Dit is een inderdaad antiek Nec harddisk. Vaak mee gewerkt in het verleden. De interface wordt vaak MFM genoemd, maar dat klopt niet helemaal, want MFM is het type codering van de gegevensopslag dat gebruikt wordt. MFM staat voor Modefied Frequentie Modulation. De interface van deze harddisk is een ST506 / 412 (dit is de combinatie van de typenummers van de eerste Seagate harddisk en controller die zo waren uitgevoerd )(als ik me niet vergis heette seagate toen ook nog geen seagate ma suggart ofzo).
Deze interface gebruikte 2 kabels (een floppykabel en een dunnere) voor het dataverkeer tussen de interface en de disk zelf.
Deze nec disks hadden nog coated media ipv gegalvaniseerde media zoals tegenwoordig (disks vanbinnen zijn nog roodbruin zoals tape). De schijven lopen als het goed is op 3600 rpm. Wat leuk is omte zien is de stappenmotor van de kop die extern zit en het electromagneetje dat de stepper blokkeerd als de stroom af staat, zodat de kop tijdens b.v. vervoer niet over de disk kan gaan schuiven.
Kwaaltje van deze disks (en van veel andere ouwe merken trouwens ook) is dat ze wel eens niet willen gaan draaien als je er stroom op zet. Komt door te lang stil liggen.
Deze schijven zijn nog prima aan te sturen, zolang je maar een board met een isa slot hebt. Ik heb hier nog controllers liggen zowel 16 bit als 8 bit. Het enige puntje is is dat de computer niet helemaal bepaald hoe de disk beschreven wordt. Het board bestuurd de controller, de controller de schijf. Meer een beetje een scsi idee dus.
Het kan dus makkelijk gebeuren dat je de schijf niet met zomaar een controller kan lezen. Je kan hem natuurlijk altijd opnieuw (low level) formatteren en dan gebruiken (als je dat zou willen want het schiet natuurlijk niet op

)
Met deze interface komen trouwens ook al RLL disks voor (run lenght limeted) waarbij er een soort inteligente codering wordt toegepast waardoor er meer data op de disk past. Dit vraagt wel een speciale controller. Ook ide schijven zijn er in MFM, RLL en ARLL (en tegenwoordig in veel geavanceerdere varianten)
De microswitches aan de onderkant hebben trouwens de volgende functies :
Links zijn de terminators. Net als bij scsi worden deze bij de laatste drive aan de kabel (maximaal 2) op on gezet voor het afsluiten van de datalijnen. Schakelaartjes is luxe, meestal was het zo'n langwerpige weerstand met 8 pootjes ofzo, die altijd ontbrak als je hem nodig had.
Links is de drive selector, dus drive 0 1 enz.
Ik stop maar eens want ik draaf geloof ik door.