[U160 SCSI] Adaptec, Tekram of Advance?

Pagina: 1
Acties:

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-04 14:55
Ik ben van plan binnen kort allemaal nieuwe computer spullen te kopen en daar moet dan wel SCSI in zitten :) Nu had ik als HD een Seagate Cheetah X15-36LP 18,4GB (15.000rpm) in gedachte, maar zit ik nog te twijfelen welke SCSI controller ik er bij moet nemen.
Ik zat te twijfelen tussen de:

Adaptec:
29160

Prijs is 419,- Euro..

Tekram:
DC-390U3D

Prijs is 337,- Euro..

Advance:
29161

Prijs is 239,- Euro..

Alle kaarten zijn kit/retial dus met kabels/drivers etc. En nu vraag ik me af of de ondersteuning en de SCSI controllervan adaptec wel zo goed is om het prijsverschil te overbruggen, want 419 of 238 Euro maakt nogal wat verschil.
Welke kaart is dus het beste voor z'n geld? (of zijn er andere goede/betere kaarten)

Verwijderd

Adaptec B-)
Neem dan de 29160!

• InterCC
Op maandag 28 januari 2002 14:25 schreef se7enn het volgende:
Adaptec B-)
Neem dan de 29160!
Ja vast wel, maar beetje prijzig he.. Waarom zou ik die nemen en niet bijvoorbeeld de Advance die bijna de helft goedkoper is. EN kanalen heeft dus max 30 apparaten ipv de 15 die adaptec heeft.

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Adaptec heeft de beste performance maar het verschil met iig Tekram is minimaal, driver support zou mischien een verschil kunnen zijn en daar zou ik goed naar kijken.
Tekram retail packages zijn ook veel completer als die van Adaptec, ik kan ze aanraden, de Advance ken ik verder niet.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• Mr.Wizzard
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Het prijsverschil zit hem ook in het feit dat de AHA29160 oude apparatuur kan aansturen zonder dat de snelle hd's daar last van hebben. Speedflex technologie heet dit en werkt uitermate goed.

Als je bv een raid 1 in elkaar zet van een setje 15k schijven en je hangt extern er nog een scannertje bij kan dit toch wel handig zijn met oog op de performance.

Bij die Tekram vraag ik me dat af.

Vaak is het zo dat bij goedkopere scsikaarten de bussnelheid zich aanpast aan het langzaamste device op de bus.
En als je 30 apparaten aan zou willen sluiten maakt die 200 euro ook nix uit.

TEAM_JOE_BAR

• InterCC
Klopt. Maar vooralsnog komt er maar 1 HD aan en misschien later nog wel 1. Andere SCSI apparatuur als CD-RW etc is niet de bedoeling.. Heel misschien een SCSI DVD..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
Tekram! Veel beter dan zo'n veel te dure Adaptec, en wel hierom: de 29160 is single-channel, de 390U3D is dual-channel :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
Op maandag 28 januari 2002 16:45 schreef Mr.Wizzard het volgende:
Het prijsverschil zit hem ook in het feit dat de AHA29160 oude apparatuur kan aansturen zonder dat de snelle hd's daar last van hebben. Speedflex technologie heet dit en werkt uitermate goed.

Als je bv een raid 1 in elkaar zet van een setje 15k schijven en je hangt extern er nog een scannertje bij kan dit toch wel handig zijn met oog op de performance.

Bij die Tekram vraag ik me dat af.

Vaak is het zo dat bij goedkopere scsikaarten de bussnelheid zich aanpast aan het langzaamste device op de bus.
En als je 30 apparaten aan zou willen sluiten maakt die 200 euro ook nix uit.
de Tekram u3w heeft 2 kanalen, een UW kanaal en een u160 kanaal. ik bezig de u3d op het moment (2x u160) en het kaartje werkt perfect onder windows en linux. ik zou die adaptec mooi links laten liggen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op maandag 28 januari 2002 18:30 schreef abbadon het volgende:
Tekram! Veel beter dan zo'n veel te dure Adaptec, en wel hierom: de 29160 is single-channel, de 390U3D is dual-channel :)
agreed, ik heb ook jarenlang als een blind achter adaptec aangelopen, totdat ik kort geleden aan Tekram kaartje kocht (zie sig), dit u2w kaartje performed beter als een vergelijkbaar adaptec product (vooral de cpu belasting is met die adaptecs HOGER als met die tekram (tekram is op LSI Logic chip gebaseerd overigens)

kzou als ik jouw was voor die tekram gaan, kwa prijsprestatie is ie gewoonweg beter,

en kwa drivers, ach, die tekram is zoals ik als zei gebaseerd op een chip van Lsi Logic (voormalig symbios logic) dat is 1 van DE pioneers op het gebied van scsi apparaten (samen met adaptec) dat zit echt wel goed, alle 'major' os'sen ondersteunen deze kaart standaard wel.

A wise man's life is based around fuck you

• InterCC
Tnx. Als de ondersteuning in windows2000 (en ook XP) maar goed is dan ben ik tevreden.

't wordt trouwens de tekram en niet de adaptec na het lezen van bovenstaande reacties.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Worden die Tekram kaarten herkend in WinXP??? Zijn er drivers voor??

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
als je echte kwaliteit wilt moet je adaptec nemen, anders is Tekram zekers geen slechte keus naar mijn mening (heb diverse kaarten getest en nooit echte major problems gehad met het merk)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
het valt me op hoe blind mensen soms achter merken aanlopen en hoe ze gegrepen kunnen worden door 'duur moet wel goed zijn'

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op vrijdag 10 mei 2002 23:06 schreef wezep het volgende:
Worden die Tekram kaarten herkend in WinXP??? Zijn er drivers voor??
ja hoor die werken prima onder XP, er zit(de u2w en u3 versie) een symbios logic (lsi logic) chip op, das bijna net zo standaard als adaptec

A wise man's life is based around fuck you

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:34
Op vrijdag 10 mei 2002 23:10 schreef richardkraal het volgende:
als je echte kwaliteit wilt moet je adaptec nemen, anders is Tekram zekers geen slechte keus naar mijn mening (heb diverse kaarten getest en nooit echte major problems gehad met het merk)
Als je extra wil betalen voor amerikaanse degelijkheid dan is het adaptec. Kwalitatief is tekram tegenwoordig even goed.

Dat een tekram slechter is dan een adaptec is een verhaal uit het verleden. Vroeger maakte ze hun eigen chipsets voor scsi. Die waren brak. Als je zegt dat adaptec kaarten van die tijd t.o.v. Tekram's eigen chipsets beter zijn, dan geef ik je gelijk. Maar tegenwoordig maken ze ze niet meer zelf. Ze maken nu gebruik van chipsets van LSI-logic, das de grootste SCSI chipbakker die er is.

Heb zowel met Adaptec U2W kaarten als Tekram kaarten gewerkt. Gaat allebei probleemloos.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:37
HP drukt niet voor niets LSILogic 53C875 chippies in hun servers, lijkt me niets mis met LSI.
Ik ben hier zelf van een Symbios Logic 860 afgestapt naar een vergelijkbare onboard adaptec controller, maar dat ding doet niets anders dan parity errors genereren op mn SCSI bus :( . Geen adaptec voor mij dus. Tis dat ik met mn Digital server niet kan booten van een NCR kaartje zonder BIOS, anders zat die 860 er allang weer in.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die Advance 19161 heeft ook zeker geen slechte specs ( http://www.advance-peripherals.com/pdf/29161U-Info.pdf ). Dual channel (1x Ultra160 en 1x Ultra Wide 40), 64-bit PCI en 66MHz PCI support. De QLogic ISP12160 chipset die erop zit wordt o.a. gebruikt op de RAID controllers van Mylex.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik schop dit treadje even omhoog.

Ik heb inmiddels een Advance 29161. De kaart blijkt gebaseerd te zijn op een reference design van QLogic. De harde schijven werken er perfect op (beter dan op de Adaptec 29160, die had soms problemen met één harddisk in m'n externe behuizing), maar ik heb problemen met cd-recording en het afspelen van DVD's op m'n Pioneer DVD drive. Ik heb van alles geprobeerd maar hij wil geen DVD's draaien of alleen met zwaar hakkelend geluid en verdwijnend beeld. Zodra ik de CD/DVD meuk aan de Adaptec hang gaat het wel goed. Erg vaag.

Ik heb nu dus een QLogic en een Adaptec kaart in m'n pc. Da's een beetje overdreven :) en daarom ga ik deze proberen: http://www.koutech.com/proddetail.asp?linenumber=136 .
Is hier goedkoop te krijgen: http://www.rlsupplies.co.uk/item524.htm (ze doen creditcard bestelling naar het buitenland). Dit kaartje ondersteunt 64-bit, 66MHz PCI en heeft twee Ultra160 channel. Hij is gebaseerd op een reference design van LSI Logic (zij maken ook de chipsets voor de Tekram controllers). Ik heb gevonden via dit threadje op Storage Review: http://forums.storagereview.net/viewtopic.php?t=4057 .

Verwijderd

als het toekomstgericht is zou ik even uitkijken naar de ultra320 HBA's,verschillende merken hebben ze al gereleast waaronder adaptec en lsi,trouwens een dual shannel ultra 160 van lsi kost geloof ik $245, met het uitkomen van ultra320 zullen de ultra 160 nog wel goedkoper worden.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik lees nu op 2CPU.com dat de nieuwste revisie van de Tekram DC-390U3W wel de 66MHz chip van LSI heeft:
There are 3 different revs of the board you have.
Rev 1.0 is only a 5v card, so it won't fit into any board that has a standard slot. You probably don't have this one.

Rev 1.01 will fit into a 3.3v slot (which is what all the 66MHz slots are), but it only has a 33MHz chip on it. So no matter what you do, it'll only run at 33MHz.

Rev 1.1 does have a 66MHz chip, so it should work as advertised.

My guess is you have the rev 1.01 board, so you're out of luck. You can tell for sure when it boots up it will say "53c1010-33" or 53c1010-66". 33 is 33MHz, 66 = 66MHz.

The main problem here is that Tekram provides NO WAY to tell which rev of the card is in the box, without openning the box. This makes it imopssible to order the correct one. Some stores will open the box and check it for you, but that's rare.
http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=9df0746e4b15b7e89ce374c88d2ef5ea&threadid=21647

• cosmoOo
  • Laatst online: 02-04 06:05

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik heb al een tijd lopen zoeken naar zo'n tekram 66mhz versie maar ben die hier in NL nog niet tegengekomen. meeste webshops konden mij ook niet helpen via email, wiste niet dat er een 66mhz versie was en/of wouden niet gaan kijken wat voor rev zij hadden.

die koutech lijkt mij ook wel wat, is alleen weer niet leverbaar in nl maar die engelse site is niet echt een probleem ben alleen bang voor verzendkosten.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Een Adaptec 39160 ondersteund toch ook 66bit/66Mhz??

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 12:48 schreef wezep het volgende:
Een Adaptec 39160 ondersteund toch ook 66bit/66Mhz??
Ja, ik zou persoonlijk gewoon voor Adaptec gaan.

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op zondag 07 juli 2002 15:26 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Ja, ik zou persoonlijk gewoon voor Adaptec gaan.
waar haal je dat vandaan dat die 66mhz is ? ik kan dat nergens vinden.

Verwijderd

Op zaterdag 06 juli 2002 09:47 schreef cosmoOo het volgende:
ik heb al een tijd lopen zoeken naar zo'n tekram 66mhz versie maar ben die hier in NL nog niet tegengekomen. meeste webshops konden mij ook niet helpen via email, wiste niet dat er een 66mhz versie was en/of wouden niet gaan kijken wat voor rev zij hadden.

die koutech lijkt mij ook wel wat, is alleen weer niet leverbaar in nl maar die engelse site is niet echt een probleem ben alleen bang voor verzendkosten.
De Tekram DC-390U3W is een 64-bits/66-Mhz U160 dual-channel controler. Hij staat gewoon in de price-watch. (o.a. CompTech World en SWW Computer).
Je kunt hem ook in een 32-bits/33-Mhz PCI-slot gebruiken, alleen dan trekt hij max. 80Mb.
Er zitten LSI-chips op, dus ondersteuning hoef je je geen zorgen over te maken :)
Ik heb hem ook en hij draait als een zonnetje (4*Atlas V, DVD, CD-brander en scanner) ;)

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op zondag 07 juli 2002 15:53 schreef madashell het volgende:

[..]

De Tekram DC-390U3W is een 64-bits/66-Mhz U160 dual-channel controler. Hij staat gewoon in de price-watch. (o.a. CompTech World en SWW Computer).
Je kunt hem ook in een 32-bits/33-Mhz PCI-slot gebruiken, alleen dan trekt hij max. 80Mb.
Er zitten LSI-chips op, dus ondersteuning hoef je je geen zorgen over te maken :)
Ik heb hem ook en hij draait als een zonnetje (4*Atlas V, DVD, CD-brander en scanner) ;)
er zijn iets van 3 verschillende versies van die kaart
quote van 2cpu
There are 3 different revs of the board you have.
Rev 1.0 is only a 5v card, so it won't fit into any board that has a standard slot. You probably don't have this one.

Rev 1.01 will fit into a 3.3v slot (which is what all the 66MHz slots are), but it only has a 33MHz chip on it. So no matter what you do, it'll only run at 33MHz.

Rev 1.1 does have a 66MHz chip, so it should work as advertised.

My guess is you have the rev 1.01 board, so you're out of luck. You can tell for sure when it boots up it will say "53c1010-33" or 53c1010-66". 33 is 33MHz, 66 = 66MHz.

The main problem here is that Tekram provides NO WAY to tell which rev of the card is in the box, without openning the box. This makes it imopssible to order the correct one. Some stores will open the box and check it for you, but that's rare.
ik heb alle aanbieders (oa sww en ctw) een tijdje geleden gemaild en gevraagd of ze de rev1.1. konden leveren maar dat was toen niet het geval.

maar is die van jouw dus de rev 1.1 zegt die dus -66 bij het booten ?

Verwijderd

Op zondag 07 juli 2002 15:57 schreef cosmoOo het volgende:

[..]

maar is die van jouw dus de rev 1.1 zegt die dus -66 bij het booten ?
Yep, ik heb hem op de HCC-dagen gekocht bij Chicon :)
Pagina: 1