Een paar maand geleden deed ik een upgrade van mijn pc. Ik kocht een nieuw mobo, ram, videokaart en voeding. Nu heb ik al dat oude overgehouden maar heb mijn koeling afgebroken (zat op een PII en wou die fan ergens voor gebruiken) en mijn ram weggegeven. Nu heb ik van mijn ouders toestemming gekregen om met die onderdelen en een oude hd en met de aankoop van een koelertje en wat ram een pc'tje in elkaar te steken. Dit pc'tje gaat een netwerkkaart bijkrijgen en moet gewoon dienen om als opslagserver te functioneren voor mp3's en files. Ik zou echter nu al eens willen testen of het mobo nog wel goed werkt. Mag ik gewoon de voeding op het mobo steken en de powerklipjes verbinden om te zien of er stroom door loopt? Of moet ik er de cpu ook opzetten? Kan dat dan kwaad als ik die een minuutje ofzo aanzet gewoon om te zien of alles draait? Of gaat mijn cpu doorbranden (is een PII400Mhz)
Zonder koeler moet je niet doen!
Dus nie riskeren...Iemand dan enig idee hoe ik kan testen of alles nog wel werkt voor ik kosten ga gaan doen aan ramgeheugen? (t'is wel niet veel de prijs daarvan, maar ik vind het nogal belachelijk om veroudert ram te kopen voor een pc die dan niet blijkt te functioneren)
als je hem aanzet, moet je wel heeeeeeel hard gaan blazen!
Hey Corc, versene borc olmaz Maykil bendede yok!
Die pc zou ni toegaan é, zou hier gewoon dat plankje op de grond leggen zonder videokaart of ram geheugen en gewoon es willen horen of da die plank nogwel functioneert
hij zal niet direct doorbranden, maar als je hem lang aan laat staan kan het wel erug gevaarlijk zijn
en als ik nu eens enkel de stroom op mijn mobo aansluit? zonder cpu of niets...Ga ik dan iets horen da teken van leven geeft?
Op zondag 27 januari 2002 14:00 schreef Damoke het volgende:
Die pc zou ni toegaan é, zou hier gewoon dat plankje op de grond leggen zonder videokaart of ram geheugen en gewoon es willen horen of da die plank nogwel functioneert
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Verwijderd
Je kunt zonder problemen je mobo aansluiten op je voeding, maar je zult er niets wijzer van worden.
Je gaat niks horen, en misschien gaat er een LEDje op je bord branden, vooropgesteld dat er zo'n ding op zit.
Maar dan weet je nog niks.
Je gaat niks horen, en misschien gaat er een LEDje op je bord branden, vooropgesteld dat er zo'n ding op zit.
Maar dan weet je nog niks.
Maar kan ik er iets verkeerd mee doen door da gewoon aan te sluiten en op de netspanning te steken en powerklipjes te verbinden?
Ik weet niet exact hoe het noemt maar ik bedoel de twee koperen pinnetjes waar je normaal de powerknop mee verbind...ik het namelijk nog geen kast dus ook geen startknop...gewoon de twee pinnetjes voor de powerknop met elkaar verbinden met een schroevendraaier of paperclip of dergelijke
Verwijderd
gewoon je cpu erin stoppen zonder fan
niet langer dan 5 minuten kan geen kwaad
ik heb zelf een p3 733 zonder fan gedraait
deze was toen nog niet binnen bij mijn nieuw systeem
ik d8 ik ga gewoon ffkes zonder fan windows erop zetten
had ik beter niet kunnen doen op 3 kwart van de instalatie
liep de boel vast
ik keek in bios en er stond cpu temp 118 graden
toen ik de kast openmaakte stonk het gewoon naar gesmolten plastic!!!!!!!!
p.s. het werkt allemaal nog wel hoor.
p.p.s. ik heb hetzelfde met amd 900 gehad (kabeltje van fan vergeten aan te sluiten
)
niet langer dan 5 minuten kan geen kwaad
ik heb zelf een p3 733 zonder fan gedraait
deze was toen nog niet binnen bij mijn nieuw systeem
ik d8 ik ga gewoon ffkes zonder fan windows erop zetten
had ik beter niet kunnen doen op 3 kwart van de instalatie
liep de boel vast
ik keek in bios en er stond cpu temp 118 graden
toen ik de kast openmaakte stonk het gewoon naar gesmolten plastic!!!!!!!!
p.s. het werkt allemaal nog wel hoor.
p.p.s. ik heb hetzelfde met amd 900 gehad (kabeltje van fan vergeten aan te sluiten
Verwijderd
Ik denk dat je het over het 230V gedeelte van je voeding hebt, wees daar voorzichtig mee, niet met paperclipjes of schroevendraaiertje doen!
als ik over clipjes spreek dan heb ik het gewoon over de twee koperen pinnetjes voor de powerknop op het moederbord, net zoals er drie zijn voor hdkabeltje, twee voor de resetknop en zo...ik zou gewoon een schroevendraaier gebruiken omdat ik simpelweg geen kabel en knopje heb om in te drukken zodat het mobo opstart...
Verwijderd
Oh, dat is iets anders....
Maar ik snap nog steeds niet wat voor resultaat je dan wil zien, ik bedoel, dan staat er spanning op je mobo, en dan?
Maar ik snap nog steeds niet wat voor resultaat je dan wil zien, ik bedoel, dan staat er spanning op je mobo, en dan?
Sluit gewoon even de voeding aan op jouw moederbord, als je wil mag je ook de CPU er op steken (MAAR VERGEET DE KOELER NIET!!!) en die twee "pinnetjes" op jouw moederbord voor de power even kortsluiten zodat de PC opstart kan normaalgezien ook geen kwaad. Zorg ervoor dan je nergens kortsluiting of zo maakt of dat je eventueel even uitschiet met jouw schroevendraaier, want dat kan ook rampzalig zijn, geloof mij! Dus probeer dit op eigen risico. Oh en vergeet ook niet eerst de BIOS te resetten (meestal met een jumper, kijk even in de handleiding).
Nu, veel hiermee zal je niet te weten komen. De voeding zal opstarten en moest er een speaker aangesloten zijn, dan zal jouw moederbord wel deftig waarschuwingen geven. Logisch natuurlijk, geen geheugen, geen videokaart.
Dus veel zal eigenlijk niet weten, het is niet omdat de voeding start, dat jouw moederbord nog werkt.
Ik zou gewoon alles aansluiten en dan even geheugen lenen bij iemand, dan moet je er niet onmiddellijk kopen. Of trek gewoon met jouw bijna-volledige PC naar de computerwinkel en vraag of zij daar even geheugen willen in stoppen. Werkt het niet, dan koop je het niet.
Nu, veel hiermee zal je niet te weten komen. De voeding zal opstarten en moest er een speaker aangesloten zijn, dan zal jouw moederbord wel deftig waarschuwingen geven. Logisch natuurlijk, geen geheugen, geen videokaart.
Dus veel zal eigenlijk niet weten, het is niet omdat de voeding start, dat jouw moederbord nog werkt.
Ik zou gewoon alles aansluiten en dan even geheugen lenen bij iemand, dan moet je er niet onmiddellijk kopen. Of trek gewoon met jouw bijna-volledige PC naar de computerwinkel en vraag of zij daar even geheugen willen in stoppen. Werkt het niet, dan koop je het niet.
Pagina: 1