Op zaterdag 26 januari 2002 20:52 schreef odysseus het volgende:
Ik ben er vrij zeker van dat de mensen in WOS niet allemaal hun windows-versies legaal hebben gekocht
'vrij zeker', 'niet allemaal'... Als ik een (serieuze) gok mag doen: ik denk dat toch wel 75% van de mensen op GoT hun Win2k, WinXP, office en/of Photoshop niet legaal hebben.
Magoed... Ervaringen met LindowsOS heb ik niet (Ik ben niet bereid er $99 voor te dokken, en zelf als het gratis was, was ik niet geinteresseerd).
Op zaterdag 26 januari 2002 21:50 schreef banaan-X het volgende:
Toch blijf ik het raar vinden dat hij geld wil (en vooral mag!) hebben voor Linux met wat extra's.
Dat is vrij simpel: Software die onder de GPL valt mag hij ook verkopen, maar hij mag (onder andere) niemand verbieden deze software verder te verkopen/kopieren.
Software die (helemaal) door het bedrijf zelf is geschreven mag je waarschijnlijk niet zo verder kopieren (hangt van de license af).
Bij mijn weten is LindowsOS niets anders dan een distro met standaard KDE met een heel Windows-achtig theme, en speciale software om ook Windowsprogramma's te kunnen draaien.
GNU/Linux zelf, en KDE enzo zijn gewoon geGPLed, en dit zou je gewoon verder mogen kopieren. Maar de software om Windows programma's te draaien is waarschijnlijk van dat bedrijf, en mag je niet zomaar verderkopieren.
Dit houdt dus ook in dat je het geheel niet zomaar mag verderkopieren. Wat wel zou mogen is alle geGPLde software eruit slopen en
die verderkopieren. Maar waarom zoveel moeite doen als je dan net zo goed <insert distro here> kan kopieren?
Het enige ding dat LindowsOS speciaal maakt mag je dus niet kopieren.
Wine is overigens niet geGPLd, dus waarschijnlijk mag dat bedrijf gewoon iets op wine baseren en hier geld voor vragen.
Ik weet niet hoeveel beter LindowsOS werkt dan een 'gewone' distributie met wine, maar als het laatste ook goed werkt, dan zou ik daar eigenlijk altijd voor kiezen.
Vooral het feit dat je in LindowsOS altijd inlogt als root staat mij zeer sterk tegen, het ondermijnt één van de belangrijkste security-aspecten, en je helpt er alle multi-user voordelen mee om zeep. Voor personen die er niet tegen kunnen dat er root is en er gewone users zijn is het waarschijnlijk voorlopig niet de moeite om over te stappen op GNU/Linux. Ik bedoel... zelfs Windows2000 kent een admin enzo...
Ik heb het eigenlijk sowieso niet zo op extreme Windows-wannabe's... GNU/Linux
is anders. Het
is geen Windows.
Je kunt GNU/Linux best newbievriendelijk maken, maar probeer het alsjeblieft geen Windows te maken. (en nee, Windows en newbievriendelijkheid zijn geen synoniemen).