[antieke cd reader] mitsumi (2x) (lekker vaag)

Pagina: 1
Acties:

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Ok, dit is voor de ouwe lui onder ons. Mijn broer heeft een kapotte cd-lezer en vroeg of ik nog iets had liggen. Ik heb uit een oude 486(-33mhz) die stof stond te verzamelen mijn oude mitsumi (of zoiets, matsubitsu ofzo) gehaald.

dat kreng had echter een eigen interface kaartje en dat is nou niet bepaald pci, maar zo'n "grote" ISA slot. Ik betwijfel of hij nog zo'n slot in zijn computer heeft.

Nu heeft de kabel(tussen speciaal kaartje en cd) net zo'n connectoren als een IDE kabel. is dat ding toevallig ook IDE? of is er een goede kans dat hij zijn MOBO (tijdperk: duron 800) opblaast. Er zit in ieder geval geen slave/master switch op de de cd.

Dit cd-lezertje (2x=leessnelheid!) werd indertijd standaard ondersteund door linux(yadrasil, 1.0), zo ongebruikelijke hardware was het dus niet.

[PS. kom nou niet met een nieuwe cd-reader kost maar EUR xx,- dat weet ik, dat is NIET mijn vraag]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Richard
  • Laatst online: 16-04 16:28

Richard

Kuru Kuru Kururin

"vroeger" had een PC géén onboard IDE maar een insteekkaart, ik denk dat je Mitsumi (je schreef het goed) een gewone IDE interface heeft, en je die dus direct op moederbord kan pluggen. Kijk eerst of de 486 IDE-controller onboard heeft, zoniet, dan kan je de mitsumi veilig op je nieuwe moederbord prikken.

20*350ZO45°

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 09:21 schreef RDK_NL het volgende:
"vroeger" had een PC géén onboard IDE maar een insteekkaart, ik denk dat je Mitsumi (je schreef het goed) een gewone IDE interface heeft, en je die dus direct op moederbord kan pluggen. Kijk eerst of de 486 IDE-controller onboard heeft, zoniet, dan kan je de mitsumi veilig op je nieuwe moederbord prikken.
Dit hoeft niet zo te zijn.
Ik heb hier ook nog een oude 2xcdrom (Merk onbekend) met bijbehorend ISA kaartje (met audio out tulp/stereo aan de achterkant)
Dit is geen standaard I/O kaartje maar een speciale cdrom-interface kaart.
Ik heb al vele pogingen gedaan om hem in een oude pc te laten lopen maar dit is mij nog niet gelukt.

Probeer of je aan drivers of informatie kunt komen (www.drivershq.com) of zoek via www.google.com naar het TypeNr of een andere tekst die op het kaartje staat. Op die manier ben ik ook aan drivers voor een oude netwerkkaart gekomen waar geen merk op stond.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 09:21 schreef RDK_NL het volgende:
"vroeger" had een PC géén onboard IDE maar een insteekkaart,
Dat is waar ook. Maar de hard disk zat op een ander kaartje als de cd. Dat is zeker. die 486 had dus GEEN on-board IDE. Maar het kan zijn dat dat matsiquatsi kaartje er alleen op zat om het geluid van de cd naar 2 tulpstekkertjes te leiden. (En om allerlei interrupts te regelen).

de naam mitsimu heb ik gevonden door op altavista "mit* cd irq" te zoeken. it had het gevoeld echter dat er een a in de naam zat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 09:31 schreef leuk_he het volgende:

[..]

Dat is waar ook. Maar de hard disk zat op een ander kaartje als de cd. Dat is zeker. die 486 had dus GEEN on-board IDE. Maar het kan zijn dat dat matsiquatsi kaartje er alleen op zat om het geluid van de cd naar 2 tulpstekkertjes te leiden. (En om allerlei interrupts te regelen).

de naam mitsimu heb ik gevonden door op altavista "mit* cd irq" te zoeken. it had het gevoeld echter dat er een a in de naam zat.
Alléén om het geluid van cd -> Tulp???
Kan ik mij niet voorstellen hoor.
De kaart die ik heb heeft in ieder geval een IDE aansluiting dus die is niet alleen voor geluid.
Vroeger had je nog wel eens dat je aparte ATAPI kaarten had. Net als de IDE aansluiting op de Soundblaster.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Vroeger werden de cdrom spelers vaak op de soundkaart aangesloten. Dit om een ide interface uit te sparen.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

mitsumi was iig een raar merk...
van voor het 4x tijdperk hebben ze vanalles gemaakt...

misumi heeft ooit cd's met een eigen interface gebouwt, waarop oop een 40-aderige kabel als een IDE-kabel zat... alleen kan/kon er maar 1 apparaatop...

ook heeft mitsumi spelers gelvert met een IDE aansluiting... waar ze ook een mitsumi kaartje bij leverde met een IDE poort..
Dit IDE kaartje is eenheel leuk ding... je kunt er nl IDE poort 0 t/m 5 (of enkele versies 7) op instellen... default stonden ze meestal op IDE1 (2e poort)

Om te weten wat je hebt, kun je het kaartje in een isa-slot duwen... windows 95 herkent het kaartje als het een IDE poort is en je niet al een modo-IDE op dat nummer hebt staan... dus ff voor het testen de 2e IDE-poort op je mobo uitzetten... van latere versies van windows weet ik het niet, zelf alleen maar getest met win95...
wordt ie niet herkent, dan is het of een eigen conrtroler of je hbet je IDE poorten dubbel zitten.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 09:57 schreef RolfLobker het volgende:
[..]
Alléén om het geluid van cd -> Tulp???
Kan ik mij niet voorstellen hoor.
Even voor het historisch besef(zo werkt het vaak nog steeds):
Op de CD zitten 3 aansluitingen:
-1x voeding.
-1x 4 uitgang voor geluid. Deze kan met een kabeltje naar de cd-interfacekaart, OF via een crosskabeltje naar de Soundblaster pro.
-1x platte kabel die er heel erg IDE achtig uitziet.

Op het cd-interface kaartje zit:
-1x aansluiting platte (IDE look alike) kabel.
-1x geluid in , die direct worden doorgelust naar tulp stekkertjes op de achterzijde van de PC. Op deze manier kun je dus zonder geluidskaart cd afspelen. (dit was geen onderdeel van een multimedia kit)

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 10:36 schreef leuk_he het volgende:

[..]

Even voor het historisch besef(zo werkt het vaak nog steeds):
Op de CD zitten 3 aansluitingen:
-1x voeding.
-1x 4 uitgang voor geluid. Deze kan met een kabeltje naar de cd-interfacekaart, OF via een crosskabeltje naar de Soundblaster pro.
-1x platte kabel die er heel erg IDE achtig uitziet.

Op het cd-interface kaartje zit:
-1x aansluiting platte (IDE look alike) kabel.
-1x geluid in , die direct worden doorgelust naar tulp stekkertjes op de achterzijde van de PC. Op deze manier kun je dus zonder geluidskaart cd afspelen. (dit was geen onderdeel van een multimedia kit)
Lees ff terug.
Uit jou post begreep ik dat je bedoelde dat de interfacekaart Alléén voor geluid was en niet voor IDE en dit soort kaarten heb ik nog nooit gezien.
Kaart is dus voor én IDE én Geluid.
Zal wel onderlinge miscommunicatie zijn.

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Waarschijnlijk heeft deze drive een mitsumi interface, net als de sony's en de matsushita's uit die tijd hun eigen interface hadden, en deze is niet!! compatible met de ide interface.
De kans dat ie ide is, is zo'n 10%. Als je met typenr enzo ff zoekt kom je er vast wel achter

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

zeker weten dat het IDE is?

In Windows staan niet voor niets drivers voor proprietary CD-ROM interfaces van Sony, Panasonic (Matsushita) en Mitsumi: deze interfaces zijn *geen* IDE maar een eigen standaard en hebben daarom ook een eigen insteekkaart (ISA) nodig.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

Als je drivers nodig bent voor het dingetje moet je mij maar even emailen dan heb ik die nog wel voor je
c.geers@reest-wieden.nl

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 10:44 schreef limoentje het volgende:
zeker weten dat het IDE is?
Matsushita --> klinkt ook wel bekent. ik zei toch al dat er een "a" in zat.

Ik zeg aleen dat de kabel er uiziet als IDE, of de interface IDE is weet ik niet. affijn, ik laat het nog wel horen. Laat mijn broer maar eens kijken of de isa kaart op het mobo past. schroeven kan hij wel, maar als ik naar het merk van de pc vraag krijg ik waarschijnlijk te horen (multiple choice):

A trinitron
B 800 Mhz
C kloon, witte doos.
D windows 98.

De kans dat hij een ISA kaart in een PCI slot krijgt is vrij klein. :9

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 28 januari 2002 10:12 schreef Duur het volgende:

Om te weten wat je hebt, kun je het kaartje in een isa-slot duwen... windows 95 herkent het kaartje als het een IDE poort is en je niet al een modo-IDE op dat nummer hebt staan... dus ff voor het testen de 2e IDE-poort op je mobo uitzetten... van latere versies van windows weet ik het niet, zelf alleen maar getest met win95...
wordt ie niet herkent, dan is het of een eigen conrtroler of je hbet je IDE poorten dubbel zitten.
sterker nog, windows herkent dat ding als een Mitsumi 2x cdromcontroller. ;)
Pagina: 1