[mdk 8.0 <-> win XP] telnet probleem

Pagina: 1
Acties:

• Pouwiel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 15:11
Geachte allemaal,

Ik heb de search gebruikt, mandrake.com gemaild, o'Reilly boek gekocht en verscheidene afdelingen op m'n werk lastig gevallen. Het probleem is als volgt :

In verband met oefenen op de comand line van Linux en het ontberen van plek op mijn bureau voor een tweede monitor, had ik het idee om van mijn WinXP te telnetten naar mijn Mandrake 8.0 bak.

Win : 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0
Linux : 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0

De twee machines zijn direct aan elkaar geknoopt met een utp/cross. Ik kan van beide machines pingen, alleen telnetten gaat niet. Ik heb route, ifconf en netconf gebruikt om de adressen e.d. in te stellen. xinetd.conf/hosts/hosts.allow/hosts.deny/host heb ik allen aangepast, xinetd draait bij boot en in /etc/services luistert telnetd naar poort 23.

Zo onderhand heb ik nu al mijn creativiteit en kennis gebruikt om het voor elkaar te krijgen, maar het wil allemaal niet baten :'(

Heeft iemand hier ervaring mee?

“My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch”

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ik raad sterk aan om SSH te gebruiken ipv telnet.. (misschien dat dat ook in 1x werkt).
telnet is een beetje insecure..

ik heb trouwens sinds dat ik mijn xinetd en openssh heb geupdate naar de nieuwste versie het probleem dat ik niet meer kan inloggen op ssh en mijn identd het niet helemaal goed meer doet.. (wat is er hier aan de hand :? )
ik ga niet weer die mandrake 8.0 bak formatten :(
[heb ik al 3x gedaan weggens crappy installaties]

-> bij mijn ssh blijft ie proberen te connecten maar het scherm blijft zwart, na 30 secs krijg ik een timeout. sshd draait, xinetd draait en de firewall staat open.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:56

Tuinhark

Retro

Wat is er eik aan de hand? Connect-ie wel, maar disconnect-ie gelijk? Komt er totaal geen verbinding?

Misschien moet je eens bij je iptables instellingen kijken? :?

:Y)

• Pouwiel
Pardon,

Ik heb SSH gedownload, ook geen succes, ik heb er nog niet naar gekeken hoe ik die moet configureren. Wat betreft de veiligheid maak ik me niet zo druk, m'n XP is als het ware m'n (internet)server en daarachter komt m'n linuxbak.

Wat betreft telnet, ik ben nu zover dat de sessie niet "actively refused" wordt, maar als ik nu een telnetsessie (wil) beginnen, krijg ik geen respons tot ik op een willekeurige toets druk en weer m'n dos commandline te zien krijg, alsof er niets gebeurd is.

Hoe ik die IPtables te zien krijg, moet je me nog even uitleggen, want het zegt me helemaal nix. Is dat hetzelfde als waar al mijn bekende hosts staan opgegeven? Want deze staan verder goed.

Is er trouwens niet iets van een log o.i.d. die dit soort foutmeldingen bijhoudt?

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:56

Tuinhark

Retro

iptables regelt de firewall instellingen. Misschien dat die te restrictief staan? Ik weet ook niet wat de standaard instellingen van mdk8.0 zijn hoor... Je kunt even in de man pages kijken of een howto opzoeken.

Je logfiles staan waarschijnlijk in /var/log en dan kun je de files messages en syslog eens checken.

Verder, draait je telnet/ssh stand-alone of wordt die opgestart vanuit inetd/xinetd? Indien dat laatste, dan moet je daar ook even bij de instellingen kijken.

:Y)

• Pouwiel
Ben er eindelijk uit....

Mijn hosts.deny had ik verkeerd ingesteld |:(

Ik heb de regel eruit gesloopt en hij ssh'ed als een zonnetje :)

i.i.g bedankt voor de reply's

Pagina: 1