten met multi-meter..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 weken geleden mijn kapotte Abit KT7a omgeruild voor een nieuwe Raid-versie .. voorheen gaf de +5-volt sensor een waarde aan van 4.92v, m'n nieuwe abitje nog maar 4.75v! (dit onder dezelfde belasting)

Nu is bekend dat die sensoren van de Abit moederborden niet helemaal deugen en maak ik mij ook niet zoveel zorgen of mij voeding het wel trekt.. maar ik ben toch wel benieuwd naar de echte waarde ..

Ik neem aan dat ik daarvoor 1 van de kabels van de ATX connector voor een klein stukje moet strippen en de andere pool verbinden met de aarde (de kast).. maar welke draad moet ik daar voor hebben? Op het moederbord / connecter staat nix vermeld..

Verwijderd

Volges mij kun je gewoon van een molex stekkertje de rode (+5) en de zwarte draad daarnaast (0) ff doormeten. Ik vraag me alleen nog ff af of je een voltmeter daar zo direct op aan mag sluiten. Volges mij moet er dan eerst een weerstandje tussen waarover je de spanning dan meet. Maarja, je wilt natuurlijk ook weer geen kortsluiting dus dan zou het wel een stevige weerstand moeten wezen.

doe het in elk geval nog niet, want zeker weet ik het niet :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:27
Idd gewoon multimeter in de gaatjes van de molex stoppen :)

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:05
gewoon je multimeter in een molex steken. Daar kan je hem gewoon insteken. Geen kortsluiting maken met je meet pennen natuurlijk.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
ow .. sim-pel.. :) en ik maar moeilijk denken.. iig bedankt! :)

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Je kan ook gewoon terwijl je PC aanstaat achterin de ATX stekker de voltages controleren omdat een voltmeter een bijna oneindig grote weerstand heeft. Je moet juist de PC aan hebben staan ivm de belasting, onbelast geeft een geschakelde ATX voeding niet de normale uitgangsspanningen.

wel oppassen dat je niet 2 verschillende draden per ongeluk verbind op een of ander lompe manier ;)

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 18:10 schreef Tranced het volgende:
Je moet juist de PC aan hebben staan ivm de belasting, onbelast geeft een geschakelde ATX voeding niet de normale uitgangsspanningen.
onbelast betekend "pc = uit" :)

En wanneer de PC uit is geeft de ATX voeding ook geen +5 volt spanning voor de proc. e.d., behalve dan een klein +5 volt lijntje die het aan/uit circuitje op je mobo regelt :)

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 22:36

C@SP

Biertje ??

Precies wat Phreak zegt, gewoon de pennen van je multimeter in de rode en zwart draad van een molex steken.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Nou, hier meet je dus niet de juiste 5volt lijn mee. Alleen maar wat je harddisk/burner krijgt.
Je moet ook maar eens meten aan de transistors op je board. Dus de rode pen op de transistor (achterzijde) en de zwarte pen aan de massa van een molex bijv.

Voorbeeld,

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rick2001/msi.JPG

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

De KT7A-RAID neemt ongelovelijk veel vermogen!!! Ik heb er ook een, omgeruild voor mijn MSI 6163(geloof ik). Zelfde CPU, memory, HD, videokaart etc er weer ingestoken op standaard waarden. Ik kon met het vorige mobo makkelijk met een 250W af. Met de KT7A-RAID kon ik niet eens booten, alleen met een 400W PSU (mischien met minder ook, maar ik kocht meteen maar een 400).

PS het vorige systeem werd geleverd met die PSU, en ik kon OC'en zowel video als CPU, en uren lang CS spelen zonder problemen.

Ik heb met die PSU later ook andere systemen gebouwd, dus die was nog goed.

• Geronimoos
Op dinsdag 29 januari 2002 00:21 schreef Rick2001 het volgende:
Nou, hier meet je dus niet de juiste 5volt lijn mee. Alleen maar wat je harddisk/burner krijgt.
Je moet ook maar eens meten aan de transistors op je board. Dus de rode pen op de transistor (achterzijde) en de zwarte pen aan de massa van een molex bijv.

Voorbeeld,

[afbeelding]
De achterzijde van de spanningregelaars is toch ook gewoon ground? over vergis ik me nu? ik dacht: pin1: V-in Pin2: grnd Pin3: V-out. Zo is het tenminste voor normale spanningregelaars.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Geronimoos
Op dinsdag 29 januari 2002 13:24 schreef Geronimoos het volgende:

[..]

De achterzijde van de spanningregelaars is toch ook gewoon ground? over vergis ik me nu? ik dacht: pin1: V-in, Pin2: grnd, Pin3: V-out. Zo is het tenminste voor normale spanningregelaars.
Edit: sorry, dubbele post.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 16:19

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Op maandag 28 januari 2002 21:46 schreef mad_maxz het volgende:

[..]

onbelast betekend "pc = uit" :)

En wanneer de PC uit is geeft de ATX voeding ook geen +5 volt spanning voor de proc. e.d., behalve dan een klein +5 volt lijntje die het aan/uit circuitje op je mobo regelt :)
onbelast betekend voeding niet aangesloten op mobo e.d. .

en dan kunnen geschakelde netvoedingen de meest vage dingen gaan doen. :)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

mvds

Totally awesome!

btw niet je multimeter per ongeluk zo instellen dat ie Amps meet. Want dan kost het je een voeding en een multimeter denk ik. Voltmeter is erg hoge weerstand, Amp meter een erg lage weerstand (vette kortsluiting dus).

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij (dwz in mijn wereld) moet je nog altijd je multimeter ompluggen om amps te meten, en dan is ie ook nog eens gezekerd. Mijn metertje begint zelfs onaangenaam te piepen als je de ampere-bussen gebruikt en de knop op volts zet...

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 13:46 schreef AcouSE het volgende:
Volgens mij (dwz in mijn wereld) moet je nog altijd je multimeter ompluggen om amps te meten, en dan is ie ook nog eens gezekerd. Mijn metertje begint zelfs onaangenaam te piepen als je de ampere-bussen gebruikt en de knop op volts zet...
Altijd leuk als je amperes gemeten hebt (het 20A bereik uiteraard), en je gaat daarna volts meten. Da's een niet ondenkbare situatie, aangezien de meeste meters niet piepen (incl. de mijne)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

mijne zit gewoon een draaiknop aan, niets andere bussen oid... wat ook niet-zo-fijn is om weerstand ipv voltage per ongeluk te meten :|

• Rick2001

Rick2001

Nee. De achterzijde van de transistors is niet gelijk aan massa. De achterzijde is waar de 5volt het gemakkelijkst op te meten is.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Hmm, gaat niet zo makkelijk als je moederbord in je kast zit neem ik aan :(

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:26
Op dinsdag 29 januari 2002 13:40 schreef obsidian het volgende:
btw niet je multimeter per ongeluk zo instellen dat ie Amps meet. Want dan kost het je een voeding en een multimeter denk ik. Voltmeter is erg hoge weerstand, Amp meter een erg lage weerstand (vette kortsluiting dus).
Ehh, zal wel weer aan mij liggen hoor, maar een beetje psu kan wel tegen kortsluiting (hebben zekering) :)

Mijn noname voeding heeft al tientallen kortsluitingkjes overleeft (1tje waarbij er ineens rook uit mn cd-rom la kwam - bay-bus draadjes-isolatie gesmolten 8-)), doet't nog steeds perfect >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Rick2001

Rick2001

Je moet niet meten aan de achterzijde van de transistor, maar de andere zijde van de pootjes. Dus eigenlijk zo,

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rick2001/Transistor.bmp

Pagina: 1