Toon posts:

Adsl bedijfsnetwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij heeft gevraagt om bij z'n bedrijf een netwerk op te zetten en adsl aan te sluiten zodat alle comp. op internet kunnen en e-mail kunnen checken. Ik heb uiteraard de adsl check gedaan en de volgende providers waren beschikbaar: Euronet, LaDot, Planet, Wanadoo en Xs4all.

De huidige situatie is dat er 6 losse computers zijn waar winXP op staat. Er is één computer over die als server zou kunnen dienen. In de toekomst komen er waarschijnlijk nog enkele computers bij (tot totaal ca. 10).

Mijn vragen zijn:
Welke provider zou dit bedrijf het beste kunnen nemen en wat voor abbonement.

Wat voor modem zou ik het best kunnen nemen

En als laatst hoe zou ik het Netwerk het best kunnen opzetten (via router, hub of en hoe gebruikmaken van de computer die over is).

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Move > [forum=19]

Ik zou kiezen voor het ADSL Fast abonnement van XS4ALL. Tevens zou ik gebruik maken van het meegeleverd Alcatel modem. Dit kun je vrij eenvoudig tweaken tot router, waardoor je het Internet zonder server eenvoudig kunt verdelen over de computers. Met behulp van een 16 poorts 10/100 mbit of 10 mbit hub heb je ook nog wat capaciteit over voor in de toekomst.

Je workstations voorzie je elk van Realtek 10/100 Mbit kaartjes (NLG 40.-), of als je het duur wilt hebben 3COM kaartjes.

Eventueel kun je ipv een hub een switch gebruiken, waardoor je lokale netwerk op 100 Mbit kan werken. Volgens mij is dit echter niet nodig in jouw geval.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
Via BBned is niet beschikbaar?

Zoja, ga ook eens kijken naar Cistron.nl, Luna.nl, Eweka.nl etc etc :)

Die zijn goedkoper, en hebben hogere snelheden als via mxstream :)

• havana
Op zaterdag 26 januari 2002 13:36 schreef Cutebritney het volgende:
Via BBned is niet beschikbaar?

Zoja, ga ook eens kijken naar Cistron.nl, Luna.nl, Eweka.nl etc etc :)

Die zijn goedkoper, en hebben hogere snelheden als via mxstream :)
Nee dus, anders had het wel vermeld.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Op zaterdag 26 januari 2002 13:33 schreef havana het volgende:
Move > [forum=19]

Ik zou kiezen voor het ADSL Fast abonnement van XS4ALL. Tevens zou ik gebruik maken van het meegeleverd Alcatel modem. Dit kun je vrij eenvoudig tweaken tot router, waardoor je het Internet zonder server eenvoudig kunt verdelen over de computers. Met behulp van een 16 poorts 10/100 mbit of 10 mbit hub heb je ook nog wat capaciteit over voor in de toekomst.

Je workstations voorzie je elk van Realtek 10/100 Mbit kaartjes (NLG 40.-), of als je het duur wilt hebben 3COM kaartjes.

Eventueel kun je ipv een hub een switch gebruiken, waardoor je lokale netwerk op 100 Mbit kan werken. Volgens mij is dit echter niet nodig in jouw geval.
Bij het ADSL fast abo krijg je de Alcatel Pro abonnement, dus die is al Router. En ik zou een 16 poorts 10/100mbit Switch kopen.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Over die ADSL modems: ik heb eens gevraagd voor de prijs van de Alcatel Speed Touch Pro en die was maar 50€ duurder dan de Home versie. Misschien beter dan de garantie te verliezen door te tweaken...

edit:

Darkvater legt het al uit :)

• havana
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij krijg je bij Fast gewoon de HOME versie. Ik zie namelijk gewoon uitleg over VPN enzo staan op de XS4ALL site. Bovendien heb ik al es een keer een Fast abo'tje getweaked.

DIT IS MIJN WEBSITE

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:55

m0nk

16-09-2003 15.15

Dit is precies dezelfde situatie die ik op kantoor heb, ik heb een win2k server, die exchange draait, etc, ik heb ook een adsl fast abbo over isdn.
Ik heb het gewoon simpel opgelost, mijn baas een linksys routertje laten kopen, e.e.a. ingesteld en alles werkt, exchange draait als een tiet, kan op elke willekeurige pc die een ip adres van de dhcp server internetten, heb een webserver draaien, dus exchange kan ik vanaf internet benaderen, remote werken op de server vanaf huis (Terminal Services etc) van alles eigenlijk.
Abbo is btw van xs4all.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Verwijderd

Provider: XS4ALL of Euronet, bijvoorkeur XS4ALL.

De modem zou ik NIET tweaken. Sluit je modem aan op de server en de server verbind je met het netwerk (HUB). De server heeft dus 2 netwerkkaarten (1 naar hub, 1 naar modem). Vervolgens richt je de server in als Gateway & Firewall. Linux is hier erg goed voor.

Check voor ADSL onder Linux: www.adsl4linux.nl

Aangezien het voor een bedrijf is zou ik wel het pro abonnement nemen met de betere down- en upstream.

Verwijderd

Topicstarter
Die modem ga inderdaad niet tweaken, als het voor mezelf zou zijn zou ik het nog wel aan durven. Maar het is voor iemand anders en als er problemen komen met de modem wordt er natuurlijk direct naar mij gekeken.

Ik voel er veel voor om inderdaad de hub op de server aan te sluiten en dan die server op internet. Ikzelf heb wel enige ervaring met linux maar degene van dat bedrijf weten totaal niks van computers. Is Linux dan niet een beetje ingewikkeld, vooral voor als er problemen zijn?? Ik wil het allemaal installeren en dan eigenlijk zo min mogelijk daar mee te maken hebben. Wat voor ander systeem zou ik dan op die server kunnen zetten?

Wat is eigenlijk het makkelijkst en / of het stabielst. Zeg maar waarmee kan een leek het best werken als het eenmaal draait.

Ik weet dat er al veel aandacht aan is besteed maar hoe verschillen router en switches nou precies van elkaar. De plek van de Hub begrijp ik wel. Het verschil tussen hub en switch ook. Maar de router is die alleen slimmer en beter beveiligd (firewall) of ligt het nog anders?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55
Op zaterdag 26 januari 2002 21:49 schreef macg het volgende:
...
Ik weet dat er al veel aandacht aan is besteed maar hoe verschillen router en switches nou precies van elkaar. De plek van de Hub begrijp ik wel. Het verschil tussen hub en switch ook. Maar de router is die alleen slimmer en beter beveiligd (firewall) of ligt het nog anders?
Router is heel basic gewoon een pc.. Alleen bespaar je een hoop stroom en herrie, is een stuk compacter.
Daarnaast heb je vrijwel geen kennis nodig om m te configgen..... En is het redelijk dicht.
En minder storingsgevoelig, geen fans die verrot gaan, geen hd;s die crashen, geen OS-sen die verneukt worden.
Alleen af en toe maybe een firmware update.

Een windows bak als router is behoorlijk brak zonder regelmatig updaten, een linux bak is betrouwbaarder, maar om die goed te configgen moet je toch wel een beetje kennis hebben.

Afhankelijk van hoe belangrijk inet is voor het bedrijf kun je ook eens kijken naar zo'n Draytek router, die is er ook in een variant met ISDN backup. ADSL down, toch internet :)

Verwijderd

Topicstarter
Internet is niet zo heel belangrijk voor het bedrijf

• HunterPro
  • Niet online
Op zondag 27 januari 2002 16:17 schreef macg het volgende:
Internet is niet zo heel belangrijk voor het bedrijf
wat voor zooi moet er nog meer kunnen draaien? Mailserver? FTP? Telewerken?

Verwijderd

Hoi

Ik heb al vaker dit soort van netwerken op gezet en voor ADSL moet je kijken waar je de hoogste snelheid krijgt voor de laagste kosten, de rest maakt meestal niet zooveel uit.
En dan met het verhaaltje over server router of zelf een router maken, zou ik kiezen voor een "echte" router vanwegen de betrouwbaarheid want met een pc die als router fungeert is toch meestal pruts werk en ga zeker geen server belasten met extra router werk!!!
Welk merk?
Cisco, Nortel of Netgear.
als ik jouw was zou ik een Netgear kiezen vanwege dat het niet zo'n hele grote jongens zijn en meer op de kleine verbruiker gericht is (dus kosten besparend).
maar dat licht ook nog eraan hoe intens ze er gebruik van maken, als het alleen emailen is dan kun je inderdaad adsl nemen maar ga je ook internetten en flink downloaden met 10 man is het misschien ook wel interessant om een all in one te nemen bij MCI Worldcom of Concert BT of andere grote internet Providers (maar dat kost ook wil iets).
Maar gaan we van de situatie uit dat ze alleen mailen is het beste is een RP114 van Netgear te configureren via telnet en http interface dhcp en je kunt er makkelijk iets van over de 100 pc's aan hangen.
als je meer info of vragen hebt kum je me mailen ha_died@hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
stel ik kies voor de router. Hoe ziet dat dan eruit. Ik heb de adsl modem. Die gaat naar de router. Toch??? Worden alle computers ook op de router aangesloten of komen die via een hub bij de router??

• m0nk
  • Laatst online: 23:55

m0nk

16-09-2003 15.15

je adsl modem gaat in de router, de router gooi je door naar je uplink poort, dan even dhcp aanpassen en klaar, overal kan geinternet worden.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het wordt dan Adsl Modem router hub/switch computers. Let op want niet elke router kan VPN lullen denk ik die standaard router die XS4all aanbiedt vigor 2200 geloof ik. Kan dat wel in ieder geval. Dan hoef je dus geen cisco en zo te nemen

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 14:00

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Men neme:

6x netwerkkaart 10/100 voor de Pc's.
1x een 8-poorts 10/100 hub.
1x router met DHCP en de mogenlijkheid om via PPTP de verbinding via het ADSL-modem te maken naar het internet.
Zodra één van de Pc's een call doet naar het internet (Internet Explorer, Mail etc,) maakt hij direct verbinding.
Alle Pc's kunnen tegelijkertijd op het internet.
Verder zou je dan 1x Pc kunnen voorzien van een printer-share of een printer dmv. een HP-jetdirect box oid. ook aan de hub kunnen hangen zodat iedereen op deze printer kan printen.
Als je dan ook nog 1 Pc inricht met een share voor documenten en een backup, voila, een "echt" netwerk!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 15:09 schreef i2Paq het volgende:
Men neme:

6x netwerkkaart 10/100 voor de Pc's.
1x een 8-poorts 10/100 hub.
1x router met DHCP en de mogenlijkheid om via PPTP de verbinding via het ADSL-modem te maken naar het internet.
Zodra één van de Pc's een call doet naar het internet (Internet Explorer, Mail etc,) maakt hij direct verbinding.
Alle Pc's kunnen tegelijkertijd op het internet.
Verder zou je dan 1x Pc kunnen voorzien van een printer-share of een printer dmv. een HP-jetdirect box oid. ook aan de hub kunnen hangen zodat iedereen op deze printer kan printen.
Als je dan ook nog 1 Pc inricht met een share voor documenten en een backup, voila, een "echt" netwerk!
als het toch voor een bedrijf is en men wil 'ooit' bestanden gaan sharen, waarom niet gelijk een switch??
zoveel duurder zijn die dingen niet (zeker niet voor een bedrijf)

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• zwahiel
  • Laatst online: 20-08 22:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

voor je provider: www.myzwahiel.tk (http://zwahiel.xs4all.nl/~cyber/tweakers/ )

Voor je verbinding moet je gewoon een router pakken, da's op lange termijn het goedkoopste en makkelijkste! :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• SquareHugo
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Sharkbyte schreef het volgende:
Alcatel Speed Touch Pro t.o.v. de Home versie maar €50 duurder. Misschien beter dan de garantie te verliezen door te tweaken...
Het tweaken van het modem kan zelfs mijn kleine broertje doen, zo simpel is het! Ik was binnen 5 minuten klaar! Maar goed, als je de PRO-versie dan toch al bij je abo krijgt...

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

je config kun je zelf bepalen een router heeft niet echt een upload poort voor een hub (wel voor een andere router)
dus stel dat je met een UTP kabel naar een zaak gaat waar 3 pc's staan en je zet daar een hub neer dan is het netjes, want je hebt maar een kabel.
je kunt ook elke pc een eigen poort toekennen.
tis maar net hou jij of de klant het wil en wat het beste werkt/uitziet.

Verwijderd

Topicstarter
Als je zo'n router gebruikt,
dan wordt de server bij wijze van spreken 192.168.0.1. Daar laat je de ander comp heen verwijzen toch?? Wordt de router dan 192.168.0.1. en hoe kan je zoiets instellen.

Owja en een vraag los hiervan. Er zijn ook adsl routers te koop, is dit dan direct een modem?? En als je nou een USB modem hebt. Kan je die dan ook op de router aansluiten?? Ik heb sommige routers gezien waar bij stond dat die niet kon. Maar er staat nergens bij dat het wel kan.
Pagina: 1