T.net dbmerge: Nieuw account: fw (22068) || http://wow.allakhazam.com/profile.html?81039 WTB CTS/Mala :C
Ik zou zeker voor Debian kiezen (vooral als je dat al gewend bent)
Verwijderd
Debian draait hier perfect naar wens op mijn laptop
Het lijkt me dat ik dat bij Debian dus zelf moet gaan doen mbv Lilo oid?
T.net dbmerge: Nieuw account: fw (22068) || http://wow.allakhazam.com/profile.html?81039 WTB CTS/Mala :C
Als je nog geen ervaring hebt met Debian is het leuk om die ervaring te krijgen, maar als dat niet jouw bedoeling is, dan kun je beter een meer "automatische" versie installeren.
Ik werd veel minder aangespoord om iets zelf te gaan doen en zo vond ik het niet echt leerzaam.
Maar ok ik ga me er maar eens aan wagen denk ik
Verwijderd
cs moet gepoort worden naar linux
</offtopic>
Alle linux kun je inprinciepe naar je eigenhand zetten
je kunt natuurlijk altijd een andere windowmanager installeren als je je huidige niet goed genoeg vind, ook op mandrake.
Ik persoonlijk ben van SuSE naar Slackware naar Debian gegaan
omdat ik teneerste alles gewoon lekker in configfiles edit en ik niet zo van tools als YaST houd (ookal was yast toen wel goed) want commandline is sneller
toen ging ik van Slack naar debian over, vanwege apt-get
omdat ik nu kan compilen wat ik wil compilen en van de rest gewoon de binaries apt-getten
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Eerst base potato geinstalleerd en vervolgens een apt-get dist-upgrade uitgevoerd naar woody. Volgens mij is mijn systeem dan echt superkaal.
Vervolgens had ik apt-get x-window-system gedaan en X configureerd, alleen nu wil ik GNOME gaan installeren. Ik heb me echt een ongeluk gezocht, maar ik zie geen andere manier dan alle gnome-*.deb apart te apt-get'en. Want apt-get install task-gnome werkt niet, evenals apt-get install gnome.
Is er een snelle manier om GNOME in een keer te apt-get'en?
Dank.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
dselectOp zaterdag 26 januari 2002 20:13 schreef FL!PNEUS het volgende:
Is er een snelle manier om GNOME in een keer te apt-get'en?
Dank..
Hmmkay.Op zaterdag 26 januari 2002 20:20 schreef banaan-X het volgende:
[..]
dselect
Ik heb daar al een beetje in gekeken, maar ik loop me een ongeluk te zoeken in die lijst van packages.
Probeer eens taskselOp zaterdag 26 januari 2002 20:25 schreef FL!PNEUS het volgende:
[..]
Hmmkay..
Ik heb daar al een beetje in gekeken, maar ik loop me een ongeluk te zoeken in die lijst van packages..
À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille
Met '/' kun je zoeken: '/gnome' zal al iets helpen. Vervolgens kun je met '\' naar het volgende veld gaan dat 'gnome' matcht. Dan aangeven dat je enkele van die packages wilt installeren, als je op enter drukt zal hij vanzelf alle dependencies af gaan handelen. Tasksel werkt ook, maar aangezien er geen aparte Gnome-task is krijg je daar ook KDE bij...nogal stom geregeld. Misschien dat je dat later weer uit kunt zetten, ik werk niet met tasksel dus weet het ook niet precies, maar ik vond het zelf nogal onhandig.Op zaterdag 26 januari 2002 20:25 schreef FL!PNEUS het volgende:
Hmmkay..
Ik heb daar al een beetje in gekeken, maar ik loop me een ongeluk te zoeken in die lijst van packages..
* odysseus loves dselect...ik draai zelfs geen 'apt-get update' maar 'dselect update'
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Ah, thanks, ik ga het vannacht maar weer eens proberen.Op zaterdag 26 januari 2002 20:47 schreef odysseus het volgende:
[..]
Met '/' kun je zoeken: '/gnome' zal al iets helpen. Vervolgens kun je met '\' naar het volgende veld gaan dat 'gnome' matcht. Dan aangeven dat je enkele van die packages wilt installeren, als je op enter drukt zal hij vanzelf alle dependencies af gaan handelen. Tasksel werkt ook, maar aangezien er geen aparte Gnome-task is krijg je daar ook KDE bij...nogal stom geregeld. Misschien dat je dat later weer uit kunt zetten, ik werk niet met tasksel dus weet het ook niet precies, maar ik vond het zelf nogal onhandig.
* odysseus loves dselect...ik draai zelfs geen 'apt-get update' maar 'dselect update'
* _JGC_ loves Debian.
* _JGC_ is al 3 dagen niet meer in Windows geweest
* _JGC_ is nu aan't website bouwen in Debian met KWrite, prima texteditor
Nee, niet echt...hoe groot is het verschil? Je zou het nog een keer met Galeon kunnen proberen, maar aangezien die dezelfde renderengine gebruikt zal het surfen op zich niet sneller zijn, alleen de interface. Konqueror gebruikt wel een andere renderengine en zou dus wat sneller kunnen zijn, maar verwacht geen wonderen daarvan. Is het echt duidelijk merkbaar?Op zaterdag 26 januari 2002 20:52 schreef FL!PNEUS het volgende:
Is het trouwens normaal dat Internet onder Linux trager gaat? Of ligt dat aan Mozilla? Want ik kan daar echt niet normaal mee browsen, het gaat zo baggertraag..
[edit: _JGC_: kijk eens naar Quanta als je HTML-editing wilt hebben. Zelf ben ik bovendien groot fan van Xemacs, dat werkt echt ontzettend goed en niet alleen voor HTML.]
Ja, zo erg zelfs dat ik gewoon niet op dit forum kan browsen (ook niet op de FP en forum.fok.nl en nog een zooitje andere sites trouwens). Het ligt zoiezo niet aan Debian, want in Mandrake 8.1 en Slackware 8.0 (die ik hiervoor heb geprobeerd op exact dezelfde computer) had ik het ook. Netscape is wel snel, maar die's bagger.Op zaterdag 26 januari 2002 21:02 schreef odysseus het volgende:
[..]
Nee, niet echt...hoe groot is het verschil? Je zou het nog een keer met Galeon kunnen proberen, maar aangezien die dezelfde renderengine gebruikt zal het surfen op zich niet sneller zijn, alleen de interface. Konqueror gebruikt wel een andere renderengine en zou dus wat sneller kunnen zijn, maar verwacht geen wonderen daarvan. Is het echt duidelijk merkbaar?
* odysseus haalt onder Linux zonder problemen dezelfde snelheid als zijn broertje onder windows haalt...
Op zaterdag 26 januari 2002 21:13 schreef odysseus het volgende:
Vreemd, dan ligt het probleem dus bij de browser en niet bij de hardwareconfiguratie of zo...doet Konqueror het beter? Is Lynx wel snel (geen serieuze optie maar ik ben wel benieuwd)? Heb je al eens tcpdump of ethereal gedraaid terwijl je aan het browsen was om te zien of je iets vreemds opmerkte?
* odysseus haalt onder Linux zonder problemen dezelfde snelheid als zijn broertje onder windows haalt...
*halve linuxnoob is*
Ik ga vannacht wel even kijken. Ik dacht eerst dat het aan mijn netwerkkaartje lag (NE-2000 compatible), maar aangezien die het onder Windows wel goed doet kan het daar niet aan liggen.
Ah, owkej.Op zaterdag 26 januari 2002 21:43 schreef odysseus het volgende:
tcpdump laat al het verkeer over je netwerkkaart zien. Als er iets vreemds aan dat verkeer is dan kun je ook zien wat er eventueel mis is. Ethereal is een bijzonder handige frontend voor tcpdump die ik altijd gebruik als ik netwerkverkeer analyseer. Met ethereal kun je bijvoorbeeld alle pakketten langs zien komen en dan op een http-pakket klikken en aangeven dat je alle informatie van die verbinding wilt zien, waarna hij gewoon al het verkeer gaat decoden en jij precies in beeld krijgt wat er allemaal over de lijn gaat. Dit werkt ook met bijvoorbeeld pop3, IRC en nog een bijzonder ruime collectie andere protocollen. Komt altijd weer een keer van pas.
Dem, ik heb wat te doen.
Debian op de desktop kan prima.
Het grote punt is dat het niet zo'n point-klik-klaar systeem is wat de meeste mensen (zeker newbies) zo op prijs stellen.
Maar als je het juist leuk vind om daarmee te spelen, dan raad ik Debian van harte aan.
Ik raad voor op de desktop Testing aan, omdat Potato (de huidige Stable) tamelijk oud is voor een desktop-systeem.
Unstable is ook een optie, maar dat is eigenlijk alleen aan te raden als je er goed mee om weet te gaan.
Ikzelf draai overigens Unstable op mijn desktop, laptop en workstation, Testing op mijn gateway en Stable op servers.
Die handleiding roeltOp zaterdag 26 januari 2002 13:59 schreef AuRal het volgende:
Ik heb er nu 2 weken op zitten en heb gewoon de Handleiding Debian GNU/Linux 2.2 van J.A. Bezemer door genomen (wat wel erg leerzaam was, stukken leerzamer dan een Mandrake systeempje draaien vond ik).
Jep.Het lijkt me dat ik dat bij Debian dus zelf moet gaan doen mbv Lilo oid?
Standaard wordt bij Potato LILO geinstalleerd, en na de installatie staat alleen Debian in het LILO bootmenu.
Je moet dan /etc/lilo.conf aanpassen, en onderaan iets als
1
2
| other=/dev/jewindowspartitie
label=win |
toevoegen en als root even 'lilo' draaien (opstarten). Dan zou je op de LILO prompt met 'linux' moeten kunnen kiezen voor Debian booten en met 'win' voor Windows. Handige opties om in je lilo.conf bij te schoppen zijn overigens 'default=', 'prompt' en 'timeout='.
Oja, zelf vind ik GRUB een veel fijnere bootloader, maar laten we niet te hard van stapel lopen
Verwijderd
Toevalligerwijs heb ik vanochtend geprobeerd halflife onder linux te spelen en het werkt als een speer (onder wine)Op zaterdag 26 januari 2002 14:19 schreef AuRal het volgende:
Ik blijf alleen wel dual boot draaien denk ik met Win2k omdat ik nog wel graag eens een spelletje als CS speel.
flippieeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhh, eindelijk op linux overgestapt
Verwijderd
Gecko (Mozilla's rendering engine) is bij mij duidelijk nog trager dan bv. IE (dit merkte ik heel goed als ik op onzin zat te refreshen, dat kostte soms wel vijf secondenOp zaterdag 26 januari 2002 20:52 schreef FL!PNEUS het volgende:
[..]
Ah, thanks, ik ga het vannacht maar weer eens proberen.. Is het trouwens normaal dat Internet onder Linux trager gaat? Of ligt dat aan Mozilla? Want ik kan daar echt niet normaal mee browsen, het gaat zo baggertraag.
.
Als het echt traag is moet je een strace proberen en kijken wat er zo lang duurt... Zo kwam ik erachter dat nautilus langzaam was omdat esd niet SUID root was, daarna werkte nautilus als een speer
Op zondag 27 januari 2002 00:27 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
offtopic:
flippieeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhh, eindelijk op linux overgestapt![]()
Uhm. Half.
Verwijderd
Hmm...Op zondag 27 januari 2002 01:49 schreef FL!PNEUS het volgende:
[..]
.
Uhm. Half.. Het lukt voor geen meter.
. Ik heb inmiddels al XFree geapt-get.
.
. xf86config gedraait en ik heb nu een werkende X Window System. Yay!
. Maar het lukt me niet om GNOME op een goeie manier in een keer binnen te krijgen, ik snap geen jota van dat dselect.
. Forgive me for my lazyness.
.
Als je nou eens probeert gnome-core (=desktop) te installeren samen met de software die je zelf graag zou zien (Gnome is een samenraapsel van desktop+applicaties), dus bijvoorbeeld:
1
| apt-get install gnome-core nautilus galeon evolution abiword gnumeric guppi gimp |
En dan eventueel daarna nog los wat MSN/ICQ (kmerlin/gnomeicu, bijvoorbeeld, LICQ-1.0.4 kan nog niet met nieuwe ICQ protocol omspringen maar LICQ-1.1.0 zit volgens mij nog niet in apt...
speciaal voor jou puntjes toegevoegd bij smileys.
KDE 2.2 heeft niet eens zulke brakke vertalingen, dus laat ik het maar zo staan (SuSE 6.0 wel eens in NL geinstalleerd, halverwege maar naar engels gegaan omdat ik het niet meer snapte
Hmm cool, dat ga ik dan ook maar eens proberen als ik wat verder ben.Op zondag 27 januari 2002 00:27 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Toevalligerwijs heb ik vanochtend geprobeerd halflife onder linux te spelen en het werkt als een speer (onder wine)
offtopic:
flippieeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhh, eindelijk op linux overgestapt![]()
Hmmm, ja. Dat vond ik ook VET irritant (van GNOME dan). Ik los het alleen anders op. Ik vertaal GNOME nu (zie sig.). Ik hoop dus ook om flames van jullie te krijgen wanneer vertalingen niet goed zijn. Ze kunnen d'r alleen maar beter van worden. GNOME2 moet wel goed Nederlands gaan hebben. 1.4 wordt ook al beter, maar heeft nog een lange weg te gaan (evolution, nautilus, balsa).Op zondag 27 januari 2002 11:39 schreef _JGC_ het volgende:
[...]
KDE 2.2 heeft niet eens zulke brakke vertalingen, dus laat ik het maar zo staan (SuSE 6.0 wel eens in NL geinstalleerd, halverwege maar naar engels gegaan omdat ik het niet meer snapte)
* odysseus doet hetzelfde maar dan bij KDE, meer bepaald KDevelop...Op zondag 27 januari 2002 19:59 schreef Valium het volgende:
Ik los het alleen anders op. Ik vertaal GNOME nu(zie sig.). Ik hoop dus ook om flames van jullie te krijgen wanneer vertalingen niet goed zijn.
Verwijderd
Nee hoor, dat kan gewoonOp maandag 28 januari 2002 13:39 schreef AuRal het volgende:
Jeej, vanmiddag ga ik me er dan aanwagen, lekker tijd er voor vrij maken en er uitgebreid voor gaan zitten. Ik heb potato nu op cd staan dus ik denk dat die het wordt, lijkt me dat dat gewoon verder up to date te brengen is, of heb ik dat mis?
1
| apt-get upgrade; apt-get update |
Eventueel in je /etc/apt/sources.list nog eventjes stable/testing naar unstable overzetten (sid) en dan heb je het nieuwste van het nieuwste
Andersom dan he?Op maandag 28 januari 2002 14:52 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Nee hoor, dat kan gewoon
code:
1 apt-get upgrade; apt-get update
[...]
Dus:
apt-get update; apt-get dist-upgrade
Ik draai het nu al een tijdje en afgezien van het ontbreken van wat handige gui tooltjes is het ideaal, 1x ff handmatig mn ttf's overgehaald, muis geinstalleerd en klaar
"For my friends, anything; for my enemies, the law."