Hoi. Ik heb een 2e hardeschijf erin gedrukt. Van mijn oude heb ik een slave gemaakt en de nieuwe staat op master. De nieuwe is nog helemaal leeg (nog niet geformatteerd). Het rare is dat mijn oude schijf ookal staat 'ie op slave de C:\ schijf is, terwijl ik graag wil dat de nieuwe dat is. Hoe kan ik dat veranderen?
Dat kan ik nog niet direct doen, maar daarmee is het probleem opgelost, of moet ik de IDE stekkers omdraaien?Op zaterdag 26 januari 2002 17:11 schreef eppo1313 het volgende:
je zegt zelf al dat ie nog gepartitioneerd/geformateerd is.
doe dat eerst even.
Een HDD wordt niet slave als je alleen de jumper omzet dan moet ik ook op de IDE kabel nog slave zijn.
Je nieuwe HDD moet zowel als jumper MASTER zijn alsmede de MASTER IDE connectie hebben.
Als je die dan partioneert ziet ie hem als het goed is als C:\
Je nieuwe HDD moet zowel als jumper MASTER zijn alsmede de MASTER IDE connectie hebben.
Beide hardeschijven zitten op dezelfde IDE kabel met 3 stekkertjes. Het eerste stekkertje zit in het moederbord en de andere 2 in de HDD's. Is dan het stekkertje aan het einde van de kabel de master of die in het midden?Op zaterdag 26 januari 2002 17:24 schreef Peewee het volgende:
Een HDD wordt niet slave als je alleen de jumper omzet dan moet ik ook op de IDE kabel nog slave zijn.
Je nieuwe moet zowel als jumper MASTER zijn alsmede de MASTER IDE connectie hebben.
Verwijderd
hm volgens mij maakt dat geen moert uit
in me jawel antieke p2 300 zit gewoon de zeegat op de eerste conn als slave een de maxtor als master op de 2de
en de maxtor is gewoon netjes c:\ en de zeegat is d:\
als je een hdd niet format of in het verkeerde FS dan krijgt je andere hdd vanzelf een c:\ toegewezen van je os
heb je 4 hddtjes en je format de 4de alleen dan krijgt die netjes C:\ omdat dat de eerste drive is die die kan usen
format je de rest dan moet alles gewoon netjes schuiven
in me jawel antieke p2 300 zit gewoon de zeegat op de eerste conn als slave een de maxtor als master op de 2de
en de maxtor is gewoon netjes c:\ en de zeegat is d:\
als je een hdd niet format of in het verkeerde FS dan krijgt je andere hdd vanzelf een c:\ toegewezen van je os
heb je 4 hddtjes en je format de 4de alleen dan krijgt die netjes C:\ omdat dat de eerste drive is die die kan usen
format je de rest dan moet alles gewoon netjes schuiven
Oké, dan ga ik dat gewoon proberen. Het leek mij eigenlijk ook niet echt logisch dat het uitmaakt op welk stekkertje het drukt, maar goed. Thanx, denk ik
Verwijderd
Het maakt alleen niet uit als je hardware het aankan.
Toch raad ik aan de standaard indeling te kiezen.
En die standaard indeling is:Op zaterdag 26 januari 2002 17:34 schreef timotee het volgende:
Het maakt alleen niet uit als je hardware het aankan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Master
|
|
Slave
|
|
Moederbord? |
Dit stelt dus een ide-kabel voor...
Bij ATA 66 is toch het uiteinde master en de andere slave, bij ATA 33 maakt het niet uit.
Als gepartioneerd hebt komt master met primary partition op C: en op D: de slave met secundairy partition. Maar met Win2k kan het ook zo zijn dat eerst de master komt met alle partities en dan de slave....
Als gepartioneerd hebt komt master met primary partition op C: en op D: de slave met secundairy partition. Maar met Win2k kan het ook zo zijn dat eerst de master komt met alle partities en dan de slave....
Verwijderd
Dat ligt niet aan W2k, maar aan het aantal primaire DOS partities.Op zaterdag 26 januari 2002 17:44 schreef ikke_ het volgende:
Bij ATA 66 is toch het uiteinde master en de andere slave, bij ATA 33 maakt het niet uit.
Als je op beide schijven een primaire DOS partitie aanmaakt, krijgen ze de letters C en D toegewezen.
Heeft de HDD waar C op staat meerdere partities, bijvoordeeld nog 2, dan wordt het C, E en F.
De HDD waar D op staat wordt dan D, G enz.
Heb je maar 1 primaire DOS partitie, dan wordt HDD1 C, D en E, en HDD2 F, G enz.
Pagina: 1