;( core zwart maar er stond geen stroom op wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Heb ik de maten opgenomen van mijn duron 850, zodat ik een mooi waterblokje kon maken. Stop ik hem terug, ga lekker thee drinken, komt mijn ma ineens naar beneden rennen met de melding dat het in mijn kamer naar soldeertin stinkt. Ik meteen naar boven, was mijn core helemaal verbrand. Ok ik had nog geen cooler erop gezet, maar het vage is dat de hoofdschakelaar van mijn verdeelkast op 0 stond. Er stond dus geen spanning op mijn kast. Ik nog gemeten met een multimeter, maar nix hoor geen spanning.
Heeft er hier iemand ervaring mee, dat het gewoon doorbrand terwijl er geen spanning op stond. Ik heb een MSI k7t turbo met een duron 850. Wat moet ik nu. Kan ik hiermee terug naar de winkel of lachen ze me dan uit??

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:08

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Hoe het kan waat ik ook niet :? misschien nog wat spanning in de condensatoren op het mobo ofzo. In de winkel lachen ze je in ieder geval dik uit omdat ze dit nooit gaan gelove ;(

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:31

mvds

Totally awesome!

Ik geloof je ook niet, dus de winkel vast ook niet... Een CPU fikt niet door als er geen spanning op staat. Onmogelijk!

Of je moet de soldeerbout ertegenaan houden.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Volgens mij ging je ma haar e-mail checken ;)

Maar je moet ook nooit je Proc achter laten zonder block erop en als je proc eruit haalt altijd de stekker eruit (en niet alleen de schakelaar om), niet dat iedereen dat altijd doet...

Verwijderd

Iemand heeft gewoon je pc aangezet toen jij weg was. Dat is nadeel van die onstabiele AMD processoren.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Ik zou maar eens een goed gesprek met je moeder houden! ;)

"Goh, waar zou dit knopje nou voor dienen?" ... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Lijkt mij stug.

Wat deed je ma op je kamer >:)

Verwijderd

je moeder had vast de verdeel doos nodig voor de stofzuiger en heeft hem toen op 1 gezet.
gevolg
duron in rook op
in de winkel gaan ze wel lachen en je een nieuwe verkopen.

Verwijderd

onstabiele amd :?
pffff
Op maandag 28 januari 2002 10:07 schreef RedAlert80 het volgende:
Iemand heeft gewoon je pc aangezet toen jij weg was. Dat is nadeel van die onstabiele AMD processoren.

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

:? flame ofzo????

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Guvner
nou ;( allemaal enorm bedankt. Het is toch echt zo. Maar niemand geloofd me. Me ma doet zoiets niet want ze weet niet eens waar de power knop zit. Ik heb haar al een keer verteld dat ze met haar tengels overal vanaf moest blijven omdat ze mun lcd met een spons had staan schoon duwen :(
Maar er is nog 1 mogelijkheid.
Ik heb ook nog een zus, en die zit vaak met mijn pc te klooten als ik er niet ben. Haar ga ik vanavond een met wat 220V ondervragen >:)
Als dat het niet is, zit er nog maar 1 ding op.
Dan toch maar de nieuwe MSI K7D kopen en 2 MP proccies als ze er zijn, in de tussentijd met een duronnetje mot het ook werken.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op maandag 28 januari 2002 12:30 schreef Guvner het volgende:
Het is toch echt zo. Maar niemand geloofd me.
Tja, da's niet zo vreemd, want een processor fikt door omdat hij te warm wordt.. Dat warm worden kan alleen door er stroom op te zetten.. Anders wordt er namelijk geen hitte ontwikkeld.

Dus dat bordje moet gewoon op een of andere manier voeding hebben gekregen!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
het is eerst wat ik altijd doe bij een amd pc bouwen is: mobo uit de doos halen, cpu er op, cooler er op. dan kan niet iemand de pc aanzetten als hij nog niet af is, en dan kan er ook nog geen stroom op staan.

Verwijderd

Flamebait?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Kan ik wel geloven ja..

Er zit meer dan genoeg restspanning in je voeding om die processor door te branden, om precies te zijn als jij met je vingertjes die voeding van binnen goed aanraakt kan je zo'n schok krijgen dat je hart t begeeft.

Daarom nooit zomaar je voeding open halen en in gaan solderen of sleutelen tenzij je weet wat je doet (lees : niks aanraken / paar maanden laten liggen ;-)

Dus...brakkevoeding naar mijn idee, je moeder die t aan knopje aanraakt of nog waarschijnlijker je zus die em aan zet van hee een pc...en ploef beetje restspanning wat eindigt rara waar...je cpu :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 28 januari 2002 10:33 schreef megamuch het volgende:

[..]

:? flame ofzo????
Nee, wel rook. (volgens de topicstarter).

Maar ik haal nooit een CPU van het bord af als er ook maar een stekkertje aan mijn systeem zit, spul is duur genoeg.

Verwijderd

geluk bij een ongeluk dat die duronnetjes niet zo duur zijn

(wel "onstabiel" (muhahahaha :D ))

die gast droomt zeker :D , of doet zelf serieus iets fout!

• Guvner
Op maandag 28 januari 2002 14:24 schreef majic het volgende:
Kan ik wel geloven ja..

Er zit meer dan genoeg restspanning in je voeding om die processor door te branden, om precies te zijn als jij met je vingertjes die voeding van binnen goed aanraakt kan je zo'n schok krijgen dat je hart t begeeft.

Daarom nooit zomaar je voeding open halen en in gaan solderen of sleutelen tenzij je weet wat je doet (lees : niks aanraken / paar maanden laten liggen ;-)

Dus...brakkevoeding naar mijn idee, je moeder die t aan knopje aanraakt of nog waarschijnlijker je zus die em aan zet van hee een pc...en ploef beetje restspanning wat eindigt rara waar...je cpu :)
Maar wiens schuld is dit dan, mun eigen of die van msi??

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Je eigen.

Maar wat wel zo is:
Stel dat de fan er wel op zat....dan was ie misschien ook doorgefikt?
Met dat beetje reststroom kan je misschien geeneens een fannetje aankrijgen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op maandag 28 januari 2002 15:32 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Stel dat de fan er wel op zat....dan was ie misschien ook doorgefikt?
Met dat beetje reststroom kan je misschien geeneens een fannetje aankrijgen.
Maakt ook niet uit, want dan zit de heatsink er nog op..

Al lijkt het me nog steeds heel sterk dat dat gekomen is door restspanning in de voeding..
Da's namelijk alleen de spanning die opgeslagen zit in de elco's.. Die dingen zijn vrij snel ontladen.. Zeker omdat de spanning ook naar je mobo, gfx kaart, hdd's cdrom en de rest van de rommel gaat..
En die spanning is heel snel weg!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Op maandag 28 januari 2002 15:15 schreef Guvner het volgende:

[..]

Maar wiens schuld is dit dan, mun eigen of die van msi??
Ik geloof niet dat we het moeten zoeken in 'schuld' maar in 'probleem'. Wiens probleem is het? JOUW probleem :)

Het zou dus de voeding kunnen zijn maar ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een voeding die UIT staat toch gewoon stroom gaat zetten op je mainboard. Maar goed, de Aarde was vroeger ook vlak dus ik zou niet direct zeggen dat het niet zou kunnen. Het lijkt me niet in je mainboard zitten.

Feit 1: er moet dus stroom op je systeem hebben gestaan anders zou hij niet doorfikken.

Feit 2: Dit zou eventueel door een rare voeding komen maar dat lijkt mij toch erg onwaarschijnlijk als de voeding zelf ook geen stroom krijgt omdat je die schakelijk uitgezet had.

Feit 3: Het kan ook gewoon je zus zijn of iemand anders die de PC aan zet - ziet dat hij het niet doet en dan maar weer snel uitzet.

Feit 4: Winkel zal je geen garantie geven. Er zat geen cooler op de CPU en je weet het - geen koeler, geen CPU :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Op maandag 28 januari 2002 14:24 schreef majic het volgende:
Kan ik wel geloven ja..

Is niet waar, er zit nauwelijks genoeg restspanning in je pc om hem 1 sec te laten draaien. Als ik aan de pc ga klussen, haal ik altijd eerst de stekker eruit, daarna zet ik hem even "aan" zodat alle spanning weg is. De koeler beweegt dan nog niet eens een halve seconde, dan is de restspanning al leeg.

En proc draait in de soep van 50W@5 seconden ofzo, dat kan dat ding ECHT niet leveren.

• Gman
Nou ik was een nieuwe computer aan het opzetten en ik d8 laat ik eens wat fan's testen.
[monteer]
Zo die zit wel goed.
[aan]

Dag Athlon 1200!!

Toen teruggegaan en kreeg een nieuwe (het was wel een compleet gemonteerd systeem wat we gekocht hadden).

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Gelukkig heb je al een Duron voor 40 Euro. Maar toch erg triest en gecondoleert ;( (Laats dacht ik ook dat mijnes het begeven had, bleek gelukkig toch niet zo te zijn >:))

• Gman
Op maandag 28 januari 2002 15:48 schreef LuCaS het volgende:

[..]

Is niet waar, er zit nauwelijks genoeg restspanning in je pc om hem 1 sec te laten draaien. Als ik aan de pc ga klussen, haal ik altijd eerst de stekker eruit, daarna zet ik hem even "aan" zodat alle spanning weg is. De koeler beweegt dan nog niet eens een halve seconde, dan is de restspanning al leeg.

En proc draait in de soep van 50W@5 seconden ofzo, dat kan dat ding ECHT niet leveren.
Je hebt helemaal gelijk!
Ik doe precies hetzelfde.
De fan gaat draaien maar dit duurt echt maar 1 seconde.

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 02:16
<offtopic>

* Mannes volgt ut ff niet

hoezow is duron instabiel ?
ik heb hier zelf ook een duron en ik crash zelden .. ik haal zelfs uptimes van 2 weken (toen had me zusje hem uitgeragt)

</offtopic>
<ontopic>
is idd wel raar .. had je je stroomkabel ook uit je voeding gehaald ?

* Mannes weet het ook niet
maar het lijkt me sterk dat ze je geloven bij je pjoeterboer .. ik vint namelijk ook wel erg onwaarschijnlijk

en leer je ma es dat ze de pc niet moet aanzetten als je er aan het knutsellen bent >:)

</ontopic>

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 28 januari 2002 15:48 schreef LuCaS het volgende:

[..]

Kijk, wat betreft die hartstilstand- vergeet niet het verschill tussen spanning (V) en stroom (A). Totale Wattage en leverbare Amperage is idd te verwaarlozen, maar als je enkele KV door je hart krijgt, als ik de stroom verwaarloosbaar, kan het drastisch worden.

Maar no way kan dat een CPU doorbranden. Want zwarte plekken & rook = veeeel hitte = veel Watt. Dit is gewoon iemand die aan de schakelaar gezeten heeft. Maar goed, jij bent ook een oen om met de netsnoer erin aan een CPU te klunzen en weg te gaan zonder een heatsink erop.

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ja ik wil net zeggen, het is vrij dom om aan je pc te sleutelen als de stekker dr inzit.. ook al heb je het schakelaartje op de voeding uitgezet..

maarja, van je fouten leer je :Y)
Pagina: 1