Verschil A- en B-merken???

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44295

Topicstarter
Zou iemand mij het verschil kunnen uitleggen tussen A en B merken en welke merken bv. A en welke merken bv. B merken zijn??? Alvast merci

Oh ja, ik HEB de search gebruikt :y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39441

A-merken: bekende kwaliteitsmerken
B-merken: onbekende merken, vaak mindere kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

over wat voor een spul heb je het? (mobo/hdd/geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

A-merken pc's zijn bijvoorbeeld IBM, Compaq, HP, Packard Bell en Dell. B-merken zijn feitelijk de computers zoals die door grote winkels zelf in elkaar worden gezet zoals Vobis, MyCom etc.

De onderdelen die in beide soorten pc's zitten, zijn vaak hetzelfde. Zo kun je eigenlijk ook niet spreken van A- of B-merken harde schijven of videokaarten. Alleen is er nog weleens sprake van b-merken geheugenchips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-05 22:26
A-merken (onderdelen dan) hebben zich meestal al bewezen en voldoen aan vaak ook aan strenge richtlijnen kwa storingsgevoeligheid en stoorsignalen afgeven.

En als je een aantal A-merken genoemd wil hebben zal je echt naar specifiek een monitor/harddisk ofzo moeten vragen anders wordt dit een behoorlijk lange thread :)

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op A-merken zit meestal goede garantie en bij B-merken is de garantie maar nix , ook is meestal de driverondersteuning beter bij a-merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44295

Topicstarter
Ik heb het gewoon over hardware ih algemeen.

[ff offtopic mode]

Hoe doede gulle da om zo snel na de post ve topic te replyen, of isda gewoon toeval???

[/ff offtopic mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Laatst online: 22:47

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 27 januari 2002 16:21 schreef MegaJurk het volgende:
A-merken pc's zijn bijvoorbeeld IBM, Compaq, HP, Packard Bell en Dell. B-merken zijn feitelijk de computers zoals die door grote winkels zelf in elkaar worden gezet zoals Vobis, MyCom etc.

De onderdelen die in beide soorten pc's zitten, zijn vaak hetzelfde. Zo kun je eigenlijk ook niet spreken van A- of B-merken harde schijven of videokaarten. Alleen is er nog weleens sprake van b-merken geheugenchips.
Ik zou die pc's geen a-merken noemen op basis van de hardware die erin zit maar dit doet er ff niet toe.

Ik vind ook de A - B indeling slecht. Het is niet zwart wit.
Het is zwart, hoop grijstinten en wit.

A merken kan je snel onderscheiden en echte cheap shit ook maar daartussen zit er veel verschil.
Niet alles wat geen A-merk is daarom slecht.

Je moet het merk per merk bekijken.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36275

Ik heb vroeger veel B merken gehad (geld tekort) en ik had vaak problemen met hardware die niet zo snel op te lossen zijn.

Nu koop ik alleen nog A merk onderdelen (bekende merken) en ik heb haast geen problemen meer. Goede ondersteuning, nieuwe drivers, vooral met mobo's is het een groot verschil. Goede hanleidingen, meer functies, betere overklokbaarheid door betere componenten en ga zo maar door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Op zondag 27 januari 2002 16:27 schreef qmo007 het volgende:

[ff offtopic mode]

Hoe doede gulle da om zo snel na de post ve topic te replyen, of isda gewoon toeval???

[/ff offtopic mode]
Heel snel typen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Laatst online: 22:47

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 27 januari 2002 16:27 schreef qmo007 het volgende:

[ff offtopic mode]

[/ff offtopic mode]
De active topix volgen ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24036

Op zondag 27 januari 2002 16:19 schreef dev het volgende:
A-merken: bekende kwaliteitsmerken
B-merken: onbekende merken, vaak mindere kwaliteit
B-Merk hoeft niet altijd mindere kwaliteit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed_Capone
  • Laatst online: 29-04 20:29

Ed_Capone

Het leven is geen bitterbal

computers die door Vobis etc in elkaar worden gezet zijn C-Merken (eigen merk) B merken zijn bijv. Sky, Yakumo (de iets minder bekende merken)

Voor 90% juist zijn is nog niet zo goed als stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 27 januari 2002 16:37 schreef -Dissection- het volgende:

[..]

B-Merk hoeft niet altijd mindere kwaliteit te zijn.
Hij zegt toch ook vaak. Dat betekent net zoiets als niet altijd.

Maar dan nog iets.
Wanneer noem je iets een Amerk en wanneer een B merk.

Neem bijvoorbeeld MSI en Gigabyte
vrijwel iedereen vindt MSI een A merk en velen Gigabyte een B merk.

Maar Gigabyte maakt echt wel betere borden dan die ranzige zooi van MSI (imo) dus is MSI dan een B merk en Gigabyte ene A merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08-2021

Matthijz

Is icoon even kwijt :P

Op maandag 28 januari 2002 16:31 schreef terw_dan het volgende:

[..]

Hij zegt toch ook vaak. Dat betekent net zoiets als niet altijd.

Maar dan nog iets.
Wanneer noem je iets een Amerk en wanneer een B merk.

Neem bijvoorbeeld MSI en Gigabyte
vrijwel iedereen vindt MSI een A merk en velen Gigabyte een B merk.

Maar Gigabyte maakt echt wel betere borden dan die ranzige zooi van MSI (imo) dus is MSI dan een B merk en Gigabyte ene A merk?
Lijkt me ook een beetje persoonlijk, naar wat voor een ervaring je hebt met een bepaald merk. Want ik vind MSI namelijk wel goed :)

"Het leven is een mooie gelegenheid om meisjes te ontmoeten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25016

Bij netwerk kaarten is Realtec een B-Merk naar mijn mening.

Ik heb een paar keer zo'n kaart gehad en niets dan problemen

Ik prik er een 3Com in en weg problemen.
Je betaald er veel meer voor, maar dan werkt alles tenminste naar behoren.

B-merk is eigenlijk altijd duurkoop vind ik.
Budget spul is meestal ook duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 07:52

orca

Zwem goed, Broeder.....

A merken zijn inderdaad de grote merken Compaq, HP, Dell, etc. B merken zijn dus de minder 'grote' merken.

het grote onderscheid zit mede in het feit dat een A merk gehele systemen maakt naar specifieke eisen: kantoor systemen of thuissystemen en dat daar weinig mee te doen valt. (ooit geprobeerd een nieuw model cd-fikker in een compaq pressario te bouwen? of de laatste AGP videokaart? )

zoek je iets dat weinig ondehoud behoeft, pak een A merk en kies het model dat aan je eisen voldoet.

zoek je een basis-systeem om mee te klooien, uitbreiden etc. koop een B-merk voor de basis en voeg toe wat je wilt

A merken hebben ook hun eigen CD's met drivers en OS zodat je altijd loopt te etteren als je componenten opgewaardeerd hebt.

geef mij maar zelfbouw, geen gedoe met 'fixed' configuraties.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10556

Wil je Packard Bell en Hell (ojaa Dell) niet als a-merk noemen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op dinsdag 29 januari 2002 14:21 schreef apophis13 het volgende:

[..]

Wil je Packard Bell en Hell (ojaa Dell) niet als a-merk noemen. :(
IMHO is Dell weldegelijk een a-merk. Ze gebruiken over het algemeen gewoon goede componenten, je moet er alleen niet aan gaan zitten kloten. Overigens is Dell meer klootbaar dan Packard Bell, daar kan je echt niks mee. Dat vind ik dan ook geen a-merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7791

Op dinsdag 29 januari 2002 15:35 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

IMHO is Dell weldegelijk een a-merk. Ze gebruiken over het algemeen gewoon goede componenten, je moet er alleen niet aan gaan zitten kloten. Overigens is Dell meer klootbaar dan Packard Bell, daar kan je echt niks mee. Dat vind ik dan ook geen a-merk :)
Dus als je er niet aan kan kloten is het een B-Merk?
Beetje onzin imo. Packard Bell maakt goede computers, je moet ze alleen niet open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op dinsdag 29 januari 2002 15:44 schreef Toverstaf het volgende:

[..]

Dus als je er niet aan kan kloten is het een B-Merk?
Beetje onzin imo. Packard Bell maakt goede computers, je moet ze alleen niet open maken.
Nee, dat bedoel ik niet. Ik vind Packard Bell een B-merk door de componenten die ze gebruiken. Het feit dat je er niet mee kan kloten heeft daar niks mee te maken.
Ik verwoordde het idd wel een beetje krom |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaJurk
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

LOL....ik dacht dat dit een saai topic zou worden, vind hem toch leuker dan gedacht...

Kunnen jullie je nog het harde schijven merk Conner herinneren? Dat was een hele grote op dat gebied voordat zij ermee kapten. Tegenwoordig is er weer een fabriek die onder de naam Conner harde schijven maakt, ze lopen alleen wel ruim twee jaar qua technologie achter (20 GB, 512 KB cache, 5400 rpm is hun topmodel). Is het huidige Conner als D merk te beschouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenPictures
  • Laatst online: 05-12-2021

GreenPictures

Feestgraaf

Er zijn ook veel B-merken wat gewoon een A-merk onder een andere naam is...

Logitech en Philips zijn goede voorbeelden.

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06-2024

gprins

Crtl + Alt + Del

:+ een letter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 29 januari 2002 15:35 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Dat niet klootbaar zijn is bij uitstek een kenmerk van A-merken. Compaq is dan ook de A-merk bij uitstek, anders IBM ofzo. Ik blijf het grappig vinden hoe iedereen zo snel Packard Bell afzeikt- ik zou er zelf nooit grof geld voor neertellen, maar van de A-merken zijn PB en Dell nog het meest herconfigureerbaar en tweakbaar. De IBM van m'n moeder kan welgeteld 2 CPU's pakken (P3-450 en P3-500), BIOS is non-standard, mobo een erg obscure Acer geval. Perfect betrouwbaar, maar je kunt er geen zak mee.
Een gemiddelde PB is gewoon uit standaard ATX components gemaakt met een licht gecastreerde BIOS. Achterhalen wat zo'n mobo is (meestal Gigabyte of MSI) en flashen met een relevante retail-BIOS en je kunt volop tweaken.
Ik heb geen enkele PB voorbij zien komen die niet licht tweakbaar danwel grof OCbaar was.

Voornaamste reden dat PB zo'n slechte naam heeft is dat het de onderste deel van de markt probeert te grijpen, mensen met werkelijk geen enkel computer kennis, zonder de boel zoals bij Compaq helemaal dicht te timmeren. Dat is niet fatsoenlijk te ondersteunen, en daar komen de klachten van.

* dion_b werkt inderdaad bij PB en daagt GoTers uit een PB te vinden die niet tweakbaar is- kom maar op en ik leg wel uit hoe dat kreng vooruit te branden >:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Compaq is idd een ramp, die kasten kan je alleen openmaken met een beitel en een hamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 31 januari 2002 12:18 schreef Rolex het volgende:
Compaq is idd een ramp, die kasten kan je alleen openmaken met een beitel en een hamer :P
Openmaken lastig :?

Da's juist het enige wat wel redelijk te doen is, gewoon 2 a 3 knoppen omdraaien en trekken.

Uitbreiden is nauwelijks te doen, mobo vervangen al helemaal niet, om nog maar te zwijgen van de support die je (niet) krijgt als ze ruiken dat je non-Compaq spullen erin hebt zitten (dat is niet alleen Compaq hoor, daar kies je gewoon voor als je A-merk koopt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38176

A-merken, B-merken... vraagjes:

Vroeger was een Intel een A-merk en AMB een B-merk. Is dit nog steeds zo?

Lite-On is een B-merk (schijnt het) en Plextor is een A-merk. Is de Lite-On dan echt slecht?

Western Digital is/was een A-merk. Toch worden Maxtors (en dus Quantums) en IBM's de laatste tijd meer verkozen dan WD's.

En als een bedrijf als A-Open en Lite-On meerdere producten maken, waarvan een antal zeer goed zijn en andere gewoon ronduit slecht zijn ze dan een A-merk of B-merk?

Kijk niet naar A of B of C merken.

Kijk naar de dingen die voor jou belangrijk zijn.
Prijs/prestatie is 1 manier, maar lange garantie is een andere reden om voor iets te kiezen. Stabiliteit kan ook een reden zijn. En zoals al eerder gezegd: als een PC niet te kloten is, is hij vaak wel rete-stabiel omdat er niets in gekloot kan worden.

Voor tweakers en knutselaars (2 andere groepen toch, tweakers zijn knutselaars, maar de meeste knutselaars geen tweakers :)) gelden andere redenen om iets wel of niet te kopen, dan voor bedrijven en particuliere tiepjes die will emailen en internetten.

Tweakers/kutselaars: makkelijk uit te breiden, oc-en, veel nieuwe drivers/biossen, garantie is van minder belang.
Bedrijven: geen uitbreiding nodig (uitbreiden doe je na een jaar of 2, is het ding al weer bijna afgeschreven), stabiel en het mag iets trager, weinig te kloten.
Thuis: goedkoop, en het liefst niet te kloten zodat ie stabiel blijft. Alleen wel bruikbaar voor 3-4 jaar, en het liefst zo uitbreidbaar mogelijk.

Mijn 2 euro-centen (is wel iets meer, maar 2 euro-centen zijn ook 5 centjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 31 januari 2002 14:37 schreef Thugbear het volgende:
A-merken, B-merken... vraagjes:

Vroeger was een Intel een A-merk en AMB een B-merk. Is dit nog steeds zo?

Lite-On is een B-merk (schijnt het) en Plextor is een A-merk. Is de Lite-On dan echt slecht?

Western Digital is/was een A-merk. Toch worden Maxtors (en dus Quantums) en IBM's de laatste tijd meer verkozen dan WD's.

En als een bedrijf als A-Open en Lite-On meerdere producten maken, waarvan een antal zeer goed zijn en andere gewoon ronduit slecht zijn ze dan een A-merk of B-merk?

Kijk niet naar A of B of C merken.

Kijk naar de dingen die voor jou belangrijk zijn.
Prijs/prestatie is 1 manier, maar lange garantie is een andere reden om voor iets te kiezen. Stabiliteit kan ook een reden zijn. En zoals al eerder gezegd: als een PC niet te kloten is, is hij vaak wel rete-stabiel omdat er niets in gekloot kan worden.

Voor tweakers en knutselaars (2 andere groepen toch, tweakers zijn knutselaars, maar de meeste knutselaars geen tweakers :)) gelden andere redenen om iets wel of niet te kopen, dan voor bedrijven en particuliere tiepjes die will emailen en internetten.

Tweakers/kutselaars: makkelijk uit te breiden, oc-en, veel nieuwe drivers/biossen, garantie is van minder belang.
Bedrijven: geen uitbreiding nodig (uitbreiden doe je na een jaar of 2, is het ding al weer bijna afgeschreven), stabiel en het mag iets trager, weinig te kloten.
Thuis: goedkoop, en het liefst niet te kloten zodat ie stabiel blijft. Alleen wel bruikbaar voor 3-4 jaar, en het liefst zo uitbreidbaar mogelijk.

Mijn 2 euro-centen (is wel iets meer, maar 2 euro-centen zijn ook 5 centjes).
Goed punt van Thugbear- tot nu toe hebben we het over complete PCs gehad, maar dat is maar 1 aspect- je moet heel duidelijk onderscheid maken tussen componenten en PCs. Een C-merk PC die echter A-merk topcomponenten heeft, kan een aanmerkelijk beter zijn dan een A-merk PC met A-merk OEM componenten of gewoon C-merk componenten (die je bijna altijd krijgt als je de goedkoopste modellen van een A-merk koopt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetzel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 11:39

Greetzel

yes you can

Ik dacht dat A- of B-merk ook nog iets met service van de leverancier te maken had, garantie, helpdesk evt voor systemen/ netwerken etc. Om het maar even overzichtelijk te houden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
A merken en B merken kan me persoonlijk geen zak schelen, als het maar werkt. Gisteren bij een bedrijf het volgende neergekwakt:

AMD Duron 700
128MB PC133 M-Tek CL3
EagleTec SiS 730S bordje met alles onboard :P
El Cheapo kast met P4 & K7 certified voeding
BTC toetsenplank
Logitech wielmuisje
Lite-on 52X CDROM
Western Digital WD200BB 20GB 7200RPM

Al met al een mooie mix van A & B merk componenten, wat resulteert in iets wat veel beter is dan die HP zut die ze daar een tijd geleden hebben gekocht. Die Duron draait goed, maar die HP Brio :r niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38176

Helemaal met _JGC_ eens...

zooi HP Brio's bij een kantoor in beheer, en dat zijn echt nare machines. Vage ,meldingen, geen ondersteuning op nieuwe hardware, problemen met OS.

Nieuwe sysjes met ASUS mobo's en Durons en die werken heerlijk, en zijn de helft in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
HP Brio is ook nix anders dan een bijelkaar geschraapt zooitje:
VIA PM133 ProSavage moederbord
Passief gekoelde Pentium 866
64MB PC133 CL3 Infineon (das gelukkig wel redelijk :P )
Quantum Fireball lct20 20GB

en dan nog wat van die zooi, je wilt niet weten hoeveel ellende ik met het eerste en die laatste gehad heb (ProSavage is nix anders dan een verkapte Savage4 met evenzoveel problemen)
Pagina: 1