A7V bios 1009 => problemen met videokaart

Pagina: 1
Acties:

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 12:59

mr_obb

Lakse Perfectionist

Topicstarter
Ik had dit weekend mijn BIOS van versie 1004d geupdate naar versie 1009. Het gaat om de A7V 'Classic' met KT133 chipset en DIP-switches.

Na de update leek alles goed te gaan, totdat ik RTCW ging spelen. Na ongeveer 5 minuten is mijn computer vastgelopen. Na heel veel vastlopers heb ik met clrcmos.exe mijn cmos leeggehaald en alle instellingen opnieuw ingesteld. Daarnaast heb ik mijn videokaart (geforce 2MX 'classic') naar zijn standaard frequenties teruggegooid. Ondanks dat bleef mijn Windows XP vastlopen. Een aantal maal heeft hij het gehad over NV4_*.dll in een BSOD of een klein venster. Mijn geheugen heb ik in plaats van de normale 2T latencies teruggezet naar 3T 133 Mhz, maar ook dat heeft niet geholpen.

VIA: 4.37 opnieuw geinstalleerd
Nvidia: Detonator 23.11 opnieuw geinstalleerd
De problemen blijven.
Na terugflashen naar 1004D werkte alles weer prima.

Men zegt wel eens: If it ain't broke, don't fix it, maar ik wil een nieuwe Duron 1300 of 1400 erin zetten en dan heb ik echt een nieuw BIOS nodig.

Ik ga vanavond proberen mijn VIO omhoog te gooien naar 3.69 volt om te kijken of dat iets oplost, bij anderen schijnt dat instabiliteitsproblemen opgelost te hebben.

Even over mijn systeem: Hij is in de afgelopen 4 maanden 2 keer vastgelopen en allebei tijdens het gebruik van Acrobat Reader. Dat is echt het meest verschrikkelijke programma ooit, maar dat terzijde.

Wie heeft er nog andere mogelijkheden om dit probleem op te lossen?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
Ik heb dit probleem ook met mijn A7V.
Terugflashen naar 1007 en het werkt weer toppie..

• GRUMBLER
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 16:38
0f je neemt de 1008 bios die is ook goed gebruik ik ook probleemloos.
Op www.a7vtroubleshooting.com en dan in het forum zijn soortgelijke problemen ook al besproken, motto is daar gewoon van 1009 bios afblijven!!
Voor het forum:
http://forum.a7vtroubleshooting.com/

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Topicstarter
Er zijn inderdaad meer mensen met een vergelijkbaar probleem. Ik heb daar een nieuw topic geopend en ik ben doorgestuurd naar:

http://forums.viaarena.com/messageview.cfm?start=1&catid=15&threadid=5000

Daar word een tip gegeven over het oplossen van het probleem. Daarnaast kan ik ook BIOS 1007 gebruiken met een Duron 1300/1400.

Heeft iemand nog andere ideeen?

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Topicstarter
Het probleem is opgelost.

Het is inderdaad zoals op het forum van viaarena.com, genoemd in mijn vorige post, beschreven staat.

Even in het kort:
Met Bios 1009 word een fout gemaakt in de AGP Drive strength. In het Bios staat het in principe goed, maar het word niet doorgevoerd. Deze drive strength kan je aanpassen met WCPRedit en WCPRset. Dit doe je als volgt:

Verander met WCPRedit B0x01 in EC
Test het systeem op stabiliteit door bijv. een half uur 3Dmark2001 te draaien.
Als het werkt kun je WCPRset gebruiken om register B1 vast te zetten op EC. Mocht je computer vastlopen na het gebruik van WCPRedit, wees dan niet bang: een reboot verwijderd alle veranderde instellingen. Met WCPRset worden de instellingen elke keer dat je Windows opstart verbeterd, dus als je instelling daar fout is heb je een probleem :)

Bij mij werkt mijn systeem nu weer net zo stabiel als eerst.

• GRUMBLER
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 16:38
Glad 2 be of any assistance, any it is... :P
Pagina: 1