Toon posts:

[antieke HD] Wat voor interface is dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele oude harddisk bemachtigd, en ik vraag me af wat voor interface dit is. Er zit dus niks op wat op IDE lijkt, alleen de power-aansluiting (hier niet zichtbaar) ziet er bekend uit (zelfde als op een nieuwe HD)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/krabben/ouwehd.jpg

Het is een 5.25" schijf met een afdekplaat erop met daarin een ledje. Hij is gemaakt in 1986. Het merk is NEC.

Weet iemand dus wat voor interface dit is, en of dit nog op de een of andere manier in een recente PC werkend te krijgen is (uit antiek-interresse, niet voor serieus gebruik natuurlijk :) )

PS. Degene die raad hoeveel capaciteit hij heeft krijgt een pluim :)

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 11:00
In onze IBM 286 zat aan de hdd ook zoiets voor aan de andere kant was het gewoon een ide kabel(dacht ik, of speciale oude ide :P(,weet ik veel :))...
Dus misschien is dat hier ook wel het geval. Maar 86 is nog weer iets ouder.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

ja, een MFM interface, inmiddels verbannen naar de museum 8-)

10MB ??

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

10 mb?

Systeem | Strava

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Ik denk ESDI, ik heb ook nog een paar schijven liggen, en een vriend van me heeft nog een controller...
Ik ga waarschijnlijk die controller lenen met 2x300MB ESDI uit een 386, omdat met de SCSI in m'n P166@200 de hele comp gaat flippen...

Specs

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

zo te zien is ie 'al' half hoog hihi

dus kan het prima een 10 meg hd zijn, en dan denk ik eerder dat ie MFM/RLL is dan ESDI.

een cable voor aansturing de smalle en een bredere voor de data, echt antiek

zet 'm maar in de kast als showmodel

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

ziet er uit als een Nec D5214, 5 mb formatted, MFM interface, 5,25".

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dat 'halfhoog' is, maar hij is net zo hoog als een cd-rom speler.

Zijn er nog controllers die in een recente PC passen (dus ISA of PCI) die dit met dit apparaat zouden kunnen babbelen?

Hij is 40mb trouwens dus het zal voor zijn tijd wel "vet" zijn geweest :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 27 januari 2002 21:47 schreef Blerk_NKK het volgende:
Ik weet niet of dat 'halfhoog' is, maar hij is net zo hoog als een cd-rom speler.

Zijn er nog controllers die in een recente PC passen (dus ISA of PCI) die dit met dit apparaat zouden kunnen babbelen?

Dat is halfhoog.

ik zal voor de gein eens kijken of hier iets in de knowledge base bij ons op het werk te vinden is.
Ik denk bijna niet, maar je weet maar nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_dan: Bedankt, dat zou leuk zijn!

Hier is een scan van de bovenkant (op modem-bestendige kwaliteit)

Orc: indrukwekkend dat je dat kon zien van dat plaatje, je was bijna 100% juist, alleen een iets andere capaciteit.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/krabben/ouwehd2.jpg

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

is dit niet gewoon de aansluiting die je ook had op die 5,25 floppy's maar dan twee aansluitingen?

Makerij Hofman

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-04 12:57

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik denk niet dat je hem nog kunt gebruiken of je zou nog ergens een MFM isa controller moeten kunnen regelen. Dan is het nog te doen. MFM harde schijven stammen uit het 8086, 286 tijdperk.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Hoe zie je het verschil tussen ESDI en MFM dan?
Ik heb ook een aantal HDD's met van die ISA achtige aansluitingen, precies zo groot, en daar heb ik ook (blauwe) kabels voor, en een vriend van me heeft daar dus een controlerkaart voor, en die zegt dat 't allemaal ESDI is...

Specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat tabelletje waar je de bad clusters op kunt schrijven is wel strak :D

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom zou je hem aan willen sluiten :) Als dat ding het al doet is ie waarschijnlijk nog rete-traag en de controller zal wel een flink conflict met de IDE-controler van je bios geven (willen allebei schijf 80 maken)

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op zondag 27 januari 2002 22:33 schreef Bigs het volgende:
Waarom zou je hem aan willen sluiten :) Als dat ding het al doet is ie waarschijnlijk nog rete-traag en de controller zal wel een flink conflict met de IDE-controler van je bios geven (willen allebei schijf 80 maken)
sorry voor offtopic, maar zou dat ook de reden kunnen zijn waarom een oude SCSI-2 controller met 1GB SCSI schijf niet fijn samen wil werken met een P200 met een IDE 120MB HDD erin?
Ik weet eigenlijk achteraf helemaal niet zeker of ik 't zonder heb geprobeerd, hij wilde met windows volgens mij niet installeren ofzo...

Specs

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 22:36 schreef Masterdam het volgende:

sorry voor offtopic, maar zou dat ook de reden kunnen zijn waarom een oude SCSI-2 controller met 1GB SCSI schijf niet fijn samen wil werken met een P200 met een IDE 120MB HDD erin?
Ik weet eigenlijk achteraf helemaal niet zeker of ik 't zonder heb geprobeerd, hij wilde met windows volgens mij niet installeren ofzo...
Pfffffff... wat een onzin... :+

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 22:00 schreef Blerk_NKK het volgende:

Orc: indrukwekkend dat je dat kon zien van dat plaatje, je was bijna 100% juist, alleen een iets andere capaciteit.
:0

Heb er ooit eens (1989?) eentje gesloopt, die zat in een cp/m machine van ICL (multitasking met een 8086 en terminals)

Hij deed het wel, maar was een beetje wazig geformatteerd - ik kon de data niet meer lezen op een dos machine.
De ICL deed het niet meer helaas, maar heb de HD nog wel onder dos aan de praat gekregen..wat een herrie!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Heb nog een stappeltje van deze schijven liggen.
Met een indrukwekkende capaciteit van +/- 40Mb.
Heb zelfs een 50Mb SCSI schijf liggen, das pas ruig >:)

En ja, ik ben ook nog in het bezit van de controller kaarten hiervoor.

And The Only One

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zondag 27 januari 2002 22:00 schreef Blerk_NKK het volgende:

Hier is een scan van de bovenkant (op modem-bestendige kwaliteit)

[afbeelding]
Zou je kunnen kijken of er nog ergens nummers opstaan. Het modelnummer heb ik al iig maar missschien dat er nog andere nummers opstaan waar ik dat kan vinden.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 27 januari 2002 21:47 schreef Blerk_NKK het volgende:

...

Muhaha! Ik heb nog wel een disk van 10MB, die 2 cd-rom spelers groot is 8-)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Zou je kunnen kijken of er nog ergens nummers opstaan. Het modelnummer heb ik al iig maar missschien dat er nog andere nummers opstaan waar ik dat kan vinden.
De hele onderkant zit vol chips, en er staan een aantal nummers op de printplaat. Ik heb hier een hoge resolutie scan van de hele onderkant (188kb)

Verwijderd

Dit is een inderdaad antiek Nec harddisk. Vaak mee gewerkt in het verleden. De interface wordt vaak MFM genoemd, maar dat klopt niet helemaal, want MFM is het type codering van de gegevensopslag dat gebruikt wordt. MFM staat voor Modefied Frequentie Modulation. De interface van deze harddisk is een ST506 / 412 (dit is de combinatie van de typenummers van de eerste Seagate harddisk en controller die zo waren uitgevoerd )(als ik me niet vergis heette seagate toen ook nog geen seagate ma suggart ofzo).

Deze interface gebruikte 2 kabels (een floppykabel en een dunnere) voor het dataverkeer tussen de interface en de disk zelf.

Deze nec disks hadden nog coated media ipv gegalvaniseerde media zoals tegenwoordig (disks vanbinnen zijn nog roodbruin zoals tape). De schijven lopen als het goed is op 3600 rpm. Wat leuk is omte zien is de stappenmotor van de kop die extern zit en het electromagneetje dat de stepper blokkeerd als de stroom af staat, zodat de kop tijdens b.v. vervoer niet over de disk kan gaan schuiven.

Kwaaltje van deze disks (en van veel andere ouwe merken trouwens ook) is dat ze wel eens niet willen gaan draaien als je er stroom op zet. Komt door te lang stil liggen.

Deze schijven zijn nog prima aan te sturen, zolang je maar een board met een isa slot hebt. Ik heb hier nog controllers liggen zowel 16 bit als 8 bit. Het enige puntje is is dat de computer niet helemaal bepaald hoe de disk beschreven wordt. Het board bestuurd de controller, de controller de schijf. Meer een beetje een scsi idee dus.
Het kan dus makkelijk gebeuren dat je de schijf niet met zomaar een controller kan lezen. Je kan hem natuurlijk altijd opnieuw (low level) formatteren en dan gebruiken (als je dat zou willen want het schiet natuurlijk niet op :) )

Met deze interface komen trouwens ook al RLL disks voor (run lenght limeted) waarbij er een soort inteligente codering wordt toegepast waardoor er meer data op de disk past. Dit vraagt wel een speciale controller. Ook ide schijven zijn er in MFM, RLL en ARLL (en tegenwoordig in veel geavanceerdere varianten)

De microswitches aan de onderkant hebben trouwens de volgende functies :

Links zijn de terminators. Net als bij scsi worden deze bij de laatste drive aan de kabel (maximaal 2) op on gezet voor het afsluiten van de datalijnen. Schakelaartjes is luxe, meestal was het zo'n langwerpige weerstand met 8 pootjes ofzo, die altijd ontbrak als je hem nodig had.

Links is de drive selector, dus drive 0 1 enz.

Ik stop maar eens want ik draaf geloof ik door.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 22:37 schreef sjors73 het volgende:

Ik stop maar eens want ik draaf geloof ik door.
wou ik net zeggen...

Verwijderd

ik heb wel 12 van dat soort hd's gehad (allemaal gemold :P) en met een zo'n ding heb ik vinger open gehaald |:(

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Zowel de ST506/ST412 als de ESDI interfaces gebruikten dezelfde bekabeling, en alleen aan de chipsets of de type-nummers kun je zien wat het is.
Schijven met de ST506/ST412-interface bestonden in 2 versies, waarbij het signaal met de hele oude MFM-modulatie (tot en met 20 MByte), dan wel met de wat modernere RLL-modulatie (02 MByte en hoger) werd geschreven.
ESDI-schijven waren altijd van het RLL-type.
De brede kabel is voor data, en als je 2 schijven hebt zitten die beide op die data-kabel.
De smalle kabel is voor aansturing, en als je 2 schijven hebt hebben die elk een eigen controle-kabel.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1