Toon posts:

Eerste ervaringen Asus A7M266-D

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem binnen! De dual-plank waar ik al een tijdje op zat te wachten :P

Eerst ff mijn nieuwe config:
Lian-Li PC-70 + 550W Enermax
A7M266-D + PCI USB2.0 controller
2x XP1900+
2x 256MB Corsair PC2400 2-2-2
Asus V8200 T5
Voodoo3 3000 PCI
Adaptec 29160 + 18GB Atlas 10KII (OS)
Promise TX-2 + 2x40GB Maxtor 7200 RAID0 (Data)
80GB Maxtor 7200rpm (Backup/MP3)
Plextor 24x, Pioneer 16x40x
Creative Audigy Platinum
USB 10/100 Dynalink LAN

Eerste wat me opviel is dat alles in een keer werkte: Geen regged-DDR, geen MP processoren, supersnel (duh).
Dus ook met een stampvolle bak gaat het perfect onder 2K en XP. Alle grafiekjes komen uit zoals het hoort, als je met het systeem werkt heb je eigenlijk nooit een vertraging :)

Paar bottleneckjes: XP1900's worden warm (zeker t.o.v. mijn TB1500 met mijn swiftech in mijn vorige systeem): De beestjes worden nu 52 graden idle :( En dat met toch redelijke koelers. Stressed komen ze op 60 uit: En dat in een Lian-Li :) Waterkoeling komt eraan...Voorlopig maar ff standaard draaien :)

Qua overclocken weet ik het dus ook nog niet zeker: Tot 145Mhz izzie stabiel, maar dat kan ook aan een te hoge temperatuur liggen. Spelen met Vcore wacht ik ook mee tot de waterkoeling in het systeem gaat.
De multiplier is iig niet aan te passen in de BIOS (ook niet op het mobo btw).

Voor een "goedkoop" dual systeem lijkt het tot nu toe meer dan perfect. Nu aan het testen met DivX, premiere 6.0 en strax ook met 3DSmax 4. Verder algehele stabiliteit dmv domweg aan laten staan en benchies uitvoeren :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
+ PCI USB2.0 controller
werkt dat nou goed? zijn er al goede drivers voor zo'n kaartje?

en oh, wat kosste het bordje?

Verwijderd

Topicstarter
USB 2.0 werkt perfect: Heb mijn tobo, muis, printer en LAN op aangesloten en het werkt allemaal prima...

Alleen verlies je dus een PCI slot :( Maarja...Zolang die USB to LAN controller goed werkt :)

Kosten? Heb geen idee :P Heb hem diret van de leverancier. Hangt op dit moment van teveel factoren af om een goede gok te doen maar toch: Waarschijnlijk rond de €400,- (Beschouw dit als indicatie :))

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik ben ook van plan dit boord te kopen...Ik koop de XP's (2000+) bij een groothandel dus dat scheelt weer wat euro's. is die 550 voeding echt nodig ? ik dacht meer aan een 400W

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou uitgaan van 300W voor een kaal systeem (bijv. een webserver), 350W voor een redelijk complete desktop en 400W voor een serieus workstation met veel geheugen, PCI kaarten en storage drives.

Verwijderd

Zover ik weet werken alle USB 2.0 altijd. Alleen zolang je er geen 2.0 drivers op zet op maximaal 12megabit/sec (USB1.1). Bovendien heeft Microsoft de USB 2.0 standaard al om zeep geholpen door te zeggen dat ze GEEN ondersteuning gaan aanbieden op het Windows 9x (95, 98, 98-2 en ME) en NT (3.51 en 4.0) platform. Het is niet zo dat het niet werkt maar 400Mbps is niet de snelheid die gehaald zal worden maar MAX 12Mbps (+/-1,5MB/s) |:(

(hoeveel moeite kost het nou om een drivertje te maken die ipv 12mbps 400mbps doorlaat ?)

• VeldKoe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 09:41 schreef sictc het volgende:
hoeveel moeite kost het nou om een drivertje te maken die ipv 12mbps 400mbps doorlaat ?)
is toch wel logisch
ze kunnen de oude windows wel blijven updaten
mensen met win9x systemen moeten gewoon zo langzamerhand eens overgaan op win2k/xp :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 08:56 schreef Karel2001 het volgende:
Ik ben ook van plan dit boord te kopen...Ik koop de XP's (2000+) bij een groothandel dus dat scheelt weer wat euro's. is die 550 voeding echt nodig ? ik dacht meer aan een 400W
Hangt er heel erg vanaf wat voor een voeding die 400W is....Als het een El-cheapo 400Watter is, kan het wel eens verkeerd uitpakken. Een 430W Enermax (of andere goede voeding) zou het allemaal ook wel kunnen trekken... Asus zelf blaat over minimaal 400W.

Zelf wilde ik het risico niet nemen, niets irritanter dan te weinig / instabiele voeding. Daarbij kan ik mijn 430W enermax voor een leuk prijsje kwijt :P

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 09:41 schreef sictc het volgende:
Zover ik weet werken alle USB 2.0 altijd. Alleen zolang je er geen 2.0 drivers op zet op maximaal 12megabit/sec (USB1.1). Bovendien heeft Microsoft de USB 2.0 standaard al om zeep geholpen door te zeggen dat ze GEEN ondersteuning gaan aanbieden op het Windows 9x (95, 98, 98-2 en ME) en NT (3.51 en 4.0) platform. Het is niet zo dat het niet werkt maar 400Mbps is niet de snelheid die gehaald zal worden maar MAX 12Mbps (+/-1,5MB/s) |:(

(hoeveel moeite kost het nou om een drivertje te maken die ipv 12mbps 400mbps doorlaat ?)
Heb gisteren nog een USB2.0 kaart in mn Pentium 90Mhz geplaatst 9geen tikfout!).
Het kaartje kostte 43 Euro bij Sunrisepro op de beurs van eindhoven, en heeft in tegenstelling tot mn losse usb1.1 controller geen 2 maar 5 poorten (waarvan 1 intern voor bv zo'n sitecom 3.5" usb-bracket).

Kortom een goedkope uitbreiding, ondanks dat een P90 toch praktisch geen gebruik van usb2.0 zal kunnen maken.

Ondanks dat MS geen win9x usb drivers maakt, zijn ze er al wel met enige lichte beperkingen.

Alle kaarten gebruiken de usb2.0 NEC chipset.
Drivers voor mijn naamloze kaartje waren te downloaden op http://www.orangemicro.com

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik had effe een technisch vraagje over dit bordje...

Een voordeel ten opzichte van de 760MP is dat tussen North en South nu een 64bit 66MHz bus zit, ipv een 64bit 33MHz bus. Nu zitten op deze bus ook de 64bit 66MHz PCI sloten. Deze zijn downwards compatible met 33MHz, maar dan gaat de bus zelf ook op 33MHz draaien, zou dat nou inhouden dat als je er een 33MHz kaart in stopt (in je 64bit 66MHz sloten dus, ik weet dat de 33MHz 32bit een eigen bus hebben) dat je interconnectie tussen North en South dan dus ook trager wordt?

• Kippenijzer

Kippenijzer

Schopje, ik zou dit graag willen weten...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28
- Hoe wil jij de Vcore aanpassen van 2 cpu's? Het schijnt dat de Vcore instellingen slechts voor 1 cpu ingesteld kunnen worden.

- Zijn de 4 gaten rond ieder socket "doorgeprikt" ? Schijnt ook niet standaard te zijn.

- Zit er een Vmem op?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• budi
  • Laatst online: 07:52
Op vrijdag 08 februari 2002 23:45 schreef universal creations het volgende:
- Hoe wil jij de Vcore aanpassen van 2 cpu's? Het schijnt dat de Vcore instellingen slechts voor 1 cpu ingesteld kunnen worden.

- Zijn de 4 gaten rond ieder socket "doorgeprikt" ? Schijnt ook niet standaard te zijn.

- Zit er een Vmem op?
Erg lastig, maar wat wel een beetje helpt is om dan de slechtst opvoerbare van de twee in het slot te steken waarvan de Vcore wel aan te passen is en die wat te verhogen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

/me wacht eerts nog effe op de Througrougbred XP/MP

die lopen wat koeler en trekken wat minder vermogen uit de voeding.

plus met wat stillere koelers

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 23:45 schreef universal creations het volgende:

- Zit er een Vmem op?
Vcore is alleen aan te passen van CPU_0... Maar door de goede proc in de goede socket te steken, kkun je nog wel een beetje tweaken...

De vier gaten zijn NIET doorgeprikt... Oftewel: Oppassen met welke koelers je voor dit bordje koopt :P Vindit zelf niet zo'n nadeel, alleen ff oppassen :)

Er is ook niet veel ruimte rond de socket, maar een andere heb ik net uitgerust met 2x MP1800 en twee Zalman 600cu's (en dat past wel :))

Verder zit er een "standaard" Vmem jumper, met 3 settings |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 11:22 schreef Kippenijzer het volgende:
Ik had effe een technisch vraagje over dit bordje...

Een voordeel ten opzichte van de 760MP is dat tussen North en South nu een 64bit 66MHz bus zit, ipv een 64bit 33MHz bus. Nu zitten op deze bus ook de 64bit 66MHz PCI sloten. Deze zijn downwards compatible met 33MHz, maar dan gaat de bus zelf ook op 33MHz draaien, zou dat nou inhouden dat als je er een 33MHz kaart in stopt (in je 64bit 66MHz sloten dus, ik weet dat de 33MHz 32bit een eigen bus hebben) dat je interconnectie tussen North en South dan dus ook trager wordt?
Ook deze maar ff doen: Heb het ff voor je uitgeprobeerd: Heb mijn SCSI schijfje als referentie gebruikt, getest met winbench disk I/O en dergelijke.
Mijn fasttrack uit het tweede 66Mhz slot gehaald... Zonder of met maakt iig niet uit (maar die fasttrack is ook 66Mhz).
Als test een realtek blaat netwerkkaartje (zeker 33Mhz) erin geprikt, en nog steeds eenzelfde score...
Weet dat ik de bus dan niet maximaal belast...maar heel veel verschil maakt het iig niet (of heeft iemand een meer nuttige manier van testen :?)

Het grootste voordeel vind ik overigens dattie geen speciale voeding behoeft, en dat er niet-regged DDR in gepropt kan worden (dan kan de bus tenminste ook iets omhoog)...

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 19:34 schreef werty het volgende:

[..]

Ook deze maar ff doen: Heb het ff voor je uitgeprobeerd: Heb mijn SCSI schijfje als referentie gebruikt, getest met winbench disk I/O en dergelijke.
Mijn fasttrack uit het tweede 66Mhz slot gehaald... Zonder of met maakt iig niet uit (maar die fasttrack is ook 66Mhz).
Als test een realtek blaat netwerkkaartje (zeker 33Mhz) erin geprikt, en nog steeds eenzelfde score...
Weet dat ik de bus dan niet maximaal belast...maar heel veel verschil maakt het iig niet (of heeft iemand een meer nuttige manier van testen :?)

Het grootste voordeel vind ik overigens dattie geen speciale voeding behoeft, en dat er niet-regged DDR in gepropt kan worden (dan kan de bus tenminste ook iets omhoog)...
volgens mij heb ik hier op GOT net een test gelezen van de promise ata 133 kaart in een 66mhz slot. het bleek dus wel sneller te zijn met de schrijf-instructies.zo'n 50% sneller!
leessnelheid bleef gelijk.dus scheelt wel degelijk.mischien per kaart ook wat verschil?!

hier is de text van de review:

Het blijkt dat het performance verschil tussen ATA/100 en ATA/133 niet noemenswaardig is, maar verrassend genoeg is het verschil tussen 33MHz PCI en 66MHz PCI bijzonder groot. In de ATTO DiskTools benchmark is de schrijfsnelheid van de hardeschijf bijna dubbel zo hoog als er gebruikt gemaakt wordt van een 66MHz slot in plaats van een 33MHz exemplaar. Op de leessnelheden heeft het 66MHz PCI slot echter geen invloed bij deze benchmark. Bij de Sisoft Sandra en Winbench 99 benchmarks presteert het 66MHz PCI slot tussen de 0 en de 11 procent beter dan dezelfde hardware in een 33MHz PCI slot.

heeft dus zeker invloed!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Nou, werty, Sisoft kan toch PCI bus speeds uitlezen ofzo, dus misschien een idee om eens te kijken wat die dan weergeeft, maar verder lijkt mij het meten van de effectieve snelheid tussen North en South ook complex, daarom verwachtte ik ook meer de theoretische beargumentering hierop :-) Maar, perfect dat je het even getest hebt, maar waarschijnlijk trekt je SCSI niet eens de 64bit/33MHz vol die hij draait met een 33MHz kaart erbij, die 66bit blijft, dus hij draait dan nog op 266Mb/s max...

• Universal Creations
  • Laatst online: 23:28
Op zaterdag 09 februari 2002 19:29 schreef werty het volgende:

[..]

Vcore is alleen aan te passen van CPU_0... Maar door de goede proc in de goede socket te steken, kkun je nog wel een beetje tweaken...

De vier gaten zijn NIET doorgeprikt... Oftewel: Oppassen met welke koelers je voor dit bordje koopt :P Vindit zelf niet zo'n nadeel, alleen ff oppassen :)

Er is ook niet veel ruimte rond de socket, maar een andere heb ik net uitgerust met 2x MP1800 en twee Zalman 600cu's (en dat past wel :))

Verder zit er een "standaard" Vmem jumper, met 3 settings |:(
Of met andere woorden: deze jongen (universal creations) wacht nog wel even op een echt DUAL-XP OC-Bordje

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

hoezo een 400 watt voeding mijn a7m-d bord met twee keer
mp 1800+
2 40 gb wd schijveeen op promise raid controller
2 60 gb maxtor schijven
40 speed plextor brander
pioneer dvd speler
asus v8440 ti4400 geforce 4 videokaart
dc 10 plus videobewerkingskaart
pctv kaart
pci usb kaart
100 mb netwerkkaart 3com

en dat draaid op een 350 watt aopen voeding

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Moet je voor die mededeling een bijna half jaar oud topic omhoog kicken?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.