Toon posts:

CAT5 Kabels trekken door PVC buizen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil CAT5 kabels gaan trekken door bestaande PVC buizen die dus al in de muur zitten. Momenteel loopt er 1 cat 5 kabel door die buis voor ISDN. Maar... daar moeten er eigenlijk twee bijkomen voor een 100mbps netwerkje.

Na wat speurwerk kwam ik erachter dat er stugge en soepele CAT5 kabel is. Bij de stugge (die beter lijkt) staat echter dat ie voor horizontaal gebruik is :? Maar; de PVC pijpen lopen toch echt eerst (verticaal) naar boven!

Welke kabel moet ik dus pakken? En hoe dik is de gem. kabel.... kunnen er eigenlijk wel 3 kabels door een buisje?

Owja: ik kan de dikte van de PVC buis nog niet opmeten want ik ben nog niet verhuist naar het betreffende huis :)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 15:28
drie kabels erdoor heen hangt af van hoe groot de buis is, ik heb in een nieuw huis geprobeerd tv kabel en cat5 door een buis te trekken maar dat lukt niet! Ik gebruikte wel nogal dikke coax. Ik denk dat je afhankelijk van de buis er twee kabels doorheen kan trekken. Drie wordt teveel denk ik

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
Er schijnen ook maar een beperkt aantal bochten/kniks in de buis te mogen zitten, maar aangezien ik geen schema heb hoe de buizen zijn gelegd, weet ik daar niks van.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Drie keer cat5 kan ook nog door een 16mm buis als je het netjes invoerd :)
En die kabels kunnen echt wel een paar metertjes vertikaal, het wordt pas een probleem als die kabels meerdere verdiepingen vertikaal gaan omdat er dan meer gewicht aan het bovenste eindje hangt.

Powered bij meergranenbrood.

• Tubby
  • Laatst online: 21-08 13:20

Tubby

or not to be

Op zondag 27 januari 2002 13:15 schreef Plonz het volgende:
Ik wil CAT5 kabels gaan trekken door bestaande PVC buizen die dus al in de muur zitten. Momenteel loopt er 1 cat 5 kabel door die buis voor ISDN. Maar... daar moeten er eigenlijk twee bijkomen voor een 100mbps netwerkje.

Na wat speurwerk kwam ik erachter dat er stugge en soepele CAT5 kabel is. Bij de stugge (die beter lijkt) staat echter dat ie voor horizontaal gebruik is :? Maar; de PVC pijpen lopen toch echt eerst (verticaal) naar boven!

Welke kabel moet ik dus pakken? En hoe dik is de gem. kabel.... kunnen er eigenlijk wel 3 kabels door een buisje?

Owja: ik kan de dikte van de PVC buis nog niet opmeten want ik ben nog niet verhuist naar het betreffende huis :)
Bij horizontaal gebruik bedoelen ze installatie (dus verwerkt in de muren/pvc buizen en aan beide einden contactdozen.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Ik twijfel of dat goed zal gaan:
er lopen nl 90~100V spanning(van lage amperage) door ISDN kabel (wat overigens geen CAT 5 is maar wel RJ-45 plugje)
dus samen gepropt in een PVC buisje met een diameter van hooguit 15mm kan dat interferentie veroorzaken, tenzij..je STP (Shielded Twisted Pair) kabels gebruikt, maar die zijn meestal stug, dus weinig opties over dan:
1) multiplexer toepassen
2) glasvezel toepassen
3) draadloos LAN
of
4) nieuwe kabelgoot aanleggen

8-)

ps. waarom zou je 2x Cat5 kabel op een kamer laten uitkomen ?

• Tubby
  • Laatst online: 21-08 13:20

Tubby

or not to be

Op zondag 27 januari 2002 13:31 schreef Mrln het volgende:
Ik twijfel of dat goed zal gaan:
er lopen nl 90~100V spanning(van lage amperage) door ISDN kabel (wat overigens geen CAT 5 is maar wel RJ-45 plugje)
dus samen gepropt in een PVC buisje met een diameter van hooguit 15mm kan dat interferentie veroorzaken, tenzij..je STP (Shielded Twisted Pair) kabels gebruikt, maar die zijn meestal stug, dus weinig opties over dan:
1) multiplexer toepassen
2) glasvezel toepassen
3) draadloos LAN
of
4) nieuwe kabelgoot aanleggen

8-)

Ik heb hier in huis alle kamers aangesloten met 1x isdn en 1x lan, en die kabels liggen door dezelfde pijp. Ik kan verder niet beoordelen of ik last heb van interferentie maar ik heb verder geen storing op de isdn lijn of lan.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Verwijderd

Topicstarter
Das wel een prive-vraag zeg :)
Omdat er een pc en netwerkprinter op aangesloten worden in het ene geval; en 1 pc + 1 server in het andere geval

Verwijderd

Ik heb hier thuis

3 x UTP Kabel (soepel)
1 x Coax

door een pvc buisje van doorsnee circa 15~20mm

dus het lukt wel :P

alleen het ziet wel muur en muur vast nu >:)

oja me telefoon is draadloos en heb daardoor geen directe inteferentie kunnen ontdekken maar snelheden zitten tegen de 12mbyte/s aan dus denk het niet

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
waarom zou je 2x Cat5 kabel op een kamer laten uitkomen ?
Omdat elke werkplek 2 UTP aansluitingen heeft misschien?? :? |:(

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:28

Dreamer

Foutje

mijn kabels lopen om de verwarmingsbuis heen en doen het ook perfect dus warmte is geeen probleem

Ik heb hier ook de kabels verticaal liggen (van de kelder tot aan zolder) je moet er alleen voor zorgen dat kabels eerst even wer een stukje horizontaal gaat zodat er niet veel spanning op staat.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 23:58

snoei

kabels... :D

in een standaard buis van 5/8 (16 mm) passen met een beetje moeitje 4 cat5 kabels.

zorg wel dat ze netjes naast elkaar in de buis gaan. (niet te veel om elkaar draaien).

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Op zondag 27 januari 2002 14:23 schreef Sn3akz het volgende:

[..]

Omdat elke werkplek 2 UTP aansluitingen heeft misschien?? :? |:(
Je kan toch gewoon aan het eind een hubje, of desnoods een switch neerzetten?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 21:03 schreef hielko het volgende:

[..]

Je kan toch gewoon aan het eind een hubje, of desnoods een switch neerzetten?
Op zich wel maar...dat wordt dan een dure zaak. Ik wil gewoon alles in de meterkast laten uitkomen.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 22:34 schreef Plonz het volgende:

[..]

Op zich wel maar...dat wordt dan een dure zaak. Ik wil gewoon alles in de meterkast laten uitkomen.
Dure zaak ?? een hubje van € 15~20 ? :?

Verwijderd

Als je de kabels goed zekert met van die witte hechtstrips of iets dergelijks, maakt het toch niet zo veel uit dat er een beetje spanning op komt, zolang die spanning maar niet wordt uitgeoefend wordt op de plug zelf.

RopStop

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 22:42 schreef Mrln het volgende:

[..]

Dure zaak ?? een hubje van € 15~20 ? :?
Als het bij 1 hubje zou blijven wel. Om nou naar elke kamer 1 verbinding te leggen en daar verder te hubben... liever niet!

Maar uit de reacties blijkt dat het best mogelijk moet zijn.

Verwijderd

Kijk eens op http://www.smarthome.com/comptele.html
Daar hebben ze veel gecombineerde kabels.
"in een keer trekken klaar!" ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 07:57 schreef barchus het volgende:
Leuk:
Afbeeldingslocatie: http://www.smarthome.com/images/86824-6dgmbig.gif

Maar heeft iemand er ervaring mee?

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op maandag 28 januari 2002 07:57 schreef barchus het volgende:
Als je alles nieuw trekt is het onnodig duur.. Je kan toch ook 3 kabeltjes aan je trekveer knopen en dan in 1 keer trekken?? :? Ben je even ver en nog goedkoper ook ;)

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 23:58

snoei

kabels... :D

je kunt 1 cat5 kabel ook gebruiken voor twee lijnen. 100 mbit heeft maar 4 aders nodig en een cat5 kabel heeft er 8. Je bent dus met 1 kabel klaar.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op maandag 28 januari 2002 16:30 schreef snoei het volgende:
je kunt 1 cat5 kabel ook gebruiken voor twee lijnen. 100 mbit heeft maar 4 aders nodig en een cat5 kabel heeft er 8. Je bent dus met 1 kabel klaar.
Ja, maar dat is niet echt een mooie oplossing heh. Als je later nog eens een stekkertje opnieuw aan moet knijpen ofzo kan je geen officiele standaard gebruiken en weet je natuurlijk weer niet hoe je t ook al weer gedaan hebt. Da's dus knoei-werk

maar effe terug over wat voor kabel en hoe te gebruiken
Heb zelf door t hele huis in zo'n beetje alle richtingen (horizontaal, verticaal diagonaal en zelfs nog een metertje of 20 opgerold tussen t plafond)stugge cat-5 liggen (dus met massieve kern) en dat gaat prima.Lopen overal gewoon langs, in buisjes met 220, isdn en geen enkel probleem. en dat met gewone UTP. Geen rede tot paniek. Gaat perfect. Zelfs geen last van inductie-shit.Bij bedrijven laten we t zelfs langs krachtstroom-kabels lopen. Alleen als de klant t echt wil nemen we FTP of STP, maar normaal levert t nauwelijks problemen op. Zeker niet als je t over korte stukkies hebt

iRacing Profiel

Pagina: 1