Toon posts:

Hoe lang houd een harddisk z'n data vast ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus nog een 10 gb wd schijfje liggen waar ik een zooi data op heb gezet die op arita schijfjes stond (al zo'n anderhalf jaar) want die arita's begonnen dus stuk voor stuk onleesbaar te worden.

dus ik redden wat er te redden viel,maar nu zit ik nog met een vraag dus....hoe lang houd een niet aangesloten hd opgeborgen in het originele doosje die data vast :?

Verwijderd

Voor Altijd!! :+ Echt waar!

Verwijderd

Zo lang de HD het nog doet.. :?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb harde schijven gehad die al 2 jaar stof aan het verzamelen waren.
Kon ze gewoon nog gebruiken, geen enkel probleem.
De platters van de schijven die gaan echt niet snel kapot.

zelfs een keer een hdd gehad die een beetje in de regen had gelegen (raam stond open). Na een maand drogen toch maar proberen te booten, ging gewoon perfect.

Verwijderd

niet voor altijd en ook niet zo lang als de HD het nog doet. Je krijgt namelijk verval van de magnetische signalen. Zo staat op oude cassettebandjes ook nauwelijks nog muziek en een heleboel ruis na flink wat tijd.

Na hoeveel tijd de signalen te zwak zijn geworden en de foutcorrectie onvoldoende is geworden... moeilijk te zeggen. Ik denk dat een jaar of 10 in elk geval wel zal lukken.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

2 x per jaar even speeddisken om alles weer goed te zetten.

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Ook zolang je de data van tijd van tijd verschuift kan dit heel lang worden volgehouden. Maar ik denk altijd zo heb ik die cd's het laatste halfjaar niet gebruikt neej? dan heb ik ze de komende 10jaar waarschijnlijk ook niet nodig. Dus gooi ik ze weg. Maar effe op jou vraag terug te komen het is het zelfde met een video band om daar de kwaliteit van goed te houden zal je eens per 3 maanden de video band moeten spoelen of bekijken dit om de magnetische deeltjes weer goed te zetten zo is het ongeveer ook met jou hdd.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 13:13 schreef Judaz het volgende:
2 x per jaar even speeddisken om alles weer goed te zetten.
zal niet helpen... na een keertje speed disken is de data namelijk niet meer gefragmenteerd en dan verplaatst speed disk de volgende keren niks meer omdat het niet nodig is. En als de data niet meer verplaatst word, word hij ook niet meer opnieuw geschreven en daarmee ververst wat jouw bedoeling denk ik was...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Totdat je een magneetje erlangs haalt :o :+

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 13:18 schreef BalusC het volgende:
Totdat je een magneetje erlangs haalt :o :+
valt wel mee hoor... de metalen behuizing houdt het tegen.
In een hd zitten zelf ook zeer sterke neodymium magneten bij de actuator. Kheb hier wel es een verhaal gelezen van iemand die een oude hd openschroefte op z'n bureau en daar ging z'n monitor dus wel van flippen toen die magneet vrij kwam. Verbaast me ook nix, die dingen zijn echt supersterk. En toch kan dat ook prima in een hd :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 13:07 schreef Flipke het volgende:
Voor Altijd!! :+ Echt waar!
Ik zou je graag geloven ;(

Maar wat ik hier dus wijzer van geworden ben is dat ik er achter moet proberen te komen hoe lang de data op de hd volledig betrouwbaar blijft.

ben dus nog nix verder :?

Verwijderd

Topicstarter
Het is eigenlijk niet te geloven dat we maar harddisken kopen lekker snel en groot maar hoelang zo'n ding z'n data vast kan houden is eigenlijk een raadsel :?

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
De afname van magnetisme op harddeschijven geschiet door wisselende elektrisch velden en als je metalen er snel langs beweegt dan gaat er een stroompje in het metaal lopen door de magnetische deeltjes op de harddisk.

Een harddeschijf is van zich zelf al goed afgeschermd tegen magnetisme. Maar je kan hem natuurlijk ook in een metalen bakje bewaren dan heb je nog minder last van magnetisme.
Het afneme van magnetisme kan worden tegengegaan door de data, in telezen en weer weg teschrijven.

Zo ie zo is het aanteraden om je harddisk elke 3 maanden een keer te laten draaien, want een veel groter probleem van een harddisk is dat zijn koppen gaan kleven door dat het luchtbelletje onder de schrijfkop kleiner wordt.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op maandag 28 januari 2002 13:15 schreef cool0 het volgende:
Maar effe op jou vraag terug te komen het is het zelfde met een video band om daar de kwaliteit van goed te houden zal je eens per 3 maanden de video band moeten spoelen of bekijken dit om de magnetische deeltjes weer goed te zetten zo is het ongeveer ook met jou hdd.
Een Hard Disk kan veel langer z'n data vasthouden!
Zéker een jaartje of 2 minstens.
Ik denk veel langer.

Ze hadden op mijn werk wat oude HD's opgeruimt...van die 500 Mb dingetjes.
Die deden het volgens mij nog...ff een keer proberen :)
IIG daar stonden nog backups op van tig jaar geleden.

Een band is veel gevoeliger omdat deze niet zo goed is afgeschermt tegen magnetisme, bovendien zit een HD beter in elkaar dan een band qua magnetisme.

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 19:04 schreef djexplo het volgende:

Zo ie zo is het aanteraden om je harddisk elke 3 maanden een keer te laten draaien, want een veel groter probleem van een harddisk is dat zijn koppen gaan kleven door dat het luchtbelletje onder de schrijfkop kleiner wordt.
Dat luchtbelletje wordt opgebouwd zodra de hd start en verdwijnt zodra de hd gestopt is.
Zonder draaiende schijf geen luchtbel.
Dan maakt 3 maanden ook niet uit :+

• djexplo
  • Laatst online: 21-12-2025
altijd ;)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Pagina: 1