[cm] Idee voor prockoeling

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01
Ik had een ideetje voor een stille prockoeling. Als je nou een koelblok pakt die aan de bovenkant gesloten is en is voorzien van verticale banen. is het dan logisch om aan beide kanten een slag vast maken en deze dan naar buiten te leiden (aan het einde zit die dus aan de kast vast waar een fan zit aan de ene kant intake en de andere kant outtake) zou dit nut hebben of niet denk het wel he?

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Je warme lucht zal zo wel afgevoerd worden. Maar ik denk ook dat dat al is als je een beetje goede casecooling hebt, of een enermax voeding met een 92mm zuiger vlak boven de proc.

• Webgnome
dat is ook weer zo maar als je er zo'n enermax boven zet (ken het niet eigenlijk) dan heb je toch meer geluid denk ik.. toch?

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Als ik het goed begrijp, lijkt dit een klein beetje op mijn koelsysteempje.
Ik heb voor de processorkoeler, MC 462, twee blowers "in line" geplaatst, met een tussen afstand van 10cm.
De "buitenste blower" (Papst 8cm, zijn tamelijk stil) zit dicht bij de buitenwand. De originele kastwanden heb ik vervangen door geperforeerd aluminiumplaat, dat standaard in de bouwmarkt te verkrijgen is.
Met toevoeging van een luchtafzuiging aan de bovenkant van de kast, daalde de cpu temp een kleine 10 C.
Ook heb ik nog geëxperimenteerd met een koker 10 cm doorsnee tussen de 2 "in line" geplaatste blowers, dit om een betere bundeling van de luchtstroom te krijgen.
Nadeel is dan weer dat de rest van het moederbord weer minder wordt gekoeld.

Verwijderd

Op zich is het wel een leuk idee, helemaals als je met buizen van en naar buiten gaat werken. Maar het is volgens mij best lastig fans aan de zijkant te krijgen aangezien dit niet gaat passen in de lengte gok ik zo.

• Webgnome
hoezo zou dat niet gaan passen dan? ik ben er nog niet helemaal uit maar waarschijnlijk komt er een slang aan de bovenkant uit (warme lucht stijgt op dus dat helpt mee aan de airflow door die buizen)

en een andere juist helemaal onderaan. Dan staat de pc op pootjes (3 cm van de grond af) en zuigt hij zijn lucht van onder de kast.. met de nodige filters er tussen natuurlijk )

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1