Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Verwijderd
Asus CUSL-2c heel goed bord .Alleen dan moet je bijvoorbeeld geluidskaart kopen, netwerkkaart..omdat dat bord nix on-board heeft..
De geluidskaart(onboard) heb ik al uitgeschakeld, er zit er Sound Blaster Live! 1024 in maarja, nu heb ik geen 1 pci-slot meer over...Op zaterdag 26 januari 2002 18:41 schreef CB het volgende:
Asus CUSL-2c heel goed bord .Alleen dan moet je bijvoorbeeld geluidskaart kopen, netwerkkaart..omdat dat bord nix on-board heeft..
Dus eigenlijk hoef ik alleen maar een nieuwe videokaart en netwerkkaart te kopen?
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Op alternate.nl heb het volgende gevonden:

Hier staan de specificaties...
Kan iemand mij een beetje uitleggen waar ik vooral op moet letten bij het kopen van een moederbord?

Hier staan de specificaties...
Kan iemand mij een beetje uitleggen waar ik vooral op moet letten bij het kopen van een moederbord?
Thnx..ik zet hem op m'n overwegingen lijstje!Op zaterdag 26 januari 2002 18:41 schreef CB het volgende:
Neem bij een intel processor geen moederbord met een via chipset. De via chipset geeft echt problemen en als je die moet oplossen word je er echt ziek van.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Welke chipset kan ik het beste pakken dan?Op zaterdag 26 januari 2002 22:05 schreef outlaw het volgende:
Neem bij een intel processor geen moederbord met een via chipset. De via chipset geeft echt problemen en als je die moet oplossen word je er echt ziek van.
Noem eens een probleem op, want ik heb hier 3 borden met via chipsets liggen die perfect draaien. Bordje nummer 4 met een 440BX chipset draait daarintegen een stuk minder stabielOp zaterdag 26 januari 2002 22:05 schreef outlaw het volgende:
Lastig.....
De kast is namelijk micro ATX (toevallig een Laser, Eager of Zonnet PC ?) en kan dus geen Full ATX aan wat je wel nodig hebt als je meer sloten wilt. Ander kastje is noodzakelijk.
Je processor is Slot-1 en zal dus ook moeilijk worden om daar nog een nieuw bordje voor te vinden.
Dat wordt dus op een beurs snuffelen naar een wat ouder model moederbord, zoek dan maar 1 met een BX chipset en een leuk kastje.
Daarbij heb je nodig een videokaart, mogelijk een soundcard (indien niet onboard), een modem en een netwerkkaart (als je die van je huidig bordje wel gebruikt)
Misschien een idee om een nieuw leuk Duron of Celly systeempie in elkaar te zetten
Kost bijna net zoveel
De kast is namelijk micro ATX (toevallig een Laser, Eager of Zonnet PC ?) en kan dus geen Full ATX aan wat je wel nodig hebt als je meer sloten wilt. Ander kastje is noodzakelijk.
Je processor is Slot-1 en zal dus ook moeilijk worden om daar nog een nieuw bordje voor te vinden.
Dat wordt dus op een beurs snuffelen naar een wat ouder model moederbord, zoek dan maar 1 met een BX chipset en een leuk kastje.
Daarbij heb je nodig een videokaart, mogelijk een soundcard (indien niet onboard), een modem en een netwerkkaart (als je die van je huidig bordje wel gebruikt)
Misschien een idee om een nieuw leuk Duron of Celly systeempie in elkaar te zetten
Kost bijna net zoveel
De M741LMRT (heb ik ook in een vaag verleden gehadOp zaterdag 26 januari 2002 18:41 schreef CB het volgende:
Vraag is dus hoe groot je kast is. Sinclair gaat ervan iot dat je kast ook micro-ATX is, maar dat zeg je zelf nergens.
Als je het niet weet kun je dat aan de achterkant zo zien:
ATX heeft 7 plaatjes voor uitbreidingen, microATX maximaal 5 (meestal 4).
Heb je microATX: tja, de mobo's daarvoor hebben gewoon weinig uitbreidingsmogelijkheden, dus gelijk kast upgraden en hieronder naar de mobo's kijken:
Als je hem kun vinden voor de ABIT SH-6 gaan. Erg zeldzaam- een Slot1 mobo met i815 chipset. Maar dat vind je niet, zeg ik je nu al. Als dat niet lukt kan ik het in 2 letters zeggen: BX!!!!
Een aantal aanraders verder:
- ABIT BE6-2 de ultieme Slot1 OC en RAID mobo. Zie je behoorlijk vaak 2e hands tegenwoordig
- ASUS P3B-F snel, stabiel en degelijk als een Mercedes
- MSI-6119 (let op revisie- je wilt minimaal 1.1)
- MSI BX2000
Succes!
edit:
Niet vergeten dat je gelijk ook een videokaart en evt modem of NIC gaat nodig hebben als je die onboard gebruikte
Niet vergeten dat je gelijk ook een videokaart en evt modem of NIC gaat nodig hebben als je die onboard gebruikte
Oslik blyat! Oslik!
Dit is het goedkoopste MATX shitbord wat je kan krijgen, het bevat een SIS chipset met echt bagger prestaties, een Voodoo Banshee PCI doet het al vele malen verbeteren.Op zondag 27 januari 2002 01:40 schreef dion_b het volgende:
[..]
Vraag is dus hoe groot je kast is. Sinclair gaat ervan iot dat je kast ook micro-ATX is, maar dat zeg je zelf nergens.
Je denkt echt dat daaromheen een duurdere ATX kast zit ipv MATX
Maar wil hij echt een ander bord moet je echt alles vernieuwen behalve de processor, dan ken je volgens mij beter uitkijken naar een 815 met een Celly1000 of een Duron systeempie om net zo duur uit te zijn.....
Verwijderd
Ik heb zelf nog een mobo'tje ligen met een 440BX van intel erop, die draait heel stabiel, zelfs als de meest stabiele chipset ooit bevonden. Het mobo'tje is een ASUS P2B.Op zaterdag 26 januari 2002 22:35 schreef Da Joker het volgende:
[..]
Noem eens een probleem op, want ik heb hier 3 borden met via chipsets liggen die perfect draaien. Bordje nummer 4 met een 440BX chipset draait daarintegen een stuk minder stabiel
Jep, het is een zonnet pc..Op zaterdag 26 januari 2002 22:41 schreef Sinclair het volgende:
Lastig.....
Heb hem dik jaar terug voor niet zo heel duur kunnen kopen...was via m'n werk, het showmodel van de zon-pc moest verkocht worden, wist ik toen veel wat het allemaal inhield..
Het is inderdaad een Micro-atx kast, er zitten 4 uitbreidingsplaatjes achterop...Op zondag 27 januari 2002 01:40 schreef dion_b het volgende:
[..]
Als je het niet weet kun je dat aan de achterkant zo zien:
ATX heeft 7 plaatjes voor uitbreidingen, microATX maximaal 5 (meestal 4).
Heb je microATX: tja, de mobo's daarvoor hebben gewoon weinig uitbreidingsmogelijkheden, dus gelijk kast upgraden en hieronder naar de mobo's kijken:
Ik denk dat het sparen wordt voor een compleet nieuw systeem..ik koop op de beurs wel een systeem met een AMD Athlon of iets dergelijks..
Hardstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat dit eerder voor AMD plankjes geldt..Op zaterdag 26 januari 2002 22:05 schreef outlaw het volgende:
Anyway, de mobo die Erik op alternate.nl heeft gevonden heb ik toevallig zelf ook. Het zit sinds kort in mijn server in combinatie met een Celeron 900. Een weekje geleden was de 5V circuit van de ouwe PCChips M571 mobo namelijk doorgebrand. Toen had ik in alle haast bij MyCom de Asus TUV4X, Intel Celeron 900 (boxed, dus incl Intel Cooler) en een AOpen HX45A 300W kastje gehaald. Kostte mij niet meer dan €284. Na de installatie van Win2K AS liep het al meteen als een zonnetje. Ik had toen wel de VIA 4-in-1 drivers en VIA686B ATA100 Win2K patch erop gegooid. Verder hoefde ik niet veel te doen en het draait nu lekker 24/7 zonder problemen
Bij mij hing hij wel degelijk in een forse midi-tower. Het was een nood-oplossing nadat m'n PSU, mobo, VGA en modem het tegelijk begaven (stroomstoring/'zomaar' opgeblazen brakke PSU, misschien)- PSU & deze kutplank kon ik betalen, geen PSU + BX plank + VGA + modem.Op zondag 27 januari 2002 12:12 schreef Sinclair het volgende:
[..]
Dit is het goedkoopste MATX shitbord wat je kan krijgen, het bevat een SIS chipset met echt bagger prestaties, een Voodoo Banshee PCI doet het al vele malen verbeteren.
Je denkt echt dat daaromheen een duurdere ATX kast zit ipv MATX![]()
* dion_b verving'm wel met een CUBX zodra het geld er was
Duron + K7S5A systeempje, zeker weten. Of trouwens een Duron + PCChips M810LRM- die heeft wel 3 PCI ondanks micro-ATX zijn, dus past dat in z'n huidige kast; alleen mobo + CPU vervangen gaat voor €75 + €50 voor een D750- totaal €125.Maar wil hij echt een ander bord moet je echt alles vernieuwen behalve de processor, dan ken je volgens mij beter uitkijken naar een 815 met een Celly1000 of een Duron systeempie om net zo duur uit te zijn.....
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1