Up2date

Pagina: 1
Acties:

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:30
Nee dit is geen flame alleen een vraag.
Ik heb 2 servers Linux draaien hier en zit nu even de derde te installeren.
Wat me opvalt is dat er zo verschrikkelijk veel updates en patches voor zijn.
Bij me andere 2 servertjes heb ik dat niet zo gemerkt omdat je dan steeds een beetje update.
Hij is nu al een goed uur aan het downloaden met een gemiddelde van 45kb/s
Windows is erg maar linux kan er toch ook wat van zeg.

Verwijderd

Dat verschilt sterk per distro. RedHat kan er wat van wat dat aangaande. Maar grote verschil is wel dat dit updates zijn voor allerlei toepassingen draaiend op Linux. Voor de kernel zelf valt het reuze mee. Daarnaast is het niet zo dat iedere patch een reboot vereist. :)

• Dromer
Tis inderdaad Redhat.
En er is op een kernel compilen ( waar ik geen up2date voor nodig heb :) ) geen reboot vereist.
Viel me alleen op..
Meer als anderhalf uur al..
Dat is voor mensen met een isdn modempje toch niet meer te doen.
Weet ik wel dat je niet alle updates nodig heb en je zou kunnen selecteren maar toch.
De meeste zijn redelijk belangrijk.

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

a. neem een fatsoenlijke distro, slack heeft veel minder updates nodig.
b. bij nieuwe kernel geen reboot nodig :?
c. mensen met isdn hebben veel minder updates nodig want die hebben toch geen vaste verbinding --> veel minder last van remote exploits..

Verwijderd

Dat RedHat veel patches heeft wordt veroorzaakt door het feit dat in een RH distro veel alpha en beta versies zitten van allerlei progsels. De laatste stand van zaken mbt softwareversies gaat dus gepaard met dit nadeel.

• Dromer
Op zondag 27 januari 2002 21:04 schreef luc het volgende:
a. neem een fatsoenlijke distro, slack heeft veel minder updates nodig.
b. bij nieuwe kernel geen reboot nodig :?
c. mensen met isdn hebben veel minder updates nodig want die hebben toch geen vaste verbinding --> veel minder last van remote exploits..
a: Dat maak ik liever zelf uit als je het niet erg vindt.
b: Dat was een typefout van mij.. had moeten staan dattie wel een reboot nodig heeft.
c: zit wat in maar dan nog blijft het gewoon veel

Verwijderd

Het klopt dat het veel is om te downloaden.
Vaak zijn het toch de grote pakketten die een update krijgen, zoals de kernel en glibc, met daarnaast wat kleinere pakketten.
En die updates zijn vaak toch voor alle versies, dus ook voor slakware, debian, suse, redhat, mandrake.

Wat bijvoorbeeld duidelijk anders is als bij windows is dat als er een glibc update is dat je een hele rpm van glibc nodig hebt.
Bij Windows zal je alleen een patch nodig hebben voor de bestanden die gepatched moeten worden.

Ik denk dat er niet veel aan te doen is.
Als je er echt van baalt zou je een cdrw bij een kabel/adsl gebruiker kunnen branden.

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Op zondag 27 januari 2002 21:38 schreef Dromer het volgende:

[..]

a: Dat maak ik liever zelf uit als je het niet erg vindt.
b: Dat was een typefout van mij.. had moeten staan dattie wel een reboot nodig heeft.
c: zit wat in maar dan nog blijft het gewoon veel
a. Nee dat vind ik absoluut niet erg, maar dan moet je ook niet zeuren over de nadelen he :P

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 20:35 schreef Dromer het volgende:
De meeste zijn redelijk belangrijk.
je doet je naam wel eer aan:) meeste updates zijn niet nodig hoor:) alleen netwerk deamons voor de rest zijn er geen grote problemen..

• Dromer
Op maandag 28 januari 2002 00:10 schreef Gila het volgende:

[..]

je doet je naam wel eer aan:) meeste updates zijn niet nodig hoor:) alleen netwerk deamons voor de rest zijn er geen grote problemen..
Zoals ik dus al zei.. redelijk.
Tis maar waar je de waarde aan hecht maar een nieuwe glibc ofzo is net zo makkelijk om te hebben.
Als je echt de security dingen gaat bekijken zal het allemaal best meevallen.
Pagina: 1