LM317/LM350 Baybus

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 07:33
Hoi,

Op dit moment probeer ik deze in elkaar te solderen.
Het geheel werkt echter niet. Nu zien niet alle onderdelen hetzelfde eruit als die op het plaatje. Ik heb ze echter bij een fatsoenlijke electronica zaak gekocht en heb daar ook de uitgeprinte pagina van het artikel laten zien.
De condensator die ik heb is bijvoorbeeld rood. Er staat wel dezelfde waarde op als aangegeven maar deze is niet rond (met blauw en zwart zoals op het plaatje). En het is niet te zien wat nu + en - is.
Nu bekruipt me dus het gevoel dat ik toch verkeerde onderdelen mee heb gekregen. Maar voordat ik terug ga zou ik graag zekerheid willen hebben.
Is het dus zo dat een bepaald condensator type altijd hetzelfde eruit ziet of kunnen ze ook anders eruit zien?

Heeft iemand een plaatje van deze baybus die hij/zij zelf in elkaar gezet heeft ?

Verwijderd

JE KAN HEEL MAKKELIJK ZIEN OF DE CONDENSATOREN DE BOOSDOENERS ZIJN.

haal de condensatoren er een af, ze zijn alleen maar ter ontstoring. werkt ie dan nog niet dan heb je iets aan de lm of de r's niet goed gedaan.

de daadwerkelijke pinnen en die van het plaatje zijn niet hetzelfde he!

als je de lm van bovenaf bekijkt met de warme kant achter en de pootjes onder is het linker pootje de V_adjust, het middelste pootje is V_uit en de rechter is V_in

je mag ook niet je case als koellichaam gebruiken, de achterkant is verbonden met Vout
Sorry voor het brakke plaatje
_______
|||||||
|||O|||
|||||||
-------
| | |
V V V
a o i
d u n
j t

Verwijderd

Condensatoren zijn er in diverse uitvoeringen, keramisch, polyester, tantaal, electrolytisch.
In een schakeling zoals deze wordt voor de spanningsregelaar, ic de LM 317T, meestal een condensator van 0,1 uF geplaatst en één van 1 uF er achter.
Dit dient ter ontkoppeling of ter voorkoming van oscillatie.
Vaak gebruikt men hiervoor druppeltantaal condensatoren, die zijn gepolariseerd. Bij één van de pootjes staat dan meestal een plus aangegeven.
In het schema wordt een 0,1 uF condensator gebruikt die niet gepolariseerd is (kan dus niet verkeerd om geplaatst worden), die van 1 uF is dat wel.
De vraag is dus wat heb je voor die 1 uF meegekregen van de winkel, een gewone electrolytische condensator, met aan één kant een zwarte band (de min), een tantaalcondensator met aan één kant een plus aanduiding of misschien toch een gewone niet gepolariseerde condensator.
Die laatste zijn vaak rechthoekig en niet zelden van het fabrikaat Wima

• rvrbtcpt
roalte.nl bedankt voor de tip. Dan kan ik inderdaad vrij snel zien of het werkt of niet. Ik probeer het toch eerst uit met een batterij en niet direct in mijn PC :)

Frisian de 1 uf is vierkant en knalrood. Er staat inderdaad 'wima' op.
En ik kan met geen mogelijkheid (kleurverschil, tekst, tekens) zien of er een plus en minkant aan zit.

Dan is die waarschijnlijk de boosdoener. Lekker handig van de mannen van de Regenboog Electronica.

Verwijderd

Op zich zou de schakeling met een Wima (= polyster)1uF condensator wel moeten werken. Dit is een ongepolariseerde condensator, dus geen plus of min aanduiding op het onderdeel en de wijze van aansluiten (omkering) maakt dus niet uit.
De ontkoppelingskwaliteit van een tantaalcondensator 1uF (die had je eigenlijk moeten hebben) is echter beter.
Als de schakeling nog niet werkt moet de fout ergens anders zitten.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
K heb daar ooit op verzoek een plaatje van gemaakt ...

Momentje ....

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~nadir123/schemavoordummies.jpg

LOL schema voor dummies ... :P

Repareren doe je zo.

• rvrbtcpt
Dat plaatje ziet er leuk uit :)
Heb je het zo ook op een print gesoldeerd? Dan zou een (high res) foto daarvan helemaal geweldig zijn. Maar nu zou het ook moeten lukken.

Als alles ondanks dat 'wima' geval toch zou moeten werken dan heb ik zeker iets fout gedaan. Dan ga ik er nog eens goed voor zitten en nog een poging wagen.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Op zondag 27 januari 2002 21:14 schreef Sine het volgende:
K heb daar ooit op verzoek een plaatje van gemaakt ...

Momentje ....

[afbeelding]

LOL schema voor dummies ... :P
LOL :) :)

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
ik had ook zo'n ding in elkaar gesoldeerd maar ik was een baantje vergeten te leggen en toen deed ie het niet.

• rvrbtcpt
Is dit schema op Bit-Tech hetzelfde als het schema op Tweakers?

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Op maandag 28 januari 2002 10:10 schreef Frijns.Net het volgende:
Is dit schema op Bit-Tech hetzelfde als het schema op Tweakers?
Nee, dat schema is op basis van pulse width modulation, wat betekend dat je de spanning op je ventilator gewoon 12 V is maar die 12 V wordt iedere keer aan/uit gezet. Je krijgt dus een blokspanning op je ventilator waardoor de ventilator minder energie kan opnemen en daardoor minder snel draait.

Bij een LM317 wordt de spanning gewoon omlaag gehaald en wordt het verschil gedissipeerd in je regulator.

Een ventilatorregeling op basis van PWM is dus een nettere oplossing.

• rvrbtcpt
Op maandag 28 januari 2002 10:29 schreef stekkel het volgende:

[..]

Nee, dat schema is op basis van pulse width modulation, wat betekend dat je de spanning op je ventilator gewoon 12 V is maar die 12 V wordt iedere keer aan/uit gezet. Je krijgt dus een blokspanning op je ventilator waardoor de ventilator minder energie kan opnemen en daardoor minder snel draait.

Bij een LM317 wordt de spanning gewoon omlaag gehaald en wordt het verschil gedissipeerd in je regulator.

Een ventilatorregeling op basis van PWM is dus een nettere oplossing.
Maar met totaal andere onderdelen zo te zien.

Maar even later schrijft ie:
An alternative technique is linear control, and is the method I will use here.

• stekkel
Op maandag 28 januari 2002 10:36 schreef Frijns.Net het volgende:

[..]

Maar met totaal andere onderdelen zo te zien.

Maar even later schrijft ie:
[..]
Ach ja, het is maandagochtend en goed lezen is dan blijkbaar niet mijn sterkste kant :) :)

• rvrbtcpt
Dat gevoel ken ik :)
Hier is het ook maandagochtend :Z

Dus het is toch hetzelfde?

• stekkel
Op maandag 28 januari 2002 10:45 schreef Frijns.Net het volgende:
Dat gevoel ken ik :)
Hier is het ook maandagochtend :Z

Dus het is toch hetzelfde?
Ik heb nog even wat beter gelezen en beide schema's zijn niet op basis van PWM maar op basis van lineaire regulatie (ik miste de spoel al ..)

De MIC29302BT regulator is alleen wat geavanceerder dan de LM317. Zo heeft het een enable input die hier niet wordt gebruikt en een aparte pin om je instelcircuit aan te hangen.
Pagina: 1