Toon posts:

[C] Routine om file aanwezigheid te testen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Kan iemand mij aan een C-routine om de aanwezigheid van een file te testen, helpen?
De routine moet in ANSI-C zijn omdat hij gebruikt wordt in een pakket dat alleen ANSI-C scripting ondersteunt.

De test moet gedaan worden zonder dat de file, indien aanwezig, geopend wordt. Dus geen fopen; fclose statements, of pogingen de file te renamen.
Dit laatste is nodig omdat er vanaf een andere PC constant pogingen gedaan worden deze file te openen.

Bij voorbaat dank voor een ieders bijdrage

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
bool fileExist(char *filename)
{
  FILE *f
  f=fopen(filename,"r");
  if(f==NULL)
  {
    return(false);
  }
  else
  {
    fclose(f);
    return(true);
  }
}

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Vraag:
Dus geen fopen; fclose statements
Antwoord:
code:
1
f=fopen(filename,"r");

:P .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• XTerm
Oops ;)
* XTerm moet dringend leren lezen.
Maar wat is het probleem met fopen etc... die dingen zijn ANSI C, ik heb nog nooit een compiler/libraryset gezien die ze niet had...

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Ik geloof dat de functie 'stat' of 'fstat' hiervoor bruikbaar is. Je kan ook een 'findfirst' doen op de volledige bestandsnaam.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op zaterdag 26 januari 2002 08:47 schreef TRIS het volgende:
Hallo,
[..]
Bij voorbaat dank voor een ieders bijdrage
Graag niet groeten en/of bedanken aan het begin/eind. (zie faq)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:47
Eigenlijk RTMF, maar hiervoor kun je stat gebruiken. fstat Is niet zo zinnig, aangezien je daarvoor de file eerst moet openen.

Verwijderd

Topicstarter
zaterdag 26 januari schreef XTerm89D het volgende:

Maar wat is het probleem met fopen etc... die dingen zijn ANSI C, ik heb nog nooit een compiler/libraryset gezien die ze niet had...

Klopt het programma is een SCADA pakket en heeft deze functies ook. Dat is echter niet het probleem. Het probleem is dat het C-script om de 5 minuten een tekstbestand aanmaakt, dat een andere PC constant tracht te openen, verwerken en als laatste weer verwijdert.
Zonder voorziening treedt er in de tijd gezien een situatie op dat beide programma's gelijktijdig op dit bestand trachten toe te grijpen. Dit levert een conflict op. Dat laatste wil ik voorkomen door in het het C-script een test in te bouwen of het bestand al op de verwachte locatie aanwezig is.

Pogingen de aanwezigheid te testen midddels renamen of met fopen, triggeren dezelfde conflict situatie.

• .oisyn
  • Laatst online: 00:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zaterdag 26 januari 2002 13:40 schreef Soultaker het volgende:
Eigenlijk RTMF, maar hiervoor kun je stat gebruiken. fstat Is niet zo zinnig, aangezien je daarvoor de file eerst moet openen.
Read zelf eens The Fucking Manual :P
De routine moet in ANSI-C zijn omdat hij gebruikt wordt in een pakket dat alleen ANSI-C scripting ondersteunt.
stat en fstat zijn niet ANSI-C

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

volgens mij is er geen andere optie dan met fopen kijken, die ook ANSI-C compatible is...

kun je geen gebruik maken van de API die het OS je biedt?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• XTerm
Op zondag 27 januari 2002 18:26 schreef OiSyN het volgende:

[..]

Read zelf eens The Fucking Manual :P
[..]

stat en fstat zijn niet ANSI-C
Idd, want ik heb ook nog nooit gehoord van stat, en ik heb al ongeloofelijk veel functies in C/C++ uitgeprobeert :)

Btw ik ben verslaafd and man, maar ik lees soms wat snel :)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 19:53

igmar

ISO20022

Kan iemand mij aan een C-routine om de aanwezigheid van een file te testen, helpen?
De stat() functie.

Verwijderd

Nogmaals... de stat() functie is GEEN ANSI C

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op zondag 27 januari 2002 09:03 schreef TRIS het volgende:

Klopt het programma is een SCADA pakket en heeft deze functies ook. Dat is echter niet het probleem. Het probleem is dat het C-script om de 5 minuten een tekstbestand aanmaakt, dat een andere PC constant tracht te openen, verwerken en als laatste weer verwijdert.
Zonder voorziening treedt er in de tijd gezien een situatie op dat beide programma's gelijktijdig op dit bestand trachten toe te grijpen. Dit levert een conflict op. Dat laatste wil ik voorkomen door in het het C-script een test in te bouwen of het bestand al op de verwachte locatie aanwezig is.

Pogingen de aanwezigheid te testen midddels renamen of met fopen, triggeren dezelfde conflict situatie.
Wat wil je gaan doen nadat je hebt getest of het bestand aanwezig is dan?

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 09:03 schreef TRIS het volgende:

Kun je de pc die de file verwerkt niet eerst de file laten moven? Een move is een atomaire actie waardoor een lock conflict niet mogelijk is. :?

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

euhhh, is dit niet typisch iets wat je met ASM op moet lossen :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op maandag 28 januari 2002 17:30 schreef drm het volgende:
euhhh, is dit niet typisch iets wat je met ASM op moet lossen :?
nee, dit is nou typisch iets wat je juist niet met asm op moet lossen :)

Als je dat doet zul je de hardware namelijk rechtstreeks aan moeten spreken. (Denk aan leeskoppen van de hdd op de juiste plek zetten, FAT inlezen, enz. Erg low-level allemaal, en totaal niet portable :))

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 17:49 schreef OiSyN het volgende:

[..]

nee, dit is nou typisch iets wat je juist niet met asm op moet lossen :)

Als je dat doet zul je de hardware namelijk rechtstreeks aan moeten spreken. (Denk aan leeskoppen van de hdd op de juiste plek zetten, FAT inlezen, enz. Erg low-level allemaal, en totaal niet portable :))
In ASM kun je toch ook gewoon fopen aanroepen?

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Op maandag 28 januari 2002 17:54 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

natuurlijk ;)

tss..

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op maandag 28 januari 2002 17:54 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

uhm ja maar wat is dan het nut van het feit dat je asm gebruikt :? fopen aanroepen kan in C(++) ook

of, en dat dringt nu pas tot me door, drm bedoelt dat je dan interrupts kan gebruiken voor bepaalde OS functies... Maar ja, dat is ook OS afhankelijk (als het al zo werkt in bepaalde OS'en). Bovendien kom je dan op wat ik al eerder zei: gebruik maken van de API die het OS je biedt

Verwijderd

code om te kijken of een file bestaat, zowel voor Win32 als voor Unix platforms:
FXString en FXbool moet je maar zelf omzetten ...
(of gewoon FOX gebruiken)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
FXbool FXFile::exists(const FXString& file){
#ifndef WIN32
  struct stat status;
  return !file.empty() && (::stat(file.text(),&status)==0);
#else
  return !file.empty() && (GetFileAttributes(file.text())!=0xFFFFFFFF);
#endif
  }

oke... niet helemaal ansi-c, maar genoeg om je op weg te helpen... :)

• igmar

igmar

ISO20022

Nogmaals... de stat() functie is GEEN ANSI C
Nee, maar wel de beste keus. Er is in ANSI C geen mogelijkheid om dit te testen zonder het risico te lopen dat het op bepaalde systemen niet werkt.

Het enige wat ANSI is is fopen(), en die wil de topicstarter niet gebruiken, wat betekend dat je zonder opties zit. stat() en acccess() zijn daarna de beste en veiligste keus zonder gezeik met locking issues.

• igmar

igmar

ISO20022

Nee, maar wel de beste keus. Er is in ANSI C geen mogelijkheid om dit te testen zonder het risico te lopen dat het op bepaalde systemen niet werkt.

Het enige wat ANSI is is fopen(), en die wil de topicstarter niet gebruiken, wat betekend dat je zonder opties zit. stat() en acccess() zijn daarna de beste en veiligste keus zonder gezeik met locking issues.
Laatste opmerking : fopen(), stat() en access() zijn geen atomic operations. Je kan er dus NIET vanuit gaan dat als een van de drie goed gaat het openen/creeeren van de file altijd goed gaat. Gewoon netjes blijven checken op errors dus ;)

• igmar

igmar

ISO20022

Kun je de pc die de file verwerkt niet eerst de file laten moven? Een move is een atomaire actie waardoor een lock conflict niet mogelijk is. :?
De move is atomic, alleen alle open file descriptors naar dit bestand blijven gewoon bestaan. maw : het zal weinig oplossen. Ik vrees dat het echt OS specifieke oplossingen gaan worden :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

igmar, lees het begin van de thread nou even:
ik heb even bepaalde belangrijke keywords dik gemaakt :)

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Ik kan me nog vaag iets herinneren van een access functie.
access( ... ) Waarbij je de soort toegang op kunt vragen naar een bestand, alleen lezen, lezen/schrijven, of alleen testen of hij bestaat. En die is ook in gewoon Ansi-C toegankelijk, want ik heb hem zelf ook ooit onder C gebruikt.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• igmar

igmar

ISO20022

Op dinsdag 29 januari 2002 00:07 schreef OiSyN het volgende:
igmar, lees het begin van de thread nou even:
[..]

ik heb even bepaalde belangrijke keywords dik gemaakt :)
Lees mij replies ook even en je zal zien dat er geen oplossing IS behalve fopen() die de poster NIET wil gebruiken.

• igmar

igmar

ISO20022

m
Ik kan me nog vaag iets herinneren van een access functie.
access( ... ) Waarbij je de soort toegang op kunt vragen naar een bestand, alleen lezen, lezen/schrijven, of alleen testen of hij bestaat. En die is ook in gewoon Ansi-C toegankelijk, want ik heb hem zelf ook ooit onder C gebruikt.
Nope.. is een POSIX / BSD functie, niet ANSI.

• drm

drm

f0pc0dert

OiSyN:
uhm ja maar wat is dan het nut van het feit dat je asm gebruikt :? fopen aanroepen kan in C(++) ook

of, en dat dringt nu pas tot me door, drm bedoelt dat je dan interrupts kan gebruiken voor bepaalde OS functies... Maar ja, dat is ook OS afhankelijk (als het al zo werkt in bepaalde OS'en). Bovendien kom je dan op wat ik al eerder zei: gebruik maken van de API die het OS je biedt
Dat is idd wat ik bedoelde, jah... Maar nu ik er even over nadenk vind ik het ook nu ook niet zo'n goed idee meer als gister ...

Is er in ANSI-C geen manier om de directory uit te lezen?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op dinsdag 29 januari 2002 09:09 schreef igmar het volgende:

[..]

Lees mij replies ook even en je zal zien dat er geen oplossing IS behalve fopen() die de poster NIET wil gebruiken.
ja maar dat zei ik al veel eerder, dus wat is je punt :?

.edit: en dan kun je wel aankomen met dat ie dan toch maar stat moet gebruiken, maar die functie is er gewoon niet in zijn library, dus hij KAN stat niet eens gebruiken

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Op dinsdag 29 januari 2002 09:09 schreef drm het volgende:

[..]

Is er in ANSI-C geen manier om de directory uit te lezen?
Nope. C is namelijk een portable taal, en er zijn platformen die geen directorys kennen. Zo zijn er ook platformen die geen files kennen, vandaar dat het testen op aanwezigheid van een file niet op portable manier te doen is.

• drm

drm

f0pc0dert

Sponz:
Nope. C is namelijk een portable taal, en er zijn platformen die geen directorys kennen. Zo zijn er ook platformen die geen files kennen, vandaar dat het testen op aanwezigheid van een file niet op portable manier te doen is.
Nou, TRIS, dan heb je dus pech ;)

~ Gottfried Leibniz

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik snap eigenlijk nog niet wat er mis is met fopen op te testen op de aanwezigheid van een file. Op Linux locked fopen toch niet dus kan er toch ook niks mis gaan?

Dat je hier in principe niks aan hebt (fopen/move gaan nog steeds niet gegarandeerd goed) ok.
Pagina: 1