Toon posts:

Linux = Weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog aardig nieuw in linux.. En heb om te proberen Mandrake 8.1 geinstaleerd.
Het is me heel goed bevallen...en ik heb er aardig wat mee gedaan..(en ben er stiekm een klein beetje verslaafd er aan geworden) Alleen nu heb ik het probleem dat me windows verkloot was en dat had ik btw zelf gedaan. Dus ik opnieuw WinXP geinstalleerd..en vergat helemaal om een bootdisk te maken.
maar nu heeft het boot menu van windows het boot menu van linux overschreven...

Hoe krijg ik die terug, of hoe maak ik in windows een soort en met van bootflop om dit te herstellen?

Hope u can help me Thanx!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hopelijk heb je een bootdisk van Mandrake aangemaakt tijdens de installatie. Anders kun je misschien de CD gebruiken als rescue disk?
Als je dan weer in linux zit, kun je het bootmenu herstellen met het commando "lilo".

Verwijderd

Topicstarter
Nee die heb ik dus niet aangemaakt :( domme ik
dat soort dingen sla ik altijd over..denkende het niet nodig te hebben!

Verwijderd

Download anders een rescue image (een soort iso voor een floppie) van de Mandrake FTP server (met het proggie rawrite.exe kan je 'm in Windoze op een floppie zetten)..

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt weer in je Mandrake komen door de cdrom waarmee je hebt geinstalleerd te gebruiken om mee op te starten of door een bootdisk van bijvoorbeeld www.bootdisk.com te halen en daarmee te booten, waarna je je Mandrake-partitie mount en de lilo die daar op staat draait. Ik heb het hier ook wel eens opgelost door zo'n distro-on-a-floppy te downloaden, op diskette te zetten en die dan te gebruiken om op te starten. Voor een lijst van dergelijke distro's: http://www.lwn.net/Distributions/ .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Als je een rescue disk hebt moet je alleen in het Control Center van Mandrake naar bootmenu gaan en op OK klikken. Dan wordt ie opnieuw aangemaakt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 27 januari 2002 15:59 schreef dev het volgende:
Als je een rescue disk hebt moet je alleen in het Control Center van Mandrake naar bootmenu gaan en op OK klikken. Dan wordt ie opnieuw aangemaakt.
Dan moet je er wel in kunnen komen....

Dat kan gelukkig door van CD booten en rescue te doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan het is me gelukt...weer in me leuke linuxje....kan ik weer verder gaan met experimenteren...
En btw hoe maak ik nu in linux zo een opstartflop?

Grtz

Verwijderd

dat kan op verschillende mannieren

1, je doet een flop in je bak
en als je een linux kernel source hebt dan doe je mkboot in /usr/src/linux

2 je download syslinux (ff zoeken op freshmeat)
en je maakt een syslinux flop en copiert daar je huidige kernel op cp /boot/vmlinuz.... (of /vmlinuz) /floppy
en dan boot je door flop er in computter starten en bij de prompt vmlinuz root=/dev/hda1 (of waar je linux partitie staat)

3
en mke2fs /dev/fd0
mount em
maak de dirs dev boot en etc op de flop
copier /etc lilo.conf op je floppy/etc
edit 'm naar wens (boot=/dev/fd0)
copy nuttige devices
cp -a /dev/mem /floppy/dev/
ook voor tty tty0 tty1 null zero kmem console fd0 hda hda1 (of waar anders je linux staat )

en copieer de belangrijke dingen uit /boot/ naar de /boot op je flop
cp -a /boot/boot* /floppy/boot/ en ook je kernel mag daar in
en dan als laatste
lilo -v -C etc/lilo.conf -r /floppy
en klaar

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
laatst had ik ook zoiets met mijn servertje.
toen had ik het volgende probleem
1 : mandrake kernel corrupt
2 : oude kernel overschreven
3 : geen bootdisk
4 : mijn hd was gepartitioneerd als reiserfs :(

- kon dus vanaf cd mooi niet meer rescuen.. heb toen maar een format gedaan want ik moest m'n server weer draaiend krijgen :(

[wat te doen in zo'n situatie? :? zijn er dan nog wel oplossingen?]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Zorg dat je een bootdisk bij de hand hebt dan of een bootable cd met ReiserFS ondersteuning. Of zorg dat je aan zo'n bootdisk komt, eventueel via een bootdisk van een andere distro. Zonder de goede support voor het FS kun je n.l. helemaal niks doen...

Verwijderd

En een tipje van mijn kant ;)

Zet /boot op een hele kleine aparte partitie die gewoon ext2 is en RO gemount is.
Je kan dan eventueel altijd op een andere machine een kernel compileren en die op de betreffende partitie mikken ;)

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
2 nuttige tips .. :+
ik heb zelfs overwogen om maar helemaal geen reiserFS meer te gebruiken sinds die actie (omdat het zo riskant is dat ik er niet meer in kwam).. maarja vergeleken met ext2 werkt het subliem dus toch maar weer wel gedaan :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan ook ext3 nemen. Dat journaled ook dat het een lieve lust is, en is compatible met ext2. (en als je <15% freespace hebt, schijnt reiser poeptraag te worden).

Verwijderd

waarom moeilijk als makkelijk ook kan,

mandrake cd erin, cd booten,

mount root=/dev/hd?? (met de slackware cd is dat zo, weet niet hoe mandrake opstart van cd), anders moet je de bare.i van de slackware cd downen, met rawrite.exe een bootflop maken, booten van floppy, dan is het mount root=/dev/hd?? dan wordt linux geladen, lilo in de terminal, klaar

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 11:28 schreef PassY het volgende:
waarom moeilijk als makkelijk ook kan,

mandrake cd erin, cd booten,

mount root=/dev/hd?? (met de slackware cd is dat zo, weet niet hoe mandrake opstart van cd), anders moet je de bare.i van de slackware cd downen, met rawrite.exe een bootflop maken, booten van floppy, dan is het mount root=/dev/hd?? dan wordt linux geladen, lilo in de terminal, klaar
Je zult dan wel de bare.i uit de /bootdsks.144/2.4.5 dir van Slackware moeten hebben, de default 2.2.19 kernel van Slackware 8 heeft geen reiserFS support.
Pagina: 1