Toon posts:

win xp erop en nu??...(linux redhat)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
eej

ff een vraag k heb win xp op mun 2e partitie staan (d:\) en nu wil k linux installeren gaat dit goed??...

ow ja en uit de search kon k geen duidelijk info halen

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:22

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ja hoor
Hier draait het ook
Op hde1 (C:\) staat Windows XP met NTFS en op hde3 staat linux. Deze laatste is niet te zien onder Windows XP !

Het draait hier gewoon iig :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
maar krijg k geen geseik omdat ik win xp op d:\ heb staan en duzz win xp + drivers en software en alle files...(fotos/word files...enz...)op de andere partities staan???

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Nee hoor, zorg dat je vrije ruimte hebt om partities voor Linux aan te maken (Swap en ext3 (of 2, maar advies is 3)). Gebruik GRUB (Ziet er mooi uit en is makkelijker te onderhouden dan LILO imho) en deze zal tijden de install gewoon XP aan de bootloader toevoegen (maakt verder niet uit waar ie staat). Het werkt gewoon. :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
en k had van iemand gehoord dat linux aan t begin van de schijf komt te staan en duzz alles moet verplaatsen en da duurt lang klopt dit??

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Nee :P

De bootloader komt aan het begin van je schijf te staan (in het MBR om precies te zijn). Hierin komt een bootmenu te staan. Dit heeft verder geen gevolgen voor de rest van je systeem, behalve dat je nu voortaan een keuze menu krijgt als je je computer aanzet :P

Verwijderd

Topicstarter
owk dan ga ik mun vers gedownloade linux redhat 7.2 installeren

Verwijderd

Topicstarter
ow nog een vraag hoe sit t met de bootloader installeert die sich uit zichzelf???

• Predator
  • Laatst online: 16:01

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 26 januari 2002 16:32 schreef rdl het volgende:
en k had van iemand gehoord dat linux aan t begin van de schijf komt te staan en duzz alles moet verplaatsen en da duurt lang klopt dit??
Bij oude versies van de bootloader lilo moest je een kleine partitie maken vooraan je schijf met daar de bootfiles in als de rest van je linux partitie boven de 1024 cilindergrens zat.
Als je een nieuwe distro gebruikt (of grub) geen zorgen maken :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Op zaterdag 26 januari 2002 16:42 schreef rdl het volgende:
ow nog een vraag hoe sit t met de bootloader installeert die sich uit zichzelf???
Ja, je krijgt de keus uit LILO en GRUB. Ik zou GRUB kiezen omdat deze er veel ruiger uitziet, En je hoeft niet bang te zijn over die aparte partitie. In Redhat 7.2 heb je daar geen last meer van ;)

Verwijderd

Topicstarter
nog een laatste vraag voor k ga beginnen.... kan ik tijdens de installatie de partitie kiezen (die k met de win xp setup heb aangemaakt (fat32)) gebruiken??...want k had schijf c:\ daarvoor al vrij gemaakt

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
1. Maak 2 partities aan (met Partition Magic ofzo, voor luie mensen)
2. Ga eens uitgebreid newbie tutorials lezen (echt doen, voorkomt huilen)
3. Leer goed spellen.
4. Neem (idd) Grub als bootloader. Of XOSL, ook gratis te krijgen.

5. Als je linux redelijk onder de knie hebt, neem dan een fatsoenlijke distro (Debian, Slackware ofzo) :D

Verwijderd

Topicstarter
ja k blijf bezig dit is ECHT mun laatste vraag...kan ik linux gewoon vanuit dos installeren???

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Op zaterdag 26 januari 2002 16:50 schreef rdl het volgende:
nog een laatste vraag voor k ga beginnen.... kan ik tijdens de installatie de partitie kiezen (die k met de win xp setup heb aangemaakt (fat32)) gebruiken??...want k had schijf c:\ daarvoor al vrij gemaakt
Nee. Linux heeft een swap partitie en een ext3 of ext2 partitie nodig (Correct me if I'm wrong).

Ik ben alleen bang dat je dan wel problemen krijgt met Windows XP omdat ie gelooft dat er nog een C:\ is en Windows zelf op D:\ staat. Als je C:\ weghaalt, wordt de D:\ automatisch C:\ en zal het niet werken.

Wat je wel kan doen, is een C:\ aanmaken van bijv 5 MB ofzo. Dan hou je iig een C:\ over. Zorg dan dat je de rest van de ruimte gewoon leegmaakt (geen partitie erop) en gebruik deze voor Linux. Ik zou je aanraden om ook even goed de search te gebruiken ;).

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Op zaterdag 26 januari 2002 16:56 schreef rdl het volgende:
ja k blijf bezig dit is ECHT mun laatste vraag...kan ik linux gewoon vanuit dos installeren???
Ja. Maar waarom zou je niet booten vanaf CD?
Maar het kan ook vanuit DOS ja (autoboot.bat opstarten in de \dosutils directory)

Verder raad ik je ten zeerste aan om even wat meer info op te zoeken over Linux.
Op zaterdag 26 januari 2002 16:54 schreef QuarK het volgende:

5. Als je linux redelijk onder de knie hebt, neem dan een fatsoenlijke distro (Debian, Slackware ofzo) :D
Redhat is ook een goede distro. Net zo goed. Dus blijf een beetje kalm.

Pagina: 1