Netbios door VPN

Pagina: 1
Acties:

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Hey,

Ik verveelde me van t weekend wat dus had ik windows 2000 server op me 2e werkstation geinstalleerd om wat met vpn's te spelen. Als ik nu bij me buurjongen (win98) een vpn connectie wil maken gaat dit in principe goed, hij kan aanloggen en pingen etc.
Ook ipx gaat goed via deze tunnel. Echter als ik via ip een drivemapping wil maken kan hij de server niet vinden (bv net view \\192.168.1.254).
Als ik echter met een andere pc (ook win98) eerst met een modem inbel en daarna een vpn connectie maak kan ik wel (heel traag) m'n pc benaderen! :?
Kan dit aan chello liggen of wat???? Het lijkt mij dat het voor chello geen reet uitmaakt wat er door die tunnel gaat als die eenmaal is opgebouwd. Wie heeft dit wel eens gezien???

Verwijderd

Misschien dat chello de NetBIOS poort blokkeert?

Verwijderd

Ik heb ook een VPN gemaakt maar dan dmv 2 linux-servers, maar ik denk dat het probleem hetzelfde is. Voor zover ik begrepen heb zien netbios-clients elkaar d.m.v. broadcasts en die gaan niet door je tunnel waarschijnlijk. Is tenminste bij ons het geval. Wij hebben WINS gebruikt om het geheel werkend te krijgen. Hoewel werkend, met de 'fijne' verbinding van cHELLo is dat een groot woord. Maar we kunnen elkaars pc's en printers wel zien en gebruiken nu.
Maar zoals gezegd, wij gebruikten Linux i.c.m. Samba. Zal met Windows-only servers ff anders zijn vrees ik.

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
bij tcpip properties perhaps netbios over tcp ip aanzetten.. en de andere pc je lmhostfile gooien kan ook geen kwaad

9worlds.net @ hattrick.org

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik heb ook een VPN gemaakt maar dan dmv 2 linux-servers, maar ik denk dat het probleem hetzelfde is. Voor zover ik begrepen heb zien netbios-clients elkaar d.m.v. broadcasts en die gaan niet door je tunnel waarschijnlijk. Is tenminste bij ons het geval. Wij hebben WINS gebruikt om het geheel werkend te krijgen. Hoewel werkend, met de 'fijne' verbinding van cHELLo is dat een groot woord. Maar we kunnen elkaars pc's en printers wel zien en gebruiken nu.
Het probleem is inderdaad NetBIOS, die niet routable is. VPN is altijd een verbinding tussen 2 subnetten (da's tenminste de oorspronkelijke gedachte), en broadcasts worden nooit geroute.

Enige oplossing in dit geval is WINS.

Verwijderd

Is hier geen faq voor ? Meen ik gelezen te hebben in de 4 topics hierover deze maand :-)

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 08:58
Het probleem is niet dat ik niet op naam kan connecten, dat zal me een worst wezen. Het is ook helemaal niet wenselijk dat broadcasts doorgelaten worden. Feit is dat ik vanaf de ene pc wel een drivemapping kan maken via ip adres (bv net use z: \\192.168.1.1\c$ of whatever) en vanaf de andere NIET. Dit heeft dus niets met broadcasts te maken maar netbios wat niet over ip werkt. Ik ga er echter aan twijfelen of het niet aan de client kan liggen aangezien het op een ander windows98 werkstation wel werkt. Ook vanaf een 2000 werkstation werkt dit zonder problemen. Echter kan ik niets op dat werkstation vinden wat niet zou kloppen, tcpip en ipx zijn netjes gebind aan de dialupadapter en netbios over ip staat standaard aan. Ook client voor microsoft networks is geinstalleerd.
Pagina: 1