Op woensdag 30 januari 2002 00:08 schreef Wild_Bill een aardig verhaaltje
Ik heb nog een paar opmerkingen...
Allereerst '
Linux = Unix'. Niet helemaal waar. Technisch gezien is het waar of anders zo goed als waar, maar Het is historisch gezien geen Unix (stamt niet direct van 1 van de andere Unices af; het is een clone) en het mag de merknaam 'Unix' niet dragen (omdat de GNU/
Linux community daar geen bakken geld aan een-van-de-vroegere-eigenaars-van-dat-trademark heeft betaald).
Verder schijnt het dat HPUX 1.0 ofzo wel op i386 draaide (ik was ook verrast ja).
En je doet voorkomen alsof GNU/
Linux op i386 draait en dan misschien nog een beetje half op wat andere dingen (typerende zin: '
Linux = Unix voor de P.C.').
Dat is dus niet zo; GNU/
Linux draait op VEEL architecturen (bij mijn beste weten draait alleen NetBSD op meer).
Alleen al Debian (Testing) draait op i386, m68k, Sparc, UltraSparc, Alpha, ppc, arm, mips(el), hppa, ia64 en s/390. En dan hebben we het dus over een distributie met zo'n 8000 packages, dus niet alleen de kernel die geport is ofzo. GNU/
Linux draait nog op meer architecturen, maar dit zijn vaak wat specifiekere ports (embedded spul enzo).
Ook heb ik de indruk dat jij denkt dat dit door inspanningen van de makers van deze architecturen komt ('In hoeverre HP ook bezig is weet ik niet (maar dat zal ook wel)'), maar dat is ook niet zo; Hoewel een aantal van deze bedrijven vriendelijk is met specs en het doneren van hardware, is GNU/
Linux naar deze architecturen geport door de vrijwilligers die uberhaupt voor GNU/
Linux proggen (met uitzondering van een paar van de laatste IBM servers dan).
Dus GNU/
Linux is een Unix voor meer dan alleen de PC