Telefoonlijn als utp?

Pagina: 1
Acties:

• PK
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 19:54
Ik wil kabel internet nemen maar er loopt alleen een 4-aderige telefoonlijn naar boven waar de compu staan.
Zou ik deze telefoondraad vanuit mn modem naar m'n netwerkkaart kunnen gebruiken als netwerkkabel ?

bvd

Verwijderd

Nee, koop een netwerkkabeltje, zijn niet zo heel duur.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55
Ja, kan wel.

UTP gebruikt maar 4 aders.

Alleen is de kwaliteit behoorlijk kut, 100Mbit kun je vergeten, 10Mbit full duplex misschien, half duplex moet lukken.
Ligt beetje aan het type kabel. Verder is het behoorlijk storingsgevoelig.

Ik heb 't hier op die manier ook, richting PC ouders. 10Mbit, half duplex, gaat net :)

Ach, ouders willen geen extra gaten, dus die brakke verbinding is hun eigen keus >:) (Met fatsoenlijke kabel hadden ze rustig 100Mbit switched full duplex)

Kort samengevat: het KAN, maar als je 't ff betrouwbaar wilt, raad ik zeerzeker een normale utp kabel aan.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Yes, dat kan. Maar een telefoonkabel is niet twisted en kan dus veel verstoringen geven. Beter nog is je telefoonkabel te vervangen door een 8-aderige UTP kabel. Over de andere 4 draadjes kan je evt nog een normale telefoon (2, zelfs) laten lopen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• PK
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 19:54
Op maandag 28 januari 2002 15:20 schreef GarBaGe het volgende:
Yes, dat kan. Maar een telefoonkabel is niet twisted en kan dus veel verstoringen geven. Beter nog is je telefoonkabel te vervangen door een 8-aderige UTP kabel. Over de andere 4 draadjes kan je evt nog een normale telefoon (2, zelfs) laten lopen...
Bedankt voor de snelle reacties....
De lijn is ingestuct en wil niet boren.
Het gaat er alleen maar om of ik op volle snelhied kan internetten via deze lijn. Kan dit?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Op maandag 28 januari 2002 15:32 schreef PK het volgende:

[..]

Bedankt voor de snelle reacties....
Het gaat er alleen maar om of ik op volle snelhied kan internetten via deze lijn. Kan dit?
Tenzij je meer dan 10 Mbps haalt wel ja, maar dat zal wel niet :P

Het enige waar je last van kan hebben is dat het traag gaat met bestanden overpompen over het netwerk.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
waarom zou je er niet gewoon een 2e kabeltje bij trekken. is nie zo heel veel werk en is effe een wat nettere oplossing. met een uurtje en een paar tientjes aan kabel en stekkertjes ben je klaar.

iRacing Profiel

• DJSmiley
Op dinsdag 29 januari 2002 00:43 schreef kroegtijger het volgende:
waarom zou je er niet gewoon een 2e kabeltje bij trekken. is nie zo heel veel werk en is effe een wat nettere oplossing. met een uurtje en een paar tientjes aan kabel en stekkertjes ben je klaar.
Omdat boren geen optie is, en een muur naar de klote helpen ook niet :? :?

Pff, lees ff reply van de topicstarter hierboven :z :z

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op dinsdag 29 januari 2002 00:46 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Omdat boren geen optie is, en een muur naar de klote helpen ook niet :? :?

Pff, lees ff reply van de topicstarter hierboven :z :z
ik heb t ook niet over boren, maar voor zover ik kan lezen staat er niet dat t buizie al vol zit....dan trek je er toch gewoon een 2e touwtje bij??? lijkt mij althans......maar prutsen met een telefoonkabel lijkt me ook geen mooie oplossing hoor.....

iRacing Profiel

• DJSmiley
Op woensdag 30 januari 2002 00:23 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

ik heb t ook niet over boren, maar voor zover ik kan lezen staat er niet dat t buizie al vol zit....dan trek je er toch gewoon een 2e touwtje bij??? lijkt mij althans......maar prutsen met een telefoonkabel lijkt me ook geen mooie oplossing hoor.....
nee, mooie en beste oplossing is idd een utp kabeltje.
tel. lijn werkt,maar is gaar.

utp = betrouwbaar en ook nog eens op 100Mbit te gooien ooit (niet dat dat boeit als ie puur voor je modem is)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

voor zover ik kan lezen staat er niet dat t buizie al vol zit
Er is dus geen buis...

Verwijderd

telefoon draadje eruit trekken met een nieuw stuk utp er aanvast.. vervang je de teldraad door een utp kabel ;)
snel,safe en sim-pel

suc6

edit:

geen buis |:(

Verwijderd

Als je kabel niet langer is dan een meter of 4/5 is het te doen. Daarboven hou je nix aan snelheid over.

Utp is het beste maar dat kan niet :?

Dus hou het zo kort mogenlijk. Het kan wel, maar de kans op storing is super.

Maar waarom moet het door de muur
het kan er toch ook voorlangs
door de plint of kabelgootje ???
Pagina: 1