Toon posts:

Server samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mogguh mensen, ik wil een server samenstellen om 'm neer te pleuren bij zo'n hosting service iets als dutchwebhosting.nl. Ik heb weinig verstand van servers - dat 19" en 1/2/4U gedoe, wat houdt het in... Kan daar gewoon een normaal moederbord in, of werkt het totaal anders.. :?
Tanks in vooruitgang *D

Verwijderd

mail support van dutchwebhosting.nl dan leggen ze je alles vast uit

Verwijderd

Topicstarter
Hmmtja, ik ben er ondertussen van overtuigd dat in een 19" kast gewone spullen kunnen... Nu gaat het erom wat ik wil hebben... ik heb een budget van 1000 euro, erg weinig dus!..
De server moet zo'n 500 bezoekers per dag wel makkelijk aan kunnen... I think...
Ik dacht aan:

19" kast (weet nog niet hoeveel U)
40 gig @ 5400 rpm
FDD
Realtek PCI netwerkkaartje (100 mbit)
Een stabiele mobo (ik hoorde iets van Tyan, en absoluut geen Asus?)
Weinig warmte-producerende processor, rond de 1 gHz is wel genoeg?
256 mb RAM (om mee te beginnen - later 512?)
lieve cooler voor de proc (en misschien ook 1 voor de HD, maar dat hangt van de U af...)
vidkaartje plukken we wel ergens vandaan...

Kan ik dan al die onderdeeltjes in de kast gooien (met een paar schroefjes uiteraard) en past dat dan ook? Suggesties zijn very welkom.. :D

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als in ed FAQ gekeken toevallig?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Jawohl, naturlich. De links naar de draadjes zijn helaas al verouderd, en het helpt mij niet direct in dit geval. Ik heb bijv. weinig geld, dus de hardware moet ook niet te duur zijn - maar natuurlijk ook niet te slecht, want het gaat hier wel om een server. Vandaar dat ik jullie om suggesties/advies vraag, ik weet zelf ook best weinig van zo'n server, en in de draadjes kon ik te weinig vinden..
:'( ach ja

Verwijderd

Een 2U Rackmount is wel handig, kan meestal gewoon een ATX Moederbord in en 2 PCI kaartjes dmv een PCI Riser. Zo'n 19" Rackmount kost al gauw 300 ~ 400 Euro. Als bedrijf kan je bij www.procase.nl informeren.
Zoals ik al zei dan kan er gewoon een ATX moederbord in, en gezien je budget zou ik voor een MSI K7T Mobo'tje gaan in combinatie met een AMD Athlon, wat geheugen er in prikken. 7200RPM Maxtor HD'tje. En een Intel of 3com netwerk kaart. En dan kom je al iets over je budget naar mijn idee.
Al hoeft je server 'maar' 500 bezoekers per dag af te handelen zou ik toch voor shared hosting gaan. Een stuk goedkoper.
Maar het is wel leuk natuurlijk om een beetje met zo'n server aan te klooien.

Verwijderd

Je budget is wel erg krap, zeker als je de licenties erbij rekent.

Dat wordt dus een linux machine, heb er 1tje voor je samengesteld bij norrod:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  HDD 20Gb 5400 rpm IDE ATA 100    €   99.50   
  Unex 100Mbit PCI Netwerkkaart    €   20.50
  Std 8Mb VGA kaart AGP     €   23.00
  Behuizing 19~ rack 300W SINGLE   €  247.50
  Std Mainb. Intel VIA Pro FCPGA   €   79.50
  256Mb SDRAM PC133         €   87.50
  Intel Celeron 900 MHz FCPGA   €   95.00

totaal van onderdelen:         €  652.50

Kom je dus nog onder je budget uit en die server is echt rap zat voor alles wat je wilt. Eventueel kun je overwegen voor de overgebleven 300 euro nog zo'n promise raid kaartje en een 2e HD kopen, heb je gelijk wat meer crash-bestendigheid.

Meer geheugen kan ook geen kwaad, maar bovenstaande systeem kan echt prima wat jij wil.

//edit
die zwarte blokjes zijn euro tekens, waarom die in het post scherm er wel goed staan maar in het code scherm niet weet ik niet.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

hoe kun je met zo'n gigantisch laag budget rackspace huren?

btw, investeer iets meer voor een lagere behuizing, want 2U kost vaak rond de 2x 1U.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik heb gewoon een 4u kast die eventueel helemaal vol kan hangen met HD's. ER zit nu 2x 40Gb in (RAID1) maar er zijn nog 6 poorten vrij op mijn RAID-controller.

Weet alleen niet wat mijn voeding en warmteproductie doet als er 8 HD's in zouden hangen maar dat zie ik dan wel weer.

Zitten 3 fans in.
1 op de proc.
1 in de voeding
1 aan de voorkant.

Gekocht bij ff denken Allset-Automatisering, bedrijf zegt mij helemaal niks maar was op zich prettig om zaken mee te doen.

Ik host mijn server bij 2FAST en daar ben ik absoluut tevreden over. Hele goede support zeker als je zelf wat minder verstand hebt van linux o.i.d.

ps. Ik ben niet het zoveelste hostingbedrijfje maar wilde gewoon een eigen server hebben om wat sites op te draaien. (dit zeg ik maar voordat er weer een halve flamewar ontstaat)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

uhm, 500 bezoekers per dag? Dat is heel weinig of ze moeten allemaal een paar iso's downloaden....

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:10

Sjod

Ik ben goed luisterend

Let wel op de specs. die je hostingprovider verplicht.
Vaak accepteren hun alleen 3com kaarten (is sowieso erg aan te raden)

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
Kast los kopen is bruut duur, veel beter id om een kant en klaar bakkie te kopen.

9worlds.net @ hattrick.org

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
zoek een handig persoon en bouw zelf je kast.....is niet zo heel moeilijk....lastigste is om een voeding goedkoop op de kop te tikken...maar is vaak nog wel te doen. verder zou ik toch niet te veel bezuinigen...ben van mening dat je beter 1 x goed uit kunt geven, dan 3 x een beetje, en vervolgens nog steeds niet hebt wat je wil....maja, t is natuurlijk wel van je budget afhankelijk of dat mogelijk is heh

iRacing Profiel

Verwijderd

Samengesteld bij informatique:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
19" Highlight ATX Rack Mount Chassis 300W          319.00
Intel Pentium III 1000, 133Mhz, 256Kb, FCPGA, Box    255.00    
Dane-Elec Dimm 256Mb SDram PC133, ongebufferd       84.00
MSI 815E Pro Raid, FCPGA, 6x PCI, 4xDimm            179.00
Maxtor DiamondMax Plus D740X 20Gb 7200rpm U-ATA133  109.00
3Com 3C905C-TX-M FastEtherlink 10/100 PCI bulk       69.00
ATI Expert 98 8Mb AGP bulk                   45.00
Koelertje                               15.00

TOTAAL                               1075.00

Is weliswaar 75 EURO teveel, maar dan heb je ook wat. Deze machine is voorbereid op de toekomst met RAID en een 4U kast. Misschien is die 4U ook wel meteen een nadeel, is wel duur om te co-locaten.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Uit de pricewatch:

19" Antec 2U20ATX250 rackmount 2U (Zwart, 250W)€ 424,-€ 424,-
256MB PC2100 DDR SDRAM (Dane Elec)€ 106,-€ 106,-
AMD Duron 1000€ 74,-€ 74,-
Intel Pro 100s PILA8460C3€ 27,-€ 27,-
Maxtor 40GB (540X, 5400rpm)€ 105,-€ 105,-
MSI MS-6380 - K7T266 PRO 2€ 149,-€ 149,-
SiS 3D 8MB PCI€ 30,-€ 30,-

Totaal: 915,-

• tiro
  • Laatst online: 03-05 08:14
<spam>

Bij CaveWare hebben ze leuke complete 1U servertjes voor weinig geld.

</spam>

Verwijderd

hij is wel leuk natuurlijk,
maar kijk is op www.ebay.com
daar moet je dan zoeken op Compaq Proliant
dan heb je zo een compaq 6500 aan de haak geslagen.
moet je alleen nog ergens schijven zien te regelen.

ja het kan wel, maar mijn ervaring is als je een echte
"server" neerzet het altijd de software is die aangeeft:
FATEL ERROR; DR. WATSON
of
KERNEL PANIC......

ik heb hier 6x een compaq proliant 6500 draaien, een oud beestje waar nt rete stabiel op draait,.. en nog wat andere compaq towers....
Met de hardware heb ik nooit problemen.

dus ik zeg begin nou niet aan een asus met een realtech kaart,... het is niet redundent en als je 500hpd wilt, moet je er toch wel een stabiel systeem voor overhebben. :?

peter

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 17:32
Op woensdag 30 januari 2002 17:50 schreef soeteharing het volgende:
hij is wel leuk natuurlijk,
maar kijk is op www.ebay.com
daar moet je dan zoeken op Compaq Proliant
dan heb je zo een compaq 6500 aan de haak geslagen.
moet je alleen nog ergens schijven zien te regelen.

ja het kan wel, maar mijn ervaring is als je een echte
"server" neerzet het altijd de software is die aangeeft:
FATEL ERROR; DR. WATSON
of
KERNEL PANIC......

ik heb hier 6x een compaq proliant 6500 draaien, een oud beestje waar nt rete stabiel op draait,.. en nog wat andere compaq towers....
Met de hardware heb ik nooit problemen.

dus ik zeg begin nou niet aan een asus met een realtech kaart,... het is niet redundent en als je 500hpd wilt, moet je er toch wel een stabiel systeem voor overhebben. :?

peter
En wat zat er voor netwerkkaart in de eerste proliant serie... Juist... de Realtek!

Verwijderd

ja das is misschien waar,

maar een volledig kale 30,- netwerkkaart in een server die 500hpd wil produceren...

Ik heb meerdere negatieve ervaringen met een "simpel" realtek kaartje die niet echt voor een SERVER is gemaakt maar voor simpel thuisgebruik.

peter

Verwijderd

Paar opmerkingen:

- wat ik uit deze post is dat je totaal geen verstand hebt van webservers. (Kan daar gewoon een normaal moederbord in, of werkt het totaal anders..)Begin er niet aan zou ik zeggen. Wat als de server down gaat? Het is wel zo handig als je het fijne weet van je hardware.

- Verder is alles wel erg low-budget. En als netwerkkaart een realtek? Ik geloof dat niet eens mag je moet meestal een 3Com of Intel kaart hebben anders ben wordt je server vet sloom!

- Dutchwebhosting raad ik ten zeerste af.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:31
Op woensdag 30 januari 2002 20:01 schreef Lutjebroek het volgende:
Paar opmerkingen:

- wat ik uit deze post is dat je totaal geen verstand hebt van webservers. (Kan daar gewoon een normaal moederbord in, of werkt het totaal anders..)Begin er niet aan zou ik zeggen. Wat als de server down gaat? Het is wel zo handig als je het fijne weet van je hardware.

- Verder is alles wel erg low-budget. En als netwerkkaart een realtek? Ik geloof dat niet eens mag je moet meestal een 3Com of Intel kaart hebben anders ben wordt je server vet sloom!

- Dutchwebhosting raad ik ten zeerste af.
Waarom zou je geen realtekjes mogen :? Alleen omdat ze goedkoper zijn. En sinds wanneer krijg die server echt 100MBIT voor zijn kiezen NOU, ik denk NOOIT!!! Ik denk zelfs als je er een FTP/Game server van maakt doet ie nog weinig :).

Verwijderd

Ja je server wordt er ook niet echt sloom door een realtek maar ik zou toch voor een 3 com netwerk kaart gaan die hebben toch wel een aantal voordelen

Verwijderd

Als je bij een "beetje" bedrijf wil co-locaten, zullen ze je server niet eens toestaan met een Realtek.

En als je professioneel wilt bezig zijn, moet je zeker niet beginnen met een realtek |:(

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 21:51
Bij onze wevserver binnen de studenten vereniging ( http://www.dizkartes.nl )hebben we zelfs 3coms puur alleen voor de stabiliteit en deze wat beter geschikt zijn om continu te draaien. Realtek is absoluut niet slecht maar op het moment dat je 24-7 moet draaien heb ik opeens andere eisen dan thuis, coolers moeten bijvoorbeeld goed zijn, de chipset zekers geen via chipset maar een echte intel of AMD.
Geheugen niet tot het uiterste brangen maar ruim binnen de specificaties laten lopen dus geen cheap ass dimmetjes erin proppen. Helaas hebben we toen wel een thunderbird erin moeten zetten vanwege de kosten. (overigens geen problemen mee gehad tot nu toe).

Nu nog even wachten op onze HP-bak die eraan komt ;)

• luc
  • Niet online

luc

Investeer nou maar in een fatsoenlijke netwerkkaart, een ritje heen en weer naar de colo omdat die realtek er geen zin meer in heeft (trust me, dat gebeurt een keer) is duurder da neen fatsoenlijk kaartje.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op donderdag 31 januari 2002 22:14 schreef luc het volgende:
Investeer nou maar in een fatsoenlijke netwerkkaart, een ritje heen en weer naar de colo omdat die realtek er geen zin meer in heeft (trust me, dat gebeurt een keer) is duurder da neen fatsoenlijk kaartje.
Jah pak een intel of een 3com, dat zijn dure maar super goeie!! Ik heb laatst al een kapotte realtek in me router gehad; niet dat dat zo erg was maarja, hij moet weer uit, open, en dat zoek ik dus nooi :z

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

En Intel kaartjes zijn niet eens duur.

Intel Pro100/S voor 27 euro: [url="ttp://www.tweakers.net/pricewatch/19755"]ttp://www.tweakers.net/pricewatch/19755[/url]

Verwijderd

Dat wou ik dus ook al duidelijk maken

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

Ik zou die 40 gig schijf een 20 gb schijf van maken en 512 MB ram erin.

Hopla meteem je speed omhoog.

:)

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Op dinsdag 29 januari 2002 23:46 schreef Sjod het volgende:
Let wel op de specs. die je hostingprovider verplicht.
Vaak accepteren hun alleen 3com kaarten (is sowieso erg aan te raden)
Dan verander je toch het adapteradres van de kaart? (Mits deze dat ondersteund)

Verwijderd

Tsja het blijft een eeuwige discussie..to realtek or not

ik persoonlijk heb vrij ruime ervaring met zowel realtekjes als met 3coms en kan zeggen dat 80% van het hierboven beweerde over realteks gewoon nonsense is.

Een realtek gaat NIET eerder kapot dan een 3Com. Vaak zijn 3coms wel iets sneller, maar ook dat is niet altijd waar.

Het kapot gaan is echt een bullshit verhaal.

Wat je wel in de gaten moet houden is dat je realtek hebt en realtek, maw er zijn verschillende producenten die die chipjes gebruiken.

Maar goed, toch ben ik het wel eens als men zegt dat je beter een Intel in je server kunt zetten. Die hebben betere ondersteuning en bieden leuke zaken als het bundelen van 2 kaarten, zodat je later nog eens een Intelletje bij kunt prikken.
Pagina: 1