"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
Ligt er natuurlijk ook maar net aan waar je zelf handig in bent, of de voorkeur aangeeft. Ik persoonlijk zou het in PHP gaan doen, maar dat is omdat ik niet goed thuis ben in ASP, en met Delphi... tja.. dan wordt het weer IIS only, en wat DLL's die je moet installeren.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Verwijderd
Als het om teksten gaat dan zou ik XML in combinatie met een scripting language gebruiken (javascript of php of iets dergelijks).
Tis een uitgebreid handboek (dat dus gelinkt wordt van pagina naar pagina, grafiek naar pagina etc etc)Op maandag 28 januari 2002 11:03 schreef apophis13 het volgende:
Om wat voor documenten gaat het?
Als het om teksten gaat dan zou ik XML in combinatie met een scripting language gebruiken (javascript of php of iets dergelijks).
Edit: weet trouwens niet of php een mogelijkheid is... weet namelijk niet of er een linux server aanwezig is.
"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George
Over het algemeen is de eerste opzet aan te raden, maar dan moeten de gebruikers er genoegen mee nemen dat ze de te bewerken documenten eerst downloaden, dan bewerken en vervolgens weer uploaden. Ondertussen zou het bestand dan 'gelockt' zijn. In principe werkt dat bij een 'echte' applicatie ook zo, maar aangezien het downloaden en uploaden dan in het programma gebeurd, worden een aantal stappen voor de gebruiker overgeslagen.
Wat versta je onder het "werken aan documenten in de applicatie" ?Op maandag 28 januari 2002 12:06 schreef Soultaker het volgende:
Als het bewerking van documenten niet in de applicatie zelf hoeft, zou ik je een webdesign aanraden (PHP/ASP, in combinatie met een database, PostgreSQL bijvoorbeeld). Als het de bedoeling is dat in de applicatie gewerkt wordt aan documenten, ontkom je er niet aan om een 'native' applicatie te schrijven, met bijvoorbeeld Delphi of C(++). Denk er dan wel aan, dat je niet platformonafhankelijk bezig bent.
Het invullen van bepaalde gegevens die zichtbaar zijn voor iedereen kan neem ik aan toch gewoon via een database die gekoppeld in ASP/PHP? (dus zonder download/upload)
Het wijzigen van het document zou dan moeten gebeuren via download/upload. Is dit een beetje te bouwen dat leken dit ook begrijpen? Dus ook het wijzigen van het document, want ik denk dat de meeste mensen geen html kennen.
Edit: Thanks voor het wijzigen van de topictitel, wist niet welke tag ik ervoor moest zetten
Het hangt er een beetje vanaf met wat voor documenten er gewerkt gaat worden; dat weet ik natuurlijk niet. Ik kan me voorstellen dat er gebruik gemaakt wordt van bijvoorbeeld Excel sheets, die je niet zo makkelijk in een database gooit of via een webinterface bewerkt. Als het gaat om het bijhouden van een adresboek in een database, dan kan je dat natuurlijk prima in een webbased implementeren.Op maandag 28 januari 2002 12:24 schreef Marv het volgende:
Wat versta je onder het "werken aan documenten in de applicatie" ?
Het invullen van bepaalde gegevens die zichtbaar zijn voor iedereen kan neem ik aan toch gewoon via een database die gekoppeld in ASP/PHP? (dus zonder download/upload)
Het gaat om documenten die kwa layout vrij makkelijk als html pagina te maken zijn.Op maandag 28 januari 2002 13:47 schreef Soultaker het volgende:
[..]
Het hangt er een beetje vanaf met wat voor documenten er gewerkt gaat worden; dat weet ik natuurlijk niet. Ik kan me voorstellen dat er gebruik gemaakt wordt van bijvoorbeeld Excel sheets, die je niet zo makkelijk in een database gooit of via een webinterface bewerkt. Als het gaat om het bijhouden van een adresboek in een database, dan kan je dat natuurlijk prima in een webbased implementeren.
Verwijderd
Zelf zou ik kiezen voor php (lijkt een beetje op C), maar als je al kennis hebt van VB dan kan je net zo goed kiezen voor ASP.
Document splits je op in zo klein mogelijke brokjes, die stop je weg in Database. Bij het eruit halen prak je om de brokjes XML tags heen, en met XSL maak je de formatting die je wilt.
Wil je later een net even wat ander formatje, alleen XSL aanpassen: simpel
Voorbeeldje waar je aan kunt denken voor XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| <document timestamp="20022801144300">
<title>Title goes here</title>
<summary>Summary goes here</summary>
<body>
<paragraph>Paragraph 1</paragraph>
<paragraph>Paragraph 2</paragraph>
</body>
</document> |
Tnx.Op maandag 28 januari 2002 14:40 schreef Grofur het volgende:
Ik zou serieus kijken naar een webscripting taal en XML (php of asp bijvoorbeeld).
Zelf zou ik kiezen voor php (lijkt een beetje op C), maar als je al kennis hebt van VB dan kan je net zo goed kiezen voor ASP.
Document splits je op in zo klein mogelijke brokjes, die stop je weg in Database. Bij het eruit halen prak je om de brokjes XML tags heen, en met XSL maak je de formatting die je wilt.
Wil je later een net even wat ander formatje, alleen XSL aanpassen: simpel
Voorbeeldje waar je aan kunt denken voor XML:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8<document timestamp="20022801144300"> <title>Title goes here</title> <summary>Summary goes here</summary> <body> <paragraph>Paragraph 1</paragraph> <paragraph>Paragraph 2</paragraph> </body> </document>
Denk dat ik maar eens ga kijken naar php en uiteraard een goed boek aanschaffen
Je gebruikt XSL en XML door elkaar.. is dat allebei hetzelfde?
Edit: Ik ziet het al in de FAQ...
Het is wel goed om in je achterhoofd te houden dat PHP op dit moment niet bepaald het ultieme platform is om XML te gebruiken. Er zijn niet al te veel libraries, de DOM zuigt behoorlijk vergeleken met die in andere talen en de communicatie met de XSL engine verloopt zeer matig...Marv: Denk dat ik maar eens ga kijken naar php en uiteraard een goed boek aanschaffen
Held! Je leest de FAQ!Je gebruikt XSL en XML door elkaar.. is dat allebei hetzelfde?
Edit: Ik ziet het al in de FAQ...
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
De FAQ rules.Op maandag 28 januari 2002 15:23 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Het is wel goed om in je achterhoofd te houden dat PHP op dit moment niet bepaald het ultieme platform is om XML te gebruiken. Er zijn niet al te veel libraries, de DOM zuigt behoorlijk vergeleken met die in andere talen en de communicatie met de XSL engine verloopt zeer matig...
[..]
Held! Je leest de FAQ!
Maar... PHP is niet het ultieme platform om XML te gebruiken
ASP beter misschien?
En hoe zijn de mogelijkheden van PHP t.o.v. ASP met betrekking tot mijn opdracht (m.a.w. welke is het beste geschikt voor mijn opdracht
Het is wel mogelijk: je moet het niet te zwart-wit zien, maar je zult gegarandeerd tegen behoorlijk wat problemen aanlopen die veoorzaakt worden door design-fouten of andere gebreken van de XML libraries...Marv: Maar... PHP is niet het ultieme platform om XML te gebruiken
Wellicht, je kunt dan in ieder geval de XML stuff van Microsoft gebruiken (waar echter ook veel problemen mee zijn).ASP beter misschien?
Waarom denk je niet iets vernieuwender/ondernemender en ga je aan de slag met .NET en dan in het bijzonder met ASP .NET? Je kunt dan gebruik maken van alle XML faciliteiten van .NET en je hebt een heerlijke library tot je beschikking. Eventueel is het Java Platform ook een uitstekende keuze (qua XML mogelijkheden roeleert Java volledig), maar ik vermoed dat je daar nog helemaal nooit mee hebt gewerkt.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Daar heb ik inderdaad nog nooit mee gewerkt.. ASP ook maar heel eventjes, PHP helemaal nog niet.Op maandag 28 januari 2002 15:39 schreef mbravenboer het volgende:
Waarom denk je niet iets vernieuwender/ondernemender en ga je aan de slag met .NET en dan in het bijzonder met ASP .NET? Je kunt dan gebruik maken van alle XML faciliteiten van .NET en je hebt een heerlijke library tot je beschikking. Eventueel is het Java Platform ook een uitstekende keuze (qua XML mogelijkheden roeleert Java volledig), maar ik vermoed dat je daar nog helemaal nooit mee hebt gewerkt.
Heb ervaring met Turbo Pascal, Delphi, C, HTML en Javascript.
Ik weet niet of het verstandig is om met zoiets nieuws direct te beginnen. Ik denk dat het beter is als ik PHP/ASP ga gebruiken. Da's wat beter ingeburgerd en is veel documentatie over te vinden.