DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540
Een potmeter zit in een rheobus en die gebruik je om je fannen te "dimmen" je knijpt zeg maar de stroom af met die potmeters door aan de knopjes te draaien.
Het voordeel er van is dat je je fansnelheid traploos kan regelen nadelen is dat het duur is !
Het voordeel er van is dat je je fansnelheid traploos kan regelen nadelen is dat het duur is !
dus een potmeter is een deel van een rheobus, ofterwijl:
potmeter + mooie draaiknop = rheobus ???
In dat geval is mijn vraag beantwoord! tnx
potmeter + mooie draaiknop = rheobus ???
In dat geval is mijn vraag beantwoord! tnx
DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Verwijderd
ok heren als je zelf gelijkspanning wilt regelen plaats dan een 3055 met de emitter aan de plus van de fan de collector aan de plus van de voeding en op de basis plaats je de loper van de potmeter, de twee uiteinden al dan niet via een weerstand aan de voeding leggen, je kunt nu van 0v tot voedingspanning -1 volt regelen
Ik snap er geen ene reet van!Op maandag 28 januari 2002 16:33 schreef DannyS het volgende:
ok heren als je zelf gelijkspanning wilt regelen plaats dan een 3055 met de emitter aan de plus van de fan de collector aan de plus van de voeding en op de basis plaats je de loper van de potmeter, de twee uiteinden al dan niet via een weerstand aan de voeding leggen, je kunt nu van 0v tot voedingspanning -1 volt regelen
Een potmeter is gewoon een variabele weerstand, die gebruiken ze ook in een rheobus, alleen dan met een mooi knopje erop.
"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Mjah, maar probeer je fans maar niet met een gewone standaard potmeter te regelen.. Dat gaat gegarandeerd rook geven..Op dinsdag 29 januari 2002 10:50 schreef I_Love_Heineken het volgende:
Een potmeter is gewoon een variabele weerstand, die gebruiken ze ook in een rheobus, alleen dan met een mooi knopje erop.
(standaard potmeters kunnen het vermogen niet aan)
Je moet wel degelijk een zwaardere versie hebben!
Verwijderd
Ik ben nog op zoek naar een losse potmeter (Dus met mooie knop) die ik in me kast kan bouwen. Heeft toevallig iemand 1tje over ?
Verwijderd
uhm, ik ben ook maar een n00b dus.....
DannyS heeft het over een transistor (die 3055)
BTW, als je een potmeter zoekt dan zou ik er eentje pakken van ongeveer 300 of 400 ohm, en op http://www.conrad.nl staan ze (ff zoeken naar potmeter) Ze hebben ook mooie draaiknoppen (staan onder de naam apparaatknoppen)
BTW, als je een potmeter zoekt dan zou ik er eentje pakken van ongeveer 300 of 400 ohm, en op http://www.conrad.nl staan ze (ff zoeken naar potmeter) Ze hebben ook mooie draaiknoppen (staan onder de naam apparaatknoppen)
Verwijderd
volgens mij werkt een lm317 schakeling veel lineairder, mooier te regelen en net zo duurOp dinsdag 29 januari 2002 19:56 schreef erkske het volgende:
uhm, ik ben ook maar een n00b dus.....
Pagina: 1