Toon posts:

php compilen met mysql wil niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mysql geinstalleerd met een rpm nu ga ik php compilen, dus ik dacht dat moet goed gaan, gewoon standaard compile dingen erachter gezet.

./configure --with-config-file-path=/etc --enable-pic --with-apxs=/usr/sbin/apxs --with-gd --with-gettext --with-jpeg-dir=/usr --with-openssl --with-png --enable-ftp --enable-magic-quotes --enable-safe-mode --enable-track-vars --with-mysql=???

en eerst ging dit ook goed, toen had ik een zekere dir ingevuld voor mysql echter met compilen bleef hij hangen bij config.php

Dus ik opnieuw compilen met minder parameters erachter alleen was ik mijn mysql dir vergeten (ja stom ja) maar ik heb nu vanalles geprobeerd maar niets wil echt lukken.
Ik krijg nu steeds foutmeldingen dat ie de headers van mysql niet kan vinden.

Ik weet dus niet echt meer wat ik moet doen.
Als je met een tar.gz mysql gaat installen is het vaak dat mysql in /usr/local/mysql staat alleen ik heb het met een rpm gedaan, weet iemand waar de headers van mysql dan staan en wat ik dus achter --with-mysql= moet invullen???

• jvreuls
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 13:13
Heb je mysql-devel ook geinstalleerd? Zo niet ff installeren.
De MySQL-dir is dan /usr/include/mysql, dus --with-mysql=/usr/include/mysql

Je kunt ook de PHP libraries voor MySQL gebruiken, check even de docs hoe dat gaat.

Circuits Online

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom pak je niet gewoon de rpm voor php? En op www.linuxnewbie.nl staat een keurige instructie voor installatie van apache/php/mysql.

Verwijderd

Topicstarter
Weet je dat zeker van die devel want volgens mij is dat niet nodig?, mysql loopt namelijk zonder dat ook heel goed.

Iemand anders die de locatie van mysql weet?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij mij is dat /usr/local/mysql :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb je mysql-devel ook geinstalleerd? Zo niet ff installeren.
De MySQL-dir is dan /usr/include/mysql, dus --with-mysql=/usr/include/mysql
Je kunt ook de PHP libraries voor MySQL gebruiken, check even de docs hoe dat gaat.
Dit heb ik netjes gedaan bedankt voor de tip misschien dat dit het was (ik heb niet /usr/include/mysql gedaan) maar hij gaat nu goed bij mysql maar hij blijft hangen bij deze regel: 'creating main/php_config.h' is dit gewoon een regel die vreselijk lang duurt (15 min) of klopt dit niet. Linux is toch het systeem dat foutmeldingen geeft en niet blijft hangen, kortom wie weet wat er aan de hand is???

Want ik wil nu wel een keer gewoon php compilen overigens ik gebruik versie 4.1.1 van php.

Alvast heel hartelijk dank voor de goede tip.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben nu een stapje verder het ./configure is goed gegaan, ik denk dat ik gewoon een te trage PC heb en dat ik daarom ongeduldig wordt. Maar 1 uur vind ik ook wel een beetje lang

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
PHP was hier op een Pentium 100 zomaar klaar. MySQL, Apache en Kernel duurden overigens *iets* langer ;)

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 15:34
tips:

whereis mysql // om te zien waar mysql staat.
--with-mysql // zonder pad, dan zoekt de installatie zelf naar de mysql headers.
--with-low-memory //voor als je tijdens het compilen errors krijgt met btrekking tot: segmentation fault, of memory gerelateerde errors.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat ./configure (plus de dingen erachter) gaat nu wel alleen als ik make doe dan krijg ik een fout dat ie dingen niet kan vinden, heel vaag.

Iemand enig idee hoe dat kan?
Alvast heel hartelijk dank, jullie helpen best goed namelijk maar als iemand er voor kan zorgen dat alles goed werkt dan ben ik helemaal blij.
Pagina: 1