2000+ unlocken of gewoon de FSB omhoog gooien?

Pagina: 1
Acties:

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hallo ik ga denk ik vanavond mijn nieuwe Pc bestellen maar heb nog een vraagje.

Ik ga kopen een AMD Athlon XP 2000+ (1,67GHz) + een Asus A7V266-E
Nu ga ik die CPU kopen bij een winkel in de Price Watch die ook voor bijna €16 je CPU kan unlocken.
Ik wil namelijk overklokken, ik ga een Swiftech MC462 BA + Papst 8412NG - 80 x 80 x 25 mm gebruiken voor koeling dus gewoon met lucht koeling.

Maar nu vraag ik mij af of ik hem wel moet laten unlocken omdat ik ook gewoon de FSB kan omhoog krikken. Mijn P3 1000@1200+ Asus CUSL2 kan een FSB halen van 160Mhz.
Dus weet iemand hoe hoog de FBS van de Asus A7V266-E kan komen?
Ik heb al goed geheugen 3x256 Crucial PC2100 DDRAM

Ik wil tot het max gaan, maar ik weet niet hoever ik ongeveer kan halen omdat ik geen ervaring heb met AMD, ik heb namelijk altijd Intel gehad.
Als ik het goed heb zit de multiple op 12,5 bij de 2000+ (1.67Hhz) zou ik de FSB op 160 kunnen krijgen en de multiple op 13,5 dan zou die als het goed is 2160Mhz lopen zou mijn luchtkoeling dat aan kunnen?

Belangrijkste van mijn vraag is zou ik hem laten unlocken of zou ik het ook alleen met het verhogen van de FSB kunnen doen?

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Als je wilt OC'en moet je dat EPoX bordje halen, 8KHA3+ ofzo.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Als ze na het unlocken garantie op je proc. geven moet je het zeker doen. Je weet nooit of je geheugen/videokaart/andere PCI-apparaten een hoge FSB willen.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Afhankelijk van je mobo kun je heel hoog gaan met FSB. Waarschijnlijk kom je dan bij Epox of Abit terecht. Luchtkoeling kan je vergeten!!! Tenzij je het niet erg vindt om naast een windtunnel te werken.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Beste OC mobo's zijn de EPOX 8KHA+ en de Abit KR7A(-Raid).
Daar haal je wel FSB's mee van boven de 160.

Verwijderd

mijn a7v266-E loopt met een fsb van 158 ook stabiel en hoger heb k nog niej geprobeerd

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 21:38 schreef Phreak het volgende:
Beste OC mobo's zijn de EPOX 8KHA+ en de Abit KR7A(-Raid).
Daar haal je wel FSB's mee van boven de 160.
waarvan de epox verreweg het goedkoopste is >:).
Als je er gewoon garantie op blijft houden, zou ik het zeker doen. Heb je meer mogelijkheden, mp 0.5 omlaag fsb nog 5 mhz'jes erbij etc :)

• pimpimmers
  • Niet online
Zo als ik al zij ga ik een Asus A7V266-E kopen omdat ik altijd Asus heb gehad en is altijd goed voor wat meer geld, en heeft altijd veel bios update enz.
Dus ik ga geen epox kopen.

Dit staat er op de site:
Nieuw: wij unlocken en testen uw AMD Athlon XP cpu.
Hierdoor wordt de multiplier instelbaar en kunt u (op eigen risico) deze veranderen. Zowel geschikt voor MP instelling via dipswitch/jumper als via bios.
Het unlocken gebeurd mbv zilverlijm en isolatietape. Duurzaam en zeker. MP instellingen worden voor levering getest! (Geen garantie voor een bepaalde speed!)
Let op: de garantie op de cpu vervalt NIET door het unlocken. Deze vervalt pas als blijkt dat een CPU agv nalatig handelen defect raakt (burn out en core cracks!)

Mensen die aanstoot nemen aan dit initiatief: maak er GEEN gebruik van

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Je mag denk ik al in je handjes knijpen met 1850 MHz met luchtkoeling, en om dat te halen heb je een FSB van 148 MHz nodig...meeste borden halen dat wel :)

• pimpimmers
  • Niet online
Ik heb nog een peltier element van 80Watt maar dat helpt denk ik niet :?

• pimpimmers
  • Niet online
Zou dat willen eigenlijk Swiftech MC462 BA + Papst 8412NG - 80 x 80 x 25 mm + 80Watt peltier element ?

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Als ik jou was, zou ik dat ding toch maar laten unlocken, als je dan niet tevreden bent met de FSB overclock (gare overige hardware ofzo (nic)) dan kun je tenminste nog de multiplier omhoog gooien!

|Specs|

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Goede shop die eynstein ;) komt mijne ook vandaan.
Ik dacht toen ik hem kocht laat ik hem maar gelijk unlocken scheelt je een heleboel gekloot als je het achteraf moet laten doen . >:)

Turn it off and on again.

• salvador4
  • Laatst online: 16-08 15:17
Op zaterdag 26 januari 2002 22:49 schreef Pimpimmers20 het volgende:
Zou dat willen eigenlijk Swiftech MC462 BA + Papst 8412NG - 80 x 80 x 25 mm + 80Watt peltier element ?
zou ik niet proberen :z

conclusie; meer dan 1800~1850mhz zal je niet halen aangezien je maar een papst er op wilt zetten. dan zit je toch al boven de 50 graden bij 2v+. met een delta zal je al wat verder komen. dan zit je dus pas op een fsb van 145~150. multiplier van 11 of 12 moet je pakken en dan een hoge fsb.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik draai nu op een FSB van 166 op mijn kr7a-raid bordje, multiplier op 10,5. Kan de computer nog opstarten met een FSB van 170 maar dan crashed alleen explorer als ik het netwerk opga, dit ligt dus meer aan mijn 3com kaart dan aan de proc of mb. Temperatuur is 36 graden (waterkoeling).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:18
Lekker laten unlocken, die 16 euro scheelt niks op je totale prijs van het systeem, en als je je fsb echt heel hoog wilt laten lopen, kan je altijd je mp omlaag doen.

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 22:49 schreef Pimpimmers20 het volgende:
Jij wil volgens mij iets onmogelijks: Je wil dmv een super-heatsink met een gecastreede fan zoveel watt aan warmte afvoeren?
Een Papst fan is mooi en stil, maar je levert zwaar in op je aantal CFM.
Als je dit met luchtkoeling wilt bereiken zal je aan een zware (en luidruchtige :)) delta fan moeten. Ook bij swiftech heatsinks is al vaak naar voren gekomen dat het aantal CFM's wel degelijk uitmaakt (search).

Als je echt zover wilt komen zul je aan waterkoeling moeten, helemaal als je het "silent" wilt hebben.

Wat betreft topic-titel: Eerst de bus omhoog, een A7V-266E kan met echt goed geheugen de 160Mhz wel halen. De multiplier omhoog is goed voor de snelheid van je proc, de bus omhoog scheelt in je hele systeem.

/edit
jij zat toch (ook) zo te springen om een dual athlon?
/edit

Verwijderd

de 2000+ unlocken .... langs de ene kant is het relevant aan de andere kant niet. Er zijn hier mensen die de multiplier omhoog willen gooien .... ehh ... néé. Die kan niet hoger, sorry. 12.5 is trouwens al te hoog (voor mij) want een goeie dosis FSB maakt de boel maar sneller. 12.5 x 150 is al bijna 1.9 GHz. 12.5 x 180 zou 2250 zijn ... veel te hoog dus. Unlocken en naar beneden kan wel, maar zorg er dan voor dat je goed geheugen hebt. Maar nogmaals, de multiplier kan NIET hoger Tenzij je met wat andere bruggen aan het klooien gaat maar dan ga je geen multiplier onder de 13x meer hebben. En 12.5 x 160 gaat je niet lukken volgens mij, dus moet je multiplier toch eerder omlaag. je gaat met je luchtkoeling ook GEEN 2000 MHz halen. Ik ken het model fan niet uit m'n hoofd, maar met een high performance fan op je Alpha kan je met wat geluk 1.80-1.95 GHz halen. Meer niet hoor... sorry ;) Het gaat er niet over of je koeling dat trekt, je CPU kan het gewoon niet. persoonlijk denk ik dat je hoogstwaarschijnlijk rond de 1.85 GHz gaat stranden

• salvador4
Ben wel benieuwt wanneer er hogere multiplier komen, niet dat ik het nodig heb, maar al vanaf mijn kt133 chipset zaten we tegen de 12,5/13 aan.. ik neem aan dat mobo fabrikanten dmv een biosupdatje eenvouding de hogere multipliers kunnen activeren? waarom wachten ze daar dan mee? tot de xp 2100 uitkomt?

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 01:38 schreef salvador4 het volgende:
Ben wel benieuwt wanneer er hogere multiplier komen, niet dat ik het nodig heb, maar al vanaf mijn kt133 chipset zaten we tegen de 12,5/13 aan.. ik neem aan dat mobo fabrikanten dmv een biosupdatje eenvouding de hogere multipliers kunnen activeren? waarom wachten ze daar dan mee? tot de xp 2100 uitkomt?
nee, in dit geval moeten de hogere multipliers op de CPU zelf worden enabled. En persoonlijk zie ik echt géén zin in hogere multipliers. K heb nu een XP met multiplier 10.5 en dat vind ik beter dan een met 12 ... 10.5 x 190 draait stukken lekkerder. Moest AMD overstappen naar een 166 MHz bus, dan gaan de multipliers alweer omlaag. Wat voor de performance een goede zaak is. die 22 x 100 van de P4 2.2 hinderen z'n performance echt wel

• salvador4
Net als met de 1400/200 dus. dan snap ik alleen niet dat een aantal mobo fabrikanten al een jaar of langer multiplier 12,5 t/m 14 of 15 zichtbaar maken in de bios. je kan toch met een cpu gelocked op 14 geen 15 of 13,5 instellen.

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 01:45 schreef salvador4 het volgende:
Net als met de 1400/200 dus. dan snap ik alleen niet dat een aantal mobo fabrikanten al een jaar of langer multiplier 12,5 t/m 14 of 15 zichtbaar maken in de bios. je kan toch met een cpu gelocked op 14 geen 15 of 13,5 instellen.
is niet echt hun schuld. als de bruggen op de CPU worden veranderd gaat een multiplier 5x ineens 13 worden, 5.5 wordt 14, enz. ze zouden natuurlijk alles "dubbel" kunnen zetten, maar eerlijk gezegd, ik stoor me er niet aan en 99% van de andere computergebruikers ook niet

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

Op zaterdag 26 januari 2002 21:40 schreef rdl het volgende:
mijn a7v266-E loopt met een fsb van 158 ook stabiel en hoger heb k nog niej geprobeerd
mijn 'oude' a7v266 (de 1e versie daarvan dus) loop GOED op 158 .. hoger gaat ie flippen ... :'(

maaruuuhh als je wilt OC'en ... kan je denk ik beter eerst kijken tot hoe hoog je je FSB kan krijgen .. en dan als je nog verder wil je multiplier omhoog gooien ( unlocken dus ) want
1. FSB heeft meer effect ( ke klokt alles over ook je kaartjen ;) )
2. als je je cpu unlockt ben je garantie kwijt ...

greetzzz

pc | server | laptop | pda

Verwijderd

Mijn A7V266-E (rev. 1.07) loopt prima op FSB 162. :) De CPU komt bij Eynstein vandaan en is unlocked, maar ik heb de multiplier niet veranderd. Desondanks vind ik dat je gewoon moet laten unlocken, simpelweg omdat je flexibeler wordt in je OC-mogelijkheden en zij het beter kunnen dan jij (ze doen het dagelijks). En voor het geld hoef je het echt niet te laten. :)

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Newbie opmerking:

maar kan je na unlocken pas de multiplier omhoog gooien ofzo?

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 16:58 schreef GuuZ14 het volgende:
Newbie opmerking:

maar kan je na unlocken pas de multiplier omhoog gooien ofzo?
Jup, tenzij je een heeeeeeeeeel zeldzame versie hebt die al unlocked is, die zijn erg zeldzaam, mar bestaan wel. (Een vriend van mij kwam er achter dattie dat had, lucky knul.)

Verwijderd

toch nog maar eens opmerken dat hij zijn multiplier niet kan verhogen op z'n 2000+ en dat hij nooit 2 Gig haalt met z'n setup dus dat z'n multiplier eerder omlaag zou moeten. Ook bestaan er geen unlockte XP's. Thunderbirds kwamen vaak unlocked (1.4), XP's nooit
Pagina: 1