HDD kan het zonder koeling?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 14kWh

Topicstarter
Ik heb een WD600 Western Digital van 60 gig 7200 RPM gehaald.

Op dit moment zitten in de pc al een WD400 van Western en een Maxtor 40 gig 7200 rpm in.

Deze zitten in een drive bay met koeling maar voor de WD600 was nog even geen drive bay voorradig.

Kan ik het nog even zonder aparte koeling doen of niet ?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik gebruik nie eenz koeling voor m'n ibm60gxp ,maar kga binnenkort wel hddcoolers kopen denk.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

marco899

Know's what he wants.

Het is wel verstandig om dit te doen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Staat er in de gebruiks aanwijzing dat een koeler nodig is?
Zo niet, dan hoeft het ook niet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ze kunnen wel draaien zonder koeling, dat is geen probleem.
Maar ze worden nogal warm en daarom is een koeling wel aan te raden.

• RuNnaH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik had eerst geen koeling voor m'n twee 60GXP-schijven, en die werden na een paar uur draaien zeer heet. (55oC)
Nadat ik die schijven bovenin m'n HQ-08 had geplaatst, er ook nog eens 2 fans erbij gezet.

En om je vraag te beantwoorden: Je kunt het best zonder koeling doen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Ik heb em nu zonder koeling een uur draaien en de schijf dus geformatteerd en nu kopieer ik alle data (voor raid0 straks) dus schijf is 100% in gebruik maar de zijnkant is niet heet, gewoon handlauw.

PS. de bovenkant kan ik even niet voelen, daar kan ik pas bij als ik de pc uitzet en 1 harddisk uit de slede haal.

Nu nog eerst even 50 GIG kopieren >:)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Volgens mij is koeling zoweizo overbodig wat harddisks betreft

(laat die flames maar komen >:))

Mother, will they like this song?

Verwijderd

mijn ibmetje van 41 gigjes @ 7200 rmp wil wel graag koude voetjes hebben :)
anders gaat die raar doen :?

• RainbowSix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09-2025
Als je in je kast een slechte airflow hebt dan in extra koeling wel aan te raden (niet zo'n dingetje wat je er onder kunt schroeven maar een 5,25" bay koeler)

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 15:13 schreef FerryHeibrink het volgende:
Ik heb em nu zonder koeling een uur draaien en de schijf dus geformatteerd en nu kopieer ik alle data (voor raid0 straks) dus schijf is 100% in gebruik maar de zijnkant is niet heet, gewoon handlauw.

PS. de bovenkant kan ik even niet voelen, daar kan ik pas bij als ik de pc uitzet en 1 harddisk uit de slede haal.

Nu nog eerst even 50 GIG kopieren >:)
Waarom stel je die vraag dan?? Ja natuurlijk is handlauw VEEEEELS te heet! dat ding hoort hooguit 5 graden te worden! Direct koelen dat ding! Het beste kun je hiervoor een stuk of 6 80x80mm fans gebruiken die je van alle kanten naar de schijf laat blazen. Maar dan moet je wel je raam open zetten he!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 22:35 schreef SALLY het volgende:

[..]

Waarom stel je die vraag dan?? Ja natuurlijk is handlauw VEEEEELS te heet! dat ding hoort hooguit 5 graden te worden! Direct koelen dat ding! Het beste kun je hiervoor een stuk of 6 80x80mm fans gebruiken die je van alle kanten naar de schijf laat blazen. Maar dan moet je wel je raam open zetten he!
:? :? :{

:P :)

Verwijderd

Check je mobo eens of hij nog aansluitingen heeft voor ext. temp. sensoren. Die dingen kun je gewoon los kopen, zet er 1 tussen de HD's in en je kunt het goed bijhouden.

Maar goed, 3 7200RPM HD's in een kleine ruimte zonder (extra) koeling lijkt mij aan de ruime kant. Zeker als je er bv. nog een burner + 40x+ CDRom in hebt zitten.

Waarom zou je er geen koeler bijzetten? Zo'n fan kost niet zo gruwlijk veel en het kan problemen voorkomen.

Je zou ook de airflow van je kast kunnen bekijken, voor zover die nog niet goed is..
Geplaatst door FerryHeibrink - zaterdag 26 januari 2002 14:02
[..]
Geplaatst door FerryHeibrink - zaterdag 26 januari 2002 14:27
Met 2200 posts zou je moeten weten je topic niet binnen 25 minuten te kicken ;)

Maar goed..

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45
Op zaterdag 26 januari 2002 14:27 schreef FerryHeibrink het volgende:
.
kicken mag niet !

Net zo nutteloos als deze post ;)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 22:50 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

kicken mag niet !

Net zo nutteloos als deze post ;)
:P nee er stond eerst wat :P
Niemand :'(
stond er :P

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 22:51 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

:P nee er stond eerst wat :P
[..]

stond er :P
Ja dat is lekker nuttig.

Ferry,.... alsjeblieft,.... je beseft toch zelf ook wel dat dit een behoorlijk nutteloze onnodige post is he?
Als je het al hebt over handwarm,... je weet dat geen enkele (en dus ook de jouwe niet) HD van 7200rpm met koeler geleverd wordt of er duidelijk bij wordt gemeldt dat een koeler absoluut noodzakelijk is... etc etc....
Als je de vraag anders had gesteld of in een ander geval had het wel nuttig kunnen zijn, maar in jouw geval niet.
De search biedt vaak ook een uitkomst, doe dat voortaan eerst eens, als die er niet uit ligt natuurlijk want om deze tweakers.net site en vooral de search in de lucht te houden schijnt nogal een lastige opgave te zijn!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 22:58 schreef SALLY het volgende:

[..]

Ja dat is lekker nuttig.

Ferry,.... alsjeblieft,.... je beseft toch zelf ook wel dat dit een behoorlijk nutteloze onnodige post is he?
Als je het al hebt over handwarm,... je weet dat geen enkele (en dus ook de jouwe niet) HD van 7200rpm met koeler geleverd wordt of er duidelijk bij wordt gemeldt dat een koeler absoluut noodzakelijk is... etc etc....
Als je de vraag anders had gesteld of in een ander geval had het wel nuttig kunnen zijn, maar in jouw geval niet.
De search biedt vaak ook een uitkomst, doe dat voortaan eerst eens, als die er niet uit ligt natuurlijk want om deze tweakers.net site en vooral de search in de lucht te houden schijnt nogal een lastige opgave te zijn!
Was dus wel een nuttige post want de pc draaide al en ik kon eerst niet met de handen bij de harddisk komen.

:)
Pagina: 1