Toon posts:

relativistische Lorentz-contractie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een polsstokspringer neemt steevast zijn aanloop dwars door de schuur van een boer heen. De boer heeft daar schoon genoeg van en besluit hem te vangen: De volgende keer dat hij door mijn schuur rent, sla ik de deur dicht.
Het geval wil dat de polsstok en de schuur in rust even lang zijn, maar een voorwerp wordt korter naarmate het sneller beweegt (de relativistische Lorentz-contractie).
De boer beredeneert: De polsstok beweegt, en is dus korter dan mijn schuur. Ik vang hem.
Ten opzichte van de polsstokspringer is het echter de schuur die beweegt en dus korter wordt. Ik pas er niet eens in met mijn stok! lacht hij.

reacties graag.

Verwijderd

Voor de boer lijkt het alsof de deuren tegelijk dichtgaan, voor de hoogspringer niet. Daardoor hebben ze allebei gelijk

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hangt die lengte af van de absolute snelheid? Misschien rent die polsstokspringer wel tegen de draairichting van de aarde in, en heeft daardoor een lagere absolute snelheid dan de schuur.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

We hebben het hier over relativiteitstheorie... Dus doe nog eens een poging om over die vraag na te denken :)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De oplossing van dit dilemma ligt inderdaad, zoals CP al aangaf, in de verschillende tijdsstippen. Volgens de springer is het moment dat de achterkant van zijn stok de schuur binnenkomt later dan het moment dat de voorkant de schuur verlaat - volgense de boer is dit eerder. Helaas voor de springer is het wel zo dat hij tegen de achterwand op gaat botsen (als de deuren instantaan dicht gaan). Dit is voor hem ook te begrijpen, want het signaal 'ik bots' kan zich maar met de lcihtsnelheid door zijn stok voortplanten, en de achterkant 'weet' het dus niet op tijd.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk oet hij gewoon sociaal doen en omlopen...

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Als iemand erg veel behoefte heeft aan een wiskundige uitwerking moet diegene dat trouwens maar even zeggen. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

ja gaaf, een wiskundige uitwerking :)

Stoer; Marduq

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:13
kom maar op met die math. uitwerking