Lindows 0.9 (geen hints!)

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit topic dan maar als vervolg, maar nu dus GEEN hints! Nelske, ik had niet het idee dat wat gezegd is in dat topic niet kon (xxx), maar ik zal er verder niet te ver op in gaan hier zodat ik niet weer hints ga geven.

Dit topic dan ook graag alleen maar om gewoon wat ervaringen uit te wisselen enzo. Iemand het misschien al geinstalleerd?

[edit] Nog ff iets vervangen, ookal kon het wel.

Maar hoe zit dat nou met de GPL daar bij Lindows? :?

Verwijderd

Het is btw LindowsOS.... :9

/me wou dit even verbeteren

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 20:18 schreef banaan-X het volgende:
Dit topic dan maar als vervolg, maar nu dus GEEN hints! Nelske, ik had niet het idee dat wat gezegd is in dat topic niet kon (xxx)
Pardon???
Voor het insider systeem moet betaald worden. Heel simpel. Je krijgt dan toegang tot de previews van LindowsOS.

Het feit, dat er doodleuk gedownload werd op een ilegale (en dus ook hardstikke strafbare) manier, is niet toegestaan op GoT (en ook niet bij de wet ;) )
Zeker het feit, dat er dan ook nog even leuk gediscusieerd wordt over dat downloaden op GoT schiet bij mij volkomen in het verkeerde keelsgat. :( Eigenlijk vind ik dat downloaden nog niet eens het ergste. Het feit dat het systeem dat ze hanteren op grote schaal misbruikt werd door de mensen in dat draadje maakt me veel bozer.

GoT wil niks te maken hebben met ilegale activiteiten. We willen al helemaal niet dergelijke zaken promoten (wat in zo'n draadje dus impliciet gebeurt).

Ik verbaas me dan ook enorm over je bovenstaande uitspraak.

Verwijderd

/me wil graat weten wat hieraan vooraf is gegaan, als dat mag

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 20:38 schreef Markiedam het volgende:
/me wil graat weten wat hieraan vooraf is gegaan, als dat mag
Is niet relevant.

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Maar waarom blijft dit topic dan eigenlijk open? :? Om "ervaringen uit te wisselen" van iets dat illegaal is gedownload? :{

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Er kunnen hier ook best mensen rondlopen die dat systeem legaal hebben...ik acht de kans niet groot, maar het kan, dus kun je geen slotje geven. Dat er daarnaast van die (insert_scheldwoorden_here) mensen zijn die links gaan neerzetten naar dat spul is natuurlijk gewoon idioot, maar erover praten moet kunnen. Ik ben er vrij zeker van dat de mensen in WOS niet allemaal hun windows-versies legaal hebben gekocht, maar zolang mensen niet aanzetten tot het downloaden ervan kan er gewoon over windows gesproken worden.

* odysseus is het overigens _compleet_ met Nelske eens...die andere draad liep volledig uit de hand en er was maar _een_ iemand die er wat van zei...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 20:45 schreef The_Surfer het volgende:
Maar waarom blijft dit topic dan eigenlijk open? :? Om "ervaringen uit te wisselen" van iets dat illegaal is gedownload? :{
Er zijn ook mensen die LindowsOS op een legale manier in hun bezit hebben. Verder weet ik de specifieke license van LindowsOS niet. Ik weet wel dat er door een bug in het registratiesysteem (waarbij gewoon betaald moet worden) misbruik gemaakt kon worden. Dat is dus hardstikke illegaal.

Ik wil er nu niks meer over horen, anders gaat deze ook linea recta op slot. Ik ben best soepel, maar tegen dit soort dingen treed ik echt streng op.

Kortom ervaring uitwisselen kan in dit topic.

Verwijderd

Nelske. Het was niet mijn bedoeling om zoveel comotie te maken. Ik wist ook niet zeker of het niet mocht. Hierbij dan ook mijn excuses en hopende dat we verder kunnen gaan...

Verwijderd

Excuses aanvaard :)
Je had alleen wel kunnen bedenken dat het niet legaal was en dat het dus ook niet gewenst op GoT is ;)

Maar goed, laten we inderdaad maar weer gewoon verder gaan over LindowsOS an sich.

• banaan-X
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 20:52 schreef odysseus het volgende:
Dat er daarnaast van die (insert_scheldwoorden_here) mensen zijn die links gaan neerzetten naar dat spul is natuurlijk gewoon idioot, maar erover praten moet kunnen.
Dat was dan waarschijnlijk tegen mij bedoelt, ik had daar nl een URL neergezet, maar dat was geen directe link, je moest nl. vervolgens nog inloggen vandaar dat ik het er gewoon neergezet had.
Pardon???
Voor het insider systeem moet betaald worden. Heel simpel. Je krijgt dan toegang tot de previews van LindowsOS.
OK, dat is ook eigenlijk wel waar, beetje domme uitspraak ook van mij, |:( het is eigenlijk zoiets als: "ik zet mijn fiets niet op slot, dus mag je m gewoon meenemen". En sorry voor het werk dat je ervan gehad hebt, dat was niet echt mijn bedoeling.

Toch blijf ik het raar vinden dat hij geld wil (en vooral mag!) hebben voor Linux met wat extra's. Maar als het echt goed gaat werken en wat wordt, wil ik heus wel betalen voor de uiteindelijk versie. Maar dan moet het ook echt goed zijn! (en dit meen ik echt)

Ik ga zo toch maar ff op die gestolen 'fiets rondrijden' :+ , en zal jullie er straks eens wat over laten weten/zien.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 26 januari 2002 20:52 schreef odysseus het volgende:
Ik ben er vrij zeker van dat de mensen in WOS niet allemaal hun windows-versies legaal hebben gekocht
'vrij zeker', 'niet allemaal'... Als ik een (serieuze) gok mag doen: ik denk dat toch wel 75% van de mensen op GoT hun Win2k, WinXP, office en/of Photoshop niet legaal hebben. :)

Magoed... Ervaringen met LindowsOS heb ik niet (Ik ben niet bereid er $99 voor te dokken, en zelf als het gratis was, was ik niet geinteresseerd).
Op zaterdag 26 januari 2002 21:50 schreef banaan-X het volgende:
Toch blijf ik het raar vinden dat hij geld wil (en vooral mag!) hebben voor Linux met wat extra's.
Dat is vrij simpel: Software die onder de GPL valt mag hij ook verkopen, maar hij mag (onder andere) niemand verbieden deze software verder te verkopen/kopieren.
Software die (helemaal) door het bedrijf zelf is geschreven mag je waarschijnlijk niet zo verder kopieren (hangt van de license af).
Bij mijn weten is LindowsOS niets anders dan een distro met standaard KDE met een heel Windows-achtig theme, en speciale software om ook Windowsprogramma's te kunnen draaien.
GNU/Linux zelf, en KDE enzo zijn gewoon geGPLed, en dit zou je gewoon verder mogen kopieren. Maar de software om Windows programma's te draaien is waarschijnlijk van dat bedrijf, en mag je niet zomaar verderkopieren.
Dit houdt dus ook in dat je het geheel niet zomaar mag verderkopieren. Wat wel zou mogen is alle geGPLde software eruit slopen en die verderkopieren. Maar waarom zoveel moeite doen als je dan net zo goed <insert distro here> kan kopieren?
Het enige ding dat LindowsOS speciaal maakt mag je dus niet kopieren.

Wine is overigens niet geGPLd, dus waarschijnlijk mag dat bedrijf gewoon iets op wine baseren en hier geld voor vragen.

Ik weet niet hoeveel beter LindowsOS werkt dan een 'gewone' distributie met wine, maar als het laatste ook goed werkt, dan zou ik daar eigenlijk altijd voor kiezen.

Vooral het feit dat je in LindowsOS altijd inlogt als root staat mij zeer sterk tegen, het ondermijnt één van de belangrijkste security-aspecten, en je helpt er alle multi-user voordelen mee om zeep. Voor personen die er niet tegen kunnen dat er root is en er gewone users zijn is het waarschijnlijk voorlopig niet de moeite om over te stappen op GNU/Linux. Ik bedoel... zelfs Windows2000 kent een admin enzo...

Ik heb het eigenlijk sowieso niet zo op extreme Windows-wannabe's... GNU/Linux is anders. Het is geen Windows.
Je kunt GNU/Linux best newbievriendelijk maken, maar probeer het alsjeblieft geen Windows te maken. (en nee, Windows en newbievriendelijkheid zijn geen synoniemen).

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op zaterdag 26 januari 2002 22:44 schreef deadinspace het volgende:
Je kunt GNU/Linux best newbievriendelijk maken, maar probeer het alsjeblieft geen Windows te maken.
Neem het ze eens kwalijk...

Mensen zijn nou eenmaal 'vertrouwd' met windows (en de bijbehorende interface), dus al wil je het gebruik van Linux stimuleren, zal je die mensen tegemoet moeten komen in de vorm van een vertrouwde interface (en liefst ook nog met het zelfde gebruiksgemak, wat ze bij Lindows nu proberen).

(Dit neemt overigens niet weg dat ik er ook nix van moet hebben)

Verwijderd

De Wine versie die zal worden toegepast op LindowsOS zal vanzelf wel komen voor andere distro's.... op wat voor manier dan ook

En waarom zal je dan nog voor LindowsOS kiezen??

• banaan-X
  • Niet online
deadinspace: op zich heb je wel gelijk. En dat je met root moet inloggen vind ik ook niets... Ik ga dit echter absoluut niet op mijn hoofddesktop installeren (gewoon debian :) ), maar ik mis in Linux gewoon een beetje het ff snel dit en dat doen. Dat wil meestal niet. Ff een printer installeren bijvoorbeeld, tja... Dan heb ik dus cups nodig, maar dan.... :? Of even dat bestandje van een cd kopieren: eerst via de console root worden, cd mounten, konquerer starten, kopieren, afsluiten, cd unmounten... :( Om maar eens iets te noemen.

Bij Mandrake zit dat wel goed, maar die is weer traag en veel te uitgebreid. Misschien is dat Lindows dus voor sommige (mij?) mensen de perfect distro. Jammer dan dat er geld voor gevraagd wordt, maar voor gebruiksgemak moet je soms wat extra's betalen misschien (helaas)...

Ik bedenk me net dat Suse eigenlijk perfect in mijn verhaal past ;) . Alleen geen apt-get...

• Mior
Op zaterdag 26 januari 2002 22:56 schreef banaan-X het volgende:
Alleen geen apt-get...
Dan compile je je software toch gewoon zelf :Y)

Verwijderd

het gaat weer eens nergens over }:O

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 23:01 schreef novagamer het volgende:
het gaat weer eens nergens over }:O
Euhm, kunt u deze uitspraak even funderen?

• banaan-X
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 23:01 schreef Phantom_ het volgende:

[..]

Dan compile je je software toch gewoon zelf :Y)
Heb ik echt geen tijd voor en vind ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk... Bovendien neemt de source belachelijk veel ruimte in (wine was 60MB aan source, het deb bestand was 600kb).

• Mior
Op zaterdag 26 januari 2002 23:04 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Heb ik echt geen tijd voor en vind ik ook niet bepaald gebruiksvriendelijk... Bovendien neemt de source belachelijk veel ruimte in (wine was 60MB aan source, het deb bestand was 600kb).
Geen tijd voor/niet gebruiksvriendelijk? Kom op joh, stap eens van die windows mentaliteit af.

Overigens kun je de source na het compilen/installeren gewoon weer verwijderen.

Verwijderd

Het ging over LindowsOS dacht ik... niet over compilen... maar ik kan mij vergissen.... :?

• Mior
Op zaterdag 26 januari 2002 23:06 schreef Markiedam het volgende:
Het ging over LindowsOS dacht ik... niet over compilen... maar ik kan mij vergissen.... :?
Anders lees je ff het hele topic door voordat je replied?

Hij vroeg zich af of Suse in zijn verhaal zou passen, maar dan zou hij geen apt-get meer hebben; vandaar het 'zelf compilen' verhaal.

• banaan-X
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 23:05 schreef Phantom_ het volgende:

[..]

Geen tijd voor/niet gebruiksvriendelijk? Kom op joh, stap eens van die windows mentaliteit af.

Overigens kun je de source na het compilen/installeren gewoon weer verwijderen.
hehe, nee, een OS met gewoon snel, simpel en goed zijn!
Windows is vooral goed in simpel, redelijk in snel, en belabberd in goed. Linux is goed, snel, maar niet echt simpel. Ik vind dat niet echt erg, maar zoek wel manieren om het zo simpel mogelijk te houden (dat lukt natuurlijk niet, maar goed).

Weet ik, maar dan kun je dan ook nog make uninstall -en? Maar het rpm wordt ook steeds minder een dependency hell, dus misschien wordt Suse dan nog wel beter/makkelijker dan Debian-based distro's (Corel, Lindows).

Heb trouwens Lindows er nu opstaan, zal zo eens wat ervaring erover vertellen.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 26 januari 2002 21:50 schreef banaan-X het volgende:
Dat was dan waarschijnlijk tegen mij bedoelt, ik had daar nl een URL neergezet, maar dat was geen directe link, je moest nl. vervolgens nog inloggen vandaar dat ik het er gewoon neergezet had.
offtopic:
Nee, volgens mij was het niet jouw link...ik bedoelde die van de eerste admin-break waar blijkbaar een link heeft gestaan.

Zelf zie ik LindowsOS nog niet slagen: wat ik tot nu toe gelezen heb is niet heel erg positief en het kost nog veel geld ook. Ik bedoel: in een van de reviews konden ze met moeite dingen als Office opstarten. Wat kan ik hier thuis al een eeuwigheid met Wine? Office opstarten, inderdaad. Natuurlijk zullen er best nieuwe dingen in LOS zitten (zelfde fonts tussen windows- en linuxprogramma's en dergelijke), maar dat zijn geen dingen die niet betrekkelijk eenvoudig op te lossen zijn door de free-software gemeenschap. LOS zal misschien even nuttig zijn - maar dan is het nog niet genoeg vertrouwd en stabiel om mensen over te laten gaan - maar daarna zal de 'echte' wine het toch weer overnemen en uiteindelijk meer kunnen, zoals al zo vaak met dergelijke projecten is gebeurd. Daarnaast zijn er een heleboel redenen waarom ik het persoonlijk niet zou gebruiken...naast het feit dat het gewoon een slap aftreksel van GNU/Linux lijkt te zijn werkt het (nog) niet goed, kost het een hoop geld en is het in de verste verte geen free software. Voorlopig maar gewoon een echte Linux voor mij :) .

* odysseus ziet de doelgroep van het project niet echt...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

/me ziet die doelgroep wel.
Dat is namelijk de Windows gebruiker die al tijden overweegt om Linux eens te gaan proberen. Waarom dan niet een distro (ik noem het niet een apart OS) gebruiken die tussen Windows en Linux in beoogt te zitten?

Het enige waar ik bang voor ben is dat LindowsOS best wel eens een flop zou kunnen worden en die mensen juist onterecht een slechte indruk van GNU/Linux krijgen. :{

• banaan-X
  • Niet online
Ik denk dat jullie beide gelijk hebben. Ik het dus net ff gedraaid, en ik kon niet een Excel of Paint starten, en nog veel meer problemen... Het is echt 3x nix...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Maar hoeveel gebruikers zijn er nu helemaal die uberhaupt een nieuw OS installeren zonder er een nieuwe pc bij te kopen? En het overgrote deel daarvan gaat van de ene windows-versie naar de volgende, zij zullen niet snel op LindowsOS overstappen. De mensen die Linux in ieder geval van naam kennen en er zelfs over denken om over te stappen hebben met een installatie van Mandrake echt niet meer problemen dan een van LindowsOS. Voor compatibiliteit is er een dual-boot functie (die standaard voor je geinstalleerd kan worden), wine, vmware, plex86 en nog zo wat. Ik denk dat de groep die WEL van windows af wil maar NIET naar Linux durft over te stappen al erg klein is. Als je dan ook nog eens evenveel geld kwijt bent om naar LOS over te stappen als voor een volgende windows-versie dan is het denk ik helemaal bekeken...

Verwijderd

Dat Excel en Paint niet werken is eigenlijk wel behoorlijk slecht, ik kan al tijden lang Word 97, Excel 97 en PowerPoint 97 onder Wine draaien en dat is op zich al meer mensen gelukt. Dus dat zou Lindows ook moeten lukken.

Ik heb verder echter niet het gevoel dat het ook ooit maar iets gaat worden, maar laten we hopen dat ik het mis heb.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 27 januari 2002 00:01 schreef banaan-X het volgende:
Ik denk dat jullie beide gelijk hebben. Ik het dus net ff gedraaid, en ik kon niet een Excel of Paint starten, en nog veel meer problemen... Het is echt 3x nix...
Dit had ik eigenlijk al verwaht na het lezen van de review op NewsForge, problemen met Windows Media player, problemen met dit, problemen met dat. Nah, ik vind het hoe het er nu voor Lindows voor staat vrij beroerend en de toekomst zal ook als ze nu zo doorgaan vrij beroerd eruit zien volgens mij (flop-achtig iets).
Op zaterdag 26 januari 2002 23:43 schreef nelske het volgende:
* Laurent ziet die doelgroep wel.
Dat is namelijk de Windows gebruiker die al tijden overweegt om Linux eens te gaan proberen. Waarom dan niet een distro (ik noem het niet een apart OS) gebruiken die tussen Windows en Linux in beoogt te zitten?

Het enige waar ik bang voor ben is dat LindowsOS best wel eens een flop zou kunnen worden en die mensen juist onterecht een slechte indruk van GNU/Linux krijgen. :{
Inderdaad, de doelgroep is goed uitgekozen. Maar als je de review leest dan denk ik bijmezelf "Hmm, als beginnende Linux gebruikers dit als eerste evaring hebben zullen ze wel weer snel terug willen naar Windows, waar wel Windows Media Player en het door vele Windows gebruiers geliefde Internet Explorer zonder problemen en met normale setup's werkt". Dus het zou opzich meer voor een afdaling zorgen als het zo door gaat. Maarja, de review op NewsForge blijft natuurlijk een review van een béta-ahtig iets, er kan nog veel ge bug-fixed woren :).

Ik verwacht verder ook dat bij de 1.0 versie die waarschijnlijk ook te koop wordt aangeboden met suppport een aardig groot boek zal worden meegeleverd met daarop de tekst "howto" aangezien het voor deze doelgroep nog niet zo makkelijk is om Lindows goed te gebruiken (het blijft immers Linux, hoe veel je KDE ook customized).

• banaan-X
  • Niet online
OK, een verhaaltje over de eerste indruk van Lindows:

Ik deed de CD in de cd-drive van mijn computer met windows 98 en nog 6 GB vrij. Ik bootte eerst maar eens met de CD erin, kreeg een mooie grafische lilo te zien, die me erg aan mijn eerste linux-ervaring deed denken: Corel Linux. Ook op debian gebaseerd trouwens.
Ik kwam toen in een X op 640x480, echter het leek wel alsof het plaatje zelf 2500x2000 was, ik zag dus alleen maar de linkerbovenkant. Ik had 2 videokaarten in die pc zitten, en het bleek dat dat niet samenging. Na de PCI-kaart eruit te hebben gehaald kon ik akkoord gaan met de EULA die mij werd gepresenteerd in een mooie grafische omgeving. Toen werd me echter meegedeeld dat ik eerst lindows.exe vanaf de CD moest draaien vanuit Windows. Nou vooruit dan maar. Dit programma maakte wat bestanden aan in c: en c:\lindowscd.
Na de tweede boot koos ik weer terug in de Lindows-installatie voor de friendly install, Lindows naast Windows installeren. Ik hoefde verder alleen maar een computernaam en een root-wachtwoord in te vullen.
10 minuten later was alles geinstalleerd, en 3 minuten later was het geconfigureerd. Dit vond ik wel wat traag voor een 48x CD-speler (CD was 320MB), maar goed.
Ik koos vanuit het mooie lilo-bootmenu Lindows, en 2 minuten later ongeveer mocht ik kennelijk een root-wachtwoord invullen. Ik kon dit echter niet zien, want de lettertypegrootte was ongeveer 1 ofzo. Een paar secondes later zat ik in KDE. Ik configureerde eerst mijn netwerk maar eens, en startte daarna de filemanager van Lindows. Die deed me echter allemaal wel erg aan de programmas van Corel Linux denken! Zelfs de vuurtoren bij het laden van de netwerkomgeving was hetzelfde! Ik kon echter in de filemanager niet mijn root ( / ) bekijken. Alleen maar /root en /root/My documents en de c: .
Maar eens even de console starten, en met apt-get wat nieuws installeren. Dat ging echter niet echt goed, als ik op [tab] druk dan bevriest het systeem ongeveer 3 secondes, tevens werkt de tab-functie niet goed. Nadat ik hdparm had ge-apt-get, bleek dat de schijf niet op 16 bit stond, dit zou enkele traagheden verklaren, echter het aanzetten maakte niet veel verschil.
Verder dan nog het zogenaamde Windows-programma's draaien: dat werkte gewoon nog slechter dan Wine in bijvoorbeeld Debian. Het gebeurt inderdaad via wine, maar ik kreeg Paint, IE 6, OE, Excel niet aan de praat. Winzip wel.
Doordat het dus helemaal geen Windows-programma's kan draaien, en omdat de [tab] niet goed werkt, ga Lindows er binnenkort weer snel afhalen, ik vind het helemaal niets! Zelfs Corel Linux 1.2 is nog beter (en dat is al weer 1 jaar oud)!

[update] GOT en Word konden niet samen...

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

[..]

'vrij zeker', 'niet allemaal'... Als ik een (serieuze) gok mag doen: ik denk dat toch wel 75% van de mensen op GoT hun Win2k, WinXP, office en/of Photoshop niet legaal hebben. :)

Magoed... Ervaringen met LindowsOS heb ik niet (Ik ben niet bereid er $99 voor te dokken, en zelf als het gratis was, was ik niet geinteresseerd).
[..]
precies, toen met die whistler/winxp beta's op nos was er voor elke build wel een topic :P

maar ff ontopic, ik zie zeker een doelgroep voor lindows, maar k'vrees er ook voor dat er veel mensen hun verwachtingen te hoog hebben dat bvb elk game zal werken en ze meteen office XP kunnen installeren ...

hopelijk beseffen ze dan dat die fout niet bij linux ligt, en het later nog wel eens een echte distro de kans willen geven.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Ik kan me die $99 besparen, ik zou eerst Windows moeten installeren als ik de review goed lees. Doelgroep zal dus wel niet bestaande Linux gebruikers zijn.
Ik las iets over een non-disclosure agreement op de Lindows site als je lid werd van het Insider program. De vraag is dan of dit topic wel legale reacties kan bevatten van gebruikers die lid zijn van het Inside program.

bron: http://www.lindows.com/lindows_home_insiders.php
What do we ask of you?

* A $99 fee for a one year membership in the Lindows.com Insiders program and your commitment to take time to share your feedback about our plans, our products and our future direction.
* Agree to a non-disclosure agreement, keeping the program itself and those things you learn as a Lindows.com Insider confidential, just as any Lindows.com employee would.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 26 januari 2002 22:56 schreef banaan-X het volgende:
Of even dat bestandje van een cd kopieren: eerst via de console root worden, cd mounten, konquerer starten, kopieren, afsluiten, cd unmounten...
Als je in /etc/fstab bij je cdromdevice in de kolom 'options' 'user' invult/bijplaatst, kunnen ook users deze schijf mounten. Waarschijnlijk kun je hem dan zelfs vanuit konqueror (u)mounten (ik kan dat iig met gkrellm wel).
Dan is er nog automount, dat houdt in dat je cdrom automatisch gemount wordt als je hem erinstopt en automatisch geumount wordt als je hem eruit haalt... Daar heb ik geen ervaring mee overigens.
Op zondag 27 januari 2002 01:21 schreef janjanjansen het volgende:
Ik kan me die $99 besparen, ik zou eerst Windows moeten installeren als ik de review goed lees.
Haha... nog een extra reden om het niet te installen :)
Doelgroep zal dus wel niet bestaande Linux gebruikers zijn.
Ik las iets over een non-disclosure agreement op de Lindows site als je lid werd van het Insider program. De vraag is dan of dit topic wel legale reacties kan bevatten van gebruikers die lid zijn van het Inside program.
Goed, dus dat voegt aan de technische mankementen (weinig opties, altijd als root inloggen) en het zeer slechte functioneren (in Banaan-X' ervaring), het Windows nodig hebben om het te installeren en het proprietary zijn en geld kosten ook nog een NDA toe...
Ik was al niet echt onder de indruk, maar dit maakt het nog erger...
Op zaterdag 26 januari 2002 23:43 schreef nelske het volgende:
* deadinspace ziet die doelgroep wel.
Hmja, dat het flopt... Lijkt het voorlopig wel wat op... Het werkt tot nu toe iig al stukken slechter dan Windows (van wat ik gelezen heb)... Niet echt een aangename overstap dan eigenlijk...
En ook het feit dat je altijd als root inlogt en extreem weinig kan instellen/bereiken... Wat heeft het dan nog voor meerwaarde boven Windows?

Ik snap dat dit voor mensen die niet durfden GNU/Linux te installeren een makkelijke kans lijkt, maar of het dat ook is?

Ik blijf er eigenlijk bij dat dit soort 'halfbakken' oplossingen niks vind... Ik zou liever zien dat een distro als Mandrake (waar ik persoonlijk al geen al te grote fan van ben) iets moois met wine deed waardoor je de meeste Windows apps op Mandrake kon draaien.

• Maeslant
  • Laatst online: 14:32
Ik blijf er eigenlijk bij dat dit soort 'halfbakken' oplossingen niks vind... Ik zou liever zien dat een distro als Mandrake (waar ik persoonlijk al geen al te grote fan van ben) iets moois met wine deed waardoor je de meeste Windows apps op Mandrake kon draaien.
[/quote]

Ik als Windows gebruiker geeft er eigenlijk weinig om de prijs, die hoef ik (tot nu toe) niet te betalen, want mn papa koopt dat wel. Maar ik wou toch eens overstappen op Linux, eerst gekeken, gekeken, screenshots enz. Maar nu besloten om bij Tienpiek.net Mandrake 8,1 te kopen. We gaan dat eens proberen. Het voordeel van Windows blijft het makkelijk instaleren, meestal met een auto-configuratie en het werkt. (vraag niet hoe ?) Ik heb Red Hat 6.2 geprobeert met gnome ! .. Maar het probleem zat al in mn geforce !! .. Dus niet gelukt .. Mandrake moet gewoon nog 1 stapje zetten !

Verwijderd

Als ik een (serieuze) gok mag doen: ik denk dat toch wel 75% van de mensen op GoT hun Win2k, WinXP, office en/of Photoshop niet legaal hebben. :)
Mijn gok ligt rond de 99% illegaal... Als je ziet hoe er in sommige topics met software wordt gespoten ("ik moet mijn videotje SVCD-en" - "neem adobe premiere") dan geloof ik gewoon niet dat wie dan ook van de windows-gebruikers hier een computer heeft met compleet legale software heeft...

Verwijderd

okay..:) drop dat illegaal verhaal nou maar.. software is duus moet je voor betalen en terecht vind ik. maar niet voor een os maar goed.:) zoals ik al zei drop it..:)

dat lindows is niks, blijft niks, wordt niks etc.etc.. tis gewoon een kansloos iets.. totaal nutteloos.

wie wil d'r nou PERSE windows apps draaien, ik iig niet. openoffice werkt prima. evolution werkt ook prioma.. enz enz. enz.

dat er bepaalde proggels niet draain op linux, heeft niks met m$ te maken (mischien ook wel .. je weet maar nooit met hun)

een veel gehoord argument is altijd photoshop.. tja.. so be it.. tis er niet.. maar je wil geen windows ?.. tja of the gimp of dokken.. sim-pel.

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Hmm, tja dit wordt dus echt niks. Het zal Windows gebruikers aantrekken. Die zullen het allemaal illegaal gaan downloaden zoals al hun software. Dus LindowsOS is binnen de kortste keren failliet. Daarnaast zullen ze het een brak systeem vinden en hoppa: weer een stel anti Linux mensen erbij.

Wat mij betreft zouden dat soort mensen meer moeten investeren in gebruikersvriendelijke software voor Linux. Het is gewoon triest om Office en IE te gaan emuleren als je ook OpenOffice hebt en Mozilla, die beide erg goed zijn, zo niet beter dan de Microsoft producten. En als de mensen de overstap moeilijk vinden dan moeten ze gewoon eens oefenen met die software in Windows.

Er ontbreken nog wel een heel aantal end user programma's voor Linux, maar het valt me op dat de laatste tijd er erg veel ontwikkeling in zit (cd-brand software, download managers, chat clients, filesharing, mediaplayers, etc...)

[deze advertentieruimte is te koop]

• banaan-X
  • Niet online
Nog even iets rechtzetten: je hoeft geen Windows te hebben om Lindows te installeren, maar dan neemt ie wel je hele HD over! :( Ik ben nu maar bezig met Suse er weer opzetten... Eens kijken of dat even snel te krijgen is als Debian.

Maar Lindows is denk ik gewoon een verder ontwikkelde Corel Linux, tenminste daar doet het wel heel erg aan denken! Wat ik jammer genoeg even vergeten ben te proberen is om sources.list aan te passen aan debian unstable, en dan gewoon keihard dist-upgraden :7 . Heb je wel wat handige conf-tools, en verder waarschijnlijk een goed werkende Debian.

Op zich is de opzet wel goed, Debian is een goede distro, maar niet erg gebruiksvriendelijk, dus als je daar nu opspringt dmv wat conf-tools, en je maakt meteen de KDE een beetje gelikt, heb je een mooie distributie. Jammer genoeg wordt er niet echt veel software bijgeleverd zoals bij Suse, waarbij ik echt van alles en nog wat kan installeren.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Vraagje:
LindowsOS maakt het goed mogelijk om windows apps te runnen (zeggen ze).
In hoe verre beveiligen ze dit, want ik zit er niet op te wachten dat die miljoenen virusen die er nu rond zwerven over 't i-net ook op LindowsOS werken.
Ik denkt als je dat vergelijkt voor die misschien 100 die er voor linux zijn, toch een aardig verschil is.
Ik hoop dat je daar iets voor bedenken.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als ze iedereen onder root laten werken dan zal er van beveiliging voor de rest ook niet erg veel sprake zijn, vrees ik :7 .

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tja...

Ik heb geen virusscanner, en nog geen virussen gehad de afgelopen 3 jaar...

Dus over virussen maak ik me weinig zorgen.

Verwijderd

Aangezien ze aanmoedigen om met het root account (al dan niet met password) te gaan werken vrees ik het ergste voor de beveiliging in het algemeen van dit product. Het is nog een preview maar het heeft nu al de schijn tegen.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, dat lijkt me inderdaad wel een beetje gevaarlijk, om als root te gaan werken...

[windows gebruiker]

Huh? Een / dir?

Weggooien maar :)

[/windows gebruiker]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 27 januari 2002 11:07 schreef Maeslant het volgende:
Mandrake moet gewoon nog 1 stapje zetten !
Dat is ongeveer wat ik bedoel.

De newbievriendelijkheid van distro's als Mandrake, SuSE en Red hat is behoorlijk sterk geworden. Als ze nou nog eens alle hardware altijd goed detecteren in plaats van bijna altijd en 'gewoon' nog wat volwassener/foolprover worden, dan heb je al best iets moois (ik zou het niet gebruiken, maar ik van dan ook een beetje buiten de doelgroep van Mandrake et al).

En dan is Mandrake enzo misschien makkelijk, maar het is nog altijd anders dan Windows. En zo mag het ook blijven van mij; Die poging die LOS (afkorting shamelessly gejat van Odysseus) doet om zowel Windows als GNU/Linux te zijn is in mijn ogen gedoemd te falen... Misschien dat het wat wordt als Windowsprogs er echt goed in werken, maar zelfs dan blijf ik het vies vinden dat ze zulke fundamentele dingen als multi-user overboord zetten om maar zoveel mogelijk op Windows te lijken.
Op zondag 27 januari 2002 11:19 schreef beelzebubu het volgende:
Mijn gok ligt rond de 99% illegaal...
Mwa, ik schat wel dat meer dan 1% echt naar de winkel is gerend hoor...
Maar je moet niet vergeten dat Win2k of WinXP en office op veel nieuwe computers geleverd wordt; De mensen die dat bij hun computer 'kregen' hebben het dus ook legaal.
Op zondag 27 januari 2002 15:13 schreef banaan-X het volgende:
Op zich is de opzet wel goed, Debian is een goede distro, maar niet erg gebruiksvriendelijk, dus als je daar nu opspringt dmv wat conf-tools, en je maakt meteen de KDE een beetje gelikt, heb je een mooie distributie. Jammer genoeg wordt er niet echt veel software bijgeleverd zoals bij Suse, waarbij ik echt van alles en nog wat kan installeren.
Progeny Debian deed dat ook, en deed dat best goed imho.
Een makkelijk te installen distro die default een complete GNOME desktop installt, maar dan met Debian under the hood (en zonder het Debian systeem gedeeltelijk te verneuken, zoals bij Corel afaik het geval was).

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 27 januari 2002 16:52 schreef deadinspace het volgende:
Die poging die LOS (afkorting shamelessly gejat van Odysseus)
Afkorting valt onder de FAL (Free Abbreviation License) ;) .
doet om zowel Windows als GNU/Linux te zijn is in mijn ogen gedoemd te falen... Misschien dat het wat wordt als Windowsprogs er echt goed in werken, maar zelfs dan blijf ik het vies vinden dat ze zulke fundamentele dingen als multi-user overboord zetten om maar zoveel mogelijk op Windows te lijken.
Maar zelfs als alle windowsprogramma's werken vraag ik me af waar het grote voordeel is...het is praktisch even duur als Windows, heeft niet echt iets waarop het dan uitblinkt behalve bij het draaien van linuxprogramma's en het probleem is nu net dat ik niet verwacht dat er hele groepen mensen zijn die wel die programma's willen maar geen echte linux erbij...
Mwa, ik schat wel dat meer dan 1% echt naar de winkel is gerend hoor...
Maar je moet niet vergeten dat Win2k of WinXP en office op veel nieuwe computers geleverd wordt; De mensen die dat bij hun computer 'kregen' hebben het dus ook legaal.
Heb jij dan ooit wel eens win2k bij een gewone huis-tuin-en-keukencomputer gezien? Ik houd windows niet echt bij maar op elke pc die ik tegenkom staat iets als ME of XP, nooit 2k...om over programma's als photoshop en 3dsmax maar niet te spreken, die zijn helemaal specialistisch en niet te betalen...
Progeny Debian deed dat ook, en deed dat best goed imho.
Een makkelijk te installen distro die default een complete GNOME desktop installt, maar dan met Debian under the hood (en zonder het Debian systeem gedeeltelijk te verneuken, zoals bij Corel afaik het geval was).
Ik zou dan zelf kiezen voor een KDE-installatie omdat het toch wat meer lijkt op Windows en naar mijn mening niet slechter (of zelfs beter) is dan Gnome, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf beslissen.

Overigens zag ik net dat het je 2200e post was, gefeliciteerd :P .

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:07
dat er maar ntfs support komt want anders ga ik hem niet installeren, hij zegt dat ie fat32 nodig heeft.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 27 januari 2002 17:06 schreef odysseus het volgende:
Afkorting valt onder de FAL (Free Abbreviation License) ;) .
Mag ik die afkorting nu niet closedsourcen? :P
Heb jij dan ooit wel eens win2k bij een gewone huis-tuin-en-keukencomputer gezien?
Kun je volgensmij vaak geleverd krijgen als je dat wilt... En daar kiezen die 'tweakers' ;) natuurlijk voor dan...
Om over programma's als photoshop en 3dsmax maar niet te spreken, die zijn helemaal specialistisch en niet te betalen...
True, true.
Ik zou dan zelf kiezen voor een KDE-installatie omdat het toch wat meer lijkt op Windows en naar mijn mening niet slechter (of zelfs beter) is dan Gnome, maar dat moet iedereen maar voor zichzelf beslissen.
Mja, mijn punt was dat dat ik dat een mooie newbievriendelijke op Debian gebaseerde distro vond.
Overigens zag ik net dat het je 2200e post was, gefeliciteerd :P .
2200 al... * deadinspace wordt oud :D
Op zondag 27 januari 2002 19:16 schreef Xsion het volgende:
dat er maar ntfs support komt want anders ga ik hem niet installeren, hij zegt dat ie fat32 nodig heeft.
Dan moet je even bij MS zeuren of ze de specs van NTFS willen vrijgeven... Dan kunnen er tenminste fatsoenlijke drivers voor gemaakt worden.

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52

Aapzak

Your genuine OS hopper

Wat ik eigenlijk het liefste zou zien is zoiets als MacOS X, dus inderdaad *nix onderlaag met een zeer mooie en bruikbare GUI erboven op. In X werken alle 'oude' apps ook prima, dus de overstap van het oude MacOS met al zijn gebreken naar X verloopt eigenlijk probleemloos en alles werkt toch? Als ze dat nou hadden geport, hadden ze meer kans op succes denk ik.

Ik heb deze week voor het eerst met X gespeeld en ik vind het heel erg mooi, ik heb er echter te kort mee gespeeld om er echt een waarde oordeel over te kunnen geven.

PSN ID: Aapzak

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Op zondag 27 januari 2002 16:07 schreef Scarecrow het volgende:
Vraagje:
LindowsOS maakt het goed mogelijk om windows apps te runnen (zeggen ze).
In hoe verre beveiligen ze dit, want ik zit er niet op te wachten dat die miljoenen virusen die er nu rond zwerven over 't i-net ook op LindowsOS werken.
Ik denkt als je dat vergelijkt voor die misschien 100 die er voor linux zijn, toch een aardig verschil is.
Ik hoop dat je daar iets voor bedenken.
de outlook virussen doen het idd wel onder lnidows, de virusscanners doen het niet *rotfl*

Human Bobby

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Waarom al die moeite voor lindows als wine (uit de cvs van transgaming) al behoorlijk goed is, ik speel hier supersnel mohaa, kan flash 5, director 8 en nog wat van die progjes draaien, outlook heb je niet nodig, er is tenslotte evolution en als je perse office wilt dan neem je openoffice (of draai je word 97/2000 via wine)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1