Toon posts:

[WC] Black Ice 1 of de Cooling Cube?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
welke is nou beter,de blach ice1 of de cooling cube(allebei bij de oc-shop)

en waar kan je nou zo'n ding het best bevestigen in een chieftech DA-01-BD

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:27
Ik heb je topictitel veranderd.
Hou je AUB aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/1?limit=100.

Bvd.

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
als je zoekt op de sites van de producenten dan kan je zien hoeveel joule per sec hij kan afgeven, dus het wattage, maar dat weet ik ook niet

die cooling tube heb ik boven op m'n voeding gezet, niet echt super, maar heb er zelf geen problemen mee.
oh ja, die plaat waar de voeding aan vast zit, heb k dus een vierkant uit gezaagt :)

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

De BI is lekker klein, maar koelt nog goed.

Verwijderd

ik heb een coolingcube. doet redelijk

Verwijderd

Topicstarter
de black ice1 is wel wat mooier ja,dus als ze ongeveer gelijk zijn dan de black ice1,maar hoe bevestig je dat ding dan van achteren???

en ik gebruik dan ook een danger-den maze2(ook volledig koper)dus heb ik geen last van die galvanische zooi maar hoe zit het met kalk want dat is natuurlijk funest lijkt me.
nu heb ik nog zo'n antikalk magneet liggen(nooit gebruikt en dat zal wel zo blijven)gaat die dat kalk tegen want ik heb hier redelijk hard water(gebruik gewoon kraan water)

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
ga naar de supermarkt om demi water, wat sommigen nog in hun strijkijzer douwen

die blackice bevestigen is gewoon creatief zijn, ik heb gewoon een vierkant gat gemaakt zodat de lucht weg kon van m'n cooling tube

ja kan natuurlijk ook dat ding vanboven ergens hangen of aan de zijkanten, je kan zelf nog een de voorkant hangen als je beetje creatief bent :)

Check mijn knowledge base!

• The Guardian
  • Laatst online: 09-04 13:24

The Guardian

I'll keep an I on you

Wat je met een dremel en wat creativiteit allemaal niet kan doen :)

Verwijderd

Topicstarter
nu zag ik daar bij die oc-shop ook Tricoflex Tubs
dat is slang,is dit nu siliconenslang of is dit vergelijkbaar want de slangen moeten heel flexibel zijn,niet dat als je een bochtje hebt dat er veel spanning op komt te staan

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Ik weet niet of je al weet hoe je slangen komen te lopen maar als je een beetje een dikwandige, meestal groene'aquarium' slang haalt kom je ook een aardig eind en die kosten niet zoveel. Ik gebruik die nu ook en je kan best bochten maken ermee maar je moet natuurlijk niet in een 90graden hoek vouwen. Zoek wel een slang met een wat dikkere wand, je kan ze namelijk ook heel dun krijgen bij sommige dierenshops maar die kunnen dus niet zoveel hebben en deuken eerder in. Meestal zijn die slangen voor f2,50 de meter te krijgen (ze zouden nu dus ongeveer niet veel meer dan €1,20 de meter moeten kosten).

Verwijderd

Topicstarter
ik moet ze juist wel in een 90 graden bocht maken want vanaf die maze gaat er 1 uit door de achterkant van mn kast naar het kleine aquarium met de pompen,en ik wil geen knieen want dat is alleen maar storings gevoelig

maar wat is dat dan voor slang bij de oc-shop???

Verwijderd

Anders moet je er 90° stukken op mounten ...

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Nou ja die aquarium slangen kunnen wel 90 graden maken maar niet over ene te kleine afstand. Dus als jij direct na je waterblok je kast uit moet red je het niet daarmee. Maar ook niet met die dure. Waarschijnlijk moet je voor zo'n bocht idd een hoekstuk kopen. Haal je gewoon aquarium slang en een bochtstuk. Maar een beetje bochten kun je wel maken dus. Je moet gewoon even kijken wat ze hebben bij jouw in het dorp bij de dierenwinkels of de Gamma ofzo en test gewoon hoe ze zich houden als je de slang buigt.

Verwijderd

Ik zou voor de Black Ice gaan, maar als je nog ff kunt wachten, dan zouk wachten tot dat Oc-shop de Black Ice Extreme kopen, wel duurder maar beter. Oc-shop heeft hem al in zijn lijst staan, alleen nog geen prijs erbij. Helemaal mooi zou zijn als Oc-shop de Black Ice revision 2 zou hebben, die hebben iets grotere waterkanalen en da zorgt voor betere koeling en een grote "flow rate".
Ik heb zelf een Black Ice 1 "Gold Edition" (enigste in de wereld, maar ik was zo gelukkig om hem te winnen) en ik ben er zeer tevreden mee. En in mijn Aopen HQ45 is ie makkelijk te plaatsen, ik kan er zelf 2 kwijt in mijn kastje.

Edit: 3 ******* typos

Verwijderd

Topicstarter
ik neem dan de black ice1 wel want tussen de muur en bureau staat een staal met marmeren tafel(weird maar mooi)en daar past een 25 liter aquarium onder.
dus die radiator neemt niet alle cooling tot zich.

maar als dit allemaal af is gaat het er zeer flex uitzien
maar moet ik water wetter erbij doen of is dat niet nodig want die functie snap iknog niet helemaal van dat dure spul

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Ik heb nu een mix van demi water met waterwetter. Het draait nu 3 maandjes en ik heb geen last van groei van alg of iets dergelijks. Terwijl toen ik een test opstelling had draaien zonder de waterwetter (beetje duur als je het water naderhand toch weggooid) en ik had binnen 3 dagen al een bruine aanslag op mijn slangen. Ik gebruik het dus als chemisch goedje tegen algen groei etc maar zeker ook om het water natter te maken. Normaal kun je bellen in water echt als grootte 'proppen' door je systeem zien gaan en die hopen op op bepaalde plekken. Toen ik waterwetter erin had gedaan werden de bellen helemaal versnippert, de bellen worden een soort schuim die mooi het systeem verlaten bij een t-splitsing. Dit zegt iig dat waterwetter de oppervlakte spanning van het water verbreekt zodat het water echt goed contact kan maken met je radiator en waterblok. Het doet dus wat ze zeggen; het water wordt natter. (beetje hetzelfde als de proefjes op school met waar je een lucifer laat drijven maar zo gauw je er zeep bij doet zinkt ie).

Verwijderd

Topicstarter
maar hoeveel zit er in een flesje en hoeveel moet je er per liter indoen??

dus het maakt echt heel veel uit?

want ik was gewoon van plan om er gedeminiraliseert water erin te pleuren en klaar is kees

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23

Epsilon

geloof dat waterwetter een mengverhouding heeft van 1:30 ofzo. Als je (is het makkelijkste, en neemt minste ruimte in beslag) je pomp (ik weet niet welke je hebt hoor) inline gebruikt, dan kan je echt 20 keer je waterverversen voordat je de waterwetter op is dus. Want dan heb je ongeveer een liter water nodig voor je hele systeem.

Bij de hornbach kan je slangen krijgen:
Gewapend met nylon
3mm buitenwand dikte
10mm binnendiameter

Deze kan je dus niet knikken:) dat krijg je echt bijna niet voor elkaar omdat deze een dikke buitenwand hebben.

Ook als je van die slangtules gebruikt (10mm)heb je geen slangklemmen nodig. Die klemmen hier genoeg :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vissen gehouden vroeger en ik had altijd last van algen(ja ik was te lui om naar de winkel te gaan)

nu hebben ze daar allerlei middeltjes voor bij de dierenzaken,zou zoiets niet helpen als oplossing tegen die algen.
en die maze2,hoe zit die in elkaar,zit hij permanent in elkaar of kan je hem uit elkaar halen(nieuwsgierigheid voordat ik hem koop)

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Ja tuurlijk kunnen die goedjes van de dierenwinkel helpen tegen algen. Tevens gebruik je demi water en zijn er niet veel voedingsstoffen voor de algen over dus alles scheelt. Ik weet alleen niet hoelang die aquarium goedjes blijven werken. Ik bedoel ik heb zelf ook een aquarium gehad en toen moest ik iedere keer die troep toevoegen maar de waterwetter (het is echt veel chemischer dan die middeltjes waar je vissen in moeten blijven leven) blijft gewoon actief dus daar durf ik niet echt een antwoord op te geven.
Koelen met alleen water kan je natuurlijk ook (als je ff die algengroei vergeet) misschien dat het wat scheelt die waterwetter maar ik heb nooit zonder gedraaid dus ik kan je niet vertellen of ik nou graden verschil had met toevoeging van waterwetter.
Als iemand anders wel later waterwetter heeft toegevoegd; Wat was je verbetering na toevoeging waterwetter???

Verwijderd

Topicstarter
maar wat zorgt er nou dat algen erin komen???
de lucht die we inademen?want dan kan ik wel een klein scheutje olie erinpleuren want het blijft liggen OP het water en lucht is nog lichter dan olie dus na een tijde moet denk ik alle zuurstof eruit zijn,zou je dan geen algengroei meer hebben???

en ik las ergens dat bepaalde koelblokken speciaal ontworpen zijn voor gebruik met peltiers!!!!
is dit voor de dangerden maze2 ook zo of kan ik deze gewoon rechtstreeks op mn amd doen

Verwijderd

De spullen van de oc-shop zijn inderdaad prijzig, maar het heeft dan ook gewoonweg veel kwaliteit. Ik heb zelf die tricoflex-slangen van ze, en dit zijn gewoon zeer degelijke slangen. Wat er gebeurt met slangen uit de aquariumwinkel is dat ze na verloop van tijd hard worden, wat op den duur haarscheurrtjes gaat geven, dat is bij een aquarium niet storend, bij een computer wel. Verder zou ik inderdaad voor dat verschil van 10 euro voor de cooling-cube gaan, veel meer werking door de 20 passes die het water door de radiator maakt, dus veel meer waar voor je geld.

Verwijderd

Ik heb een kachelrad uit een Opel Kadett . Kan je megacheap(tot gratis) hebben , koelt als een gek maar is spijtig genoeg wel ERG groot . Ik ga er zelf een Yeong Yang cube voor kopen omdat ik nu geen plek meer overhoudt ...

Verwijderd

Topicstarter
maar kan die maze2 nu direct op je amd of moet je daar een peltier voor gebruiken

• TimmeStein
  • Laatst online: 05-05 14:22

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

maze2 kan direct op een amd proc mits je die vier gaten in je mobo hebt zitten!

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 15:35 schreef mark_m het volgende:
maar kan die maze2 nu direct op je amd of moet je daar een peltier voor gebruiken
Nog veel sterker, de maze-2 kan zonder meer direct op je processor (met een beetje koelpasta natuurlijk), met een peltier moet je een zogeheten coldplate gebruiken, dit houdt kort gezegd in dat je de peltier sandwichet tussen het koelblok en de coldplate. De peltier moet namelijk onder een bepaalde druk staan, en heeft niet de gladde oppervlakte die je bij een CPU-koeler wilt hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben juist niet van plan een peltier te gebruiken maar als alleen een maze 2 kan vind ik dit uitstekend,ik heb de msik7t 266pro2 en daar zitten 4 gaten in ja(heb ik nu ook in gebruik met zo'n zalman)

wat ik dus van plan ben is die maze2 met een black ice1 en met 2 pompen te werken(safety first want je hoord die dingen niet)
maar kan ik dus gewoon wat antivries in het resevoir gooien tegen de algen en in welke verhoudeing moet dat???
en ik neem natuurlijk aan dat die antivries niets beschadigt zoals slangen pomp koelblok en radiator

Verwijderd

Je moet dus wel even opletten dat je het juiste type antivries neemt, in jouw geval voor koper, die moet licht alkalisch zijn. Weten ze bij de auto-onderdelenhandel wel. Verder is twee pompen zwaar overdone, er zijn wel andere methoden te bedenken om het een en ander fool-proof te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat het wat overkill is meer he,als je het doet moet je het GOED doen,maar die 2 pompen beinvloeden de koelprestaties toch niet negatief???

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 16:56 schreef mark_m het volgende:
ik weet dat het wat overkill is meer he,als je het doet moet je het GOED doen,maar die 2 pompen beinvloeden de koelprestaties toch niet negatief???
Voeistoffen die stromen wekken een inductiespanning op, die spanning is over een afstand van een halve meter al te meten, doordat de vloeistof nog eens door metalen delen gaat zal de potentiaal nog hoger worden. Hoe dus te werk gaan? Aan het begin en eind van het systeem een koperen spoeltje om de leiding wikkelen, de spoeltjes in serie aansluiten, kijken of er met een gevoelige voltmeter iets valt te meten, en daar een schakeling met een waarschuwings-LED voor bedenken. Iets met een comperator ofzo. Heel wat goedkoper dan twee pompen met de extra benodigde hardware. Twee pompen zullen de koelprestatie niet negatief beïnvloeden, maar de ene zal er wel voor zorgen dat de andere extra slijt.

Verwijderd

Topicstarter
n princiepe heel goed bedacht,maar dit schakeld de pc toch niet uit zodra er iets mis met de pomp gaat???
je merkt het ook in pc alert als de temp omhoog gaat,maar hij staat vaak snachts aan dus een beetje zekerheid is nooit weg.
maar hoe kan die ene pomp ervoor zorgen dat de andere sneller slijt???gewoon met een t-tukje(mischien dat ze in de vorm Y hebben)en tussen de pompen en t-tuk een keerklepje(2 klepjes totaal dus)
ik schakel automatisch aan met een relais dat op 12 of op 5 volt werkt.
ik heb het geld dus waarom niet

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 17:31 schreef mark_m het volgende:
n princiepe heel goed bedacht,maar dit schakeld de pc toch niet uit zodra er iets mis met de pomp gaat???
je merkt het ook in pc alert als de temp omhoog gaat,maar hij staat vaak snachts aan dus een beetje zekerheid is nooit weg.
Sinds ATX een zwakstroom-kortsluitprincipe gebruikt om de PC aan te zetten, maar ook uit te zetten, is dat dus geen probleem, klokchipje erbij voor de 4 seconden timing moet kunnen.
maar hoe kan die ene pomp ervoor zorgen dat de andere sneller slijt???gewoon met een t-tukje(mischien dat ze in de vorm Y hebben)en tussen de pompen en t-tuk een keerklepje(2 klepjes totaal dus)
ik schakel automatisch aan met een relais dat op 12 of op 5 volt werkt.
ik heb het geld dus waarom niet
Doorat geen twee pompen gelijk zijn, zal de ene altijd zwaarder belast draaien dan de andere, ook met parallel-aansluiting, want dan krijg je toch in alletwee de pompen dezelfde druk.

Overigens kun je dacht ik die inductiemodules ook kant en klaar kopen, was geloof ik zelfs laatst een topic over.

Verder zal bij een falende pomp de temperatuur niet dramatisch gaan stijgen, zodat het link wordt, in dat geval gaat er namelijk wel convectie optreden. Verder draait de PC s'nachts waarschijnlijk niet op top-niveau.

Verwijderd

Topicstarter
met klokchipjes enzo ben ik niet zo bekend,maar ik ben loodgieter en weet dus weet wel wat van water,het grootste probleem zullen die t-stuk in y vorm en de keerklepjes worden,daar moet ik even voor zoeken,maar het 2 pompen systeem gaat zeker lukken.

ik heb een tijd vissen gehouden en heb al 3x een stukke popm gehad en kwam er pas achter als het troebel werd want het water werd niet meer gefilterd dus vandaar nu 2 pompen

Verwijderd

Voor T-stukjes: het tuincentrum

Verwijderd

Topicstarter
zouden ze bij het tuincentrum ook flexibele slang hebben die ik zoek??en anders ga ik ook nog eff naar de dierenzaak of gamma

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 20:41 schreef mark_m het volgende:
zouden ze bij het tuincentrum ook flexibele slang hebben die ik zoek??en anders ga ik ook nog eff naar de dierenzaak of gamma
Als ze T-stukjes hebben, hebben ze ook slang.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 20:43 schreef aad123 het volgende:

[..]

Als ze T-stukjes hebben, hebben ze ook slang.
Omgekeerd hoeft natuurlijk niet , vooral als ze bijten ;)
Pagina: 1