I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.
Zaphod Beeblebrox, in The Hitch Hiker's Guide To The Galaxy
De harddisks is een mooie raid 1, 10 of 1+0 config om zeker te zijn van je data.
http://www.raid.com/02_01_jetstor_iii_ide.html
Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis
Verwijderd
15k RPM SCSI HDs in een RAID5 setup voor de storage, want das waar het allemaal om gaat uiteindelijk (de data dus) en daar moet je dan ook zeker niet op bezuinigen.Op zondag 27 januari 2002 14:16 schreef Funcracker het volgende:
Ik hoopte eigenlijk dat jullie me tips konden geven, over wat hiervoor mogelijk gebruikt zou kunnen worden.
En verder misschien een Quad CPU systeempje ofzow?
En wat nog wel eens vergeten wordt is een UPS, maar das natuurlijk ook wel handig, voor een server, die 100% uptime nastreeft...
jees... we zijn hier niet van de huiswerkmaakclub...
oke omdat ik niet de onaardigste ben:
www.compaq.com staan vast wel leuke servers die precies moeten doen wat jij wil
www.dell.com zelfde
blup
idd zorg voor goede noodstroom voorzieningen, ff niet online kost veel $$$, btw het is ook belangrijk een goede backbone te fixoren
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
Ehm.. Gezien het feit dat de site zelf vrij simpel mag zijn, zie ik niet direct het nut van hot-swappable hd's.Op zondag 27 januari 2002 14:37 schreef Tranced het volgende:
voor 24/7 gebruik heb je zeker hot-swappable Harddisks en voedingen nodig.
Ik zat meer te denken aan meerdere mirrored servers, misschien een load balancer? Ik zie eerder problemen in de traffic en dat als een systeem faalt dat er toch verder gegaan kan worden..
I am one hell of a guy, I can do anything I want, only I just don't have the faintest idea what.
Verwijderd
Raid5 array met 2 hot-spares in een aparte enclosure, aangesloten op een voldoende sterke ups. Dit zou eventueel ook dubbel uitgevoerd kunnen worden (mirrored RAID5).
2 servers, elk met een redundant voeding, elk op aparte UPS, beide aan dezelfde array. Servers onderling verbonden via heartbeat-cable, zodat als 1 server uitvalt de ander het direct overneemt.
Beide servers liefst op aparte stroomgroepen, om kans van stroomuitval te minimalizeren. Alle hardware in een afgesloten en beveiligde NOC.
Backuprobot / SAN-oplossing die 24/7 een real-life backup naar tape/disk trekt, liefst offsite (denk fibre).
Enorm dure oplossing, maar minimale kans op uitval
Ehm sorry...Op zondag 27 januari 2002 14:51 schreef Werkeend het volgende:
sorry hoor, maar dit kan je toch ECHT wel zelf verzinnen!!!!
jees... we zijn hier niet van de huiswerkmaakclub...
Maar ik heb nog nooit hoeven denken aan zo'n extreem beschikbaar systeem, laat staan die hoeveelheid traffic...
Ik heb gewoon zelf de expertise niet voor dergelijke systemen..
En dit is slechts een onderdeel van mijn "huiswerk"...
En datgene waar ik het minst verstand van heb..
Jullie hebben die misschien wel en daarom mag ik dat toch wel vragen hier?
Simpel voorbeeld:
Neem een heleboel snelle servers en zet er een firewall voor. Als je switch doorfikt, ben je 100% down. Het merk van de switch doet er niet toe, eerder de infrastructuur...
Dus alle netwerk verbindingen dubbel uitvoeren, alle taken dubbel uitvoeren etc.
Dus niet 1 firewall, want daarvoor geld het zelfde als voor de switch...
Met andere woorden:
- Maak een tekening van alle componenten. en ga er (logische) lijntjes tussen trekken.
- Bij elk lijntje een goed verhaal bedenken.
- Elke component moet minimaal 2x voorkomen
- elk verhaaltje dus ook
Succes
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Verwijderd
www.sun.com
dat is dus www.sun.com
heb je het ?
goed zo
Een Fire V880 zal je noden wel dekken , of je krediewaardigheid die SUN kan dekken is wel iets anders
Vandijk: Dat is precies at ik moet gaan doen in dit project ja, maar dan moet ik wel weten met welke systemen en componenten dus.
real_raichu70: Ehmm. Ik weet dat SUN snelle en goede systemen leverd. Maar ik heb niet de kennis om te bepalen wat ik nou nodig heb. Dit wordt trouwens geen eBay ofzo..
En wat het allemaal gaat kosten maakt niet zoveel uit. Dit is zogenaamd voor een bedrijf, dus dat zoeken zij maar uit. Ookal heb ik zwaar overdreven dure componenten nodig, dan maakt dat hun alleen maar duidelijk dat ze onredelijke eisen stellen.
typo's
Simpel gesteld heb je nodig:
Ruimte, server, lokaal netwerk, internet.
1. De ruimte
Er kan altijd een reden worden verzonnen waarom een ruimte niet bereikbaar of down is, je zult dus moeten kijken naar meerdere lokaties op afstand van elkaar.
2. De server
Omdat we uitgaan van meerdere lokaties zal er een cluster, failover or remote mirror server moeten komen.
3. Lokaal netwerk
Ook in meerdere lokaties, dus meerdere verbindingen tussen alle lokaties.
4. Internet
Tsja - meerdere providers via separate backbones is een must in dit geval
Dit zou een basis opzet kunnen zijn. Je vermeld niet hoeveel tijd je voor deze opdracht hebt, maar eventueel kan ik door jou bedachte opzetjes doornemen. Voor zover je het al niet vermoedde, het auditen van dergelijke sites is onderdeel van m'n werk
[terzijde ... het leukste is het vinden van een onverwachte spof ... 'Dus volgens U kan ik hier deze stekker d'eruit trekken en dan gebeurt er niets?' "Ehm ... ja, eh nee, het zou ... nou, wacht even!"]
Specs ...ik doe er niets meer aan.
PreciesOp zondag 27 januari 2002 15:36 schreef DeBolle het volgende:
Wat vandijk al zei - maak een tekening van alle componenten die je nodig denkt te hebben en zoek waar de SPOFs (single point of failure) zitten. Je gaat uit van 24/7 dus nooit downtijd.
Tijd.. Ehm. Ik moet voor volgende week maandag een aardige opzet hebben. Maar mensen moeten eerst nog uitzoeken hoeveel data er nu precies zal worden verstuurd op piek momenten. Dan weet ik pas echt wat voor servers. Maar ik weet al wel dat ze idd dus 24/7 beschikbaar moeten zijn.. Dus daar kan ik vast aan werken. Bedankt voor je aanbod trouwens! Ik zal het zeker in gedachten houden.Op zondag 27 januari 2002 15:36 schreef DeBolle het volgende:
[..]
Dit zou een basis opzet kunnen zijn. Je vermeld niet hoeveel tijd je voor deze opdracht hebt, maar eventueel kan ik door jou bedachte opzetjes doornemen. Voor zover je het al niet vermoedde, het auditen van dergelijke sites is onderdeel van m'n werk
[terzijde ... het leukste is het vinden van een onverwachte spof ... 'Dus volgens U kan ik hier deze stekker d'eruit trekken en dan gebeurt er niets?' "Ehm ... ja, eh nee, het zou ... nou, wacht even!"]
Verwijderd
Op deze manier heb je een leuke configuratie die makkelijk 24/7 in de lucht kan blijven en waarbij je ook nog eens verzekerd bent van een goede availability...
In de praktijk neem je daarvoor bv 2x een Compaq ProLiant DL360 met 2x9Gb intern en een meuk geheugen erin.. Voor Shared storage neem je een RA4100, een leuk ding op basis van glasvezel.. als je een prijs wil weten, hou rekening met minimaal € 50.000