Toon posts:

[Linux ISDN] verbinding sterft zomaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet tweakers,

Ik bel hier vanonder Linux in met een Dynalink IS128PH+ (Winbond W6692 chip) naar Planet Internet. De verbinding komt tot stand, en werkt goed, maar uiteindelijk houdt het ogenschijnlijk zonder reden op te werken. Er komen _geen_ errors, nergens, er lijkt helemaal niks te gebeuren, de telefoonverbinding blijft bestaan, alleen de internetverbinding doet helemaal niets meer.
Onder Windows werkt het allemaal zonder problemen.

Iemand die dit probleem kent, en er een oplossing voor weet?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 27 januari 2002 13:34 schreef denheerscher het volgende:
Ik bel hier vanonder Linux in met een Dynalink IS128PH+ (Winbond W6692 chip) naar Planet Internet. De verbinding komt tot stand, en werkt goed, maar uiteindelijk houdt het ogenschijnlijk zonder reden op te werken. Er komen _geen_ errors, nergens,
Raar, ik heb dat kaartje ook, maar bij mij doet hij het prima :?
Je weet zeker dat er niet ergens in /var/log een logfile staat waarin iets staat over isdn ?

Welke distributie gebruik je ? Welke kernel-versie ? Anders kan ik de juiste opties niet aan je geven :)

Je moet i.i.g. proberen isdnlog een hoger verbose level te geven, maar hoe dat bij jou gaat, kan ik zo niet raden ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 13:52 schreef moto-moi het volgende:

Raar, ik heb dat kaartje ook, maar bij mij doet hij het prima :?
Je weet zeker dat er niet ergens in /var/log een logfile staat waarin iets staat over isdn ?

Welke distributie gebruik je ? Welke kernel-versie ? Anders kan ik de juiste opties niet aan je geven :)

Je moet i.i.g. proberen isdnlog een hoger verbose level te geven, maar hoe dat bij jou gaat, kan ik zo niet raden ;)
Over logfiles:
dmesg en /var/log/messages zwijgen in alle talen... die melden gewoon dat er met succes een verbinding is opgezet, en verder niets. Dat doen ze voor de verbinding is overleden, en ook erna. Wat hun betreft lijkt er niets gebeurd. isdnlog heb ik nog niet geprobeerd, maar voegt volgens mij zelden iets aan de logs van de kernel en ipppd toe en is lastig af te stellen. Hoe het moet staat in de manpage maar die dingen blinken nou niet uit in overzichtelijkheid.
/var/log/messages:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Jan 27 15:33:59 tux_rocker kernel: ippp0: dialing 1 0263783333...
Jan 27 15:34:00 tux_rocker ipppd[798]: Local number: 223748, Remote number: 0263783333, Type: outgoing
Jan 27 15:34:00 tux_rocker ipppd[798]: PHASE_WAIT -> PHASE_ESTABLISHED, ifunit: 0, linkunit: 0, fd: 6
Jan 27 15:34:00 tux_rocker kernel: isdn_net: ippp0 connected
Jan 27 15:34:00 tux_rocker ipppd[798]: ioctl(SIOCSIFMTU): Onjuist argument, 5 ippp0 1524.
Jan 27 15:34:00 tux_rocker ipppd[798]: Remote message: 0Welkom U belt in vanaf:316223748 naar:263783333 
Jan 27 15:34:00 tux_rocker ipppd[798]: MPPP negotiation, He: No We: No
Jan 27 15:34:00 tux_rocker ipppd[798]: local  IP address 195.121.128.184
Jan 27 15:34:00 tux_rocker ipppd[798]: remote IP address 193.172.250.30

Misschien ook handig om te weten: 'route' blijft wachten op de default route naar internet. Normaal als ik vebonden ben zijn er drie regels: eentje naar ippp0 die ik niet helemaal doorgrond heb (als ik die gateway wil pingen, vraagt ie 'do you want to ping the broadcast?), de lo interface, en dan de default route. Als de verbinding ermee is opgehouden komen die eerste twee ook nog wel, maar op de derde regel blijft ie wachten.

Over kernels en distro's:
distro was RedHat 7.0, en er draait nu kernel 2.4.17. Ik heb het pas overgezet van mijn oude computer, waar het prima draaide met kernel 2.4.10 en een Teles PCI (tweede generatie, aka "NETjet" aka "TigerJet Tiger300"). isdn-config is jammer genoeg ooit verwijderd samen met QT1 |:(

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik bel hier vanonder Linux in met een Dynalink IS128PH+ (Winbond W6692 chip) naar Planet Internet. De verbinding komt tot stand, en werkt goed, maar uiteindelijk houdt het ogenschijnlijk zonder reden op te werken. Er komen _geen_ errors, nergens, er lijkt helemaal niks te gebeuren, de telefoonverbinding blijft bestaan, alleen de internetverbinding doet helemaal niets meer.
Onder Windows werkt het allemaal zonder problemen.

Iemand die dit probleem kent, en er een oplossing voor weet?
Weet je zeker dat die verbinding er nog is ? imontty is het tooltje om dat te zien. Je IP adressen veranderen NIET terug naar hun eigenlijke waarde als ie ophangt.

Het is ook handig om te weten of je ipppd of pppd gebruikt, en ook welke versies je gebruikt (ook de kernel versie). Krijg je geen cause E0010 in je logs ??

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 23:11 schreef igmar het volgende:

[..]

Weet je zeker dat die verbinding er nog is ? imontty is het tooltje om dat te zien. Je IP adressen veranderen NIET terug naar hun eigenlijke waarde als ie ophangt.

Het is ook handig om te weten of je ipppd of pppd gebruikt, en ook welke versies je gebruikt (ook de kernel versie). Krijg je geen cause E0010 in je logs ??
Ja, de verbinding is er echt nog. En er wordt niet opgehangen met 'cause E0010', de laatste regel van de kernel log is gewoon 'ippp0 connected'. Verder ook zoals je hierboven kunt zien...
Kernelversie 2.4.17
isdn4k-utils 3.1pre1 (welke anders? ;) ) die ik net nieuw tegen mijn kernel heb gecompileerd omdat de oude nog voor 2.2 was gedaan. Dat eerder gaf wel geen problemen, maar is niet hoe het hoort, dus had ik er maar iets aan gedaan. Lijkt evenwel niets te helpen.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Ik denk dat de eigenlijke verbinding ook wel tot stand is en blijft, maar dat je TCP/IP mischien niet goed functioneerd OVER die verbinding? Ik heb hier niet bar veel verstand van maar ik denk dat het dat wel is...
Draai je die pc ook op een netwerk? Werkt dat wel goed?

just my 2 cents...

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

ik heb ook ongeveer zo'n kaart gehad.(IS128AH+) werkte onder win2k niet goed(oude driver), maar onder linux super. info staat volgenmij in /var/log/firewall oid...
welke i4l versie heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 21:49 schreef BezurK het volgende:
Ik denk dat de eigenlijke verbinding ook wel tot stand is en blijft, maar dat je TCP/IP mischien niet goed functioneerd OVER die verbinding? Ik heb hier niet bar veel verstand van maar ik denk dat het dat wel is...
Draai je die pc ook op een netwerk? Werkt dat wel goed?

just my 2 cents...
Dat moet dan idd ook haast wel, maar aangezien de default routes en alles goed wordt ingesteld (volautomatisch door ipppd), en het even van te voren goed functioneerd, zou het wel weer vaag zijn... maar dat is het hele probleem.

Het is allemaal zo vaag dat ik haast toch vermoed dat het aan Planet Internet ligt, het is me volgens mij al vaker overkomen dat inbellen onder Linux in bepaalde periodes problemen gaf, terwijl het onder Windows vrolijk doorwerkte. Raar maar waar.

Ik zal proberen om mijn ISDN kaart uit de oude comp om te wisselen met die uit de nieuwe (oude is een Compaq...), en als dat niet helpt is het of een hele stomme configuratie fout (naar mijn ervaring het meest waarschijnlijk ;) ), of een fout bij planet internet, of een kernel bug (wat wel heel onwaarschijnlijk is, omdat ie bij anderen goed werkt).

Goed, ik zie wel ff aan of het beter wordt met Planet, want ook nu mislukt onder Linux inbellen constant met 'cause E0011' ofzo (iig errorcode 11), terwijl het onder Windows nu ongehinderd lijkt te gaan.

Zucht :-/ Ik geef het dus zo'n beetje op. Linux en ISDN zijn nou eenmaal niet voor elkaar gemaakt... en maar wachten tot hier ADSL komt :(

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Op dinsdag 29 januari 2002 21:33 schreef denheerscher het volgende:

[..]

Dat moet dan idd ook haast wel, maar aangezien de default routes en alles goed wordt ingesteld (volautomatisch door ipppd), en het even van te voren goed functioneerd, zou het wel weer vaag zijn... maar dat is het hele probleem.

Het is allemaal zo vaag dat ik haast toch vermoed dat het aan Planet Internet ligt, het is me volgens mij al vaker overkomen dat inbellen onder Linux in bepaalde periodes problemen gaf, terwijl het onder Windows vrolijk doorwerkte. Raar maar waar.

Ik zal proberen om mijn ISDN kaart uit de oude comp om te wisselen met die uit de nieuwe (oude is een Compaq...), en als dat niet helpt is het of een hele stomme configuratie fout (naar mijn ervaring het meest waarschijnlijk ;) ), of een fout bij planet internet, of een kernel bug (wat wel heel onwaarschijnlijk is, omdat ie bij anderen goed werkt).

Goed, ik zie wel ff aan of het beter wordt met Planet, want ook nu mislukt onder Linux inbellen constant met 'cause E0011' ofzo (iig errorcode 11), terwijl het onder Windows nu ongehinderd lijkt te gaan.

Zucht :-/ Ik geef het dus zo'n beetje op. Linux en ISDN zijn nou eenmaal niet voor elkaar gemaakt... en maar wachten tot hier ADSL komt :(
Ik heb bij een vriend ook ISDN geprobeerd te installeren en hij moest naar een andere provider verhuizen om het werkend te krijgen!! |:( Maar om daar achter te komen hebben we wel eerst 5 min. aan de telefoon gehangen bij z'n vorige 9zonnet)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• ArthurBorsboom
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 16:29
Ik heb exact hetzelfde probleem, zie:

[topic=438095/1/25]

Is er al een oplossing voor (aangezien dit topic twee maanden geleden was)?

BTW, ik heb EXACT dezelfde dynalink Winbond W6692CF ISDN-adapter. :(

Plannen is voor loosers

Pagina: 1