Toon posts:

wn95 ext partitie gewoon verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Middag allemaal :P

Ik heb een machine met Linux SuSE 7.3 erop. er staat nu op een kleinere partitie ook windows 98. De Linux partitie is gemaakt in een win95 ext partitie. In Yast2 ziet het er zo uit:
code:
1
2
3
4
/dev/hda 28.6 GB Maxtor 5T030H3
/dev/hda1 9.3 GB Win95 FAT32 (LBA) /windows/C
/dev/hda2 19.2 GB Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5 19.2 GB Linux native /

Ik wil nu hda1 verwijderen, daar een tweede linux partitie + een swap partitie van maken. Kan ik hda2 ook gewoon eruit donderen, of beschadig ik mij linux partitie dan?
Misschien heb ik een beetje vaag gepartitioneerd, maar toen ik met linux begon was ik nog beetje een n00b. Ik wil het liefst linux er niet opnieuw op zetten.

PS welke grootte raden jullie aan voor swap. Ik zat te denken aan ong 256 MB, ik heb 512MB RAM...

Alvast bedankt. :)

Verwijderd

Je swap-voorstel is m.i. wel oke. Ik zou die extended maar even laten staan, ik denk dat je anders je /dev/hda5 ook kwijt bent en dat zou je niet willen :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 27 januari 2002 15:17 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Middag allemaal :P

Ik heb een machine met Linux SuSE 7.3 erop. er staat nu op een kleinere partitie ook windows 98. De Linux partitie is gemaakt in een win95 ext partitie. In Yast2 ziet het er zo uit:
code:
1
2
3
4
/dev/hda 28.6 GB Maxtor 5T030H3
/dev/hda1 9.3 GB Win95 FAT32 (LBA) /windows/C
/dev/hda2 19.2 GB Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5 19.2 GB Linux native /

Ik wil nu hda1 verwijderen, daar een tweede linux partitie + een swap partitie van maken. Kan ik hda2 ook gewoon eruit donderen, of beschadig ik mij linux partitie dan?
Misschien heb ik een beetje vaag gepartitioneerd, maar toen ik met linux begon was ik nog beetje een n00b. Ik wil het liefst linux er niet opnieuw op zetten.

PS welke grootte raden jullie aan voor swap. Ik zat te denken aan ong 256 MB, ik heb 512MB RAM...

Alvast bedankt. :)
Tis mij niet helemaal duidelijk, maar 2x swap aanmaken hoeft niet, je kunt gewoon dezelfde swap-partitie gebruiken voor meerdere linuxen.
Ik zou die extended maar even laten staan, ik denk dat je anders je /dev/hda5 ook kwijt bent en dat zou je niet willen
? hda1 en 2 kun je toch gewoon weghalen (zijn beide primair).

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

256MB swap zal voor thuisgebruik (zeker met jouw hoeveelheid RAM) genoeg zijn. Als je echt krap in HD-ruimte zou zitten kan minder ook, maar ik zou gewoon 256MB gebruiken. Als je aan echt heftige compilejobs, video-editing of het serieuzere GIMP-werk wilt beginnen kan iets meer misschien geen kwaad, maar je moet al iets groots beginnen om 768MB te vullen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 27 januari 2002 15:31 schreef banaan-X het volgende:
? hda1 en 2 kun je toch gewoon weghalen (zijn beide primair).
Nee, die hda2 is een extended partitie waarin zijn hda5 zit...als je die extended partitie weghaalt dan is zijn logische station (om met fdisk-termen te spreken >:) ) ook weg, en daar staat nu net zijn linux op...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan weet ik genoeg :) Heel erg bedankt allemaal! :o

Verwijderd

Topicstarter
Als ik nou een tweede linux-partitie maak, waar moet deze dan mounten? De primaire linux partitie mount in /. Hij geeft automagisch aan dat hij em op /usr/ wil mounten, is dat OK?
Thanx alvast :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat hangt er maar net vanaf wat je met die tweede partitie wilde gaan doen. Ik heb er zelf een onder /home/odysseus hangen, misschien is dat handiger...hangt helemaal van je situatie af.

Pagina: 1