Toon posts:

3ds max texture probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,
ik heb dus een texture gemaakt in photoshop
en ik wil deze texture het liefst transparant op
bijvoorbeeld een vierkant zetten.
heb flink liggen klooien ( http:\\members.home.nl\schwanen\ss1.jpg )met de material editor,
maar het lukt maar niet...heb ook nog de help geprobeerd
maar daar word ik ook niet echt wijzer van :?

zijn er hier misschien mensen die me kunnen uitleggen,
hoe ik een texture transparant op een vierkant in max krijg?

Grtz

da

Verwijderd

Volgens mij wil je de opacity verlagen. Speel wat met die waarden, je ziet vanzelf wel de goede.

Verwijderd

Topicstarter
uhm, nou nee, want dan wordt de hele texture minder duidelijk. Het texture is ook veels te uitgerekt...hoe kan ik het klein en op een bepaalde plaats krijgen?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 10:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zaterdag 26 januari 2002 21:12 schreef da22 het volgende:
uhm, nou nee, want dan wordt de hele texture minder duidelijk. Het texture is ook veels te uitgerekt...hoe kan ik het klein en op een bepaalde plaats krijgen?
je kan de tiling aanpassen ook kun je met uvw mapping modifier iets heel precies op een object plaatsen. als je zegt dat te texture minder duidelijk is dan heb je daar gelijk in, maar dan moet je wat met de rgb grafiek kutten in het diffuse color gedeelte. als je een texture ergens op frot doe dit dan dmv Diffuse color -> bitmap

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

als je als opacity map die test.bmp zet zou hij als het goed is een deel van je object transparant moeten maken, waarbij zwart = transparant, als ik het goed heb.

Is dat wat je wilt?, of wil je gewoon de zwarte text van je texture op je 'gekleurde' model

Werk dan met een bestandsformaat wat transparantie ondersteunt (32 bits dus), bijv .TIF/.TGA en eventueel voor de precieze plaatsing een UVW map-modifier

je kunt trouwens bij self-illumination, specular-color, specular-level, en ambient-color die map wel weghalen denk ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
uhm, bedankt voor de reacties...kzal weer eens aan de slag gaan...nog een laatste vraag....hoe zetten jullie een texture op bijvoorbeeld een blokje?

ik kies dan bij de material editor op de sectie map en vink daar enkele onderdelen aan en kies de map BMP en kies dan mijn file. Zie http:\\members.home.nl\schwanen\ss1.jpg
Is dit de goede manier? Moet ik dan alle maps ( abient color, diffuse color ...enz. ) aanvinken en de texture kiezen?

grtz

da

Verwijderd

Topicstarter
klopt het zoals ik het doe?

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Je hoeft de texture alleen maar neer te zetten in de diffuse slot, de andere slots zijn voor instellingen als glimheid, zelf-verlichting en doorzichtigheid.

Om een texture precieser te plaatsen kun je je object een uvw-map-modifer geven, daarmee kun je hem plaatsen.

En door in de material editor in je diffuse-slot te gaan en dan te drukken op het icootnje met de kubus met de blauwe ruitjes, kun je je texture in de viewports zien.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

maak van je difusempa idd een bitmap en dan je plaatje uitzoeken.

Dan kan je met de uvwmap de positie bepalen. Er zit ook een functie met een naam als fit on shape oid, en dan gaat ie automatisch om je kubus heen zitten. Maak van de UVW ook een box trouwens.
Je kan dan ook nog handmatig met de coor. spelen, maar die vraag van transparancy kan ik niet beantwoorden....

scu6.

> max rulez!
Pagina: 1