Toon posts:

passwd uitvoeren in 1 lijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk (desnoods met een getweakte passwd) gewoon het hele passwd commando uit te laten voeren in 1 lijn, dus bv:

passwd username -pnieuwpassword als root
en
passwd -pooudpassword -pnieuwpassword als user?

ik kan me nl weinig bij voorstellen dat nog nooit iemand die code heeft hetschreven daarvoor of dat er geen manier voor is...

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Als root kan het wel met de standaard passwd, met de optie --stdin (dan leest hij de input van stdin en kan je het met echo er naar toe pipen of zo). Dit kan niet bij alle distro's maar bij redhat wel. Als user kan het niet met standaard software maar misschien kan je de bron van passwd zoeken of zo en die wat aanpassen (brengt wel security issues met zich mee misschien).

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 26 januari 2002 18:37 schreef Kertje het volgende:
ik kan me nl weinig bij voorstellen dat nog nooit iemand die code heeft hetschreven daarvoor of dat er geen manier voor is...
Dat kan best hoor, tis zelfs vrij simpel te maken met een bash scripje.. Alleen _wil_ je dat helemaal niet, iedere gek met telnet toegang, kan op elk willekeurig moment een ps -aux | grep passwden dan weet 'ie gelijk je ww, en dat kan nooit de bedoeling zijn. Natuurlijk is dat voor veel mensen (* moto-moi incluus ) niet aan de orde, maar tis gewoon een beveiliging.. Ik kan me herrineren dat er al eens hierover een vraag is geweest, maar ik ga zo weg, dus ik ga dit keer geen linkje voor je zoeken ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 18:40 schreef gilles het volgende:
Als root kan het wel met de standaard passwd, met de optie --stdin (dan leest hij de input van stdin en kan je het met echo er naar toe pipen of zo).
heb je hier een voorbeeld van? ik ben er niet zo bekend mee maar als ik ff voorbeeldje heb kan ik dat ook vast wel maken in perl ;)
Dit kan niet bij alle distro's maar bij redhat wel. Als user kan het niet met standaard software maar misschien kan je de bron van passwd zoeken of zo en die wat aanpassen (brengt wel security issues met zich mee misschien).
mjah heb ik al naar gezocht, maar niet gevonden, bovendien zal die wel in C zijn en ik kan alleen zeer basic C :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 18:43 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dat kan best hoor, tis zelfs vrij simpel te maken met een bash scripje.. Alleen _wil_ je dat helemaal niet, iedere gek met telnet toegang, kan op elk willekeurig moment een ps -aux | grep passwden dan weet 'ie gelijk je ww, en dat kan nooit de bedoeling zijn. Natuurlijk is dat voor veel mensen (* moto-moi incluus ) niet aan de orde, maar tis gewoon een beveiliging.. Ik kan me herrineren dat er al eens hierover een vraag is geweest, maar ik ga zo weg, dus ik ga dit keer geen linkje voor je zoeken ;)
hmmm linkje zou toch wel handig zijn eigenlijks..

wat betreft ps -aux gebeuren, dat zou iig op te lossen zijn als je al de encrypted passwd meegeeft aan passwd commando

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 26 januari 2002 18:45 schreef Kertje het volgende:
hmmm linkje zou toch wel handig zijn eigenlijks
Zoek op passwd script..

Damn, I'm good :o

• Gilles
Misschien moet je je eerst eens wat meer verdiepen in de basis van linux/unix systemen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 18:49 schreef gilles het volgende:
Misschien moet je je eerst eens wat meer verdiepen in de basis van linux/unix systemen.
waar denk je dat ik mee bezig ben :)

ik kan de basis wel, maar ik kan gewoon niet proggen in C :) bovendien ben ik met perl bezig op het moment en wil gewoon ff via perl een password kunnen veranderen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 18:49 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Zoek op passwd script..

Damn, I'm good :o
vind het heel lief van je :+ maar ik heb vanmiddag al de halve search doorlopen met het zoeken op "passwd" en met het zoeken op "passwd script" krijg ik dezelfde linkjes weer...

• Gilles
Je hoeft helemaal geen C te kennen om linux door te hebben hoor. Ga gewoon eens naar www.linuxbeginners.nl of zo en lees wat tuto's. Meteen met dingen beginnen als een user password veranderen vanuit command prompt lijkt me slecht idee.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 18:56 schreef gilles het volgende:
Je hoeft helemaal geen C te kennen om linux door te hebben hoor. Ga gewoon eens naar www.linuxbeginners.nl of zo en lees wat tuto's. Meteen met dingen beginnen als een user password veranderen vanuit command prompt lijkt me slecht idee.
zucht ik kan wel een passwd veranderen :Z lees je mijn vraag soms wel? passwd veranderen in 1 commando lijn...

• Gilles
<hele diepe zucht>Als je iets van linux weet dan was je vast wel op het idee gekomen om es "man passwd" in te typen? Nou als je nou eens de tijd neemt om dat door te lezen dan ben je vast al een eind op weg.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 18:59 schreef gilles het volgende:
<hele diepe zucht>Als je iets van linux weet dan was je vast wel op het idee gekomen om es "man passwd" in te typen? Nou als je nou eens de tijd neemt om dat door te lezen dan ben je vast al een eind op weg.
lees zelf is de man door ofzo, dat KAN standaard helemaal niet.... ik ben niet achterlijk ofzo, ik WEET hoe passwd werkt ik wil alleen via 1 commando lijn het passwd veranderen (wat dus STANDAARD NIET kan).

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 26 januari 2002 18:53 schreef Kertje het volgende:
vind het heel lief van je :+
Dank je :*
maar ik heb vanmiddag al de halve search doorlopen met het zoeken op "passwd" en met het zoeken op "passwd script" krijg ik dezelfde linkjes weer...
OK, dan kijk je ff in deze link.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 12:32 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dank je :*
[..]

OK, dan kijk je ff in deze link.. :)
ej thx, hier kan ik denk ik wel wat mee :)
Pagina: 1