Toon posts:

Wie zei dat IBM 60GXP's stil waren?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou, zie topic, ik heb zoveel gehoord over dat deze schijven zo stil zijn.
Nu heb ik met accoustic management em op quiet gezet, nu hoor ik geen seek ofzow meer, maar ik hoor wel die platters behoorlijk draaien, het geluid komt dik boven mijn Fan's uit, en ik vond dat die al veel lawaai maakte, ook vind ik deze schijf veel luider (het draaien van de schijven) dan mijn ouwe quantum 13GB 5400RPM, maar das logisch.
Maar heb ik iets van een slechte reeks ofzow dat ik em gewoon niet stil krijg? Dit zijn de info:

Drive Info
---------------------------------------------------------------------

Model : IC35L040AVER07-0
Serial no. : SX159133
Capacity : 41.17 GB
Cache size : 1916 KB
Microcode level : ER4OA44A4O
ATA Compliance : ATA-5

Ultra DMA
Highest mode : 5
Active mode : 2

Settings
Write cache : Enabled
Read look-ahead : Enabled
Auto reassign : Enabled
S.M.A.R.T. operations : Enabled
S.M.A.R.T. status : Good
ABLE : Disabled
AAM : Enabled
AAM value : 128 (80h)
Security feature : Supported
Password : Not Set

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 16:41
De draaisnelheid van de platters gaat niet omlaag door accoustic management, enkel de snelheid van de koppen. Het seek-geluid moet dus minder zijn, maar het draaien doet ie nog steeds op 5400 of 7200 tpm.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 02:32
die van mij zijn aardig stil t.o.v mijn oude DJNA (ik heb nu 4x een 60GXP: 3 van 20 GB en eentje van 60 GB (niet allemaal in dezelfde computer). Ik hoop voor je dat het niet aan het stukgaan is!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Ik d8 vroeger dat de 75 GXP ook vrij stil moesten zijn, nou ik wou dak hem nooit gekocht had, tering wat een herry, kan der soms niet eens van slapen :(

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bij mij hoor je hem nauwelijks.
Alleen gister ging ie opeens tikken en liep windows vast.
Toen ik opnieuw opstartte deed ie het gewoon weer zonder problemen en ook geen fouten op de schijf echt vaag.

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-04 17:11
Ik heb er zelf ook 1 en die is behoorlijk stil.

Misschien dat je een verrot exemplaar hebt?

Mijne komt echt niet boven het geluid van de fans uit...

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Verwijderd

Ik heb hem ook ik vind het wel meevallen hoor!
Goed hiervoor had ik een maxtor 15 gig en die hoorde je echt niet!!

Maar verder nix op aan te merken!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02
Heb de mijne nog niet gehoord. Is dat ik een ledje heb voor als mijn HD, dat ik weet dat ie leeft.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 14:13 schreef Terror het volgende:
Heb de mijne nog niet gehoord. Is dat ik een ledje heb voor als mijn HD, dat ik weet dat ie leeft.
Hier hetzelfde, heb dat ding nog nooit gehoord. Stilste HD die ik ooit gehad heb. Ik denk dat die van Jaromir echt een beetje gaar is.

• p_m
  • Niet online

p_m

Ik hoor niets!

Putting the bit in Biton since 1997

Verwijderd

Ik heb 't eens nagezocht. Deze HD is geschikt voor een Silent Drive van Silent PC. Deze kun je kopen bij Informatique of Maxilla. en helpt echt (prijs ca € 28.-)
AANRADER !!!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op zaterdag 26 januari 2002 12:50 schreef Bartjuh het volgende:
Bij mij hoor je hem nauwelijks.
Alleen gister ging ie opeens tikken en liep windows vast.
Toen ik opnieuw opstartte deed ie het gewoon weer zonder problemen en ook geen fouten op de schijf echt vaag.
slecht voorteken.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Staat je kast niet mee te trillen/zoemen dan ?
Kijk daar ook eens naar.

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 17:49 schreef buitenb het volgende:
Staat je kast niet mee te trillen/zoemen dan ?
Kijk daar ook eens naar.
Dat had ik ook eerst. De kast diende als klankkast. Ik werd er gek van.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het geluid dat de schijf maakt voor de grap maar es voor jullie opgenomen, ennuh, wat denken jullie?
Te veel lawaai he? Sorry voor het getik, dat ben ik met mijn microfoontje.
Het gaat zich om het spinnen van de schijven, dat irritante geluid:

http://members.home.nl/jaromir/Temp.mp3

Verwijderd

Ik heb min of meer hetzelfde geluid bij mijn ibm, met dat verschil dat hij de eerste maanden dat ik hem had wel muisstil was...Ik houd mijn hart vast eerlijk gezegd. Als ik Drivefitness draai zegt hij dat alles in orde is maar ik ben er niet gerust op

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Ik heb precies dezelfde schijf en die van mij maakte gisterochtend na het opstarten een heel hoog piep geluid. Ben na navragen even terug gegaan naar de winkel en daar bleek dat die kapot was, dus als dat geluid van jou ook een hoge pieptoon is zou ik maar vast gaan backuppen. Mijn schijf was bijna 3 maandjes oud :(
Maar heb nu weer een nieuwe (zelfde type) en nu hoor ik gelukkig niets meer van dat ding :)

Zie ook me shopsurvey http://www.tweakers.net/shopsurvey/15)http://www.tweakers.net/shopsurvey/15

/edit
dat wat hierboven staat van de drive fitness test gaf bij mij ook aan dat die schijf nog prima in orde was, maar dat was dus blijkbaar niet zo! :'(
\edit

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Ik vind de mijne in ieder geval erg stil ik hoor hem niet boven de fan's uit. Dus ben erg tevreden klant :P

Powered by KPN

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie denken ook dat dit teveel lawaai is, dus ik zou hem kunnen omruilen?

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
Op zaterdag 26 januari 2002 14:13 schreef Terror het volgende:
yep bij mij ook , geweldig schijfje

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Op zaterdag 26 januari 2002 19:55 schreef Jaromir het volgende:
Nou, ik heb het geluid dat de schijf maakt voor de grap maar es voor jullie opgenomen, ennuh, wat denken jullie?
Te veel lawaai he? Sorry voor het getik, dat ben ik met mijn microfoontje.
Het gaat zich om het spinnen van de schijven, dat irritante geluid:

Yugh, idd geen gehoor. Snel backuppen die zooi.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor dat een low-level format wel es wil helpen tegen IBM problemen, klopt dit?

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-04 14:19

C@SP

Biertje ??

Op zaterdag 26 januari 2002 15:33 schreef p_m het volgende:
Ik hoor niets!
Ik ook niet met 2x hetzelfde schijfje als die van jou.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Verwijderd

Mijn mening/gedachte hierover:

Volgens mij hoort de schijf gewoon compleet stil te zijn ... ik heb helaas ook 1 vd 2,.... ik geloof de 75GXP en niet de 60GXP die een beetje een resonerend geluid maakt, maar daar valt nog goed mee te leven,... maar wat ik in dat mp3-tje hoor voor hoge zoem-toon is niet normaal,... dat hoort geen enkele schijf te maken lijkt me zo.
Ik ben tot nu toe nog steeds erg tevreden met deze 2 IBM-ers hier,... voor hoelang ze het nog volhouden dan want ik heb er ook al 2 vd 4 terug moeten sturen naar IBM waarbij ik in 1 vd gevallen een gigje of 15 aan data armer was.

Maar ALS ze het doen, EN je hebt een goeie ;) DAN zijn het wel fijne schijfjes...stil en snel.

(edit) Oh en sla die tiip vh backuppen idd niet in de wind dus...!! Ik moet ook snel weer effe kijken wat ik niet kan missen en dat over mijn 2 IBM-etjes dubbel neerzetten en ik ga ook maar eens wat dingen op CD branden. Je weet het maar nooit met IBM, geldt overigens voor elke schijf maar vooral IBM lijkt me zo.

• Bobbert
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Bobbert

Miss Caprice Bourret

Op zaterdag 26 januari 2002 19:55 schreef Jaromir het volgende:
brrr, das nie gezond ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik em maar moet gaan ruilen, ik wil nl. graag een stille schijf

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 20:17 schreef Jaromir het volgende:
Dus jullie denken ook dat dit teveel lawaai is, dus ik zou hem kunnen omruilen?
HEEL snel een backup en terug met dat ding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er dus zelf helemaal niks meer aan doen om die schijf weer normaal stil te krijgen? Want terug met die schijf brengt natuurlijk weer kosten met zich mee.

P.S. wat is er nou kapot als die schijf zo'n geluid maakt? De motor die de schijf draait? niet genoeg olie? enz.???

Verwijderd

Maxtor D740X is echt heerlijk stil en 40 gig en snel (7200 RPM)

Wat wil je nog meer :)

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 12:41 schreef Jaromir het volgende:
Ik kan er dus zelf helemaal niks meer aan doen om die schijf weer normaal stil te krijgen?...
Openmaken en olieën :?
Net zolang tegen de muur gooien tot hij helemaal geen geluid meer maakt :?
Ondersteboven inbouwen :? He, dat zou je trouwens echt eens moeten proberen, of op z'n kant!

Hoe moeten wij dat nou weten? Een normaal mens had dat ding allang terug naar de winkel gebracht. En dat moet jij dus ook doen |:(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Ik hoor mn disks ook nauwelijks (Seagate ST32532A en Seagate ST34520N), maar wat ik wel hoor is het trillen van die laatste disk. Die 7200 RPM dingen trillen vaak wat meer dan een 4500RPM disk (ja, zo sloom is die eerste), probleem is dan de kast die de trilling overneemt en de vloer die ook vrolijk mee gaat trillen (staat op piepschuim op een houten vloer met vloerbedekking, maar je kunt het beneden horen :( )

Verwijderd

Topicstarter
Jah, maar deze schijf zat niet meer in de kast toen ik het geluid opnam, in kast maakt ie wat meer herrie.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Nou mijn 60GXP is rete stil, ook mét AM.

De schijven die wel vette herrie maken gaan niet altijd stuk maar wel backuppen en laat dat ding ff een daggie exercizen (voordat je naar je werk gaat ofzo ff aanzetten)
Als ie door dat exercizen stuk gaat heb je meer kans op een nieuwe.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

ik heb ook zo'n 60GXP serie, en dan de 60 GB variant. Ding is niet echt bijster stil maar kan er mee door.

Alleen wat ik zo vaag vindt, hij staat eigenlijk continu te laden?
om de zoveel sec. ff een rammeltje. Doet ie al sinds ik em heb, maar mijn oude HDD's deden dat nooit.

Hoort dat zo :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 12:34 schreef Bobbert het volgende:
Ik d8 vroeger dat de 75 GXP ook vrij stil moesten zijn, nou ik wou dak hem nooit gekocht had, tering wat een herry, kan der soms niet eens van slapen :(
Nou ik heb er nog een coolermaster hdd cooler omheen hangen, 3x 80 mm fans, een super orb en nog 3 overige cooler inhangen en inmiddels :Z :Z :Z :Z :Z ik er dwarsdoorheen >:).

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij mij hoor ik hem echt niet en heb maar 1 cooler erin zitten, denk toch dat er iets mis is met jouw schijf, als ik jouw was geef ik je de tip om je te vervoegen naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

Verwijderd

hier stond een layout verneukend zooitje troep

Niets mis mee hoor. Puik schijfje. :r

Modbreak:Beter dat je ff normaal doet

• Wimo.
  • Laatst online: 23:04

Wimo.

Shake and Bake!

Op maandag 28 januari 2002 01:11 schreef linus-1 het volgende:
irriNiets mis mee hoor. Puik schijfje. :r
pas hem ff aan voordat iemand anderzz het doet

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb er twee inhangen. En ik hoor ze dus nauwelijks. Wat soms een probleem is, is een resonerende kast. Een pianosnaar kan je ook niet horen. Tot je hem dus echt in een piano zet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 01:21 schreef Wimo. het volgende:

[..]

pas hem ff aan voordat iemand anderzz het doet
Ga je gang, pas maar aan zoals je hem hebben wil.
Geen probleem mee hoor.
:*

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
heb er ook 1, de 40gig versie.
staat 24/7 aan en heb hem nog nooit gehoord.
mijn oude 8,4gig kraakt als ie druk aan het lezen/schrijven is, maar dat hebben volgens mij alleen dus die oude schijven, mijn ibm en maxtor hoor ik nooit.

dat geluid van die hd op die mp3 hierboven klinkt echt niet goed, net of ie aanloopt ofzo, zou hem iig ff testen met dat ibm tooltje...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 02:32
Hier kun je wat geluiden luisteren van redelijk dode harddisks. Die van jou lijkt nog het meest op "Slow spindle motor.wav". Het klinkt bij jou alsof de lagers versleten zijn. Ik heb zelf een harddisk in een linux servertje maken die ongeveer dubbel zo irritant klinkt (quantum fireball 1260), maar die IS gewoon ook oud :)
Succes iig!

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb em nu 2 daagjes niks laten doen, en nu kom ik tot het volgende:
Hij is stiller geworden, maar start wel maar 1 op de 4 keer op, en dat dan d.m.v. een flinke duw/stootje. Moet ik de HD is goed rammelen ofzow zodat ie het weer normaal doet?

En hij spint ook vaak down, das ook niet normaal he?

Verwijderd

Topicstarter
Hij klinkt nu weer redelijk gezond, ik denk dat ie gewoon een stootje heeft gehad ofzow, en ef bij moet komen

• daansan
  • Laatst online: 19:15
Op zaterdag 26 januari 2002 15:36 schreef linus-1 het volgende:
Ik heb 't eens nagezocht. Deze HD is geschikt voor een Silent Drive van Silent PC. Deze kun je kopen bij Informatique of Maxilla. en helpt echt (prijs ca € 28.-)
AANRADER !!!
Nou dat gaat dus echt niet hè. Deze schijven produceren (ook volgens de specs) te veel wattage voor een silentdrive.

Ik heb het geprobeerd om mn twee toenmalige 60gxp's in idle wat stiller te maken. Ik heb ze bijna gefryed man....

Bij mij was het ook zo dat ze in het begin superstil waren maar na een paar maanden ontzettend begonnen te janken. En daarvoor kun je dus niet terug naar IBM.

I love it when a plan comes together!

Pagina: 1