Toon posts:

Welke volgorde is het best ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ff snel:

Prim.Master: HDD ata 100
P.Slave: Zip 100

Sec.Master: CDRW Philips 8x4x32
S.Slave: CDRom

Dit werkt echter verre van ideaal, er kan nog geen CDR gebrand worden.

Is er een betere volgorde te bedenken dan bovenstaande ?
:?

Verwijderd

Primary Master: hdd
Primary Slave: cdrom

Secondary Master: brander
Secondary Slave: zip

Kun je beter on the fly branden, en ook vanaf je harddisk.
Iets van je cdrom naar hdd zal niet supersnel gaan echter.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 17:54 schreef Dr.Nx het volgende:
ff snel:

Prim.Master: HDD ata 100
P.Slave: Zip 100

Sec.Master: CDRW Philips 8x4x32
S.Slave: CDRom

Dit werkt echter verre van ideaal, er kan nog geen CDR gebrand worden.

Is er een betere volgorde te bedenken dan bovenstaande ?
:?
Als er geen CD gebrand kan worden ligt dit zeker niet aan de volgorde, staat DMA wellicht uit?

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 16:41
Ik zit met soortgelijk probleem.
Jouw ATA100 harddisk zal net zo snel gaan als het TRAAGSTE apparaat op die kabel. Als dat tweede apparaat (ZIP of CD-ROM drive) minder snel is dan ATA100 (zeer waarschijnlijk), loopt de hdd ook op die trage standaard. Mijn CD-ROM speler is zelfs maar PIO-4, dus zal mijn ATA100 schijf heel traag worden als ik die twee samen op een kabel prik.
Blijft lastig.. Zelfs een controller erbij kopen is ook niet perfect (zie mijn topics)
Want ik heb mijn onboard RAID controller bezet door nog twee hdd's. Een losse Promise FastTrak100 controller die ik hier heb krijg ik niet aan de praat samen met die onboard controller!! mooi genaaid :(

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 18:39 schreef winand het volgende:
Ik zit met soortgelijk probleem.
Jouw ATA100 harddisk zal net zo snel gaan als het TRAAGSTE apparaat op die kabel. Als dat tweede apparaat (ZIP of CD-ROM drive) minder snel is dan ATA100 (zeer waarschijnlijk), loopt de hdd ook op die trage standaard. Mijn CD-ROM speler is zelfs maar PIO-4, dus zal mijn ATA100 schijf heel traag worden als ik die twee samen op een kabel prik.
Blijft lastig.. Zelfs een controller erbij kopen is ook niet perfect (zie mijn topics)
Want ik heb mijn onboard RAID controller bezet door nog twee hdd's. Een losse Promise FastTrak100 controller die ik hier heb krijg ik niet aan de praat samen met die onboard controller!! mooi genaaid :(
Met moderne controllers is dit niet het geval meer, als je een ATA133/100 HD aan een 80-polige kabel naast een ZIP laat draaien houdt de HD gewoon ATA133/100

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Echt optimaal zal je het niet krijgen zo.

Je IDE zooitje bestaat uit 2 kabels met elk een primary en een secondary.

2 apparaten die op 1 kabel zitten, kunnen nooit tegelijk functioneren.
Dus: als je HDD en CD-ROM op 1 kabel doet, gaat om de beurt de HDD ff laden, dan weer de CD-ROM, enz. maar niet tegelijk

Als je CD-ROM + brander op 1 kabel hebt kan je niet on-the-fly branden (de brander stopt er immers mee omdat de cd-rom wilt gaan lezen, en die stopt er op zijn beurrt weer mee omdat de brander wilt branden)

Nou zou je dus om optimaal te kunnen branden de CD-ROM en Brander op op kabel 2 kunnen doen samen, en dan steeds ff een image maken op je HDD tijdens het kopieren.

Alleen heb je dan de Zip en de HDD op 1 kabel. Resultaat: je HDD wordt net zo langzaam als de Zip. hier kan je niks aan doen... maar je CD-ROM speler en brander zijn waarschijnlijk net zo 'traag' als je ZIp.

Eventuele oplossing: PCI kaartje kopen met IDE aansluiting (FastTrak bijvoorbeeld) of een RAID controller.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Almachtige
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07-2019
Als je CD-ROM + brander op 1 kabel hebt kan je niet on-the-fly branden (de brander stopt er immers mee omdat de cd-rom wilt gaan lezen, en die stopt er op zijn beurrt weer mee omdat de brander wilt branden)
secondary master: brander
secondary slave: CD-ROM

Heb er geen problemen mee met cd's kopieren on-the-fly.
Werkt perfect en even snel als iets van de harde schijf branden.

Asus CUSL-2C/Intel PIII 1000@1200 Mhz/512 MB Pc133/Asus V7100 Pro/T 64 MB/Maxtor 20 GB 7200 rpm + Maxtor 80 GB 7200 rpm LB/Creative Audigy/17" Iiyama 8617T

Pagina: 1