Koelpasta gemorst

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 14:26
Ik heb een beetje koelpasta gemorst langs de GPU toen ik een Blue Orb erop zat te zetten. Kan dit kwaad omdat het misschien stroom gaat geleiden?

Het was van die vloeibare koelpasta.

• ZtaaB
  • Laatst online: 13-05 13:47
ligt eraan

als er zilver in zit (zoals bij arctic silver 1 en 2) dan geleid het ja.
als het gewone koelpasta is heb je geen probleem.

bij geleidende koelpasta heb je pas een probleem als er spanning over de kaart gaat staan, als je hem dus in je agp poort propt en de pc aan zet.
Haal de kaart er dus uit en veeg de koelpasta weg, dan moet het wel goed zijn dacht ik zo.

Haal NOOIT een spookrijder in !

• NexuZ
Ik heb het er al een beetje afgeveegt en he is gewone koelpasta dus zonder dat zilver en andere spul erin. Dat witte spul wat er bijgeleverd zat.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 08:19

MRic3

Of praat ik weer poep?

(jarig!)
En voor beroep ben je bouwvakker/stucadoor? ;)

Je moet dat spul zo min mogelijk gebruiken maar ja knoeien kan altijd...

[search=koelpasta verwijderen]

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• wietco
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:23
Op zondag 27 januari 2002 11:39 schreef Brick het volgende:
als er zilver in zit (zoals bij arctic silver 1 en 2) dan geleid het ja.
als dat zo was was mijn hele pc al kapot want ik heb een hele hoop artic silver 2 op mijn proc pootjes gemorst en het draait nog prima

W.I.E.T.C.O.: Wireless Individual Engineered for Troubleshooting and Ceaseless Observation

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit topic is verplaatst van [forum=8] naar [forum=22] :).

• NexuZ
OK Bedankt iedereen hij werkt weer prima. Nu kan ik em lekker gaan OCen. :9~

• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 12:46
die silver pasta geleid niet hoor mijn hele cpu zat onder maar dan echt helemaal dik onder die prut niks gebeurt.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoe krijg je het _ooit_ voor elkaar om te morsen met koelpasta? Je hoeft heus niet je hele tube er op leeg te spuiten hoor.. Bovendien smeer je het op je heatsink en niet op je cpu of gpu, dus ik kan me niet voorstellen hoe je dan kortsluiting zou kunnen krijgen...

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Op zondag 27 januari 2002 15:47 schreef Firestormer het volgende:
die silver pasta geleid niet hoor mijn hele cpu zat onder maar dan echt helemaal dik onder die prut niks gebeurt.
Het hangt ook van de soort silver pasta af. In bijv. silver Grease zit maar 25% maar in Arctic silver volgens mijn 3x zoveel. Maar idd ik had mijn hele cpu onder de silver grease zonder het te weten, en hij heeft het gewoon gedaan zonder problemen. ik heb het er nu trouwens wel afgehaald.:)

iRacing Profiel

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

Op maandag 28 januari 2002 10:39 schreef Mini-me het volgende:
Hoe krijg je het _ooit_ voor elkaar om te morsen met koelpasta? Je hoeft heus niet je hele tube er op leeg te spuiten hoor.. Bovendien smeer je het op je heatsink en niet op je cpu of gpu, dus ik kan me niet voorstellen hoe je dan kortsluiting zou kunnen krijgen...
is 't niet handigeer om 't gewoon alleen op de core van je cpu te doen ???

pc | server | laptop | pda

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 10:44 schreef StarTAC het volgende:

[..]

Het hangt ook van de soort silver pasta af. In bijv. silver Grease zit maar 25% maar in Arctic silver volgens mijn 3x zoveel. Maar idd ik had mijn hele cpu onder de silver grease zonder het te weten, en hij heeft het gewoon gedaan zonder problemen. ik heb het er nu trouwens wel afgehaald.:)
AS 3 geeft aan op de tube 98% zilver tz bezitte

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 10:39 schreef Mini-me het volgende:
Volgens mij moet je op zowel de heatsink als de gpu/cpu/mem een dun laagje smeren. Kijk maar:

AS instructies

En als je een beetje rondkijkt op die site lees je ook dat AS stroom geleid als het onder druk staat:

Arctic Silver 3 was formulated to conduct heat, not electricity. It is only electrically conductive in a thin layer under extreme compression.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 3 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. The compound is slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridged two close-proximity electrical paths.)

of

Even though Arctic Silver II is specifically engineered for high electrical resistance, you should keep the compound away from processor, memory, and motherboard traces and pins. There is a possibility that dust or metal particles and/or shavings carried by the airflow inside the computer case could contaminate the compound and increase its electrical conductivity.

• Mini-me
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 10:51 schreef muaddib het volgende:

[..]

Volgens mij moet je op zowel de heatsink als de gpu/cpu/mem een dun laagje smeren. Kijk maar:

AS instructies
Ik zie toch echt dit staan in je artikel:
5. Determine what area on the base of the heatsink will contact the CPU core once the heatsink is mounted.
[..]
Do not apply the Arctic silver II directly to the CPU.
Natuurlijk ga je geen pasta op beide oppervlakten smeren. Het laagje is ervoor om te zorgen dat oneffenheden (vooral in je heatsink) weggewerkt worden. Hoe dunner dit laagje, hoe beter. Artic Silver zal nooit beter geleiden dan 2 perfect gladde oppervlakken rechtstreeks op elkaar (cpu en heatsink).

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 11:03 schreef Mini-me het volgende:

[..]

Ik zie toch echt dit staan in je artikel:
[..]

Natuurlijk ga je geen pasta op beide oppervlakten smeren. Het laagje is ervoor om te zorgen dat oneffenheden (vooral in je heatsink) weggewerkt worden. Hoe dunner dit laagje, hoe beter. Artic Silver zal nooit beter geleiden dan 2 perfect gladde oppervlakken rechtstreeks op elkaar (cpu en heatsink).
Er staat dus volgens ons beiden: "Do not apply the Arctic silver II directly to the CPU."

Als ik dat vertaal lees ik dat je het er niet direct op aan moet brengen. Dus niet uit de tube. Maar het moet met een razor blade. Een mes geloof ik. Lees maar verder:

Put the dab of Arctic Silver II you removed from the heatsink base onto one corner of the CPU core as shown in the photo to the right.

Only apply the thermal compound to the top of the actual CPU core. (Also known as the slug or die.) In the photo to the right it is the small raised blue rectangle in the middle of the Celeron II processor. On an AMD Duron or T-bird, it is the small raised rectangle in the center of the AMD processor.

Only a very small amount of Arctic Silver is needed on modern CPU cores, about 1/2 the size of an uncooked grain of short-grain white rice or 1/4 of a BB.

en misschien zijn deze pics erbij verhelderend voor de mensen die het artikel niet lezen:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2glob.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2spread.jpg

en als klap op de vuurpijl:

Here is a close up of the top of the CPU core with a fairly thick layer of Arctic Silver II applied. Lapped heatsinks would probably require a thinner layer while heatsinks with very rough bases could require a slightly thicker layer.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2closeup.jpg

Welnu, wat vind je hiervan? We kunnen ook afspreken dat het artikel een beetje onduidelijk is in het stukje waar jij naar refereert.

edit:
aanvulling

• Mini-me
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 11:18 schreef muaddib het volgende:
Welnu, wat vind je hiervan? We kunnen ook afspreken dat het artikel een beetje onduidelijk is in het stukje waar jij naar refereert.
Jij wint :)
Ik geef toe: niet het hele document gelezen. Maar zoals je al zegt: vrij onduidelijk.
Toch blijf ik erbij dat het onzin is om je processor in te gaan smeren met pasta, omdat de kans dat je het naast de core smeert toch redelijk groot is en als je uitschiet dan zit alles eronder.
Smeer je een dun laagje alleen op de heatsink dan egaliseer je de heatsink (en zoals ik al eerder zei: de grootste oneffenheden zitten vrijwel alleen in je heatsink) en sluit het geheel prima af.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
nu moet je je videokaart weg gooien
Pagina: 1