Ik beheer iets van 30 van die bakken, en op deze manier is 't me altijd gelukt:
Alle HDD's eruit halen en alleen FDD erin laten zitten. BIOS flashen met jumpers op 't mobo, dan de ROMPaqs downloaden van compaq.com. Volg de instructies van het ROMPaq, zodat je een boot-diskette overhoudt met het ROMPaq. Disk met ROMPaq erin, computer aanzetten - - en geduld hebben. Soms duurt het tot 10 minuten voor er iets gebeurt.
Download nu "
F10 Setup and Personal Computer Diagnostics" van Compaq.com (deze link alleen Despro 2000 200MHz GEEN MMX).
Als je BIOS up-to-date is, wordt je HDD ondersteund. Dan doe je je HDD erin (gewoon master, anders cable select (cs)).
Booten met de F10 Setup bladiebla-diskette nummer 1 (er zijn er twee in totaal: een Setup en een Diagnostic). Dan kom je in een menu waar je een taal moet kiezen. Kies Engels, want als je NL kiest, krijg je soms Fins, en das niet leuk. Dit menu biedt je de mogelijkheid om een "Management Partition" of iets dergelijks te maken. Dit kan *alleen* als er geen partities bestaan op de harddisk, anders krijg je de melding dat er niet genoeg ruimte is. (Om de harddisk helemaal vrij van partities te maken kan je bv.
EFDisk van MasterBooter. Dit progsel past op 1 diskette.)
Als je de Management Partition gemaakt hebt, staat de BIOS-manager op een +/- 7MB grote partitie op je inmiddels ondersteunde harddisk. Maak je de Management Partition niet, dan moet je tenminste je BIOS up-to-date brengen, zoals ik beschreven heb.
Je kan trouwens met een Win98-bootdisk (te downloaden van
http://www.bootdisk.com) booten als er geen HDD in de computer zit, mocht dat nodig zijn. Ook in dit geval kan het een flinke poos (max. 10 min. of zo) duren voordat er iets gebeurt.