• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-01 11:55
Voordat jullie gaan denk dat ik dit uitgekauwde onderwerp opnieuw wil gaan behandelen :P zal ik eerst even uitleggen wat ik hier ga vragen.

Dit is in zekere zin een huiswerk topic, maar meer eentje die wat dichter tegen interesse dan tegen huiswerk aanligt.

Voor het vak geschiedenis moet ik een scriptie schrijven, zul je zeggen: "waarover dan?" maar dat maakt in principe niet uit, als het maar over iets geschiedenis achtigs gaat.

Omdat ik hier(zie topictitel)persoonlijk erg in geinteresseerd ben d8 ik van goh, ik doe het wel over dit onderwerp, ik wilde dus een scriptie schrijven over of atlantis nou bestaan heeft of dat het maar gewoon een verzonnen verhaaltje met een moraal is. De titel bestaat daar dacht ik ook uit, mythe is verzonnen en legende berust op waarheid. (Correct me if i'm wrong)

Omdat ik me hier eerst wat beter in moet gaan verdiepen vroeg ik me af wat, voor dit onderwerp, relevante literatuur is. Een boek over een studie, of een reisverhaal.

Ik heb zelf al een behoorlijk idee hoe ik mijn scriptie ongeveer wil gaan schrijven. Ik zal hier ff een schema maken over hoe ik het in gedachten had:

1. Algemene inleiding en introductie v/h onderwerp
misschien een paar quotes van plato
2. Een aantal theorien behandelen en de kern daar van weergeven.
met natuurlijk een bespreking van de relevante texten van plato, en een aantal gangbare legendes erin verwerkt
3. De waarschijnlijkheid van de theorien bespreken
hier ga ik denk ik wel wat hulp over vragen maar dat komt later wel
4. Algemeen geldend standpunt
overeenkomsten binnen theorien
5. Slot
conclusie met mijn eigen ideeen en een afsluiting van het onderwerp
6. Bronnen

Als jullie hier nog wat op aan te merken hebben of nog iets toe zouden voegen,
ik sta open voor suggesties. Ook website over dit onderwerp zijn welkom. Ook leuke feitjes worden op prijs gesteld.

Ik hoor het wel, mijn voortgang word hier wel gepost, ook het uiteindelijke stuk, maar verwacht er niet veel van :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

UTFS- ik heb een keer in een verveelde bui hier een enorme lap getypt erover. Kwam erop neer dat het een vertaalfout was door Solon bij het verwerken van Egyptische info over de val van het Minoïsch rijk op Kreta.

Ah, hier was het (topic ging over iets anders, maar zie min 1e post): [topic=345148/1/50]

P.s. zoek ff op titel & inhoud naar Atlantis in de Search, je vindt 100en dingen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

legende

• buzz
Op maandag 28 januari 2002 20:04 schreef dion_b het volgende:
UTFS- ik heb een keer in een verveelde bui hier een enorme lap getypt erover. Kwam erop neer dat het een vertaalfout was door Solon bij het verwerken van Egyptische info over de val van het Minoïsch rijk op Kreta.

Ah, hier was het (topic ging over iets anders, maar zie min 1e post): [topic=345148/1/50]

P.s. zoek ff op titel & inhoud naar Atlantis in de Search, je vindt 100en dingen.
Kijk, dit gaat dus niet over het onderwerp op zich, maar of jullie nog tips hebben over de inhoud van mijn scriptie, en of jullie nog goede literatuur weten voor mij om te gaan lezen. Moet je niet gelijk met UTFS gaan gooien want waarom denk je dat iedereen die knop op zijn interface heeft zitten |:( Dat heb ik natuurlijk allang gedaan, maar over boeken over het onderwerp heeft nooit iemand het.

Verwijderd

eh Ik heb ff een search gedaan op google..... eerst alleen atlantis maar dat geeft een heleboel zooi, hoewel ik een site tegenkwam die beweerde dat atlantis in de zuidchinese zee ligt ( heb m niet helemaal gelezen)
Daarna gezocht op Atlantis books, behalve verwijzingen naar een uitgever met die naam kon je toch al snel een aantal titels boven water halen.
Ik zou t eens proberen, of je er iets aan hebt weet ik natuurlijk niet.
Ik kan me herinneren dat zo'n 25 jaar geleden behoorlijk wat is geschreven over dat onderwerp.
Verder is er in de celtische lectuur ook nog wel iets te vinden.... mensen die veronderstellen dat Tir na Nog in weze een verwijzing is naar Atlantis, dus die kant kun je ook nog uit

Verwijderd

history becomes legend, legend becomes myth? :)

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:47

Sebje

Makelaartje

Op discovery was laatst een enorm interessante docu. Over het feit dat kaarttekenaars al in 1500 wisten hoe de landmassa van Antartica eruit moest zien, terwijl we dit pas weten sinds 1940 ofzo.... Het komt er op neer dat men vermoed dat de verloren beschaving zich ook wel eens kan bevinden onder het ijs van Antartica.
Er interessant onderwerp trouwens. check dus ff http://www.discoveryeurope.com

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

raglam schreef:
Dat laatste wel :)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op dinsdag 29 januari 2002 14:19 schreef raglam het volgende:
LotR gezien? :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• SigmundFreud
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

SigmundFreud

Sic transit gloria mundi

Op maandag 28 januari 2002 15:04 schreef BuzzerCrAsH het volgende:
Check Plato's dialoog 'Timaeus', daar staat het stuk over Atlantis. Online versie (handig voor ctrl-f): http://classics.mit.edu/Plato/timaeus.html
'Now in this island of Atlantis there was a great and wonderful empire...'

...maar ik heb een bel op mijn fiets

Verwijderd

History bacame legend...legen became a myth. And some things that should not have been forgotten...were lost. :p

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:21
Tja, je begint wel in het Von Danikengebied te komen ;)

Kijk iig eens rond in de bibliotheek en zoek ook naar deskundigen aan universiteiten, misschien dat zij ze aan informatie of goede bronnen kunnen helpen.

Verwijderd

Op discovery channel was laast een documantaire over Atlantis met zeer boeiende en overtuigende theoriën dat het ergens onder de zuid-pool licht. Probeer of je aan die documantaire kan komen.
Edit: sorry een beetje dubbel |:(

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 14:28 schreef Sebje het volgende:
Op discovery was laatst een enorm interessante docu. Over het feit dat kaarttekenaars al in 1500 wisten hoe de landmassa van Antartica eruit moest zien, terwijl we dit pas weten sinds 1940 ofzo.... Het komt er op neer dat men vermoed dat de verloren beschaving zich ook wel eens kan bevinden onder het ijs van Antartica.
Er interessant onderwerp trouwens. check dus ff http://www.discoveryeurope.com
" Een aantal theorien behandelen en de kern daar van weergeven. "
Over dit onderwerp kun je inderdaad flink wat pagina's vullen.

"Het komt er op neer dat men vermoed dat de verloren beschaving zich ook wel eens kan bevinden onder het ijs van Antartica."
Ik denk dat hij bedoelt dat de eilanden die zich onder het ijs bevinden een kandidaat zijn voor waar vroeger mogelijkerwijs Atlantis zich heeft bevonden.

Sebje verwijst naar de kaart die Piri Reis(Turkse admiraal) had, hij is hieronder te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.newage.com.au/PageMill_Images/piri.jpg
Het bijzondere van de kaart is dat bepaalde stukken grond (onder de ijskap van Antartica liggen x ijslanden die samen het geheel vormen) daarop al te zien zijn voordat "wij" wisten dat die zich daadwerkelijk daar bevonden. "Wij" wisten het pas toen we relief (onder water) in kaart moesten brengen ivm onderzeers, bovendien was het nog niet mogelijk.
Toch blijkt dat op die kaart de nodige info al aanwezig was (zonder dat toen de "tools" aanwezig waren).
Je kunt dit linken met Atlantis door argumenten voor te dragen als de mogelijkheid dat de kaart waarschijnlijk een kopie is van vorige kaarten(andere beschaving die wel over de tools beschikte).
Zoek ook over breedte & lengte graden die op die kaart aanwezig zijn(ook iets wat wij later pas BEIDEN in kaart konden brengen dan de tyd waar die kaart uit dateert)
suc6

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Die kaart is een hoax, in de zin dat die kustlijn helemaal niet zo nauwkeurig is als wordt beweerd. Je moet erg goede wil tonen om die 'dicht bij de werkelijkheid' te noemen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

'dicht bij de werkelijkheid' ...urm wie ben je hier aan het citeren ...kon dat nergens terug vinden.

Goed ik ga er van uit dat je mij bedoelt ;)
dat die kustlijn niet helemaal klopt zou best kunnen, ik weet niet waar jij de info vandaan hebt misschien heb je de link nog? Ik weet wel zeker dat de vorm/grootte van de eilanden onder Antartica grotendeels klopte.

Verwijderd

Om deze mythe verder uit te bouwen:
Wetenschappers vragen zich al een tijdje af hoe het kan, dat bepaalde gebieden geologisch anders zijn dan verwacht. Was ook in een docu op Discovery, geloof ik.

Eén van de mogelijkheden was, dat de polen van de aarde, die nu schuin staan ten opzichte van een rechte ass, ooit anders hebben gelegen.

Heel plausibel allemaal en als je dat combineert met Antartica's huidige positie, dan zou, mits Atlantis daar gelegen heeft, Atlantis ter hoogt van Nieuw Zeeland hebben gelegen vóór de poolverschuiving.

Een goed klimaat dus. Alleen valt dat weer heel moeilijk te rijmen met de geschriften van Plato, daar hij een leerling was van Socrates en die heeft volgens mij nooit een stap buiten Athene gezet.. (Op zijn olijfbomen na dan)

Aan de andere kant; voor Plato was het een legende.. Wat doet het beter dan een veraf gelegen land? Dan kun je fantaseren wat je wil, weinig kans dat het achterhaald zal worden.

Zoekaktie: "Atlantis Location"
Links, flauw maar raak:
http://www.atlantis-lostcity.com/
http://www.unmuseum.org/atlantis.htm
http://www.marine.whoi.edu/ships/atlantis/atlantis.htm ;)
http://members.aol.com/jimb3d/myth/atlantis.html

......

Maar het is een goed ding, dat bovengenoemde drad zoveel feiten bevat:
[topic=345148/1/50]

Dion_b weet hier een perfect plausibele verklaring te geven voor Plato's Atlantis!
Ik zou zeggen; kijk er maar eens naar. Dan zijn we meteen weer een wereldwonder rijker; Griekenland!

• buzz
Zijn er nog tips over hoe deze scriptie op te zetten? Bijvoorbeeld een heleboel theorien noemen, of gewoon de basis weergeven? Wat verwijzingen naar boeken die met atlantis te maken hebben zouden ook welkom zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 09:16 schreef BuzzerCrAsH het volgende:

[..]

en of jullie nog goede literatuur weten voor mij om te gaan lezen.
ik zal eens gaan vragen aan mijn vader die heeft er een kleine bibliotheek over. i'll let u know

Verwijderd

ok een paar boeken,

The Other Atlantis --- robert scrutton
isbn --- 01859758 120 x

Atlantis raadsels van een verloren continent --- A. thomas
isbn --- 9020232681

Atlantis --- C. Berlitz
isbn --- 9026970609

Atlantis de verloren wereld --- Kaulacarcya yogamuni
isbn --- 902436662-3

Atlantis en wereld karma --- peter barten
isbn --- 9060108663

De laatste atlantiers --- maria penkula
isbn --- 9020232975

ik heb er nog wel een paar maar zijn engels en waarschijnlijk moeilijk te vinden

Verwijderd

Volgens mij draait Plato zich nog steeds om in zijn graf als hij over dit soort Atlantis-literatuur hoort :) Plato schreef de Atlantis-mythe om filosofen als Anaxagoras te bestrijden.

Zie http://plato-dialogues.org/tools/char/atlas.htm (het rode stuk).

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

er zij eigenlijk 5 gegadigden voor de locatie van atlantis:

• de recentelijk ontdekte piramiden/structuren onder water bij cuba.
• de een paar jaar geleden ontdekte piramyden/structuren in de zuid chineese zee
• antartica
• een ondergelopen stad in de zwarte zee.
• het oude minoische rijk opp kreta

en natuurlijk weten ze bij de CIA meer (raiders of the lost arc >:) )

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 18:14 schreef ocf81 het volgende:
en natuurlijk weten ze bij de CIA meer (raiders of the lost arc >:) )
....wat bedoel je precies

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:21
Op donderdag 31 januari 2002 17:03 schreef mietje het volgende:
Volgens mij draait Plato zich nog steeds om in zijn graf als hij over dit soort Atlantis-literatuur hoort :) Plato schreef de Atlantis-mythe om filosofen als Anaxagoras te bestrijden.

Zie http://plato-dialogues.org/tools/char/atlas.htm (het rode stuk).
Dat zou ik inderdaad ook meenemen de hele achtergrond van Plato's Atlantis verhaal en hoe dat verhaal na Plato verder verworden is.

• buzz
Op donderdag 31 januari 2002 18:44 schreef Wilson_Fisk het volgende:

[..]

....wat bedoel je precies
Hij doelt op Indiana Jones denk ik :+

Orangrader, ik zal die boeken eens gaan bekijken.

Mietje, die link zal ook vrijwel zeker meegenomen worden in het stuk.

• buzz
*schopje*

zijn er verder nog enkele literatuur aanraders?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

in het einde van raiders of the lost arc zie je een loods waar de arc wordt opgeslagen. die loods staat boordebol van die spullen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Op zaterdag 02 februari 2002 19:55 schreef BuzzerCrAsH het volgende:
*schopje*

zijn er verder nog enkele literatuur aanraders?
Die docu op discovery moet je echt zien!

Er komen ook argumenten in voor, die hier nog niet genoemd zijn, zoals:

- een of ander vage inka god
- Piramides
- Klimaat verandering
- sterrenkunde

Misschien kan je vragen of iemand die docu toevallig heeft opgenomen?

• Nappa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-01 22:00

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Van wat ik mij van die docu op discovery weet te herinneren, was de theorie ongeveer zo:

Vroeger lag antarctica nog in een gematigd of warm gebied.
Door de ijstijd ontstond er een enorme hoop ijs op Amerika en het Euraziatisch continent. Als gevolg van de enorme massa van al dat ijs is vervolgens vermoedelijk de schil van de aarde gaan draaien om de vloeibare kern (niet erg soepel, maar met schokken). Daardoor kwam Amerika (dat tot dan toe in een veel kouder gebied lag) in een warmer gebied te liggen, en antarctica verschoof richting zuidpool.
Al dat ijs op Amerika begon te smelten waardoor de zeespiegel steeg. Verder had die verschuiving van de aardschil tot gevolg: veel aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en vloedgolven.
Als Atlantis dus op Antarctica lag, heeft dat heel wat te verduren gehad aan natuurrampen, waarna de overblijfselen onder dikke lagen ijs kwamen.

In die docu geven ze trouwens ook een hele hoop argumenten en dat soort dingen, zeker een aanrader!

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

Verwijderd

Op dinsdag 05 februari 2002 19:03 schreef Nappa het volgende:
Van wat ik mij van die docu op discovery weet te herinneren, was de theorie ongeveer zo:

Vroeger lag antarctica nog in een gematigd of warm gebied.
Door de ijstijd ontstond er een enorme hoop ijs op Amerika en het Euraziatisch continent. Als gevolg van de enorme massa van al dat ijs is vervolgens vermoedelijk de schil van de aarde gaan draaien om de vloeibare kern (niet erg soepel, maar met schokken). Daardoor kwam Amerika (dat tot dan toe in een veel kouder gebied lag) in een warmer gebied te liggen, en antarctica verschoof richting zuidpool.
Al dat ijs op Amerika begon te smelten waardoor de zeespiegel steeg. Verder had die verschuiving van de aardschil tot gevolg: veel aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en vloedgolven.
Als Atlantis dus op Antarctica lag, heeft dat heel wat te verduren gehad aan natuurrampen, waarna de overblijfselen onder dikke lagen ijs kwamen.

In die docu geven ze trouwens ook een hele hoop argumenten en dat soort dingen, zeker een aanrader!
Dit is ook ongeveer wat ik me kan herrineren.

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Op maandag 28 januari 2002 15:04 schreef BuzzerCrAsH het volgende:
Voordat jullie gaan denk dat ik dit uitgekauwde onderwerp opnieuw wil gaan behandelen :P zal ik eerst even uitleggen wat ik hier ga vragen.

Dit is in zekere zin een huiswerk topic, maar meer eentje die wat dichter tegen interesse dan tegen huiswerk aanligt.

Voor het vak geschiedenis moet ik een scriptie schrijven, zul je zeggen: "waarover dan?" maar dat maakt in principe niet uit, als het maar over iets geschiedenis achtigs gaat.

Omdat ik hier(zie topictitel)persoonlijk erg in geinteresseerd ben d8 ik van goh, ik doe het wel over dit onderwerp, ik wilde dus een scriptie schrijven over of atlantis nou bestaan heeft of dat het maar gewoon een verzonnen verhaaltje met een moraal is. De titel bestaat daar dacht ik ook uit, mythe is verzonnen en legende berust op waarheid. (Correct me if i'm wrong)

Omdat ik me hier eerst wat beter in moet gaan verdiepen vroeg ik me af wat, voor dit onderwerp, relevante literatuur is. Een boek over een studie, of een reisverhaal.

Ik heb zelf al een behoorlijk idee hoe ik mijn scriptie ongeveer wil gaan schrijven. Ik zal hier ff een schema maken over hoe ik het in gedachten had:

2. Een aantal theorien behandelen en de kern daar van weergeven.
met natuurlijk een bespreking van de relevante texten van plato, en een aantal gangbare legendes erin verwerkt
3. De waarschijnlijkheid van de theorien bespreken
hier ga ik denk ik wel wat hulp over vragen maar dat komt later wel
4. Algemeen geldend standpunt
overeenkomsten binnen theorien
5. Slot
conclusie met mijn eigen ideeen en een afsluiting van het onderwerp
6. Bronnen

Als jullie hier nog wat op aan te merken hebben of nog iets toe zouden voegen,
ik sta open voor suggesties. Ook website over dit onderwerp zijn welkom. Ook leuke feitjes worden op prijs gesteld.

Ik hoor het wel, mijn voortgang word hier wel gepost, ook het uiteindelijke stuk, maar verwacht er niet veel van :)
kijk de film Atlantis van Disney :) op zich niet echt veel met het werkelijke verhaal van plato te maken maar toch leuk om te zien :)
het is wel een boeiend onderwerp!!!

ze hebben wel vondsten gedaan waaruit zou moeten blijken dat atlantis wel degelijk bestaan zou hebben maar helemaal zeker weten doen ze het nog steeds nie en over de vermoedelijke plek waar het zou moeten hebben gelegen weten ze al helemaal nie! het blijft 1 van historisch beste raadsels die helaas nog onopgelost is! naar het schijnt waren ze in Atlantis al ver hun tijd vooruit ik denk dat we een hoop van ze kunnen leren! zoiezo de wetten die ze daar hadden en de manier waarop er daar qua de sociale omgang met elkaar werd om gegaan!!! kunnen we hier in de wereld nog een goed voorbeeld aan nemen!

suc6 met je werkstuk!

Metal to the bone

Pagina: 1