Toon posts:

Welk OS om te leren?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele oude computer gevonden (p200mmx 48mb edo, 2Gb hd, voodoo3-3000).
En nou leek het me wel leuk om een keer een beetje bekend te worden met een ander OS ipv windows in al zijn versies of MacOS.
Het word gewoon een kloot-maar-aan bak.

Het liefst wil ik met een Linux versie beginnen, maar dan wel een echte instapper die soepel gaat draaien op die oude computer. Ik heb eigenlijk geen eisen er hoeft immers niks op gedaan te worden. Ik wil gewoon een beetje aankloten. Niks meer niks minder. Het moet alleen niet gelijk TE moeilijk zijn, dat kan altijd later nog. Het liefst wil ik er ook nog iets aan hebben, dus dat je misschien ook nog iets aan de kennis hebt. :)

Wat kan ik het beste nemen, ik ben voor alles in maar het liefst denk wil ik een Linux variant.

edit:

Naar beginners manuals ga ik zelf gewoon op internet zoeken, of die bieb ofzo, vind ik het echt leuk dan worden er ook boeken gekocht.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Dan zou ik zeggen... begin met red hat :) en ga daarna over na freeBSD en andere sjit :) heb ik ook gedaan :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Verwijderd

Topicstarter
Ja red hat heb ik liggen dus dat zou makkelijk zijn, alleen ik dacht dat red hat nog een van de moeilijkere varianten van linux was..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 26 januari 2002 02:27 schreef funksngrooves het volgende:
Het word gewoon een kloot-maar-aan bak.
Das meestal het relaxtste jah... Dan maakt het ook niet zo uit als er iets niet lukt of als je iets fout doet enzo :)

Als je dat leuk vind, zou ik overigens aanraden om meerdere OSsen (na elkaar, niet tegelijk) erop uit te proberen.
Het liefst wil ik met een Linux versie beginnen, maar dan wel een echte instapper die soepel gaat draaien op die oude computer. Ik heb eigenlijk geen eisen er hoeft immers niks op gedaan te worden. Ik wil gewoon een beetje aankloten. Niks meer niks minder. Het moet alleen niet gelijk TE moeilijk zijn, dat kan altijd later nog. Het liefst wil ik er ook nog iets aan hebben, dus dat je misschien ook nog iets aan de kennis hebt. :)
Wat kan ik het beste nemen, ik ben voor alles in maar het liefst denk wil ik een Linux variant.
Ik raadt (as usual) Debian GNU/Linux aan.

Merk op dat Debian niet probeert met een paar muisklikken te installeren te zijn (daarvoor moet je bij Mandrake, SuSE, Redhat en zo zijn).
Debian is simpelweg gezegd wat meer do-it-yourself; Het installeert tamelijk kaal (een meg of 100), installeert standaard niks grafisch en detecteert niet automagisch je hardware voor je.
De grote voordelen zijn dat je doorgaans beter weet waar je mee bezig bent en wat er gebeurt, en dat je veel meer controle over het geheel hebt. Verder vind ik de package management van Debian roeleren (package management is dat een programma met alle benodigde files en informatie over hoe te installeren in een pakketje zit, en dat een speciaal programma, de package manager, zo'n pakketje vrijwel automatisch kan installeren).

Als je bereid bent wat meer te leren en zelf te experimenteren is Debian een aanrader; als je je door een installer heen wilt klikken raadt ik een andere distro aan :)

OP http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html staat een uitstekende Nederlandse handleiding voor het installeren en gebruiken van Debian. Je zou een paar hoofdstukken hieruit al kunnen lezen om een idee te krijgen. De hoofdstukken 1, 2 en 4 zijn niet of nauwelijks Debian-specifiek.

Vergeet ook niet om de NWOS FAQ te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
....

Vergeet ook niet om de NWOS FAQ te lezen.
Bedankt voor alle info, debian is zeker het overwegen waard. Ik weet het nog niet 100% zeker misschien dat ik toch eerst voor een autoinstaller ga :) en later debian.

En dit is de eerste keer dat ik in NWOS post en vergeet ik de faq te lezen |:( sorry..

edit:

Ik heb net de NWOS FAQ gelezen en nogmaals sory, ik denk dat dit topic gedoemd is om met een slotje beloond te worden

[nog een edit]
Ik was net even aan het kijken op verschillende ftp's en zag dat bijv Redhat in 2 ISOtjes is te downloaden van beide +/- 600MB = 1200MB iso. Ik neem aan dat wanneer je gaat installeren dat het nog veel meer word. Gaat dat wel passen op die 2GB (liefst eigenlijk op 1GB zodat ik de schijf in 2en kan delen)
[/nog een edit]

Verwijderd

Ik heb voor het zelfde doel een P166 op de kopgetikt, en ik ben begonnen met RH. Kan tijdens de installatie niet veel mis gaan.

Mandrake is misschien iets gemakkelijker, maar omdat ik WP gebruiker ben onder windows, wilde ik ook WP for Linux draaien, en dat draait niet zomaar op Mandrake heb ik gehoord.

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 05:07 schreef funksngrooves het volgende:

[nog een edit]
Ik was net even aan het kijken op verschillende ftp's en zag dat bijv Redhat in 2 ISOtjes is te downloaden van beide +/- 600MB = 1200MB iso. Ik neem aan dat wanneer je gaat installeren dat het nog veel meer word. Gaat dat wel passen op die 2GB (liefst eigenlijk op 1GB zodat ik de schijf in 2en kan delen)
[/nog een edit]
Ja, want redhat installeert niet alles ;)

Als je wilt kun je bijvoorbeeld alle KDE of alle Gnome zooi eraf laten. Dat scheelt alweer een hele CD. Je hoeft niet de hele ISO vol met software uiteindelijk op je HD te zien belanden :P

Verwijderd

Topicstarter
Okay bedankt iedereen voor alle reacties :)

Ik ik ga denk ik beginnen met red hat 7.2

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op zaterdag 26 januari 2002 04:19 schreef deadinspace het verhaal dat ie altijd schrijft:
Volgens mij copy & paste jij altijd precies dezelfde tekst in dit soort topics >:) :P

Maja het is wel zo: Debian kan je heel veel van leren en er is veel goede documentatie voor handen. Evenals van Slackware trouwens. Als je toch gaat kloten zou ik een van die twee proberen of allebij :)

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

LOL @ RG :) Slackware is eenvoudiger te installen en redelijk up to date nog. Mijn keuze zou Slackware zijn, Debian is ook een goed alternatief (schijnt). 8-)

Verwijderd

Hmzz, zoals funksngrooves al zeft. Dit is een zogenaamd "welk OS? / welke distro?" topic.

Daar is dus [topic=163843] en het "welke distro" draadje voor.

Ik zie dit topic nu pas voor het eerst. Aangezien topicstarter er al uit is, gaat hij alsnog op slot.

Succes in ieder geval :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.